Kun oma lapsi haluaa juhlia täysi-ikäistymistään parin kuukauden päästä...
Hän on jo suunnitellut mielessään pitävänsä kotibileet, jonne tulee kavereita. Hän on suunnitellut ruoka- ja juomalistan. Sen lisäksi hän on suunnitellut kodin koristelun yleiskäytössä oleviin tiloihin. Koristeet eivät maksa paljoa.
Muu perhe lähtisi sinä viikonloppuna pois ja muiden perheenjäsenten makuuhuoneisiin ei olisi juhlaväellä mitään asiaa. Me muut lähtisimme risteilylle juhlien ajaksi.
Kuinka tässä kannattaisi toimia? Ruoat ja koristeet olemme valmiit maksamaan. Mitään varsinaista baarikaappia meillä ei ole edes olemassa. Nuori on pitänyt aiemmin kotibileitä eikä niistä ole syntynyt häiriötä tai puheita. Tällä kertaa hän haluaa juhlia ainutkertaista täysi-ikäistymistään näyttävämmin.
Kuinka te toimisitte asian suhteen? Meillä ei ole kokemusta tällaisista juhlista koska kyseessä on esikoinen.
Kommentit (43)
Kutsuin lapsen kummit ja hänen lähellään olleet aikuiset meille juhliin. Myöh illalla poika lähti baariin ystäviensä kanssa ja katsoin aamuyöstä että lapsi on kunnossa kotiuduttuaan hieman hmmm. huppelissa.
Niin ja kotibileet ovat meillä nounou arvokkaiden huonekalujen ja elektroniikan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kodissa voi juhlia, ei vanhempien kodissa.
Vuokraatte juhlatilan, se tulee paljon halvemmaksi kuin kodin remontointi.
Aiempienkaan bileiden jäljiltä ei ole joutunut remontoimaan eikä edes siivoamaan koska aika moni porukasta ei juo laisinkaan tai juo todella maltillisesti jos on juodakseen. Nörttihenkistä porukkaa lähinnä.
Siis olette aikaisemminkin antaneet nuoren pitää bileitä ja olette itse olleet poissa kotoa? Miksi 18v ikä muuttaisi siinä suhteessa mitään?
Vai kerrotko nyt niistä kerroista, jolloin olette itse palanneet kotiin puolenyön aikoihin?
Meillä oli myös vain kahvittelut lähimmäisten kanssa. Poika ei ota alkoa, ylioppilasjuhlissa joi 2 lasia kuohuvaa vieraiden kanssa.
En uskaltaisi lähteä risteilylle. Sieltä ei pääse pois, jos ongelmia ilmenee.
Meillä on sama edessä. Aikoo juhlia mökillä ja vieraat saa olla yötä. En tykkää ollenkaan ajatuksesta, mutta on jyrännyt tahtonsa läpi. Mökki on pieni. Vain pieni olohuone ja pieni alkovi. Lisäksi pieni keittokomero. Sänkyjä on 4. Tulee tyttöjä ja poikia. No, ainakaan seksiä ei voi harrastaa missään piilossa.
Se ei välitä, vaikka sanon, että syyskuussa voi olla jo erittäin kylmää esim öisin.
Teemme sinne siuvousratsian aamulla ennen kuin lähtevät. Naapureita kehotamme ilmlittamaan, jos on häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiempienkaan bileiden jäljiltä ei ole joutunut remontoimaan eikä edes siivoamaan koska aika moni porukasta ei juo laisinkaan tai juo todella maltillisesti jos on juodakseen. Nörttihenkistä porukkaa lähinnä.
Siis olette aikaisemminkin antaneet nuoren pitää bileitä ja olette itse olleet poissa kotoa? Miksi 18v ikä muuttaisi siinä suhteessa mitään?
Vai kerrotko nyt niistä kerroista, jolloin olette itse palanneet kotiin puolenyön aikoihin?
Ei 18 sinänsä muuta mitään, mutta silloin saa ostaa viinaa ja sen juominen on sallittua, ikävä kyllä.
Lisäksi bileet voi joku kerta karata käsistä, vaikka aiemmin on sujunut hyvin. Yhtäkkiä vaan tulee kuokkavieraita ja kaikki sotketaan.
Meillä poika lähti baariin kaverin kanssa, tyttis täytti vasta pari kk myöhemmin. Marraskuussa 16v täyttänyt tyttö juhli kyllä yön yli, olimme hotellissa sen aikaa. Yks vieras oli oksentanut mutta toki tyttö siivoa jäljet. Nyt suunnittelee samaa 17v bileisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin lapsen kummit ja hänen lähellään olleet aikuiset meille juhliin. Myöh illalla poika lähti baariin ystäviensä kanssa ja katsoin aamuyöstä että lapsi on kunnossa kotiuduttuaan hieman hmmm. huppelissa.
