Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kasvattaa selkäranka ja oppia sanomaan ei?

Vierailija
31.07.2019 |

Vaikka joku asia esim. töissä vaarantaisi terveyteni, muiden terveyden tai olisi mielestäni muuten todella epäreilua, en vaan voi sanoa suoraan mitä mieltä olen. Valehdella kyllä voin, mutta eihän se tietenkään ole millekkään osapuolelle juuri koskaan hyvä asia, vaan parempi olisi sanoa usein reilusti, vaikka joku vähän pahoittaisi mielensä.

Olen jotenkin niin kiltti, että mieluummin teen terveyttäni ja omaatuntoani uhmaten asioita, mitä pyydetään tekemään ja sitten itken yksikseni, kun en vaan voinyt sanoa ei. En tajua missä välissä muutuin tällaiseksi, lapsena olin todella omapäinen, mutta nyt nuorena aikuisena olen typerä pompoteltavissa oleva nössö ja selkärangaton kuin pumpulipallo.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppii?

Vierailija
2/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annappa jotain esimerkkejä.

Mä olin esim. yhdessä työpaikassa tollanen, koska oli 0-tuntisopimus.

Eli tosi 'alisteisessa' asemassa. Työtunnit ois äkkiä mennyt nollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä. Työelämässä ei monikaan ole asemassa että kauheasti kannattaisi päätään aukoa. Tulee vaan hankalan ihmisen maine ja seuraavissa YT:issä muistetaan.

Vierailija
4/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassani käsiteltiin välillä vaarallisia aineita hutiloiden, niin, että vaarallisia kemikaaleja oli varmasti lattioilla ja hengitysilmassa. Minulle ei uutena edes annettu mitään perehdytystä niistä, mutta koulutuksen käyneenä ymmärrän jotain. Jotkin koneet olivat huonoja ja yksi jopa muokattu työn helpottamiseksi vaarallisemmaksi niin, että sormet olivat vaarassa vaurioitua pahasti, jos ei ollut tarkkana. 

t: ap

Vierailija
5/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassani käsiteltiin välillä vaarallisia aineita hutiloiden, niin, että vaarallisia kemikaaleja oli varmasti lattioilla ja hengitysilmassa. Minulle ei uutena edes annettu mitään perehdytystä niistä, mutta koulutuksen käyneenä ymmärrän jotain. Jotkin koneet olivat huonoja ja yksi jopa muokattu työn helpottamiseksi vaarallisemmaksi niin, että sormet olivat vaarassa vaurioitua pahasti, jos ei ollut tarkkana. 

t: ap

Ei tuollaisiin talon tapoihin kannata hirveästi puuttua, varsinkaan jos on uusi työntekijä. Mikään ei joudu inhotuksi helpommin kuin joku uusi tulokas, joka tulee kouluoppiensa kanssa pätemään miten työt pitäisi tehdä.

Vierailija
6/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nimetön vinkki työturvallisuusvalvojalle tai jotain

Vierailija
7/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sua ap palkattu tuollaiseen, että sinä kehität heidän turvallisuuskäytäntöjään ja prosessejaan? Jos ei, niin ehkä siihen ei kannattaisi ollenkaan puuttua, ellei ne käytännöt ole ihan tosi super vaarallisia. Jos koet pakolliseksi ottaa asian puheeksi, niin yksityisesti esimiehen kanssa. 

Aika paljon työelämässä tehdään asioiden nopeuttamiseksi ja sujuvoittamiseksi vähän eri tavalla kuin kouluissa opetetaan ja säännöissä sanotaan. Tämä on yleensä kaikkien osapuolten toive. EI ole hyvä alku uralle työyhteisössä jos alkaa näihin puuttumaan. Ellei sitten tosiaan ole palkattu laadunvalvonta-, työturvallisuus- tms tehtäviin.

Vierailija
8/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyt väärästä paikasta

Vierailija
9/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaan terveyttä ei pitäisi koskaan vaarantaa työn takia :-/ Onneksi tuo olikin vain määräaikainen työ.

