Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä tuotteen olemassaoloa et ymmärrä ollenkaan?

Vierailija
30.07.2019 |

Minulla nyt melko moni outokin asia menee jakeluun, miksi joku muu sitä tarvitsee, mutta että tuoksukynttilät? Se lemu on karmea ja miksi juuri kynttilän pitää tuoksua?

Kommentit (959)

Vierailija
61/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihankorvikkeet tyyliin vegaaninen pekoni tms. Vegaanius on minusta ihan ok, mutta tuntuu typerältä, että pitää olla jotain korvikkeita, jotka ovat "kuin lihaa". 

Umami eli sellainen lihaisa maku on yksi perusmauista, sitä kai niillä haetaan.

Syömällä sieniä saa maistettua umamia. Ei siihen kasvispekonia tarvita. 

No itse asiassa moni vegaaninen lihankorvike on nimenomaan sientä. Esim. quorn

Vierailija
62/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihankorvikkeet tyyliin vegaaninen pekoni tms. Vegaanius on minusta ihan ok, mutta tuntuu typerältä, että pitää olla jotain korvikkeita, jotka ovat "kuin lihaa". 

Mikä tässä on niin kamalaa? Moni pitää lihan mausta, mutta tietää ettei lihantuotanto ole eettistä, joten on mukava syödä lihan korvikkeita. Kummallinen ajatusmaailma sinulla.

Jos todella haluaa toimia eettisesti, on valmis luopumaan myös sellaisista asioista, joista pitää. Melkoisen tekopyhää, että ei syödä lihaa mutta saastutetaan ympäristöä jalostamalla kasveista lihankaltaisia valmisteita. "Mutkun mä tykkään lihasta". 

En itse (sekasyöjänä) ymmärrä mikä tässä on niin tekopyhää. Kai ymmärrät ettei se lihanmakuinen vegaanipihvi oikeasti ole lihaa?

En tietenkään ymmärrä muuten vain käytin sanoja lihanKALTAINEN valmiste. Kai ymmärrät että lihankaltainen valmiste ei oikeasti ole lihaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanijankkaukseen: moni meistä kasvoi lihaa syöden. Itse asiassa varmaan suurin osa on ihan sekasyöjäperheistä. Ne lihatuotteet ovat siis tuttuja jo lapsuudesta ja niihin siten liittyy tiettyä nostalgiaa, ruoka kun ei ole aina vain pelkkää polttoainetta vaan myös muistoja... Jos nykyaikana voi tehdä soijasta "lihapullia" ja vehnästä seitanpihviä niin miksi pitäisi jättää tekemättä ja syödä "niitä oikeita versioita"? Mikä siitä soijapötköstä yhtäkkiä tekee epäeettisen, jos se muotoillaan nakkimaiseen muotoon? Tofua ja seitania ovat itäaasialaiset syöneet jo kirjaimellisesti tuhat vuotta ennen kuin kukaan suomalainen oli soijapapua nähnytkään. Tuleeko soijapavuista eläin, jos ne puristetaan neliskanttiseksi köntiksi? Epäeettistä muussata ja fermentoida papuja? Palan halusta tietää.

Vierailija
64/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on niin kamalaa? Moni pitää lihan mausta, mutta tietää ettei lihantuotanto ole eettistä, joten on mukava syödä lihan korvikkeita. Kummallinen ajatusmaailma sinulla.

Jos todella haluaa toimia eettisesti, on valmis luopumaan myös sellaisista asioista, joista pitää. Melkoisen tekopyhää, että ei syödä lihaa mutta saastutetaan ympäristöä jalostamalla kasveista lihankaltaisia valmisteita. "Mutkun mä tykkään lihasta". 

En itse (sekasyöjänä) ymmärrä mikä tässä on niin tekopyhää. Kai ymmärrät ettei se lihanmakuinen vegaanipihvi oikeasti ole lihaa?

Tämän luettuani alan vahvasti uskoa, että lihansyönti on haitallista ihmiselle. Heikentää näköjään ainakin lukutaitoa joillakin yksilöillä huolestuttavan paljon. 

Vierailija
65/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään ymmärrä muuten vain käytin sanoja lihanKALTAINEN valmiste. Kai ymmärrät että lihankaltainen valmiste ei oikeasti ole lihaa?

Siis luuletko, että "kasvispekoni" sisältää possua johon on sekoitettu vähän soijaa? En oikeasti muuten ymmärrä väitettäsi tekopyhyydestä. :D

T. Se sama, ei-vege

Vierailija
66/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän luettuani alan vahvasti uskoa, että lihansyönti on haitallista ihmiselle. Heikentää näköjään ainakin lukutaitoa joillakin yksilöillä huolestuttavan paljon. 

