Hammastulehdus! Joudunko juurihoitoon?
Mulla on parodontiitti joka jotenkin paheni kun rouhaisin ientä hammaslangalla. Sain antibiootit yleislekurilta kasvojen turvotukseen kun en tajunnut heti että se oli se hammas. Ab-kuurin jälkeen kasvot turposivat taas ja oon menossa hu hammaslääkäriin.
Varmaan edessä juurihoito mutta aloitetaanko se heti ekalla käynnillä? Vai miten tuo tulehdus saadaan rauhoittumaan aluksi? Mulla tulee mätää ikenestä.
Kommentit (28)
Hei mene hammaslääkäriin, hoito varmaan pitää aloittaa. Antaa varmaan antibiootit.
Jos hammas heiluu parodontiitin vuoksi, ei siihen voi enää juurihoitoa tehdä. Tai voi toki, mutta ei ne kiinnityskudokset sillä parane. Juurihoito olisi siis täysin hukkaan heitettyä rahaa. Ainut järkevä hoito tilanteessasi on hampaan poisto. Terv. Hammahoitaja
Vierailija kirjoitti:
Jos hammas heiluu parodontiitin vuoksi, ei siihen voi enää juurihoitoa tehdä. Tai voi toki, mutta ei ne kiinnityskudokset sillä parane. Juurihoito olisi siis täysin hukkaan heitettyä rahaa. Ainut järkevä hoito tilanteessasi on hampaan poisto. Terv. Hammahoitaja
Näin mäkin ajattelen ja ehdotin sitä hammaslekurille jo yli puoli vuotta sitten muttei hän innostunut vaan pitää sitä viimeisenä keinona. Ehkä sen aika on nyt sitten
Hyi katsoin äsken sinne ikeneen ja siitä fistelistä pursui mätää, purskutin suuni paroexilla. Toiv kestää huomiseen asti. ap
Vierailija kirjoitti:
Hei mene hammaslääkäriin, hoito varmaan pitää aloittaa. Antaa varmaan antibiootit.
Oon menossa huomenna, tän illan viimeinen päivystysaika oli jo mennyt.
Yritän vaan ennakoida että mitä tuleman pitää. Juurihoitoa vai hampaan poistoa vai mitä... ap
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun hammas on oikeasti juurihoidettavassa tilanteessa, et ole täällä kysymässä asiasta. Silloin se kipu on niin sokaiseva, että tiedät asian kysymättäkin.
Ei pidä paikkaansa aina. Mulle on tehty yksi juurihoito. Karies oli edennyt hampaiden välissä eli en nähnyt sitä, enkä ollu tietoinen. Löytyi sattumalta hammasröntgenissä, jossa etsittiin piilossa olevia reikiä. TÄYSIN OIREETON OLI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon menossa huomenna, tän illan viimeinen päivystysaika oli jo mennyt.
Yritän vaan ennakoida että mitä tuleman pitää. Juurihoitoa vai hampaan poistoa vai mitä... ap
Okei hyvä.
Ap tässä, kävin siellä lekurissa ja nyt on hammas poistettu! Eli se oli jotenkin haljennut enkä mä ollut tajunnut, ei särkenyt sillain kun luulis. Eikä yleislekurikaan osannut ohjata hammashoitoon vaan antoi vain antibioottia kun ekan kerran kävin valittelemassa kasvojen turvotusta.
Nyt virolainen lekuri sitten totesi tilanteen ja sanoin että poista vaan heti ja niin teki. Onneksi, sillä joku muu olisi voinut vaan ensin konsultoida ja katsella ja poistaa vasta joskus vkon kuluttua.
Saas nähdä miten lähtee paraneen, sain vasta äsken syödäkin
Eli heti hammaslääkäriin jos tulee oireita.
En ollut aloituksessa tarpeeksi selkeä. mulla on nyt siis parodontiitin lisäksi jokin hammasperäinen tulehdus eli puoli naamaa turvoksissa ja ikenissä joku fisteli josta tulee mätää.
Parodontiitti on siellä se perussairaus mutta nyt myös jokin tulehdus päällä. ap