Vierailija
10/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vaan terveyttä ei pitäisi koskaan vaarantaa työn takia :-/ Onneksi tuo olikin vain määräaikainen työ.

Eri ihmisillä on niin kovin eri käsitykset siitä, mikä on terveyttä vaarantavaa oikeasti ja mikä ei. Hyvä että oli vain määräaikainen työ niin ei tarvi jäädä sinne taistelemaan vallitsevia käytäntöjä vastaan. 

Aika moni meistä joutuu työssämme tekemään asioita joita ei varsinaisesti koe oikeaksi. Eism. omassa työssäni asiakkaille valehtelu on arkea, jota ilman ei pärjättäisi. Se otti minulle ihan super koville alkuvuosina alalla, ajattelin jopa alanvaihtoa kun en tahdo tehdä sellaista moraalisesti väärää asiaa. Mutta sitten totesin, että ja paskat, ei tässä kukaan kuole ja ala on kovaa peliä, hyväksyn sen ja menen mukana.

Vierailija
11/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille ihmisille on aivan turha sanoa "ei" koska he eivät sitä hyväksy vaan yrittävät hamaan loppuun asti jyrätä asiansa läpi, vaikkapa siihen asti kunnes saattavat itsensä tai sinut hautaan sillä jyräämisellään. Yksityiselämässä ainoa toimiva tapa välttää ongelmat tuollaisten ihmisten kanssa on se että katkaisee välit heihin kokonaan. Ei yksinkertaisesti enää koskaan suostu näkemään sellaisia ihmisiä. Jyrien kanssa neuvotteleminen ei ole mahdollista, ainoastaan välien katkaiseminen toimii.

Työelämä on hankalampi juttu koska siellä ei voi katkaista välejä. Tai siis, jos sulla on säkää niin voit vaihtaa työpaikkaa tai vaikkapa jättäytyä työttömäksi. Mutta jos tuota säkää ei ole niin olet jumissa sun työpaikalla niiden jyrien kanssa. Ja jos siellä sanot "ei" niin sun esimies ja kollegat saattaa turhautua suhun niin paljon että päättää savustaa sut ulos työpaikalta joten lopulta jäät työttömäksi joka tapauksessa. Joten työelämässä ei hyvää ratkaisua työhön jyräongelmaan ole.

Ja typerää on myös että jos olet alkuun suostunut jyrättäväksi niin jos nyt sitten muutatkin asennettasi ja kieltäydyt asioista niin sulle suututaan. Eli käyttäytymisen muuttamista ei hyväksytä. Jos joku on aina kieltäytynyt niin sille ei olla vihaisia.

Onnea vain sulle sun töissä. En tiedä mikä sulle ratkaisuksi. Itse ratkaisin nuo ongelmat jo ajat sitten sillä että jäin pois työelämästä. Suomessa työelämä on aivan järkyttävän surkeaa. Esimies voi tulla pyytämään työntekijää tekemään mitä hyvänsä laitonta ja kieltäytyä ei tietenkään saa tai menettää työnsä. Ei mikään ihme että enää vain ulkomaalaiset suostuu tekemään töitä Suomessa.

Ei Suomessa ole työvoimapulaa. Työttömiä päteviä työnhakijoita on vaikka kuinka paljon, mutta he eivät vain enää suostu tekemään töitä missä rikkoisivat lakeja.

Vierailija
12/12 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisten juttujen takia moni alkaa saikuttaa. Siis kun työpaikalla vaaditaan työntekijöiltä aivan älyttömyyksiä niin suomalaisessa työkulttuurissa ei saa esimiehelle sanoa vastaan. On vaikea sanoa esimiehelle vastaan - on paljon helpompi välttyä pahoilta työtehtäviltä sillä että hankkii itselleen sairaslomaa. Mitä tunnollisempi työntekijä niin sitä todennäköisemmin tälläiseen joutuu turvautumaan. Esimiehet itse ajavat työntekijöitään sairaslomille ja sitten kehtaavat ihmetellä "miksi väki sairastelee? mikä kumma siinä on kun mun työntekijät sairastelee? miten niin muka se on sairas? eikö se vain halua tehdä töitä?"