Helsinkiläinen miksi ei saa sanoa Hesa
Kommentit (57)
Minä, bönde- espoolainen sanon aina, keskusta. Lähden keskustaan. Sen tarkemmin selvittämättä minkä keskustaan.
Tuota sanaa käyttämällä saa hyvin seulottua paskantärkeät pölvästit läsnäolijoiden joukosta. Siis ne, jotka alkavat ”korjaamaan” kun joku sanoo hesa.. :)
Kakkahattutäti kirjoitti:
Olen helsinkiläinen, monennessa polvessa. Isovanhempani olivat koulutettuja ja kaksikielisiä. Meidän suvussa on aina sanottu Hesa.
Työväenluokkaisissa perheissä on puhuttu aiemmin ns. Stadin slangia, ja siinä kuuluu sanoa stadi. Mutta tuo ei siis ole koskenut koulutettua väestöä vaan enemmänkin näitä Sörkan kulmien kundeja, joille tuo stadi on ihan pyhä asia.
Olen naureskellut asiaa monesti, kun heille se on jotenkin niin tärkeää. Pitää sanoa stadi, spåra, rööperi jne.
Millainen purjevene sulla on?
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Minä, bönde- espoolainen sanon aina, keskusta. Lähden keskustaan. Sen tarkemmin selvittämättä minkä keskustaan.
Varmaan Apollonkadulle. Siellä se keskustan toimisto on.
Käyttäjä28010 kirjoitti:
Teillä siellä böndellä ei olekaan mitään keskustaa. Tervetuloa stadiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen helsinkiläinen, enkä sano Stadi, vaan Helsinki. Hesa kuulostaa jonkun jyvääskylääläisen jyväjemmarin puheelta. No, niinhän ne jyväjemmarit Helsinkiä kutsuvatkin, Hesaksi.
Oletko tietoisesti epäkohtelias? Jyväjemmari on todella ikävä nimitys, ketä tahansa sillä tarkoitatkin. Mitä pahaa on Helsingin ulkopuolella asumisessa, tai siinä että tulee Helsinkiin kunnan rajojen ulkopuolelta käymään?
Vierailija kirjoitti:
Saa sano, mutta siihen kuuluu sitten koko Helsinki eikä vain kantakaupunki eli Stadi.
Mutta please, älä kutsu raituovainua raitsikaksi! Vaikka se kulkeekin raiteilla, niin se on ratikka ilman ässää! Tai Spora, sillä se kun kulkee Stadissa.
Leikillään voisi sanoa, että jo Hesa on myös böndeä = landea = maaseutua, kun on myös metsiä, peltoja, lehmiä, hevosia, kanoja, lampaita, vuohia sekä haisevia possujakin, mutta Stadissa ne käyvät vain joskus näytillä.
Missä niitä raituovaunuja on?
Vierailija kirjoitti:
Koska vain pöndellä ihmiset sanoo Hesa, ja sillä tarkoitetaan Helsinkiä, Espoota, Vantaata, Kauniaista ja usein vielä Keravaa, Järvenpäätä, Kirkkonummea...
Oon pöndeksi luokiteltavasta paikasta. Enkä käytä hesa sanaa. Jos puhun yleisesti muustakin kuin helsingistä esm. vaikka vantaasta niin puhun sitten pääkaupunkiseudusta. Jos taas yksin omaan puhun helsingistä niin käytän ihan vain sanaa helsinki. Joskus olen stadi sanaa viljellyt. Tietyissä tilanteissa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen purjevene sulla on?
Moottorivene löytyy 😉
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Miksi pitää kysyä mitä saa sanoa, sen kun sanot vai oletko hiirulainen.
Mieheni, helsinkiläinen toisessa polvessa, sanoi tänään Hesa. Käääääk. Asumme ihan keskustassa.
Kyllä kertoo lähinnä niiden ihmisten yksinkertaisuudesta, jos jaksaa jostai Hesa-sanasta nipottaa.
Aito paljasjalkainen stadilainen Georg Malmsten laulaa.: niin monenlaista stadia mä matkallani näin, mut Hesaa aina sydämessäni kaipaamaan mä jäin...
Aidot vanhat Stadin kundit puhuu/puhuivat Hesasta, joka on vain yksi stadi maailmassa. Remu kertoi Suomessa olevan kaksi stadia (kaupunkia) Helsinki ja yllätys yllätys Rovaniemi, varmaan ennen kuntaliitosta.
Ne taitavat olla pöndeltä itse, jotka puhuvat Stadista, tarkoittaen Hesaa..
Hankkikaa elämä. Ketä oikeasti liikuttaa?
Aika vanhanaikaista ja suomettunutta. Nykyisellä globaalilla aikakaudella sanokaa ghetto vaan.
Olen itse helsinkiläinen eikä tuo Hesa minun korvaan mitenkään särähdä. Vastaavasti Stadi ei istu minun suuhuni, ilmeisestikään en ole riittävän monennen polven helsinkiläinen. Jos juttelen pääkaupunkiseudulla asuvien kanssa, missä asun, käytän kaupunginosan nimeä. Muualla Suomessa asuville kerron asuvani Helsingissä.
En ole oikein koskaan tajunnut tätä vääntöä Stadi vs. Hesa. Minun korviini Stadi kuulostaa vähän ylimieliseltä, ihan kuin Suomessa ei muita kaupunkeja olisi. (No kieltämättä itsekin olen vähän sillä kannalla, että Helsinki on lähinnä kaupunkia oleva juttu mitä Suomesta löytyy, mutta silti.) Se joka sanoo Stadi, on jotenkin olevinaan. Ihan kuin siinä nyt olisi jotain ihmeellistä, että asuu Helsingissä. Onhan meitä öö 650000?
On varmaan Helsingissä eri porukoita, joille on tärkeää sanoa juuri Hesa, Stadi, Helsinki, tai kaupunki, mitähän muita. Itse sanoisin maalla ollessani, että lähden huomenna Helsinkiin. Hesa tai Stadi tuntuisi naurettavalta, minusta.
Maalaiset lähtee isolle kirkolle tai kylälle, kun menevät Helsinkiin.
Moni uskoo, että syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat Stadista. Kuitenkin alkuperäinen slangisana Helsinkiä kuvaamaan oli Hesa. Se saatiin lyhentämällä Helsinki-nimi ja lisäämällä siihen slangijohdin -sa. 1950-luvulle asti Hesa-nimen sanotaan olleen paljasjalkaisten helsinkiläisten kaupungistaan käyttämä nimi.
Ruotsin kielestä peräisin oleva Stadi-nimi yleistyi vasta 50-luvulla.