Niin, itsehän en syö punaista lihaa ollenkaan. Mutta olen silti sekasyöjä.

Edelleen, voisitko vastata että mikä siitä hampurilaispihvin muotoon puristetusta papupihvistä tekee epäeettistä? Kai tajuat, ettei se lihakaan ole luonnossa pihvien tai lihapullien muodossa. :DD

Vierailija
67/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan: Te pari, jotka veditte herneen nenään siitä, että joku ei ymmärrä vegaanista pekonia, olette vegaaneja? Koitte tuon täysin neutraalin kommentin arvosteluna ja siksi hyökkäsitte. Jännästi vain tuo yksi kommentti aiheutti tällaisen reaktion. Vaikka aivan varmasti tätä ketjua on lukenut myös kevytkermoja käyttävä, rasvatonta maitoa juova tai cd-levyjä kuunteleva. Silti mikään muu kommentti ei ole aiheuttanut hyökkäystä ja jankkausta ja nimittelyä. Ja sitten vielä ihmettelette, miksi vegaaneja ihan ylipäätäänkään ei aina ymmärretä. 

Vierailija
68/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää helvettii* jankkaamasta!!

Pilaatte koko ketjun kommentoimalla ylimääräistä tänne!

Vierailija
69/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pippurikerma. Eikö kaikilla ole pippuria kotona ja sitä lienee aika helppo lisätä ruokaan sen sijaan, että maksaa enemmän kermasta, joka on valmiiksi pippuroitu.

Ja ihan kaikki ruokakermakkeet tähän perään. En halua maksaa aromeista enkä tärkkelyksestä kevytkerman seassa. Osaan tarvittaessa suurustaa ja lisätä nestettä (valkoviiniä tai jotain kunnon lientä mieluiten) pannulle ihan itse.

Oikea kuohukerma maistuu ihan todella hyvältä. En käytä muuta.

Olen kuullut, että on olemassa kookoksen ja sitruunaruohon makuinen ruokakerma! Mitä hittoa, eikö voi käyttää kookosmaitoa ja sitruunaruohoa? 

Ylipäätään kaikki nuo maustetut "kermat" kuulostavat ällöttäviltä.

Vierailija
70/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammastuubin puristin ja monet muut ostostv-tuotteet.

80-luvulla oli valmiiksi rikottuja kananmunia pienessä rasiassa, ettei tartte rikkoa ite.

Banaanin kotelo, jonne voi laittaa kuoritun banaanin odottamaan syömistä.

Aromipesä.

Hammastahnapuristin voi olla hyvä apuväline esim. reumaa sairastavalle.

Banaanikoteloon ei ole tarkoitus laittaa kuorittua banaania, vaan se suojaa banaania kolhuilta ja litistymiseltä esim. repussa.

banaaneja on eri muotoisia, miten varmiatetaan,,että banaani sopii koteloon? Ellei sitten tekemällä kotelosta niin tilava, että banaani hölskyy siellä ja tummuu joka tapauksessa.

EU:han on direktiivillä määrännyt banaanin käyryysasteen! Tämä ei ole vitsi.

Vierailija
71/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, voisitko vastata että mikä siitä hampurilaispihvin muotoon puristetusta papupihvistä tekee epäeettistä? Kai tajuat, ettei se lihakaan ole luonnossa pihvien tai lihapullien muodossa. :DD

Kai tajuat, että kaikki sinun kommenttiisi vastanneet eivät ole yksi ja sama henkilö? Itse kirjoitin vain tuon lukutaitokommentin, en sanaakaan papupihveistä. 

Vierailija
72/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunankuorenrikkoja tulee ensimmäisenä mieleen. Miten vaikeaa voi olla kopauttaa kananmunaa vaikkapa pöydän reunaa vasten, jotta kuori rikkoutuu?

