§§§ TAMMIKUISTEN SUNNUNTAI §§§
Kommentit (17)
Viime yö meni täällä vähän harakoille, poika nukahti vasta puoli 1!!!, Nukkui niin myöhäiset päiväunet, että meni sitten yöunet. Ajattelin niin, että nukkuis sitten pitempään aamulla, mutta ei, puoli 8 ollaan herätty. No, onneksi on kaksi vapaata edessä. Eilinen työpäivä ei onneksi ollutkaan niin kamala pahoinvoinnin suhteen, kuin ensin ajattelin. Tosin söin kyllä vähän väliä, heti kun maha vähän tyhjenee, niin tulee sellanen kuvotus, ettei meinaa pystyä syömään ollenkaan kun kaikki etoo. Paino vaan nousee tätä menoo, kun koko ajan pitäis jotain napsia, tosin mitkään lihottavat ei maistu, onneksi.
Paljon tsemppiä Ompulle, toivottavasti kaikki on hyvin. Aika omituinen oli tosiaan tuo kommentti, että raskaustestissä voisi näkyä mahdollinen keskenmeno jo nyt. Mulle sanottiin tuulimuna keskeytyksen jälkeen, että raskaustesti saattaa näyttää positiivista vielä kolmenkin viikon päästä. Mulla katottiin verestä pariin otteeseen hcg arvoja ja vielä kuukauden päästä arvo oli 22, alhainen tosin, mutta kuitenkin. En tiedä mitä ois sitten pissatestissä näyttänyt, on kai tuo verikoe tarkempi. Mutta on toi kamalaa odotella ja pelätä pahinta. Jaksamisia.
Täytyy tästä mennä puuron keittoon, sitten pitäis lähteä kaupoille etsiin pojalle kesäsandaaleja. Se vaan on yhtä tuskaa toi kenkien sovitus.
Hyvää ja aurinkoista päivänjatkoa kaikille!
AliinaK, ihanaa! Olen tosi onnellinen teidän puolestanne!
Shorttis, pahoinvointi voi iskeä milloin vaan ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Yleensä se kai alkaa aika aikaisin, mutta ainakaan itselläni ei ole vielä toistaiseksi juuri yhtään kuvotusta. Viikkoja kasassa 9+1. Niin ja kaikille ei edes pahoinvointia tule. Sitten kun kerrot äidillesi, kannattaa kysäistä hänen raskausoireistaan; joskus ne " periytyvät" äidiltä tyttärelle - vaikka raskaudetkin ovat tietysti yksilöllisiä.
Ompulle jaksamista, toivotaan että kaikki olisi hyvin.
Kandi (töihin lähdössä..)
Pitäis lähteä esikon kanssa ulos, vaikka vähän on sateinen ilma, tekis hyvää meille molemmille. Mies karkasi lenkille koiran kanssa jo ajat sitten..
Oma napa: maha oli tänään jo heti aamusta ihan pallo, joten nyt se on sitten uskottava että on jotain muuta kun vaan turvotusta:-P Olo oli hitusen parempi kun viikolla aamuisin, mutta johtui varmaan pitemmistä yöunista ja siitä että isukki leikki esikon kanssa ja mä sain aamutoimet hoidettua omassa rauhassani, hihi.. Kohtu vihloi illalla tosi paljon ja yölläkin heräsin kerran siihen. Tuntuu jotenkin hassulta että nyt jo noita kasvukipuja, edellisessä raskaudessa vasta joskus lähemmäs viikkoa 12 alkoi tollaset kivut. Tissit vaan ei osoita mitään elonmerkkejä (heh), viimeeksi oli TOSI kipeet heti alusta saakka. Lieneekö jotain tekemistä asian kenssa sillä että olen lopettanut imettämisen vasta vajaa 2 kk sitten eli rintarauhaset on vähän eri " tilassa" kun ennen esikoista...?
Kivaa lukea kaikkien hyviä ultrakuulumisia! Alkaa olla pupu päivä päivältä enemmän pöksyssä kun mietin sitä ultraa, oon varmaan ihan paniikissa sitten perjantaina..! Mutta pakko mennä oman mielenrauhan vuoksi. Ja sehän on mun tilanteessa ainoa keino selvittää raskausviikot mikä taas on aika olennainen tieto..:-P
Nyt sinne pihalle!
