Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsan turpoilu ja täysinäinen olo?

Vierailija
31.07.2019 |

Hämmentävä kuvio jota olen lääkärissäkin käynyt kerran (tuloksetta) konsultoimassa. Onkohan täällä kohtalotovereita jotka osaisivat vinkata oikeaan suuntaan?

Eli, toukokuussa söin tulehduslääkekuurin (jalkavaivaan) jostai sain ikävän ummetuksen. Mikään lääke tuohon ei tehonnut, vaan lopulta vatsa lähti toimimaan pellavansiementen avulla viikon ummetuksen jälkeen. Tuolloin vasemmalla puolen ylävatsaa tuntui ikävä "möykky" (ulostetta, sanoi lääkäri). No, tuon episodin jälkeen on vatsa oireillut on ja off. Edelleen tunnen vasemmalla puolella, hieman rinnan alla vasemmalla, pienen kovan patin. Nyt kun viimeksi kävin lääkärissä, hän sanoi että se voisi olla rasvapatti. Pattia aina välillä jomottelee, välillä tuikkii. Lisäksi on tätä että maha turpoaa, etenkin ylävatsa. Röyhtäilen, ja on ilmavaivoja. Syömisen jälkeen tulee nopeasti fiilis et olen aivan täynnä, ja ylämahaa turvottaa.

Inhottava, uusi kuvio tämä mulle, kun normaalisti mahani toimii kellon tarkkuudella. Nyt tätä aivan outoa turvottelua, täysinäisyyden tunnettu ja epämukavaa oloa.

Olen alle 40v nainen, muuten (jos se nyt mnihinkään vaikuttaa). Stressiä on ollut tänä vuonna, ruokavalio ei ole muuttunut. Syön ihan terveellisesti ja liikunkin.

Onko muilla tätä ja miten se on saatu kuriin? Mitä ruokavaliota kannattaisi kokeilla hoidossa? JA mikä ihme voi tämä kipuileva patti olla toisen puolen vatsaa (tuntuu vain seistessä, uppoaa piiloon kun pötköttelen).

Kaikki vinkit luen mielelläni!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon tulevalle äidille!🤗

Vierailija
2/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap ruokavalioksi, en tiedä mikä patti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläköön! kirjoitti:

Onneksi olkoon tulevalle äidille!🤗

haha! ap tässä. Muksuja on jo muutama, itsellä kierukka ja kumppanilta piuhat poikki (vieraissa en ole juossut), vauvan mahis ois aikamoinen ihme. 

Vierailija
4/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä rinnan alla ylävatsassa on kakkaa? Vaihtaisin lääkäriä.

Vierailija
5/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneen suolen oireyhtymä? Mulla on se ja oireilee just noin! Olen hoikka 24v nainen ja hoikistun entisestään tämän ärtyvän suolen takia, sillä tulee syötyä paljon vähemmän tuon olon takia. :D

Minulla on siis kaikki tutkittu ja tähystettykin. Ärtyneen suolen oireyhtymä on lopullinen "diagnoosi". Kyseessä ei onneksi ole sairaus, vaan toiminnallinen vaiva.

Vierailija
6/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärtyneen suolen oireyhtymä? Mulla on se ja oireilee just noin! Olen hoikka 24v nainen ja hoikistun entisestään tämän ärtyvän suolen takia, sillä tulee syötyä paljon vähemmän tuon olon takia. :D

Minulla on siis kaikki tutkittu ja tähystettykin. Ärtyneen suolen oireyhtymä on lopullinen "diagnoosi". Kyseessä ei onneksi ole sairaus, vaan toiminnallinen vaiva.

Anteeksi luin huonosti! Ärtyneen suolen oireyhtymässä turpoilee nimenomaan ALAVATSA ja niin myös minullakin, ylävartsan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia! Pahoittelut ap.

Vierailija
7/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin tutkituttamaan tuon vielä kunnolla. Painottaisin kestoa ja oireita. Kuulostaa sellaselta, että kannattas selvittää.

Vierailija
8/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut Vi-Sibliniä?

Vierailija
9/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin tutkituttamaan tuon vielä kunnolla. Painottaisin kestoa ja oireita. Kuulostaa sellaselta, että kannattas selvittää.

no olen tästä käynyt nyt 2 kertaa eri lääkärillä, yksityisessä lääkärikeskuksessa. Toinen lääkäri sanoi että kakkaa (silloin toukokuussa), just kuulemma siinä kohtaa paksusuolta missä on jyrkin kurvi ja helposti jää tavara jumiin. Tämä toinen sanoi että voi olla rasvapatti, ja esim mahan täyttyminen sitten jotenkin ärsyttää (kun painaa pattia) ja mainitsi myös gynekologiset kuviot, eli kierukan joka pitäis tän loppuvuoden aikana nykäisyttää veke. 

Vierailija
10/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kokeillut Vi-Sibliniä?

tämä varmaan se ainoa ummetuslääke jota en ole kokeillut. Mutta en koe että mulla olisi juurikaan ummetusta, vatsa toimii kyllä kuten normistikin. Nopeasti täyttyvä olo ja tuo mainitsemani vatsan turvotus iltaa kohden ovat jääneet. 

Vierailija
11/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Silicea geeliä? Mulla auttoi täysinäisyyden tunteeseen ja turpoiluun.

Käytetään jopa sairaaloissa.

Vierailija
12/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Silicea geeliä? Mulla auttoi täysinäisyyden tunteeseen ja turpoiluun.

Käytetään jopa sairaaloissa.

no en! pitääpä googletella! Kiitos vinkistä! t.ap

Vierailija
13/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Silicea vatsa-suolistogeeliä käyttää IBS:n, ärtyvän suolen oireyhtymän, kanssa?

