Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten päästä yli epäonnistuneesta kampaamokäynnistä?

Vierailija
30.07.2019 |

Vinkkejä otsikon kysymykseen?

Elämässä ei ole ihan helpoin hetki menossa juuri nyt. Ajattelin piristää edes fyysistä olemusta vähän käymällä kampaajalla, kun sattui sopivasti pari tuntia vapaata pitkästä aikaa.

Minulla on ollut puolipitkät lievästi luonnonkiharat kerrostetut hiukset, jossa on vaaleita raitoja auringosta. Tuo etenkin pidempien etuhiusten kiharuus on kehystänyt kasvoja ja siitä tunnistan peilistä itseni. Latvat kuitenkin ovat huonossa kunnossa, joten pyysin poistamaan kuivat, jotta hiukset vähän kevenevät ja nousevat paremmin.

Kampaaja kuitenkin leikkasi minulle sileän kypärätukan. En nähnyt mitä hän teki takana. Kun hän nosti etuhiukset kammalla esiin, luulin että siinä vasta arvioidaan hiusten kuntoa hiusten kuntoa, mutta ei. Hän katkaisi etuhiukset tuosta vaan puolivälistä yhdellä saksenliikkeellä. Tottakai sama piti tehdä toiselle puolelle sitten. Eikä siinä vielä kaikki, hän otti lopuksi harvennussakset ja leikkasi jäljellä olevan potan harvaksi puolivälistä lähtien. Siinä vaiheessa jo kysyin, että eikö tässä mene jo liikaa mutta kampaaja vakuutteli, että nyt hiuksesta tulee kevyt ja jaksaa nousta.

Ei todellakaan käynyt niin. Päässäni on nyt sileä, litteä kypärä jykevämmällä takatukalla. Leveät poskeni loistavat esillä ja kaikki värivaihtelu on poissa. Etuhiukset eivät yllä edes korvan taakse. Tämä on geneerinen 90-luvun tätitukka. Näytän hirveältä enkä tunnista itseäni peilistä. Ahdistaa ja harmittaa. Ja tällehän ei voi tehdä mitään kun yhtään lyhyemmäksi ei voi enää nyrhiä.

Mieskään ei ymmärrä, hän vain sanoo että et olisi maksanut jos kerran ei ollut mieleinen. Eihän se ole tässä se pointti, vaan se että omat kasvoni lojuvat nyt kampaamon lattialla. Riitely kampaamon kanssa ahdistaisi vain lisää eikä muuttaisi itse ongelmaa, joka on se että rintaa kouristaa joka kerta kun katsoo peiliin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveet pitää kertoa mahdollisimman tarkasti jos ei halua antaa "vapaita käsiä".

"Vähän" tai "kuivat latvat/kaksihaaraiset pois" jättää paljon auki. Varsinkin jälkimmäistä voi ammattilaisen silmään olla paljon... 

Mieluummin kannattaa kertoa, että "sama malli, mutta tasaa 1,5 cm" ja vieläpä näyttää hiuskiehkuralla mitä määrää tarkoittaa. 

Asiakkaan mielikuva ja kuvailu on todella tärkeää. 

AP:

Ymmärrän, että sinua harmittaa kun ei tullut toiveesi mukaista lopputulosta.

Onneksi hiukset ovat kasvava luonnonvara.

Kukaan kampaaja ei halua tehdä asiakkaalle huonoa "lookkia", se olisi todella huono ajatus jo busineksen kannaltakin katsottuna. Kyllä se lopputulos hänen mielestään ihan oikeasti sopii sinulle. 

Todennäköisesti muidenkin silmissä lopputulos on paljon parempi kuin sinun silmissäsi.

Miksiköhän niissä kaavuissa ei ole kiinni tai valmiina mittanauhoja? Hyvin usein kun se kampaajan 1,5cm on paljon enemmän kuin asiakkaan pyytämä 1,5cm. Toki tämä johtuu myös siitä, että asiakas pyytää/näyttää mitan kuivasta hiuksesta, mutta kampaaja leikkaa mitan märästä, päätä pitkin vedetystä hiuksesta. Silloin hius on tietysti lyhyempi kuivana, varsinkin ilmavasti föönattuna, tai jos hius vähänkään taipuu tai kihartuu.

Vierailija
22/25 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän kokemukseni mukaan kampaajina toimivat penaalin tylsimmät kynät. Eivät ymmärrä vuosien tai vuosikymmentenkään kokemuksen jälkeen, mitä asiakas mahtaa toiveillaan tarkoittaa. Saati, että ihan itse hiffaisivat mikä tyyli sopii kullekin JA minkälainen hiustyyppi mahdollistaa minkäkin hiusmallin.