Sunnuntai tana viikonloppuna on yhta hassakkaa; taalla on aitienpaiva; miehen 40v synttarit ; ja kahdet ystavan lapsen synttarit iltapaivalla. Mietin tuota muksuille kertomista: taidan kuitenkin odottaa loppuviikkoon kun menen siihen tarkistus ultraan. Olis viikot 6 sitten taynna (kavin rv 4+4 ultrassa, tosin nuo vauvamittarit nayttivat enemman) Kun edelleen on jotenkin epatodellinen olo...
ON; olo edelleen hyva, ei oireita, niin minkaanlaisia. Mitaan ei tee mieli vaan suuhun pistaa..
Eipa tassa taman kummempia, lueskelen sitten vaan juttuja, heippa kaikille
Kiitos kandivaihe vastauksestasi.
Tiesin kyllä ettei kaikilla tuu pahoinvointia, mutta työnkuva on meikäläisellä sellainen että pitää pelata varman päälle..
Äidiltä en valitettavasti voi kysyä kun pidetään nyt toistaiseksi periaatepäätöksenä että kenellekään ei kerrota ennen kuin on pakko, jos vaan mahdollista niin vasta kesän jälkeen syksyllä.
Mites kun teillä monilla on jo lapsia, tiedän että sekin on yksilökohtaista mutta miten aikaiseen se maha alkaa kasvaa ja missä vaiheessa salailu on mahdotonta?
Entäs sitten harrastepuolella. Millaiset asiat on " kiellettyjä" kun on raskaana? Syömä-juomapuoli on selvää mutta noin liikkeet, ynnä muut? Mitä pitäisi välttää?
Shorttis
Eli olen 4 lapsen äiti ja viidennen laskettuaika on tammikuussa...Tarkempi laskettuaika varmistuu ultrassa.Täällä on ollut melkoista pahoinvointia,ensi viikolla on eka neuvola ja silloin varataan ultraan aika.Meillä isommat lapset tietää jo vauvasta.
Lumina29+masuasukki rv7+2
..eli onnea paljon Aliina!!! On varmaan todella olo, kuin joku olisi kuolleista herätetty. Toivotaan, että tuo pieni jatkaisi normaalia kasvuaan kaikessa rauhassa jatkossakin. Ihania kuulla moiset piristykset.
Ja shorttikselle onnea plussasta! Oireet taitavat olla täysin yksilöllisiä... osa yökkinyt ympäri vuorokauden, omassa kaveripiirissäni useampi puolestaan ei ole kärsinyt minkäänlaisista oireista, raskaus ruvennut tuntumaan todellisemmalta vasta vatsan kasvaessa.. Ainakin nopeasti yleistäen, mun tutuissa on yleisempää oireettomuus, kuin yökkiminen.
Mary_1: Itse olen kuullut/ lukenut/ sanottu, ettei alkuvaiheessa voi itse aiheuttaa rehkimällä tai liikunnalla keskenmenoa, eli varmaan voit lohduttautua sillä, että kesken se olisi mennyt joka tapauksessa, kerta niin alussa oli.. Monilla eri nettisivuilla maininta, tämä: " Moni keskenmenon kokenut nainen miettii, onko hän omalla toiminnallaan aiheuttanut keskenmenon. Normaali liikunta, tavaroiden nostelu tai sukupuoliyhdyntä eivät yksinään voi aiheuttaa keskenmenoa. Keskenmenoa ei voi myöskään aiheuttaa ajatuksilla tai tunteilla."
--->> mutta mitäs teille muille on sanottu liikunnasta alkuvaiheessa?? Itse oon käyny suht säännöllisesti aina esim spinningissä ja body pumpissa ja neuvolasta viime (tuulimuna)raskauden aikana sanottiin, että voi huoletta jatkaakin. Että vasta kun vatsa rupeaa kasvamaan, niin se rupeaa itse " ilmoittelemaan" kun mennään liian lujaa, tai on muuten fyysisesti tiellä. Nyt viime keskiviikon vuodon jälkeen olen kyllä jättänyt rehkimiset pois, kai tosiaan keskenmenoa pystyisi riskitilanteessa edesauttaa, jos itse ähkii ja puhkii.... Tällä hetkellä salilla näyttääkin olevan aikamoinen raskausbuumi, ties kuin monta " mahakasta" siellä tälläkin hetkellä käy... Mutta mitä teille on sanottu??
