Miten päästä yli epäonnistuneesta kampaamokäynnistä?
Vinkkejä otsikon kysymykseen?
Elämässä ei ole ihan helpoin hetki menossa juuri nyt. Ajattelin piristää edes fyysistä olemusta vähän käymällä kampaajalla, kun sattui sopivasti pari tuntia vapaata pitkästä aikaa.
Minulla on ollut puolipitkät lievästi luonnonkiharat kerrostetut hiukset, jossa on vaaleita raitoja auringosta. Tuo etenkin pidempien etuhiusten kiharuus on kehystänyt kasvoja ja siitä tunnistan peilistä itseni. Latvat kuitenkin ovat huonossa kunnossa, joten pyysin poistamaan kuivat, jotta hiukset vähän kevenevät ja nousevat paremmin.
Kampaaja kuitenkin leikkasi minulle sileän kypärätukan. En nähnyt mitä hän teki takana. Kun hän nosti etuhiukset kammalla esiin, luulin että siinä vasta arvioidaan hiusten kuntoa hiusten kuntoa, mutta ei. Hän katkaisi etuhiukset tuosta vaan puolivälistä yhdellä saksenliikkeellä. Tottakai sama piti tehdä toiselle puolelle sitten. Eikä siinä vielä kaikki, hän otti lopuksi harvennussakset ja leikkasi jäljellä olevan potan harvaksi puolivälistä lähtien. Siinä vaiheessa jo kysyin, että eikö tässä mene jo liikaa mutta kampaaja vakuutteli, että nyt hiuksesta tulee kevyt ja jaksaa nousta.
Ei todellakaan käynyt niin. Päässäni on nyt sileä, litteä kypärä jykevämmällä takatukalla. Leveät poskeni loistavat esillä ja kaikki värivaihtelu on poissa. Etuhiukset eivät yllä edes korvan taakse. Tämä on geneerinen 90-luvun tätitukka. Näytän hirveältä enkä tunnista itseäni peilistä. Ahdistaa ja harmittaa. Ja tällehän ei voi tehdä mitään kun yhtään lyhyemmäksi ei voi enää nyrhiä.
Mieskään ei ymmärrä, hän vain sanoo että et olisi maksanut jos kerran ei ollut mieleinen. Eihän se ole tässä se pointti, vaan se että omat kasvoni lojuvat nyt kampaamon lattialla. Riitely kampaamon kanssa ahdistaisi vain lisää eikä muuttaisi itse ongelmaa, joka on se että rintaa kouristaa joka kerta kun katsoo peiliin.
Kommentit (25)
Onko lopputulos oikeasti noin ikävä vai olisiko kyse siitä, että et osaa sopeutua muutokseen? Oletko kokeillut laittaa hiuksia eri tavoin?
Tarkoitukseni ei ole vähätellä (tiedän täsmälleen miltä tuntuu kun leikkaus menee pieleen), mutta entä jos näkisit itsesi vierain silmin? Älä dramatisoi liikaa asiaa, kyllä hiukset kasvavat. Yritä löytää jotain positiivista ja tee se valitus jos haluat tehdä muutoksia.
Ymmärrän tuskasi. Minulle kävi samoin viime kesänä, kun yrtin piristää itseäni rankan helteisen muuton jälkeen ennen paluuta takaisin töihin. Kampaaja kysyi saako ottaa otsatukasta ja mä sanoin, että ihan vähän. No, hän ymmärsi sen miten ymmärsi ja napsautti 1 cm kulmakarvan yläpuolelta. Niin lyhyt otsatukka käy ani harvalle ja itse en kuulu siihen joukkoon. Onneksi se ja kadonnut itsetunto kasvoivat takaisin.
Ymmärrän tunteesi, tuntuu varmaan kamalalta juuri nyt, mutta ei auta kuin antaa ajan kulua. Osittain totut, osittain et, muutaman kuukauden kuluttua helpottaa. Ankeaa kyllä siihen asti, tiedän.
Itse ajattelen aina vielä kamalampaa vaihtoehtoa, esm. menettänyt jonkun raajan, pysyvä invalideetti, omaisen menetys etc. Noita ei tuo takaisin aika, kuten hiuksia. Eli suhteutan kärsimykseni suurempaan mittakaavaan. Auttaa, ainakin minua, ja otan kulloisesta pikkumokasta opiksi.