Valmiste on alkujaan jo tarkoitettu akuuttien vaivojen, kuten vatsakipujen, – pahoinvoinnin, oksentelun, ilmavaivojen ja ripulin, sekä kroonisten vaivojen, kuten närästyksen, vatsan turvotuksen, täysinäisyyden tunteen ja vatsan kouristelun hoitoon. Silicea vatsa-suolistogeeliä voi myös käyttää IBS ärtyvän suolen oireyhtymän kanssa.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että ärtyvän suolen oireyhtymän yhteydessä käytetty piidioksidi lieventää huomattavasti ärtyvän suolen oireyhtymän oireita.

https://silicea.fi/usein-kysyttya/

Vierailija
14/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silicea geeliä saa Prismoista, Citymarketeista, Tokmannilta ja Life kaupoista.

Ja tietty netistä.

Vierailija
15/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silicea vatsa-suolistogeeli-paketissa on tuoteseloste sisällä. Siinä lukee mm. näin:

"Piidioksiidia sisältävillä valmisteilla on tehty useita satunnaistettuja ja kaksoissokkoutettuja kontrolloituja tutkimuksia.

Tuoreet tutkimukset ovat nyt osoittaneet, että ärtyvän suolen oireyhtymän yhteydessä piidioksidi myös pienentää huomattavasti tiettyjä merkittäviä kohonneita arvoja. Tsonuliinin pitoisuuksien voitiin osoittaa pienentyneen merkittävästi.

Tsonuliini on tulehdusreaktioon osallistuva proteiini, joka heikentää suoliston limakalvoesteen toimintaa ärtyvän suolen oireyhtymän yhteydessä. Näiden tulosten perusteella Silicea vatsa-suolistogeeli on hyödyllinen hoitovalmiste, joka lievittää ärtyvän suolen oireyhtymän oireita."

Vierailija
16/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin mielestä rinnan alla ylävatsassa on kakkaa? Vaihtaisin lääkäriä.

Oletpa hupsu, tottakai siellä voi olla kun paksusuoli menee rinnan alta poikittain ja mutkan kautta laskee vasemmalta taas alaspäin, sitä kautta se kakka kulkee. Eli sis nouseva paksusuoli oikealla, mutkan kautta kulkee poikittain ja taas mutkan kautta vasemmalla alaspäin. Vielä selvennyksenä, että tuo poikittainen paksusuoli menee juuri mahalaukun alapuolelta.

Vierailija
17/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohdassa tosiaan on tosi jyrkkä mutka suolessa.. voisiko olla refluksia, sappivaivaa tms? Onko mitään yleisoireita? Kokeile vi-siblin/psyllium + pegorion ainakin muutaman päivän ajan. Jos ei auta mene uudestaan lääkäriin, kyllä ylävatsan oireita aika helposti pitäisi alkaa selvittämään.

Vierailija
18/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös todettu ärtyneen suolen oireyhtymä. Kaikenlaista oiretta, mutta minulla turpoaa välillä myös oikea ylävatsa eli turvotus ei ole välttämättä pelkästään alavatsalla/ pömppömahana.

Vierailija
19/19 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohdassa tosiaan on tosi jyrkkä mutka suolessa.. voisiko olla refluksia, sappivaivaa tms? Onko mitään yleisoireita? Kokeile vi-siblin/psyllium + pegorion ainakin muutaman päivän ajan. Jos ei auta mene uudestaan lääkäriin, kyllä ylävatsan oireita aika helposti pitäisi alkaa selvittämään.

mielestäni mua ei närästä, mitään hapanta ei tule suuhun, nukun hyvin jne. Mitä on yleisvaivat?  Nyt just mulla on flunssa päällä (tietysti, sillä kesälomanihan alkoi just) mutta muuten olen ollut kunnossa, vuoteen en ole ollut edes flunssassa. Snadisti on selkä ollut kipee (näyttöpääte työ ja stressaavat ja hektiset projektit just ennen lomalle jäämistä viikko sitten).

Koko ihmeen sairastelu alkoi kun paras ystävä, ikäiseni nainen, kuoli helmikuussa munuaissyöpään (levinneeseen), ja  samaan aikaan hierojani huomasi selässäni patin, jonka lääkäri diagnosoi lipoomaksija  sitä aloin stressaamaan - varmana että syöpähän se on. Sitten tuli (uusien kenkien käytön vuoksi) toinen jalkapohja kipeeksi johon sain nuo särkylääkkeet, josta alkoi tämä ummetus/vatsakuvio. Itsehän olen jo diagnosoinut itselläni munasarjasyövänkin tässä.. Lääkäri onnitteli kun kävin hänen luonaan ennen lomalle jäämistä "jaahas, no kerrohan miten diagnosoit syövän niin katsotaan mitä voimme sille tehdä?", ja lopuksi toivotti mut lomalle - ilman syöpää. Googleen ei kuulemma kannata liikaa turvata..

Mutta jep, olen menossa uudestaan lekurille just tuon kierukkakuvion ja selän lipooman vuoksi lomien jälkeen, ja varmsti tästä mahakuviostakin mainitsen. Itse mietin eniten just tuota ärtyvää suolta, sillä stressiä ja murhetta on tänä vuonna ollut aivan hitokseen. Mutta koko ajan pelkään että kyse on jostain vakavammasta. 

Siksi tänne kirjoittelin, jos jollakin samantyyppistä oiretta joka just diagnosoitu esim. keliakiaksi, ärtyväksi suoleksi, mikskä ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi