Kuolinpesän kanssa niin YKSIN
Mistä saisin apua läheiseni kuolinpesän hoitamiseen. Olen niin helvetin yksin😕😭. Olen niin avuton kun pitäisi tyhjentää kuolleen asunto, ja ei ole hajuakaan, mistä muuton tilaisin😫
Auttakaa hyvät ihmiset Helsinki- alueella ja kertokaa mulle, mitä mä teen kun kämpästa juoksee vuokra kokoajan ja pitäisi saada se tyhjäksi ja ei oo autoo
Tms.
Onko olemassa jokin Seurakunnan palvelu, joka auttaisi?
Olen kaikista tärkeimmät tuonut taksilla, mutta rahat alkaa olla loppu tai oli jo oikeastaan kun toin ne.
Auttakaa hyvät ihmiset🚥🆘
Kommentit (116)
Yksi ainoa perinnönsaaja, ja perukirjan tekoon loppuu sou, kun ilmoittaa verottajalle ohessa, että kuolinpesän selvitys on päättynyt- eihän siinä ole ketään muita osakkaita silloin enää, olemassa että perinnnjakoa pitäisi odottaa.
Tavarat: niitä voi myydä, että saadaan kuolinpesälle varoja hoitaa asioita, jo ennen perukirjan tekemistä. esimerkiksi siihen, että saadaan välttämättömiä vainajan asunnon tyhjentämiseen liittyviä kuluja maksetuksi.
Niitä voi ilmoittaa myyntiin vaikka facebookissa, tori.fissä, ihan millä tahansa foorumilla. Hinnat mieluummin käyttöarvon kuin tunnearvon mukaan, ja saate, että tavarat pitää ostajan itse hakea.
Myös on olemassa firmoja, jotka ostavat kuolinpesiä, niitäkin voi hyödyntää, ehdolla että thjentävät kämpän, ettei jää kuin loppusiivous perilliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso netistä "ostetaan kuolinpesiä"-ilmoitukset, eivätkö jotkut osta kokonaisia kuolinpesiä? Jos mitään arvokasta myytävää on? Liittyykö siihen muita perillisiä?
Ainoastaan yksi, eli minä.
Mikset vuokrannut pakua?
Itse sun pitää myydä js heittää roskiin ja kuljettaa
Ei ditä kukaan muu tee maksutta
Kuolinpesiä ostavat yritykset käyvät arvioimassa tavarat ja myös tyhjentävät pyynnöstä asunnon ja kierrättävät arvottomat tavarat ja huonekalut, jos pyydät sitä.
Nämä osto ja myyntiliikkeet tyhjäävät kuolinpesiä. Jos ei mitään arvokasta, he veloittavat. Yksiön tyhjennys olisi ollut 250 - 400 euroa.
Kunnan jätekeskus, mikähän sen nimi helsingissä olikaan, otti 150 euroa kun vei pois ne, mitä ei Fida huolinut. ( Esim kirjahyllyjä, sohvaa, pesukonetta.
Säästimme siis 100 euroa ja näimme enemmän vaivaa kuin että olisi huolittu se 250 euroa ja viedään kaikki -tarjous.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesiä ostavat yritykset käyvät arvioimassa tavarat ja myös tyhjentävät pyynnöstä asunnon ja kierrättävät arvottomat tavarat ja huonekalut, jos pyydät sitä.
Voivat katsoa että veloitravat tyhjennyksedtä jos ei ole mitään arvokasta. 70- luvun lasipytyt eivät riitä. Ja torilta ostettu taulu
laita illmoitus heti paikalliseen facen roskalavaan. Kukin saa hakea, mitä haluaa. Se on jo askel eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä oikeaa tietoa, mutta kun lähipiirissäni on tyhjennetty kuolinpesiä, niin käsitys on ollut että ennen perunkirjoitusta ei saa myydä tavaraa vaikka olisi vain yksi perillinen, mutta lahjoittaa saa. En sano etteikö tässä voisi olla jokin väärinkäsityskin, mutta kannattaa selvittää.
En tiedä muusta kuin omasta kokemuksestani vuodelta 2011. Äidin vuokra-asunto oli tyhjennettävä ja siivottava saman kuukauden aikana (äiti kuoli kuukauden kolmas päivä). Joitakin tavaroita otin itselleni, joitakin tuli hakemaan äidin lapsenlapsi, joitakin annoin ystävilleni ja heidän sukulaisilleen, joitakin tuli hakemaan Ekotori, kun soitin heidät paikalle. Äidin 70-luvun kolmiosaisesta kirjahyllystä jouduin pulittamaan ison kasan käteistä, koska Ekotorille se ei kelvannut myytäväksi, mutta ottivat sentään mukaansa ja taisivat kaatopaikalle sen kuskata. En muista, että olisin myynyt mitään, ei irtaimistossa mitään kauhean rahanarvoista tainnut olla. Muutamasta 1970-luvun juomalasista saisi nykyisin paljon, jos ne hallussani olisivat, mutta kahdeksan vuotta sitten ne eivät vielä olleet nousseet sellaiseksi hitiksi kuin ne ovat nyt. Eli en siis varsinaisesti myynyt mitään ennen perunkirjoitusta, joka oli kahta kuukautta myöhemmin.
