Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: "Maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiainen (ent. Malvalehto) on kuollut 

Kommentit (229)

Vierailija
141/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan Mona-Liisan lapsuudestani urheilupiireistä. Hän oli todella kiltti minulle ujolle tytölle jota kukaan ei oikein huolinut seuraansa. Hän oli suosittu siskonsa kanssa, joka hänkin oli mukava mutta Mona-Liisa aina otti minut juttuun mukaan ja suhtautui avoimesti minuun outolintuun.

Rauha Mona-Liisalle. Sen hän ansaitsee.

Vierailija
142/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis nainen. Oli myös kapellimestari, eli monitaituri. Voimia perheelle ja lähiomaisille❤️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä veikkaa syöpää.

Vierailija
144/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla mielestään täysin terve ja kuulla silti lääkäriltä sairastavansa syöpää? Ja sitten hiivutaan hiljaa pois.

Vai voiko syövän tuntea, jos ei näkyvää kasvainta tai kasvaimen alueella kipua? Tai jopa nähdä? Tuntuuko imusolmukkeissa sähkötystä ja liittyykö useamman sairastuneen kertomat veren purkaumat pisteinä oikeasti syöpään?

Nämä ovat niin yksilöllisiä asioita, riippuu mm. siitä mikä syöpä on kyseessä. Työkaverillani ei ollut kerrassaan mitään oireita, mutta yksi päivä hän havahtui koviin vatsakipuihin. Olivat oireita levinneestä munasarjasyövästä ja hän kuoli viikon kuluttua.

Gynekologinen perustarkastus olisi kaikilla naisilla hyvä tehdä vähintään viiden vuoden välein. Oireiden ilmaannuttua tietenkin heti. On turha tuudittautua, ettei ole mitään vakavampaa, kun ei ole oireitakaan! Älkää ihmiset säästäkö tässä.

Vierailija
145/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sentään, nuori nainen.

En tiennyt hänen sairastaneen.

Niin, sairastaa voi ilman iltalehtien lööppejäkin. Jokainen toki valitsee itse, miten elämänsä viimeiset päivät elää, enkä toki tuomitse heitäkään, jotka päättävät sairautensa julkisuuteen tuoda, mutta ymmärrän myös varsin hyvin heitä, jotka päättävät elää viimeiset hetkensä täysin omassa rauhassa ilman julkisuutta.

Jotenkin palautui hetkeksi usko ihmiseen: Mona-Liisan hiihto- ja muut ystävät ovat olleet hiirenhiljaa hänen sairastumisestaan. Hienoa. 

Vierailija
146/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tää seurustellut aikasemmin jonkun mäkihyppääjän kanssa?

Vierailija
147/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, menes nukkumaan. Hyvää yötä.

Voimia omaisille.

148/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan Mona-Liisan lapsuudestani urheilupiireistä. Hän oli todella kiltti minulle ujolle tytölle jota kukaan ei oikein huolinut seuraansa. Hän oli suosittu siskonsa kanssa, joka hänkin oli mukava mutta Mona-Liisa aina otti minut juttuun mukaan ja suhtautui avoimesti minuun outolintuun.

Rauha Mona-Liisalle. Sen hän ansaitsee.

Koskettava muisto Mona-Liisasta, kertoo siitä että hän oli hyväsydäminen.

Levätköön rauhassa.

Vierailija
149/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona-Liisa solmi Las Vegasissa pika-avioliiton.

Vierailija
150/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin jutun, jossa joku Mona-Lisan tunteva kertoi sairaudesta olleen viitteitä jo vuonna 2017, kun hiihtäjä ei saanut kropastaan kaikkea irti huippuhyvän harjoituskauden jälkeen. Asiaa tutkittiin kauan ja sairaus selvisi vasta vuoden päästä. Hän uskoi kuitenkin kuuluvansa niiden viiden prosentin joukkoon, jotka selviäisi. Osanotto.