Olen pahoillani puolestasi :-(
Pari, mielestäni tärkeää kysymystä:
- Missä olet käynyt aiemmin leikkauttamassa, jos olet ollut leikkaukseen tyytyväinen?
- Miksi et mennyt sinne nyt?
Sama kysymys teille muille (oli luonnonkiharat tai ei), miksi vaihdatte hyvän kampaajan, jos sellaisen löydätte?
Minusta, mielummin hieman tylsä kampaus kuin kauhea pettymys, kun saa jotain uutta...
Minä en koskaan löytänyt sitä hyvää kampaajaa, josta olisin voinut yrittää pitää kiinni.
Mutta aapeella sanoisin, että kunhan hän pesee tukkansa, se saattaa näyttää paljon tutummalta.
Oma syysi. Et osannut tarkoin kertoa kampaajalle, mitä tahdot.
Heille pitää myös tiukasti kertoa, minkä verran saa leikata, kampaajat leikkaavat lähes aina liikaa.
Muista että kampaaja ei ole ajatustenlukija, ei hän tiedä mitä haluat, jos et itse sitä hänelle kerro. Toista haluamasi useita kertoja leikkauksen aikana ja varoittele leikkaamasta liikaa.
Näin minä teen.
Hiukseni ovat minun, minä määrään mitä mitä niille tehdään, sillä minä myös maksan kampaajalle.
Täysin vastoin toiveita leukatuista hiuksista voi pyytää hyvistä.
Ei se luonnonväärä ole minnekään kadonnut. Kun peset tukkasi, niin johan pörhistyvät taas. Kampaaja vain föönasi tukkasi kuivaksi ja suoristi kiharat. Ilmeisesti hiuksesi olivat myös niin heikossa kunnossa, että niitä oli pakko leikata aika paljon, jotta ne näyttäisivät hyväkuntoisilta ja terveiltä. Hiukset ovat kuitenkin uusiutuva luonnonvara. Muutaman viikon kuluttua tukkasi näyttää jo toiselta. Paremmaltako vai hunommaltako. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
- Missä olet käynyt aiemmin leikkauttamassa, jos olet ollut leikkaukseen tyytyväinen?
Sama kysymys teille muille (oli luonnonkiharat tai ei), miksi vaihdatte hyvän kampaajan, jos sellaisen löydätte?
Minusta, mielummin hieman tylsä kampaus kuin kauhea pettymys, kun saa jotain uutta...
Itse olen vaihtanut kampaajaa mm. siksi, että olen muuttanut, kampaaja on vaihtanut alaa tai jäänyt äitiyslomalle, tai nyt viimeksi olin varannut ajan kampaamoon tekijälle, jonka jälkeen olin edelliskerralla todella tyytyväinen, mutta paikalle saapuessani hänellä olikin sijainen, koska oli sairaana. Hyvän kampaajan löytäminen tuntuu olevan täysin tuurista kiinni, eikä voi aina toisten suosituksiinkaan luottaa, koska kahta täysin samanlaista päätä samanlaisella hiuslaadulla tuskin onkaan.
Toiveet pitää kertoa mahdollisimman tarkasti jos ei halua antaa "vapaita käsiä".
"Vähän" tai "kuivat latvat/kaksihaaraiset pois" jättää paljon auki. Varsinkin jälkimmäistä voi ammattilaisen silmään olla paljon...
Mieluummin kannattaa kertoa, että "sama malli, mutta tasaa 1,5 cm" ja vieläpä näyttää hiuskiehkuralla mitä määrää tarkoittaa.
Asiakkaan mielikuva ja kuvailu on todella tärkeää.
AP:
Ymmärrän, että sinua harmittaa kun ei tullut toiveesi mukaista lopputulosta.
Onneksi hiukset ovat kasvava luonnonvara.
Kukaan kampaaja ei halua tehdä asiakkaalle huonoa "lookkia", se olisi todella huono ajatus jo busineksen kannaltakin katsottuna. Kyllä se lopputulos hänen mielestään ihan oikeasti sopii sinulle.
Todennäköisesti muidenkin silmissä lopputulos on paljon parempi kuin sinun silmissäsi.
Jotenkin kampaajakäsittely aina suoristaa hiukset. Omatkin pitkät laineiset hiukset oli kampaajalta tulon jälkeen piikkisuorat. Pesun jälkeen voi jo näyttää paremmalta, ja hiukset kuitenkin kasvaa nopeasti! Vuoden päästä sinulla on jo long bob.
