Miehen teinitytär sai vauvan eikä haluakaan olla äiti, tahtoo että otamme lapsen meille! Raivostuttaa.
Tyttö täytti juuri 18v, koulut kesken ym. Aborttia suositeltiin vahvasti sekä isänsä että äitinsä suunnalta, mutta päätti toisin. Lapsen isä ei ole kuvioissa ja tytön äiti asuu toisella paikkakunnalla. Tyttö on koko ajan nykyään vauvan kanssa meillä. On ahdistunut ja haluton hoitamaan vauvaa itse.
Tänään hän heitti ilmoille ehdotuksen, että me "adoptoisimme" lapsen. En tiedä edes onko sellainen mahdollista, mutta olen hyvin ärsyyntynyt tästä. Hän päätti ehdoin tahdoin tehdä lapsen kaikesta huolimatta. Meillä on miehen kanssa omat elämät ja suunnitelmat. Ja siihen ei oikein sovi lapsenlapsen sijaisvanhemmuus. Minulla ei ole vielä lapsia ja suunnitelmissa ehkä yhteinen, aika näyttää. Nyt tämä kuvio kuormittaa kaikkia.
Toisaalta ei ole miehelle helppoa, onhan kyseessä oma tytär ja lapsen lapsi, mutta eihän tämä nyt niin voi menmä, että vauva jää meidän ristiksemme.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta?
Kommentit (237)
Ymmärrän kyllä tilanteen vaikeuden.
Luultavasti itse tuossa tilanteessa voisin keskustella jonkinlaisesta oheishuoltajuudesta, jos pakko olisi. Mutta ensisijaisesti lähtisin hakemaan sosiaalitoimesta apua äidille, ja myös kasvatus- ja perheneuvolan puoleen pitäisi kääntyä.
Meillä oli kymmenen vuotta sitten tilanne, jossa miehen aikuinen poika erosi vaimostaan ja lastensa äidistä. Molemmat eroavat puolisot voivat niin huonosti, että lapset, tuolloin 4- ja 6-vuotiaat asuivat meillä muutaman kuukauden. Itsellä oli jo juuri aikuistuneet lapset, emmekä mitään nuoriakaan ole, mutta en nyt noita lapsia voinut heittellekään jättää.
Porvoon Pro Life-yhdistyksestä saanee apua tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa olla muuallakin kuin Porvoossa, ikävä kyllä. Seksiin pitäisi olla ajokortti (😁) ja ilman korttia ajamisesta linnaa.
Hmmm. Miehesi ei tahdo huolehtia oman tyttärensä lapsista mutta tahtoo huolehtia sinun kanssa tehtävistä lapsista?
Antaa adoptioon sitten, kyllä sille halukkaat ja kunnolliset vanhemmat löytyy. Parempi sekin kuin äitileikkiin kyllästynyt teinimutsi tai kiertää huostalaitoksia koko ikänsä ennen aikuisuutta.
Tuo oheishuoltajuus kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Siten että tyttö kantaa lapsestaan päävastuun, mutta tuette omalta osaltanne. Josko tämä toimisi tytölle vaikka vähän "mäkistarttina", että se oma vastuunkanto kunnolla löytyisi. Lapsen isä olisi myös syytä ottaa kantamaan vastuuta.
Saattaa olla ohimenevä juttu ja miehesi tytär on masentunut ja hukassa äitiytensä kanssa. Olisi varmaan hyvä ottaa yhteyttä jonnekin muualle kuin vauvafoorumille neuvojen ja apujen saamisen toivossa.
Jos nyt on aito tapaus, niin tärkeintä olisi vahvistaa nuoren äitiyttä sen sijaan, että te ottaisitte sen vanhemmuuden vastuun itsellenne.
Perheneuvolasta ja perhetyöntekijästä voisi olla apua.
On toki tärkeää, että äiti saa myös omaa aikaa, mutta hän on kuitenkin päättänyt tulla äidiksi ja päävastuu lapsesta on hänellä. Tätä tulisi hänelle nyt alleviivata.
Koulutusasiakin olisi hyvä ottaa jossain vaiheessa esille, lapsi kun ei todellakaan estä opintoja.
Trolli tai Porvoo...vähänpä lapset ovat elämää kokeneet. Tämmöinen tilanne oli ystävällä, jonka miehen poika sai lapsen tyttöystävänsä kanssa. Molemmat narkkeja ja kykenemättömiä huolehtimaan lapsesta.