Kaikki eivät kuulu kirkkoon eikä lapsilla ole kummeja. Sukulaistenkaan eivät välttämättä muista täysi-iskäistynyttä. Antaa siis jokaisen juhlia omalla tavallaan kunhan terveys säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 18 sinänsä muuta mitään, mutta silloin saa ostaa viinaa ja sen juominen on sallittua, ikävä kyllä.
Lisäksi bileet voi joku kerta karata käsistä, vaikka aiemmin on sujunut hyvin. Yhtäkkiä vaan tulee kuokkavieraita ja kaikki sotketaan.
Ei niitä kuokkavieraita ole pakko päästää juhliin! Kun on rajattu vierasmäärä jo tilojen ja istumapaikkojenkin vuoksi niin se on aivan sama vaikka joku norkoilee oven takana. Kuokkavieraista pitääkin soittaa poliisille heti eikä viidestoista päivä.
Yleensä sitä vastuullisuutta omasta kodista opetetaan lapsille jo pienestä pitäen. Onhan kuokkavieraita tulossa välillä pientenkin lasten syntymäpäiville ja silloin vanhemmat saavat näyttää mallia kuinka sanotaan ei.
Meidän korttelissamme yksi kiusanhenki kävi jokaisen syntymäpäiväkoristellun oven takana pyrkimässä kuokkavieraaksi. Soitimme vuoron perään hänen vanhemmilleen. He eivät uskoneet aluksi koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan yön yli olevia kotibileitä ilman vahtimista. Jos on alkoholia kuvioissa niin menee helposti tekemiset sille puolelle mille ei ole tarkoitus. Eli ette lähde risteilylle vaan menette vain illaksi pois kotoa ja tulette yöllä takaisiin.
Mitä sitten, sehän on jo 18
Antaisin pitää bileet. Varsinkin jos aiemmin kaikki on mennyt hyvin. Jos itse olisin jossain laivassa jumissa, varmaan puhuisin naapureiden kanssa, että saako nuori heiltä apua tarvittaessa. Ja varmaan nyt jonkun viinin tai skumpan sille päivänsankarille ostaisin, muut vieraat hoitakoot omat juomansa.
Osa kommentoijista ei vissiin ihan ymmärrä, että kaikki nuoret ei ole sellaisia joiden kemuista kiertää sana 500 päihdeongelmaiselle kaverille.
Silloin kun olin ite teini, niin meillä oli kyllä iso kaveriporukka jonka kanssa vietettiin aikaa, nörtähtäviä hevareita, ja vaikka siellä kaljaakin juotiin niin ei todellakaan ollut mitään paikkojen rikkomista, kuokkavieraita tai muuta sekoilua.
Ääntä varmaan lähti kauheasti mutta siinä se 😁 Onneksi oli monta paikkaa jossa saatiin olla, niin kenenkään naapurit ei ottaneet liikaa kierroksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ehdottaisin lapselle, että jos vuokrattaisiin joku juhlatila läheltä ja sinne voisin ostaa kaikki tarjoilut.
Minulla ei ole harmainta aavistustakaan siitä, että mistä sellaisia juhlatiloja voi vuokrata?
Itse pidettiin tällaisia bileitä lukioaikana 90-luvulla eikä niiden juhlatilojen vuokraamiseen vanhempia tarvittu. Itse hoidettiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse täytin 18 vuotta. Silloin oli syyskuun loppu, eli suunnilleen pari kuukautta eteenpäin heinäkuun lopusta. En asunut silloin enää vanhempieni kanssa, vaan asuin oppilaitoksen asuntolassa toisella paikkakunnalla. Synttäripäivänä söin suklaakeksejä ja kävelin puistossa. Oli kauniin syksyistä.
Ton voi tehdä joka päivä, 18v täytetään vaan kerran ja silloin pitää elää, miksi pitää valmiiksi viettää sitä jotain 72 vuotiaan elämää kun virtaa ja haluja olisi vaikka mihin??????
Eikö lähes jokainen vietä 18v synttärit baarissa, osa joutuu toki odottamaan, että valtaosa kavereistakin täyttää samana vuonna myöhemmin, mutta sama käytäntöhän seuraa sitten iän mukana ja näin tehdään myös 50v juhlien kanssa.
En jättäisi kotia nuorten varaan tai että on kotibileet. Aikuisten pitäisi varmistaa ettei tule kuokkavieraita tai puukkotyyppejä, isoa porukkaa jostain. Vieraat ihmiset kotia sotkemassa ja aivastelemassa/yskimässä pitkin tapetteja/huonekaluja/esineitä. Eikö kodin pitäisi olla rauhan paikka ja yksityinen alue, lämmin. Ei nuorten miesten tyttöjen iskupaikka ja alkoholijuomien, ne ovat erikseen. Joku vielä menee makkariin pahimmillaan sotkemaan. Olen valitettavasti epäluuloinen tässä asiassa. En yritä estää silti nuorten iloa ja tapaamisia.
Kun täysi-ikäiset juhlivat? Eikö ole kuitenkin viisaampaa pysyä nuorempien lasten kanssa siellä reissussa kuin altistaa alaikäisiä kotibileille?