Vierailija
151/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukha kirjoitti:

Löysin jutun, jossa joku Mona-Lisan tunteva kertoi sairaudesta olleen viitteitä jo vuonna 2017, kun hiihtäjä ei saanut kropastaan kaikkea irti huippuhyvän harjoituskauden jälkeen. Asiaa tutkittiin kauan ja sairaus selvisi vasta vuoden päästä. Hän uskoi kuitenkin kuuluvansa niiden viiden prosentin joukkoon, jotka selviäisi. Osanotto.

Hienoa! Löysit jutun mutta linkki oli sitten ihan mahdoton laittaa. 

Vierailija
152/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin, että sairastuneet ja heidän omaisensa kertoisivat, miltä syöpä tuntuu. Että syövän oppisi tuntemaan ja tiedostamaan aiemmin, jos mahdollista. Haluaisin tietoa ja vertaistukea. Julkisuuden ihmisille on suotava yksityisyys, mutta arvostan, että he julkisuuden kautta myös auttavat meitä muita kokemaan elämää enemmän kuin mitä vain oman elämämme kautta ehtisimme omaksua.

Lue loistava, pysäyttävä, informatiivinen, sydämensärkevä, traaginen blogi Syöpäshow. Ihana kirjoittaja menehtyi melanoomaan viime viikolla, taaperopoika ja mies lähimpinä jäivät suremaan. Mutta myös me sadat lukijat jotka kunnioituksesta mykkinä saimme lukea milta vakava sairaus tuntuu nuoresta ihmisestä. Postaukset olivat raastavaa luettavaa mutta myös ainoita näin rehellisiä joita olen näin yli nelikymppisenä asian tiimoilta koskaan nähnyt. Maria oli vasta 34-vuotias. :'(

Joo, se on todella hyvä blogi! Toivottavasti se jää nettiin. Vaikka ymmärrän kyllä senkin, jos Marian mies päättää sulkea sen.

Jos ja kun ihminen kuolee syöpään vaikka melanoomaan, mitä melanooma aiheuttaa elimistössä että kuolee?

Vierailija
153/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jukha kirjoitti:

Hienoa! Löysit jutun mutta linkki oli sitten ihan mahdoton laittaa. 

Kvg.

Meneekö yöunet? https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.478635

Vierailija
154/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on tuo syöpä, josta on vain 5 prosentin selviytymismahdollisuus?

Miksei voida vain kertoa mikä oli, niin ei tarvitsisi täällä spekuloida.

Vierailija
155/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimasyöpä??

Vierailija
156/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ummarra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin, että sairastuneet ja heidän omaisensa kertoisivat, miltä syöpä tuntuu. Että syövän oppisi tuntemaan ja tiedostamaan aiemmin, jos mahdollista. Haluaisin tietoa ja vertaistukea. Julkisuuden ihmisille on suotava yksityisyys, mutta arvostan, että he julkisuuden kautta myös auttavat meitä muita kokemaan elämää enemmän kuin mitä vain oman elämämme kautta ehtisimme omaksua.

Lue loistava, pysäyttävä, informatiivinen, sydämensärkevä, traaginen blogi Syöpäshow. Ihana kirjoittaja menehtyi melanoomaan viime viikolla, taaperopoika ja mies lähimpinä jäivät suremaan. Mutta myös me sadat lukijat jotka kunnioituksesta mykkinä saimme lukea milta vakava sairaus tuntuu nuoresta ihmisestä. Postaukset olivat raastavaa luettavaa mutta myös ainoita näin rehellisiä joita olen näin yli nelikymppisenä asian tiimoilta koskaan nähnyt. Maria oli vasta 34-vuotias. :'(

Joo, se on todella hyvä blogi! Toivottavasti se jää nettiin. Vaikka ymmärrän kyllä senkin, jos Marian mies päättää sulkea sen.

Jos ja kun ihminen kuolee syöpään vaikka melanoomaan, mitä melanooma aiheuttaa elimistössä että kuolee?

Melanooma lähettää etäpesäkkeitä kuten syövät yleensäkin.

