Saattakaa lastanne kouluun niin kauan kuin hän tarvitsee. Kerron esimerkin
Vanhempieni kanssa samaan taloyhtiöön muutti nelilapsinen perhe, jossa vanhemmat olivat akateemisia hyvissä ammateissa.
Jossain vaiheessa (en tiedä, kauanko olivat asuneet) se nuorin lapsista aloitti koulun.
Isäni alkoi löytää sitä aamuisin millon mistäkin kohtaa pihaa itkemästä. (isäni tunsi tuota perhettä vain ulkonäöltä, kun eivät olleet kauaa asuneet)
Tuo pienokainen sanoi joka kerta, että ei uskalla mennä kouluun yksin. Isäni vei hänet muutaman kerran autolla ja kertoi sitten asiasta tuon perheen seinänaapurille, joka tunsi perheen paremmin. Isäni pyysi häntä yrittämään hoitaa asia.
Sen jälkeen lasta alettiin viedä kouluun heidän autolla.
Ihmettelen, miten tuo asia oli perheessä käsitelty. Eikö lapsi uskaltanut sanoa peloistaan vanhemmilleen vai suvuutettiinko ne ja sanottiin vain, että olepa reipas nyt ja kulje itseksesi.
Kommentit (76)
Valitettavasti ei ole mahdollista koska meidän vanhempien täytyy mennä töihin jo ennen kuin koulu alkaa.
No joidenkin pitää käydä töissä, eikä pysty viemään ja hakemaan koulun lukkarin puitteissa lapsia. Meillä on onneksi täällä iltis- JA aamupäiväkerho, kyllä olis hankalaa muuten. Monessa paikassa ei etenkään aamukerhoa ole.
Kyllä vain.
Onneksi Suomessa saa tehdä lain mukaan lyhennettyä työpäivää, jos on pienen koululaisen vanhempi.
Ot, mutta aivan kuin jälkeenjääneen henkilön kirjoittama teksti.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta aivan kuin jälkeenjääneen henkilön kirjoittama teksti.
Niinkö? Entä oma tekstisi?
Yritin tekstilläni saada vanhemmat huomaamaan, että aloittava ekaluokkalainen ei välttämättä ole vielä niin kehittynyt ja rohkea, että selviää aamuisesta kouluun menemisestään yksin.
Jos vaan pystyisin. Mulla alkaa työt viideltä, mies on ensimmäisen kouluviikon saattamassa ja sen jälkeen vain herättämässä ja huolehtimassa aamupalan eteen. Mutta tällä konstilla ekaluokkalaisen lapsen tarvii iltapäivällä olla pisimmilläänkin yksin vaan joku ehkä tunti, kun mä tuun kuitenkin jo 1 jälkeen kotiin.
Kyllä kaikilla vanhemmilla on mahdollisuus hoitaa eka- ja tokaluokkalaisen kouluaamut.
Molemmat vanhemmat saavat tehdä lyhennettyä päivää! Lisäksi lähes kaikkialla kaupungeissa on aamu- ja iltapäiväkerho.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan pystyisin. Mulla alkaa työt viideltä, mies on ensimmäisen kouluviikon saattamassa ja sen jälkeen vain herättämässä ja huolehtimassa aamupalan eteen. Mutta tällä konstilla ekaluokkalaisen lapsen tarvii iltapäivällä olla pisimmilläänkin yksin vaan joku ehkä tunti, kun mä tuun kuitenkin jo 1 jälkeen kotiin.
Jos haluaisitte, mies voisi tehdä lyhyempää päivää ja mennä myöhempään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikilla vanhemmilla on mahdollisuus hoitaa eka- ja tokaluokkalaisen kouluaamut.
Molemmat vanhemmat saavat tehdä lyhennettyä päivää! Lisäksi lähes kaikkialla kaupungeissa on aamu- ja iltapäiväkerho.
Öö, minä teen lyhennettyä. Mutta minun pitää olla töissä klo. 7.30. Minä en saa päättää työaikaa, vaikka lyhennettyä teen. Joissain työpaikoissa lyhennetty tarkoittaa sitä että teet vain 4 päivää viikossa töitä, mutta täyttä päivää.
