YLE: "Maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiainen (ent. Malvalehto) on kuollut
Kommentit (229)
Surullinen uutinen todella. Mikäköhän syöpäsairaus hänellä oli?
Todella lahjakas nainen liikunnallisesti ja musikaalisesti. Erittäin harvinaista, että molemmat puolet ihmisessä ihan top 0.001% luokkaa. Eniten harmittaa, että lapsi on vielä noin pieni. Melkein tulee miehenä itku silmään vaikken tuntenut henkilöä. Kenenkään vanhemman ei pitäisi kuola, kun lapsi on alle teini-ikäinen. Ei eteenkään äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen uutinen. Seuraavaksi sitten kaikki maajoukkuehiihtäjät avautuvat aiheesta. Hohhoijaa (ei aiheelle, vaan näille avautumisille)
Avautuvat eli vastaavat kun lehdistä soitetaan ja kysytään kommenttia? Luuletko sä että ne itse soittaa lehtiin että hei oon tätä mieltä nyt. Aina on tietenkin mahdollisuus sanoa ettei halua kommentoida mutta eiköhän monella ole Mona-Liisa ja Ville mielessä nyt ja halu kertoa mukavia muistoja ja kauniita sanoja edesmenneestä. Eihän sun ole pakko niitä juttuja lukea jos sua ei kiinnosta.
Mutta kun mua ärsyttää, kun jotkut saa koko ajan huomiota ja empatiaa ja minä en saanut edes kotona rakkautta. Tämä veetuttaa minua aivan silmittömästi.
Luin lehden kirjoitti:
Todella lahjakas nainen liikunnallisesti ja musikaalisesti. Erittäin harvinaista, että molemmat puolet ihmisessä ihan top 0.001% luokkaa. Eniten harmittaa, että lapsi on vielä noin pieni. Melkein tulee miehenä itku silmään vaikken tuntenut henkilöä. Kenenkään vanhemman ei pitäisi kuola, kun lapsi on alle teini-ikäinen. Ei eteenkään äidin.
Jännä että aina lahjakkaan ihmisen poismeno koskettaa, mutta rapajuopon kuolema ei hetkauta ketään. Kauneuskin vaikuttaa asiaan. Kuinka moni on itkenyt jonkun läskin kuoleman johdosta? Harvan kaveripiiriin tällaisia ihmisiä tuskin edes kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Syöpään kuoleminen etenkin nuorena on niin epäoikeudenmukaista... en voi kuvitella mitä ajatellut kun sai viime kesänä tuon musertavan ennusteen. Kunpa syöpä voitaisiin joskus parantaa kokonaan, vaikka se onkin niin vaikea ja moninainen sairaus. :(
Maailma on täynnä epäreilua kärsimystä ja sairautta, ei syöpä ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Luin lehden kirjoitti:
Jännä että aina lahjakkaan ihmisen poismeno koskettaa, mutta rapajuopon kuolema ei hetkauta ketään. Kauneuskin vaikuttaa asiaan. Kuinka moni on itkenyt jonkun läskin kuoleman johdosta? Harvan kaveripiiriin tällaisia ihmisiä tuskin edes kuuluu?
Niinkö tosiaan? Mulla tämä on kuule just toisinpäin.
Joko mun suosikki lausuma on sanottu...?
"hän ehti kokea elämässään enemmän, kuin useimmat ehtii koko ikänä".
-LoL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpään kuoleminen etenkin nuorena on niin epäoikeudenmukaista... en voi kuvitella mitä ajatellut kun sai viime kesänä tuon musertavan ennusteen. Kunpa syöpä voitaisiin joskus parantaa kokonaan, vaikka se onkin niin vaikea ja moninainen sairaus. :(
Maailma on täynnä epäreilua kärsimystä ja sairautta, ei syöpä ole ainoa.
Kyllä. Puhuinkin yhdestä asiasta, se ei tarkoita etteikö maailmaan mahdu muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en hiihdä.
Ei hiihtämättömyys suojaa yhtään miltään. Eikä syöpä hiihtämisestä tule.
Kyllä näyttää suojelevan. Oon jo 50v.
Ex-ammattihiihtäjä Harri Kirvesniemi on jo 61.
Voi pahus! Kumosit teoriani.
Entäs Äitee Siiri Rantanen 94 vee?
Äiteen aktiiviaikoina ei tainnut pahemmin suksivoiteita olla. Mutta aiheeseen, pysäyttävää että nuorellekin ihmiselle voi tulla aggressiivinen syöpä joka ei paljon itsestään varoittele ennen kuin se onkin menoa. Toisaalta lähteminen "saappaat jalassa" voi olla kaikin puolin helpompikin kuin saada vuoron perään vähän toivoa ja huonoja uutisia sekä roikkua vuosia löysässä hirressä..