Kieltämättä kananmunankuorenrikkoja kuulostaa koomiselta! Mutta mun on pakko tunnustaa, että olen netistä yrittänyt löytää sellaista. Tarkoitan siis sellaista vekotinta jolla saisi siististi löysäksi keitetyn kananmunan pään pois, kliks, niin kuin giljotiinilla. Tämä on yksi niistä arjen raivostuksen aiheuttajia kun viikonlopun aamiaisella syö löysäksi keitetyn kananmunan: taputtele ensin suippo pää säröille, napsi kynsin pois rikkoontunutta kuorta, nypi kuoria, revi kuoria, tee miten hyvänsä, aina se on yhtä sottua.

https://www.ledindon.com/en/cuisine/8965-guillotine-a-oeufs.php

Vierailija
73/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan: Te pari, jotka veditte herneen nenään siitä, että joku ei ymmärrä vegaanista pekonia, olette vegaaneja? Koitte tuon täysin neutraalin kommentin arvosteluna ja siksi hyökkäsitte. Jännästi vain tuo yksi kommentti aiheutti tällaisen reaktion. Vaikka aivan varmasti tätä ketjua on lukenut myös kevytkermoja käyttävä, rasvatonta maitoa juova tai cd-levyjä kuunteleva. Silti mikään muu kommentti ei ole aiheuttanut hyökkäystä ja jankkausta ja nimittelyä. Ja sitten vielä ihmettelette, miksi vegaaneja ihan ylipäätäänkään ei aina ymmärretä. 

Väärin. Se kommentti oli vain aivan käsittämätön.

Olen itse eri mieltä sekä cd-levyistä että ruokakermoista, mutta voin ymmärtää, mistä niissä on kyse. Sen sijaan tuo vegaanilihakommentti oli täysin järjenvastainen.

Vierailija
74/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pussiton pölynimuri, digiboksi sekä jäätelö- ja limpparikoneet mutta onneksi ne vain oli lyhyen hetken villityksiä ja menivät sitten yhtä ripeään ohi kun olivat tulleetkin.

Järkytykseksesi voin kertoa, että minulla on yhä analoginen tv johon digiboksi on välttämätön. Näyttö on tosin litteä, ei sentään kuvaputkellinen, mutta juu, en osta uutta niin kauan kun vanha vielä toimii :D

Vierailija
75/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luuletko, että "kasvispekoni" sisältää possua johon on sekoitettu vähän soijaa? En oikeasti muuten ymmärrä väitettäsi tekopyhyydestä. :D

T. Se sama, ei-vege

Tarkoittaako teilläpäin lihankaltainen valmiste lihaa, johon on sekoitettu vähän soijaa? Jännät termit teillpäin jos näin on. 

Vierailija
76/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pussiton pölynimuri, digiboksi sekä jäätelö- ja limpparikoneet mutta onneksi ne vain oli lyhyen hetken villityksiä ja menivät sitten yhtä ripeään ohi kun olivat tulleetkin.

Järkytykseksesi voin kertoa, että minulla on yhä analoginen tv johon digiboksi on välttämätön. Näyttö on tosin litteä, ei sentään kuvaputkellinen, mutta juu, en osta uutta niin kauan kun vanha vielä toimii :D

Kannattaa ehkä istua (jos vielä ei istu) ennen kuin lukee tämän: Minulla on vieläkin kuvaputkitelkkari!

Vierailija
77/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani. Sanoin sen jo heti alkuun. Mielestäni vegepihvissä ei ole mitään tekopyhää. Se on kehitetty siksi, ettei tarvitsisi luoda kokonaista uutta ruokakulttuuria vain sen takia, että ihmiset haluavat vähentää lihan syöntiä.

Muut vastaukset ketjussa taas olivat järkeviä, siksi en niihin puuttunut.

Vierailija
78/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammastuubin puristin ja monet muut ostostv-tuotteet.

80-luvulla oli valmiiksi rikottuja kananmunia pienessä rasiassa, ettei tartte rikkoa ite.

Banaanin kotelo, jonne voi laittaa kuoritun banaanin odottamaan syömistä.

Aromipesä.

Hammastahnapuristin voi olla hyvä apuväline esim. reumaa sairastavalle.

Banaanikoteloon ei ole tarkoitus laittaa kuorittua banaania, vaan se suojaa banaania kolhuilta ja litistymiseltä esim. repussa.

banaaneja on eri muotoisia, miten varmiatetaan,,että banaani sopii koteloon? Ellei sitten tekemällä kotelosta niin tilava, että banaani hölskyy siellä ja tummuu joka tapauksessa.

EU:han on direktiivillä määrännyt banaanin käyryysasteen! Tämä ei ole vitsi.

ei ole. tuo on vain urbaanilegenda.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994R225…

Missä tuossa on se käyryysASTE määritelty?

Vierailija
79/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutkun ne on kuivaa kökkärää...

Vierailija
80/959 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuat, että kaikki sinun kommenttiisi vastanneet eivät ole yksi ja sama henkilö? Itse kirjoitin vain tuon lukutaitokommentin, en sanaakaan papupihveistä. 

Loppukevään banaanit ovat aina suoria ja pitkiä, muulloin ne ovat tavalliseen tapaan käyriä ja pieniä.