Kuolinpesän toinen osapuoli (veljeni) ei tikkua ristiin pistänyt tyhjentämisessä, ei edes käynyt paikalla. Onneksi minulla oli tukenani ja apunani mieheni sekä yksi todella hyvä ystävä, jonka luokse menin kahville aina kun tyhjentäminen kävi henkisesti liikaa voimille, ja häneltä sain ihan konkreettistakin apua siivoamisessa. Olen hänelle kiitokseni lausunut monta kertaa. Nämä kaksi ihmistä pitivät minua henkisesti pystyssä, muuten olisin surussani romahtanut.
Kunnallisten palvelutalojen asunnot tyhjennettävä samassa kuussa.
Myös kuulin kun erään nuorehko isä kuoli, vuokranantaja sanoi että jos tässä kuussa tyhjennät ei tarvitse irtisanomisaikaa. Just täydi-ikäinen lapsi sai viikossa asian hoidettua. Ikäviä tilanteita.
Yleisesti irtisanomisaika on seuraavan kuukauden loppuun. Jos irtisanot kämpän heinäkuun 3.pvä, luovut avaimista 31.8.
Vierailija kirjoitti:
Katso netistä "ostetaan kuolinpesiä"-ilmoitukset, eivätkö jotkut osta kokonaisia kuolinpesiä? Jos mitään arvokasta myytävää on? Liittyykö siihen muita perillisiä?
Voihan noilta kysyä, mutta tuttuni luuli veljensä kanssa pistävänsä rahoiksi kun ottivat vanhempiensa kuoltua yhteyttä tuollaiseen ostetaan kokonaisia kuolinpesiä. Äijä tuli katsomaan ja sanoi että tuon voisin ottaa ja ehkä tuonkin, mutta en muuta enkä minä näistäkään mitään maksa.
Pakettiauton vuokraaminen päiväksi tulee äkkiä halvemmaksi kuin taksilla ajelu edestakas.
Veikkaan että jos 120 eur varaat niin kyllä sillä pakun saat päiväksi.
Pistät ne taksimatkat, joilla veit tavaraa pois, myös kuolinpesän kuluiksi. Voit veloittaa sieltä joka ainoan reissun kun olet asioita hoitanut, kilometrit tai vaikka bussiliput. Perukirjaa voi täydentää myöhemmin, jos kaikkia kuluja ei ole tiennyt tai osannut arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti irtisanomisaika on seuraavan kuukauden loppuun. Jos irtisanot kämpän heinäkuun 3.pvä, luovut avaimista 31.8.
Vuokrasopimus on tehty vainajan kanssa. Se ei siirry perikunnalle.
Eli mulla on käsitys että se kunnallisilla tms. Raukeaa vuokralaisen kuoltua. En tiedä onko ees sopimiskysymys irtisanominen koska monen olen kuullut hätä kädessä saman kuun aikana tyhjäävän omaisensa kunnallista tms. asuntoa
Olisko kannattanut se mies hankkia jos noin avuton on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää miten jotkut on avuttomia ja toimintakyvyttömiä. Pitää ottaa luuri käteen ja soittaa! Siivousfirmat ja osto-ja myyntiliikkeet. Tai sit vuokraat pkettiauton (helpooa ja halpaa) ja teet itse.
Osto-myyntiliikkeen kanssa kannattaa tehdö sellanen diili että myyt kuolinpesän vähän halvemmalla mutta ehtona se että tyhjentävät KAIKEN ja sulle jää vaan loppusiivous.
Myös kunnan kierrätyskeskus hakee ilmaiseksi huinekaluja.
Monet kierrätyskeskukset ei enää ota vastaan kirjahyllyjä eikä sohvia. Nurkat on niitä täynnä eikä kukaan hae niitä sieltä kotiinsa.
No, Tori tai FB sitten.
No kai ne kaatopaikalle ainakin voi viedä?
Asunnon tyhjennys on kallista puuhaa. Kai olet täyttänyt ainakin roskalaatikot aina kun niihin on tullut tilaa?
Ei normaalista ikäihmisen jäämistöstä tahdo löytyä mitään myytävää vaan kaikki on sekajätettä. Ja sen kuljetus maksaa, mutta vastaanotto jäteasemalle maksaa vielä enemmän.
Ihmiset jotka ehdottavat tavaran myymistä Tori.fissä eivät ole koskaan myyneet mitään 🤣
Jos oikeasti haluaa kaupat ja rahaa huuto.net on ainoa paikka.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon tyhjennys on kallista puuhaa. Kai olet täyttänyt ainakin roskalaatikot aina kun niihin on tullut tilaa?
Ei normaalista ikäihmisen jäämistöstä tahdo löytyä mitään myytävää vaan kaikki on sekajätettä. Ja sen kuljetus maksaa, mutta vastaanotto jäteasemalle maksaa vielä enemmän.
Normaalista? Puhu vain itsestäsi.
Onko paikallista puskaradiota, josta voi pyytää apua. Joku ehkä tarvitsee lisätuloja kesälomalla. Varmaan tulee halvemmaksi kuin taksilla ajo.
Vanha ketju, mutta yksi korjaus:
Huoneenvuokralain mukaan irtisanomisaika on 1 kalenterikuukausi. Tämä oli kai voimassa jo vuonna 2011, kun 21:n äiti kuoli. Ei siis tarvitse tyhjentää asuntoa saman vaan seuraavan kuukauden aikana.