Luonnonkiharasi ei ole onneksi mihinkään kadonnut, se on vain tilapäisesti nyt suoraksi föönätty. Luultavasti näyttää paljon paremmalta kun peset kerran etkä suorista.
Kannattaa ajatella, että tässä maailmassa tapahtuu pahempia asioita kuin yksi epäonnistunut kampaajakäynti. Hiukset onneksi kasvaa takaisin.
Pitkän kokemukseni mukaan kampaajina toimivat penaalin tylsimmät kynät. Eivät ymmärrä vuosien tai vuosikymmentenkään kokemuksen jälkeen, mitä asiakas mahtaa toiveillaan tarkoittaa. Saati, että ihan itse hiffaisivat mikä tyyli sopii kullekin JA minkälainen hiustyyppi mahdollistaa minkäkin hiusmallin.
Viimeisen vuosikymmenen aikana olen kampaajan antanut leikata pari kertaa. Itse (tai puoliso) tekee yhtä hyvää jälkeä ja ilmaiseksi. Ei suomalaisista ohuista hiuksista tosin kovin kummoisia saisi kukaan, mutta sitä paremmalla syyllä en maksa kampaajalle tyhjästä.
Raidat kannattaa laittaa itse.
N 50 ja risat
Mulla on paksut luonnonkiharat ja suomalaiset kampaajat ei vaan osaa. Ei millään. Ei ne tajua miten erilaiselta mun hiukset näyttää sitten kun en teekään niille samanlaista supersuoristusta kuin kampaamossa. Ainut onnistunut kerta oli kampaajalla jolla oli samanlaiset hiukset kuin mulla, mutta tokihan tää kampaamo sijaitsee parin tunninpäässä eri kaupungissa.
ei, ei siitä pääse yli, ei koskaan, ei ikinä.
Kyllä olen kateellinen teille joilla nuin täydellinen elämä että tukka on se tärkein.
No, se hius kasvaa ja pääset suht pian tilanteeseen jossa olet taas kampauksesi tyytyväinen. Mulla on kasvoissa pari vuotta vanha isohko arpi joka ei tule koskaan katoamaan. Se on siinä joka päivä elämäni loppuun asti rumentamassa. No niin, tähän loppukoon katkera vuodatukseni :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaihtanut kampaajaa mm. siksi, että olen muuttanut, kampaaja on vaihtanut alaa tai jäänyt äitiyslomalle, tai nyt viimeksi olin varannut ajan kampaamoon tekijälle, jonka jälkeen olin edelliskerralla todella tyytyväinen, mutta paikalle saapuessani hänellä olikin sijainen, koska oli sairaana. Hyvän kampaajan löytäminen tuntuu olevan täysin tuurista kiinni, eikä voi aina toisten suosituksiinkaan luottaa, koska kahta täysin samanlaista päätä samanlaisella hiuslaadulla tuskin onkaan.
Saakohan tuollaisessa sairaustapauksessa perua aikansa siinä paikan päällä?
Jos / kun voi olla melkein varma, ettei saa sellaista leikkausta, kuin haluaa.
Voi surkeus:( Lohdutan sua sanomalla, että hiukset kasvavat kuitenkin nopeasti. Mulla oli hieman samankaltainen tilanne, kun leikkautin mun miltei metrin pituisen luonnonkiharapehkon luovuttaakseni sen materiaaliksi syöpälasten peruukkeihin. Mulla oli hirveän alaston olo jälkikäteen ja podin kamalaa morkkista mun lyhyeksi nyrhityssä tyylissä. Nyt vajaa vuosi myöhemmin mun hiukset alkavat näyttää jälleen omilta. Niin käy myös sulle:)
Suuri osa kampaajista ei vain osaa leikata luonnonkiharaa tukkaa. Vaikka kuinka kertoisi, että haluaa pitää hiukset mahdollisimman pitkänä, ja että ei tykkää suoristaa hiuksia, niin todella moni siitä välittämättä leikkaa hiuksen märkänä ja kammalla suoristettuna, lopulta vielä föönaus suoraksi tai jopa suoristusraudalla käsittely. Saattaa näyttää hyvältä vielä kampaajan tuolissa, mutta kotona ensimmäisen pesun jälkeen hius kihartuu monta senttiä lyhyemmäksi, eikä asetu ollenkaan. Ei siinä auta kuin niellä itkunsa ja odotella, että tukka kasvaa. Nykyään varaan aina niin lyhyen ajan, että siinä ei oikeasti ehdi kuin tasoittaa latvat.