Ja itse olen eronnut, ei kaikissa perheissä ole kahtaa vanhempaa. Läheskään kaikkialla ei ole molempia kerhoja, ne voi olla myös hyvin täynnä.
Voi olla, että lasta on "rohkaistu" liikaa, jonka takia ei ole uskaltanut kertoa peloistaan. Lapset on sillee hassuja joskus.
Kesäloma kannattaa ajoittaa siten, että voi olla alkuun ekaluokkalaisen turvana.
Samoin voi ottaa palkatonta lomaa.
Lisäksi lyhennetyt työpäivät äidille ja isälle.
(ja vielä joissain kouluissa on aamukerhokin)
Vierailija kirjoitti:
Seinänaapurille?
Onko termi sinulle vieras?
Sillä tarkoitetaan vierekkäin sijaitsevien asuntojen toista osapuolta.
He olivat tuttavia jo entuudestaan näiden uusien asukkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kesäloma kannattaa ajoittaa siten, että voi olla alkuun ekaluokkalaisen turvana.
Lisäksi lyhennetyt työpäivät äidille ja isälle.(ja vielä joissain kouluissa on aamukerhokin)
Pakko vastata tähän(kin). Kun tekee pätkää ja määräaikaisuuksia, ei siinä oteta yhtään mitään lomia. Pomo sanoo että työsoppari alkaa 1.8. ja lomaa ei tipu, ota tai jätä. Tämä on monelle sitä todellisuutta. Melkoiset kermapeffat tänne nyt tuntuu kirjoittelevan, kun pystyy kuskailemaan lasta miten huvittaa aamuisin kouluun, lyhentämään työviikkoa (ihan sama vaikka palkka tippuu aika pirusti ja on jo alkujaan huono) ja pitämään lomia miten itse haluaa.
Vuorotyöläisistä en edes aloita, siinä sitä vasta onkin ongelmaa kuka sen kakaran hoitaa klo. 14.00-22.00 kun sinä, ainoa huoltaja, olet töissä.
Selvästi osa vanhemmista on aika piittaamattomia siitä, miltä lapsesta jokin tuntuu.
Tässäkin on nyt esimerkki siitä, miten lapsen mielipide on jätetty kysymättä tai sivuutettu.
Eihän tuossa ongelma ollut lapsen koulumatka vaan se ettei kertonut vanhemmille peloistaan.
Huomattavasti parempi neuvo olisi pitää keskutelua yllä omien lasten kanssa jotta he voisivat luontevasti puhua vanhemmilleen itse.
Vein ekana aamuna lapset kouluun ja sekin oli pitkin hampain. "onko sun ihan pakko ängetä mukaan!!" "et ainakaan tuu vastaan!"
Tuota reittiä oltiin jo pitkään kuljettu, kun eskari oli samassa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi lyhennetyt työpäivät äidille ja isälle.(ja vielä joissain kouluissa on aamukerhokin)
Pakko vastata tähän(kin). Kun tekee pätkää ja määräaikaisuuksia, ei siinä oteta yhtään mitään lomia. Pomo sanoo että työsoppari alkaa 1.8. ja lomaa ei tipu, ota tai jätä. Tämä on monelle sitä todellisuutta. Melkoiset kermapeffat tänne nyt tuntuu kirjoittelevan, kun pystyy kuskailemaan lasta miten huvittaa aamuisin kouluun, lyhentämään työviikkoa (ihan sama vaikka palkka tippuu aika pirusti ja on jo alkujaan huono) ja pitämään lomia miten itse haluaa.
Vuorotyöläisistä en edes aloita, siinä sitä vasta onkin ongelmaa kuka sen kakaran hoitaa klo. 14.00-22.00 kun sinä, ainoa huoltaja, olet töissä.
Pätkää ja määräaikaisuuksia tekevä nyt varsinkin pystyisi sovittamaan vapaitaan sopivasti koulujen alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla työpaikoilla ei ole mahdollista tehdä lyhennettyä päivää etenkään koulun lukujärjestyksen mukaan. Aamukerhoja ei ole kaikkialla eikä iltapäiväkerhoihin tilaa läheskään kaikilla tarvitsevilla.
Oliko lisää "hyviä" neuvoja?
Täsmennän: lasta alettiin sitten asiaan puuttumisen jälkeen viedä kouluun sen lapsen perheen omalla autolla.