Meillä on perheessä nyt vastaava tilanne. Mies sai viime vuonna 2kk elinaikaa kun syöpä löytyi. Nyt sinnitellään vielä. Tämä on niin raskasta, ettei sanoiksi voi pukea. Olisi edes se toivon murunen, vaikka edes 5% mahdollisuus että syöpä saadaan pois, mutta kun ei ole. Sitä vain odottaa tulevaa, ja yrittää elää kuitenkin tätäkin päivää. Voimia Mona-Liisan omaisille!
Itse haluaisin, että sairastuneet ja heidän omaisensa kertoisivat, miltä syöpä tuntuu. Että syövän oppisi tuntemaan ja tiedostamaan aiemmin, jos mahdollista. Haluaisin tietoa ja vertaistukea. Julkisuuden ihmisille on suotava yksityisyys, mutta arvostan, että he julkisuuden kautta myös auttavat meitä muita kokemaan elämää enemmän kuin mitä vain oman elämämme kautta ehtisimme omaksua.
Voiko olla mielestään täysin terve ja kuulla silti lääkäriltä sairastavansa syöpää? Ja sitten hiivutaan hiljaa pois.
Vai voiko syövän tuntea, jos ei näkyvää kasvainta tai kasvaimen alueella kipua? Tai jopa nähdä? Tuntuuko imusolmukkeissa sähkötystä ja liittyykö useamman sairastuneen kertomat veren purkaumat pisteinä oikeasti syöpään?
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään, nuori nainen.
En tiennyt hänen sairastaneen.
Niin, sairastaa voi ilman iltalehtien lööppejäkin. Jokainen toki valitsee itse, miten elämänsä viimeiset päivät elää, enkä toki tuomitse heitäkään, jotka päättävät sairautensa julkisuuteen tuoda, mutta ymmärrän myös varsin hyvin heitä, jotka päättävät elää viimeiset hetkensä täysin omassa rauhassa ilman julkisuutta.
Mona-Liisa Malvalehto Nimihän on kuin runo. Hyvää matkaa, RIP
Sanattomaksi vetää. Voimia Villelle ja läheisille.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin, että sairastuneet ja heidän omaisensa kertoisivat, miltä syöpä tuntuu. Että syövän oppisi tuntemaan ja tiedostamaan aiemmin, jos mahdollista. Haluaisin tietoa ja vertaistukea. Julkisuuden ihmisille on suotava yksityisyys, mutta arvostan, että he julkisuuden kautta myös auttavat meitä muita kokemaan elämää enemmän kuin mitä vain oman elämämme kautta ehtisimme omaksua.
Lue loistava, pysäyttävä, informatiivinen, sydämensärkevä, traaginen blogi Syöpäshow. Ihana kirjoittaja menehtyi melanoomaan viime viikolla, taaperopoika ja mies lähimpinä jäivät suremaan. Mutta myös me sadat lukijat jotka kunnioituksesta mykkinä saimme lukea milta vakava sairaus tuntuu nuoresta ihmisestä. Postaukset olivat raastavaa luettavaa mutta myös ainoita näin rehellisiä joita olen näin yli nelikymppisenä asian tiimoilta koskaan nähnyt. Maria oli vasta 34-vuotias. :'(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime toukokuussa ollut soittamassa harmonikkaa ja säestänyt tytärtään:
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/urheilu/d7e823ba-75fd-4804-988b-6dcb…
Tuolloin sairaus on ollut varmaankin jo tiedossa. Tuossa jutussa on ehkä viimeinen julkinen kuva hänestä.
On antanut tuon jälkeen vielä muutaman kerran haastattelun Kouvolan Sanomille.
Ei välttämättä ole ollut tiedossa, ainakaan vakavuusaste, jos kerran vasta kesällä sai ennusteen.
Nämä kaikki siis vuosi sitten vuonna 2018.
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla mielestään täysin terve ja kuulla silti lääkäriltä sairastavansa syöpää? Ja sitten hiivutaan hiljaa pois.
Vai voiko syövän tuntea, jos ei näkyvää kasvainta tai kasvaimen alueella kipua? Tai jopa nähdä? Tuntuuko imusolmukkeissa sähkötystä ja liittyykö useamman sairastuneen kertomat veren purkaumat pisteinä oikeasti syöpään?
Nämä ovat niin yksilöllisiä asioita, riippuu mm. siitä mikä syöpä on kyseessä. Työkaverillani ei ollut kerrassaan mitään oireita, mutta yksi päivä hän havahtui koviin vatsakipuihin. Olivat oireita levinneestä munasarjasyövästä ja hän kuoli viikon kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Tuntuu uskottavammalta tuo Iltasanomien tieto, joka oli ensin. Hieman yli vuosihan meni diagnoosista kuolemaan. Iltalehti on sitten kopsannut jutun huolimattomasti.