KAIKILLE: kiitos älyttömästä tulesta, mitä oon teiltä saanut. Oikeasti, lämmittää tosi paljon... Samassa tilanteessa olevat tietävät, että hankala sitä on jo nyt kuitata, että " noh, sit vaan uutta putkeen, jos taas menee pieleen" . Mutta tänään on jo parempi päivä!!! Eilen illalla ei enää tuhrutellut ja muista aamuista poiketen, ei enää aamullakaan mitään.. Eli vähenemään on koko ajan. Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn, et mites tän mun " keskenmenon" kanssa nyt tehdään, kun ainakin se sisällä vielä on....
Tää mimmi koisi 12h, teki hyvää!! Ja aamulla rinnat tuntuu jo hieman painavilta, vähän aremmat kuin eilen = hyvähyvä. Kaikki pienetkin lisääntyneet oireet on mulle plussaa.
OIkein mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!!! =)
Eli kiva kuulla taas yhdesta viidennettaan odottavasta! olet kuitenkin pari viikkoa minua edella, mutta perassa tullaan...
Ompulle vointeja ja kayhan siella tarkastuksessa. Ja mahan kasvun kyselijalle, on todella yksilollista tuo kasvu jopa omien raskauksien kesken! Ykkonen nyt tuntui kuitenkin kauimmin pysyvan ' salassa' ; mutta sitten kun alkoi nakya nin reilusti tuli kiloja. Muut kolme minulla ovat alkaneet nakya jo ekasta kk (myos tama uusi) mutta vaatteilla viela voi peitella... Tosin mita tiukemmat vaatteet sen tukalampi olo ja hiukan pahoinvointiakin illalla. Noita liikunnan vaaroja on mun joka eri laakari sanonut erilla lailla, joten jokainen kylla toimikoon omien tuntemustensa mukaan; tosin ei mitaan superrehkimisia, vaikka kuinka olisi tottunut liikkuja. Liikunnan akkisesta aloittamisesta ovat sanoneet ettei ekalla kolmanneksella jollei ole mitaan ennenkaan tehnyt! Tieda sitten hanta...
oltiin pari yötä mökkeilemässä ja nyt on paikat jumissa kun kasvimaatakin oli sitten ihan pakko kuopsuttaa ;-) ainakin sain raitista ilmaa oikein kunnolla. Yleensä olen aikamoinen sohvaperuna (hävettää ihan..)
Beijaflor ja AliinaK: ihania ultra kuulumisia! On se vaan maailma ihmeitä täynnä.
Ompulle kovasti voimia, toivottavasti ovat asiallisempia huomenna neuvolassa *lähettää halin*
ON: kuten mainittu, paikat on jumissa. Yöllä lonkkia juili jokainen asennon vaihto ja selälleen nukkuessa tuli huono olo. Ei kai kohtu vielä mitään suonia paina? Huominen ultra pyörii mielessä, toivottavasti saadaan yhtä hyviä uutisia kuin AliinaK ja beijaflor. Meidän pikkuneitikin niin kovasti toivoo vauvaa äidin masusta (eikä olla vielä kerrottu lapsille mitään). Noh, enää 22 tuntia =D
Sunmom ja pirpana rv6+6
Kävin www.tekay.fi=raskauskalenteri sivuilla ja kappas; laskuri ilmoittaa korjatun lasketun ajan, eli 27.1. (28.1.) johtuen kierron pituudesta. Saa nähdä mikä on neuvolakäynnin (21.6.) jälkeen laskettu aika tai muuttuuko ultrassa. Esikoisesta sanottiin ekassa (ja ainoassa) ultrassa, että parilla päivällä saattoi LA silloinkin heittää.