Vierailija
157/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää lääkärinä näissä lehtijutuissa suuresti, että jollekin annetaan esim. 3kk elinaikaa. Kun itse olen koulutuksen aikana oppinut, että mitään tällaisia henkilökohtaisia ennusteita ei anneta eikä etenkään viikon tai kuukauden tarkkuudella. Yksilölliset erot taudin etenemisessä, lääkevasteessa, sivuvaikutuksissa, vastustuskyvyssä, tulehduksissa ym. on niin isot. Toki on tilastollisia todennäköisyyksiä ja toki tiedetään ne huonoennusteiset syöpätyypit ja tiedetään, että laajasti metastasoineessa taudissa elinaikaa voi olla joskus hyvin vähän. Lopun lähestymisen kyllä myös yleensä näkee, eli kun alkaa olla päiviä enää jäljellä. Mutta että menisin jollekin vaikkapa rintasyöpäpotilaalle sanomaan, että sinun ennusteesi on nyt 6kk, niin olisihan se nyt tosi omituista ja lannistavaa, voipa jollakin toimia jopa itseään toteuttavana ennusteena, että kun lääkärikin sanoi, että elän puoli vuotta niin tässä se nyt on, annetaan periksi. Minun kuuluu kuolla nyt.

Vierailija
158/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää lääkärinä näissä lehtijutuissa suuresti, että jollekin annetaan esim. 3kk elinaikaa. Kun itse olen koulutuksen aikana oppinut, että mitään tällaisia henkilökohtaisia ennusteita ei anneta eikä etenkään viikon tai kuukauden tarkkuudella. Yksilölliset erot taudin etenemisessä, lääkevasteessa, sivuvaikutuksissa, vastustuskyvyssä, tulehduksissa ym. on niin isot. Toki on tilastollisia todennäköisyyksiä ja toki tiedetään ne huonoennusteiset syöpätyypit ja tiedetään, että laajasti metastasoineessa taudissa elinaikaa voi olla joskus hyvin vähän. Lopun lähestymisen kyllä myös yleensä näkee, eli kun alkaa olla päiviä enää jäljellä. Mutta että menisin jollekin vaikkapa rintasyöpäpotilaalle sanomaan, että sinun ennusteesi on nyt 6kk, niin olisihan se nyt tosi omituista ja lannistavaa, voipa jollakin toimia jopa itseään toteuttavana ennusteena, että kun lääkärikin sanoi, että elän puoli vuotta niin tässä se nyt on, annetaan periksi. Minun kuuluu kuolla nyt.

Niin, sinä vedät tätä nykykoulukunnan linjaa, että ihmiselle ei uskalleta sanoa, että se kuolee. Mietipä niin päin, että itselläsi olisi kuolemaan johtava sairaus, ja kokenut lääkäri näkisi tuloksistasi, että sinä elät enää viikkoja. Ei kuitenkaan vastaisi sinulle kuin epämääräistä muminaa ja näin eläiset lyhyttä loppueelämääsi tietämättä, että tulet kuolemaan vain viikkojen päästä. Sitten kun olisit suunnilleen koomaan vajoamassa, niin joku heittäisi, että muuten huonosti menee,

Veikkaanpa, että valtaosa haluaa tietää edes jonkinlaisen ENNUSTEEN, koska jos se on huono, niin ehtii edes hyvästit ihmisille jättää, vielä matkustaa johonkin, tehdä haluamiaan asioita tms. 

Vierailija
159/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun itse hiihtoa harrastin ja kilpailin lapsena niin muistin aina hänen nimensä, kun se oli minusta niin kaunis ja erikoinen. Jäi senkin vuoksi hyvin mieleen, kun kisoja tv:stäkin katsoin. Miehensä Ville oli myös yksi suosikki urheilijoitani silloin ja muutenkin fanitin koko hiihtojoukkuetta. Tietenkin tämä nyt aika turhaa kirjoitusta, mutta haluan vain kertoa kuinka surullinen olen ja todellakin tulen ajattelemaan Mona-Lisaa ja hänen perhettään vielä pitkään. 

Vierailija
160/229 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mona-Liisalla on aivan ihanat vanhemmat, tämä jäi mieleeni kun tätä perhettä nuorena silloin tällöin tapasin. Voimia kaikille läheisille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi