Helsinkiläinen miksi ei saa sanoa Hesa
Kommentit (57)
Mielestäni voisi viimeaikaisten tapahtumien vuoksi nimittää Mogadishuksi tai Mosuliksi. Olisi sellaista ihanaa eksotiikkaa nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Saa sanoa, jos haluaa korostaa olevansa maalta.
Arvaa kiinnostaako mitä siellä ajattelette?
Mun mielestä pitää ihan periaatesyistä sanoa Hesa, kun se joillakin menee heti tunteisiin. Samasta syystä raitiovaunu on raitsikka, rautatientori rauttis jne.
Tosiaan, helsinkiläisestä Hesaksi kotikaupunkia nimittäminen kuulostaa siltä, että on muualta. Ei se ole huono juttu. Onhan täällä kaikilla aluksi eri murre. Ei muut ole mistään pöndeltä, koska en ole kyllä koskaan 40 Helsingissä vietetyn vuoden akkana kuullut kenenkään kutsuvan landea pöndeksi. Se on ruma nimitys landelle. Ja kyllä helsinkiläiset käy muualla Suomessa jatkuvasti töissä, sukulaisissa, mökillä ja hauskanpidossa. Tiedetään kyllä ihan normaalisti, että kaupunkeja on muitakin ja sivistystä myös pienillä paikkakunnilla.
Sitäpaitsi Helsinki on monikulttuurinen. On ihan normaalia, että naapurit/työkaverit/lasten koulukaverit ja omat harrastusfrendit sekä esim ystävien puolisot on muualta. Kaikki me ollaan jostain. Yks on venäläinen, toinen saamelainen, kolmannen isä arabi ja neljäs Lahest. Kulta Kemistä, bestis Oulusta, exä Kuopiosta, fiksuin tuntemani tyyppi suomenruotsalainen ja uusin työkaveri somalialainen, naapuri romani. Kaikki helsinkiläisiä.
Juntteja ja pskapäitä on kaikissa maissa ja kaikilla paikkakunnilla. Jospa ei suoraan leimattais Helsinkiin syntyneitä tai sinne muuttaneita muita huonommiksi. <3
Vierailija kirjoitti:
Mä olen helsinkiläinen, enkä sano Stadi, vaan Helsinki. Hesa kuulostaa jonkun jyvääskylääläisen jyväjemmarin puheelta. No, niinhän ne jyväjemmarit Helsinkiä kutsuvatkin, Hesaksi.
Älä hesalainen yritä kirjoittaa murretta kun et osaa. Munaat vaan ittes.
Saa sanoa. Ne on muualta Hesaan tulleet, jotka on luoneet tuon Helsinki tai Stadi höpötyksen.
Vierailija kirjoitti:
Koska vain pöndellä ihmiset sanoo Hesa, ja sillä tarkoitetaan Helsinkiä, Espoota, Vantaata, Kauniaista ja usein vielä Keravaa, Järvenpäätä, Kirkkonummea...
Serkku asui Hyvinkäällä, niin kuvittelin että Hesassa asuu. Se oli kyllä 80-luvulla. Nyt tiedän että pitää sanoa reteesti Stadi.
Miksi tamperelaisia ei saa kutsua terskoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Saa sanoa, jos haluaa korostaa olevansa maalta.
Suurin osa helsinkiläisistä on muualta kotoisin, joten ovat kai siis "stadilaisen" logiikan mukaan hesalaisia?
Eli Helsinki on Hesa siihen asti, kunnes yli puolet on Helsingissä syntyneitä.
En itse useinkaan käytä Hesaa puhuessani Helsingistä, mutta en myöskään Stadia. Mutta ei näistä kumpikaan myöskään erityisemmin särähdä korvassa. Joillekin se Stadi on luonteva, minulle ei. Hesakaan ei ole luonteva, jaksan kyllä hyvin sanoa Helsinki, ei se nyt niin loputtoman pitkä sana ole.
Minusta syntyperäisille helsinkiläisille näillä ei ole niin väliä. Ne on enempi ne muualta muuttaneet, jotka haluavat korostaa uus-helsinkiläisyyttään sillä, että pilkkaavat niitä, jotka sattuvat sanomaan Hesa. Monet syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat Hesasta ilman minkään valtakunnan idenditeettiongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa sanoa. Ne on muualta Hesaan tulleet, jotka on luoneet tuon Helsinki tai Stadi höpötyksen.
Ai junantuomat skutsilandepöndejyväjemmaritoukohousulantavarpaat pilaavat taas niiden Aitojen(TM) (vähintään 3. polven), mielettömän mukavien ja suvaitsevaisten stadilaisten maineen?
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Minä, bönde- espoolainen sanon aina, keskusta. Lähden keskustaan. Sen tarkemmin selvittämättä minkä keskustaan.
No eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä. Espoossa ja Vantaalla kun ei keskustaa ole, vaan pelkkiä lähiöitä. Espoon ja Vantaan keskusta on Helsingin keskusta.
Sama kun jotkut Kalifornialaiset loukkaantuu Kalista. Se nyt on hirveätä laiskuutta kun ei viitsitä sanoa koko pitkää paikannimeä, vaan annetaan kätevä ja lyhyt lempinimi :D
Siilinjärveä sanotaan Siiliksi. Kukaan ei viitsi sanoa Siilinjärvi. Eipä ole Siilinjärveläiset tuosta loukkaantuneet. Itseään parempina pitävät loukkaantuvat mistä vain, jopa lyhenteistä :p
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se oli. Ne oli maalaisia Hämeestä ja menneet töihin pääkaupunkiseudulle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai junantuomat skutsilandepöndejyväjemmaritoukohousulantavarpaat pilaavat taas niiden Aitojen(TM) (vähintään 3. polven), mielettömän mukavien ja suvaitsevaisten stadilaisten maineen?
Kyllä se vaan niin on, että ihan sama sanotko Helsinki, Hesa vai Stadi. Maalaiset ovat itse luoneet tuon ihmeellinen Helsinki-myytin ja suhtautuminen Helsinkiin ja helsinkiläisiin on jotenkin kieroutunutta. Miehenkin suvussa oltiin niin ylpeitä, kun poika tuli Helsinkiin ja meni töihin Nokialle. Kehutaan niin, kun se meidän poika on siellä. Sitten seuraavassa lauseessa haukutaan kaikki helsinkiläiset, vaikkei tunnettais edes ketään täältä ja oltais edes käyty täällä. Turha se on helsinkiläisiä solvata. Yleensä ne ylpeimmät helsinkiläiset on tänne muualta muuttaneita, kun siellä kotipuolessa on luotu tuo illuusio, että nyt sä olet jotain hienoa, kun muutit sinne Helssinkkiin.
Hesa on lyhyt ja naseva!