Mulla on iltaisin ihan turvonnut olo, rinnoissa en ole huomannut mitään suurempia muutoksia. Koko ajan voisin syödä, pahoinvointia ei ollut aiemmassa raskaudessa kuten ei nytkään. Viimeksi tuli 26kg! joista jäi kuusi... Raskausajan diabetes vaivasi (ei todettu, mutta pienokainen joutui lastenosastolle useammaksi päiväksi matalan sokerin vuoksi) ja mulla oli myös lievä raskausmyrkytys. Kyllä vähän hirvittää tuleeko samat koettavaksi, oli ihan karmeeta aikaa se osastolla olo, kun pikkumies oli niiiiiin kaukana toisella osastolla! Eikä oloa osastolla helpottanut lainkaan se, että samassa huoneessa oli äitejä lapsineen ja minua " lapsetonta" ei huomioitu henkilökunnan puolesta oikeastaan ollenkaan.
Nyt iloisempiin asioihin... Musta tulee jälleen kummi; pikkusiskon pikkuprinsessalle (kummipoikani on jo täysi-ikäinen ja kummityttö asuu ulkomailla). Ihanaa!
Aurinkoa Tammenterhoille!
Terkuin ramona + papu tasan 5viikoa
Omppu-80:Mä kävin bodupumpissa 1-2 krt vkos 7 kk asti,sit en voinut olla enää selällään,kun vauva painoi suuria verisuonia selällä ollessaan.
Muuten oisin vinut käydä pumpissa pitempääkin.Meillä lääkäri ja neukkutäti kannustaa kyl harrastamaan.
Levinia:minkäs ikäisiä sun lapset on?Minulla siis 12v ja 8v pojat ja tytöt 5v ja 9kk.
T:Lumina29
AliinaK ja Beijaflor: Ihania ultrauutisia molemmilta! Onnea! (halauksia)
Täällä ollaan vietetty rauhallista viikonloppua. Perjantaina katsellen vuokraleffoja ja eilinen muuten vain oleskellen, pelaillen yms. Voi olla, että joskus näitä kahdenkeskisiä hetkiä miehen kanssa muistelee kaipauksella :)
ON: Pahoinvointia edelleen. Miten ehdinkin viime viikonloppuna stressata siitä, ettei pahoinvointia ollut? Nyt se nimittäin ottaa päähän. No onneksi se on selvästi rajautunut aamupahoinvoinniksi eli oksentaa tarttee aamulla pari kertaa, mutta helpottaa kyllä jo aamiaisen jälkeen. Kukaan ei vaan ehdi tehdä aamiaista niin nopeasti, ettei ennen sitä ehtisi oksentaa :) Väsymys myös vaivaa edelleen.
Perjantaina olin ensimmäistä kertaa neuvolassa, ja aikaa meni 1,5 tuntia. Neuvolantäti oli ihana vanhempi terveydenhoitaja, joka tuntui suosivan maalaisjärkeä joka ongelmatilanteessa. Sopii minulle mainiosti. Mies ei tietenkään töistä päässyt luistamaan niin, että olisi päässyt mukaan, mutta toin sille tuliaisin ison pinon luettavaa. Myös verinäytteet otettiin jo tälläkin kerralla. Ja oli muuten aika kiva fiilis saada oma neuvolakortti ekaa kertaa käteensä :)
Mutta tarrasukkia kaikille ja niille uusille, joille en ole tätä vielä sanonut: Tervetuloa!
Sulina + " papu" rv 8+4
Olin viikonlopun vapaalla, huomenna pitäisi mennä taas töihin. Mökillä oltiin lasten kans, ja siitä seurauksena selkäsärky ja kurkkukipu. JEE JEE. La kipristeli vatsaan ihan urakalla, en oikein uskaltanut saunoa- kaan. Tänään parempi kurkkukipua lukuunottamatta. Eilen piti mennä lasten kans kalaan kun olin luvannut ja ennestään kipeä selkä ei oikein pitänyt veneessä istumisesta. Meillä isi on ollut Itävallassa ke lähtien, tulee onneksi tänään, saan vähän hengähtää. Nyt pitäs mennä kattomaan Tommy&Jerryä pojan kanssa, kun niin nätisti kysy samalla ilmoittaen rakastavansa minua!!! No saa hyvän syyn huilia, lapset kun eivät vielä tiedä tulokkaasta mitään. Ehkä n.6vko päästä, jos maltan olla hiljaa niin kauan. (rv.6+2)
Onnea AliinaK ihanista ultrakuulumisista!