Viimeisen vuosikymmenen aikana olen kampaajan antanut leikata pari kertaa. Itse (tai puoliso) tekee yhtä hyvää jälkeä ja ilmaiseksi. Ei suomalaisista ohuista hiuksista tosin kovin kummoisia saisi kukaan, mutta sitä paremmalla syyllä en maksa kampaajalle tyhjästä.

Raidat kannattaa laittaa itse.

N 50 ja risat

Tästä on pakko olla eri mieltä - vuosien etsinnän jälkeen löysin kaupunkini helmen ystävän kautta. Kampaamossa on kuukausien jonot, sen ei tarvitse juurikaan mainostaa, ammattitaitoa ja -ylpeyttä, kouluttautuvat säännöllisesti ulkomailla asti ja pitävät itse koulutuksia. Tyylikäs paikka, jossa aina hyvät lehdet ja saa hyvän latten ja pientä naposteltavaa. Oma luottokampaajani on hauska ja fiksu ja luotan häneen kolmen vuoden jälkeen täysin - annan usein vapaat kädet ja tulos on joka kerta ollut mieluinen. Luulin, että näitä paikkoja on tyylin vain leffoissa ja kirjoissa.. 

Ja ap:lle tsemppiä, kokemuksesta tiedän kuinka harmittaa ja siihen ei valitettavasti auta oikein muu kuin aika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sympatiasta kaikille. Syy mennä tälle tuntemattomalle kampaajalle oli juuri se, että sattui olemaan aikaa enkä tajunnut, että siitä voisi tulla mitään korjaamatonta vahinkoa kun oli niin selvät sävelet, eli vain karsia kaikista latvoista vähän pois ja säilyttää sama malli.

Nykyinen malli on siis jotain tämän näköistä mutta latvoista vielä harvennettuna ja toki hiukseni ovat kuvan henkilöä ohuemmat: https://www.pinterest.com/pin/439523244859376680

Tämä tapahtui eilen ja olen jo ehtinyt pestä hiukset, ja kihartuminen tietysti lyhensi niitä ennestään, vaikka silti makaavat päätä vasten.

Niin, vuoden päästä on jo eri tilanne ja voisin saada vanhan mallini takaisin. Mutta silti, kokonainen VUOSI tämän pään kanssa... Kun vaan olisin eilen vaikka mennyt kahville ja selannut luuria hetken niin tätä ei olisi tapahtunut. :-/

-Ap

Vierailija
24/25 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tapahtunut mitään korjaamatonta vahinkoa, jotain rajaa nyt. On sulla kuitenkin varmaan etuhiuksetkin pidemmät, kun sanot, että "ei saa korvan taakse". Harvoin etuhiuksia kukaan korvan taakse muutenkaan saa, tai jos saa, en puhuisi etuhiuksista. Jos kampaajan jälkeen ETUHIUKSET menee korvan taa, on mielestäni ne jätetty leikkaamatta. Eri asia on tietenkin mallit, missä ei ole etuhiuksia. Sama malli, mutta huonot pois voi pörröön tottuneelle, harvoin kampaajalla käyvälle, olla yllättävän paljon (joku 1,5cm ei riitä mihinkään). Jos haluat 1,5cm pois sano se noin tarkasti. Ja kyllä usein nuo pörröt mitä ei ole leikattu aikoihin näyttää periaatteessa paksummille (kun ovat niin ilmavat), mutta uudet lyhyemmät ja ohuemmat siistimmille. Odota nyt rauhassa muutama päivä, että mieli tasoittuu, ja sitten muista, että hiusten kanssa ei mikään ole korjaamatonta ja vuonna 2019 on vaikka mitä mahdollisuuksia! Ja niin, ne kasvaa joka tapauksessa koko ajan.

Vierailija
25/25 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kavi samoin. Menetin juuri tyoni ja halusin menna kampaajalle hankkimaan edes vahan piristysta (ja kivan uuden lookin tyohaastatteluihin). Kysyin long bob-tukkaa. Kampaaja nyrhi lapaluupituiset hiukseni Angela Merkel -tyylin kyparaksi, kerroksissa oli sekalaisia hiustupsuja, ja leikkasi viela etummaiset hiukset koko kampauksen lyhyimmaksi. Siis mita v-ttua.

Menin kampaajalta suoraan toiseen salonkiin, jossa asiantunteva tytto ekaksi kauhisteli lopputulosta ja sitten teki parhaansa saadakseen ne ihmishiusten nakoiseksi. Sanoi etta parin kuukauden paasta voisin -ehka- saada haluamani long bob-mallin, joten piti menna tyohaastatteluihin tuolla hapsuisella harakanpesalla. Vasta 2kk jalkeen tapahtuneesta leikkautin hiukset Portugalissa, ja 15-20 min tyolla hiukset olivat vihdoin tasaiset ja siina mallissa mita halusin, joskin paljon lyhyemmat.

Ekalle kampaajalle jatin google-arvostelun ihan kuvien kanssa. Rahojani en ikina saanut takaisin.