Lapsi sijoitettiin perheeseen, mutta ei suinkaan ystäväni ja miehensä perheeseen. Ystäväni ei olisi ikinä suostunut siihen. Tapaa toki isäänsä ja isoisäänsä, mutta miten voisi olla automaattista, että isovanhempi uusine puolisoineen ottaa lapsen?
Itse olen lapsenlapsen sijaisvanhempi. Siihen ei pidä alkaa, ellei tosissaan halua. Jos lapsi sossun toimesta huostaanotetaan ja sijoitetaan isovanhemmalle, saa normaalin palkkion ja kulukorvauksen. Jos taas omatoimisesti ottaa lapsen hoiviinsa ja hakee vieläpä oheishuoltajuutta, ei saa mitään. Rahan takia tietenkään ei saa asiaa ratkaista, mutta itse jouduin jäämään töistä pois. Vieras sijaisperhe olisi tuossa tapauksessa mahdollista. Tai sekä äiti että lapsi ensikotiin.
Jotain apua lähtisin ehdottomasti hakemaan tytölle ja vauvalle, siis vahvistamaan tytön äitiyttä.
Kun vauva on selkeästi ollut tytön osalta haluttu (ei suostunut aborttiin tms) niin todennäköisesti katuisi myöhemmin vauvasta luopumista.
Kyseessä voi olla myös esim synnytyksen jälkeinen masennus tms johon saa apua.
Mutta vauvaa en ottaisi, ihan jo tytön itsensä(kin) takia.
Hän on päätöksen täysin tietoisesti tehnyt ja vauvan siis halunnut, adoptioon anto nyt tuskin on ratkaisu.
Sen sijaan tukitoimia varmaan tarvinnee.
Ja tästä syystä ei koskaan kannata alkaa suhteeseen lapsellisen ihmisen kanssa. Vaikka ne lapset olisi jo isoja, niin tadaa, nekin voi lisääntyä ja kohta on talossa vieraita kersoja rääkymässä.
Ihan samanlainen tapaus löytyy myös mun lähipiiristä. Mulle nousee edelleen kylmä hiki otsalle, kun muistelen tapahtunutta. Eräs mun lähiystävä tuli teininä raskaaksi. Hän oli aluksi asiasta hirveän innoissaan ja hankki paljon kaikkea kampetta vauvalle valmiiksi. Harmi vain, ettei psyyke pysynyt tahdissa mukana. Kun vauva syntyi, hän ei halunnutkaan sitä enää. Hän oli kammottavan ahdistunut, vanhemmat vihaisia ja lapsen isä poistunut kuvioista. Lopulta hän muutti lapsineen takaisin kotiinsa ja kaikkien oli tyytyminen siihen ratkaisuun.
Jotain apua ja tukea äitiyteen tytölle selkeästi tarvitaan. Ymmärrän, että hänen tilanteensa ei ole helppo, mutta hän on kuitenkin täysi-ikäinen aikuinen ihminen, joka vastaa itse asioistaan ja lapsistaan. Ei niitä lapsia niin vaan anneta jollekin toiselle. Ymmärrän kyllä, että sunkaan tilanne ei ole helppo. Miehen on isänä tuettava lastaan, joka virallisesta täysi-ikäisyydestä huolimatta ei vielä ole henkisesti aikuinen. Miten tytön äiti on auttamisessa mukana? Eihän se, että asuu eri paikkakunnalla, voi sulkea häntä kokonaan pois kuviosta. Tuntemani vastaavat tapaukset ovat kyllä perustuneet aina isovanhempien vahvaan apuun ja tukeen, joten ette te ihan pian pääse asiasta irti. Nauttikaa kuitenkin myös pikkuisesta!
rakastavat ja huolehtivat vanhemmat järjestyvät yhteiskunnan kautta, paljon parempi niin lapsen kannalta. Ei kaikista täysi-ikäisistä vaan ole vanhemmuuteen ja koskee myös isovanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä tyyppi kauan täällä provonnut? Olen lomalla nyt neljättä viikkoa ja päivittäin näitä aloituksia lukenut. Muuten käyn satunnaisesti, varmaan joihinkin törmännyt. Alkaa saamaan surkuhupaisia piirteitä nämä aloitukset. Tyyppille pitäisi jo myöntää av.n -half of fame- palkinto ahkerasta provoilusta. 😂
Mitä mies ajattelee? Sinähän et hänen lapsenlapsestaan päätä.
Nyt kun otatte vauvan ristiksenne, niin tytär dumppaa teille myös ne tulevat vauvat.
No et tietenkään suostu. Sano vaan asia suoraan. Jos hän suuttuu niin se on sinun ja miehesi vaan sitten kestettävä.