Luin juuri äsken pikaisesti kolmen päivän pinon. Nyt ajattelin hetkeksi istahtaa alas ( tekee aika häijyä istuminen tolle mun iskias-kivulle)...
To-iltapäivänä mun koko alaselkä oli kuin tulessa (ei iskias-kipua) ja olinkin aivan varma jo alkavasta keskenmenosta. Soitin Naistenklinikalle, josta sanottiin et jos vuotoa ei ole pitää mennä tk-päivystyksen kautta sinne tarkistukseen. Sanoivat et panadolia voi napsia kipuun turvallisesti. Ja sitähän otin et pysyin jotenkin tolkuissani. En kyennyt lähtee jonottaa Peijaksen tk-päivystykseen ja jotenkuten selvisin yöstä. Arvatkaa juoksinko koko ajan vessassa tarkistamassa alkaako vuoto! ? Ei alkanut, onneksi. Perjantaiksi sain kuin sattumalta lähikaupunkien ainoan vapaan gyneajan yksityiselle (soitin varmaan jokaikisen lääkäriaseman läpi).
Ei ole kohdunulkoinen eikä tuulimuna!!! Aivan oikeassa paikassa siellä köllötteli pieni (ihan jonkun " nokkaeläimen" näköinen =)). Vastaa kuulemma ihan viikkoja ja sydämensyke näkyi vienosti väpättäen!!!!! Kohtu kuulemma aika pieni ettei vastais viikkoja mut ultran mukaan onneks vastaa! Selkäkipu kyllä on ollut sen jälkeen aika toissijainen juttu. Niin helpottavaa oli kuulla ja nähdä ettei ole kohdunulkoinen.
Ei se lääkäri osannut sanoa et voisko esim taaksepäin kallistunut kohtu painaa selkään ja aiheuttaa jomotuksen..
Menen kyllä vielä omalle lääkärille ke varmistamaan et kaikki ok (kohdunkasvu yms) ja keskustelemaan eri sikiötutkimusvaihtoehdoista. En kyllä ole vielä päättänyt haluanko mennä muuhun kuin ultriin.
Onko kukaan teistä suunnitellut menevänsä esim. lapsivesinäytteeseen tai käynyt edellisten raskauksien aikana?
En edellisissä raskauksissa käynyt missään mut nyt kun ikää jo 33v niin mietityttää...
Neuvolan uskaltauduin lääkärin jälkeen varaamaan ja sain ajan 12.6.
Paha olo on jatkunut mut edelleen kaikki pysynyt sisällä. Heikottaa ja pyörryttää! Aika lailla pahaolo mulla yhteydessä väsymykseen niinku joku muukin täällä kirjoitti. Suklaa on mulla auttanut pahimpina hetkinä (ainoa mitä tekee mieli!)
No niin, johan tässä tuli omaanapaa.
Aikamoinen joukko muuten meitä tammikuisia on jo koossa! Hienoa!
Mukavaa ja pahoinvoinnitonta alkavaa viikkoa kaikille!
t. Hermione ja vk7+1
Kiitos kaikille myötäelämisestä!
Tänään nyt on sitten sukulaislapsia pyöritetty tivolissa ja kerholaisia suunnistamassa koko päivä... Vielä pitäis keittiönkaapit kiinnitellä paikoilleen illan kuluessa. :/
Pahoinvointi tekee kaikki tällaiset pakolliset aktiviteetit tosi raskaiksi. Mulla on heti aamusta kuvotusta siihen asti kun meen illalla nukkumaan. Ainoastaan syöminen saa olon hetkeksi paremmaksi.
Oon ihan kauhea mahallajännittäjä, sen näkee taas nyt kun koko ajan pelkään keskenmenoa; maha turpoaa ja on kipeä melkein koko ajan. Yöllä ei meinaa saada nukuttua, vähän väliä muka tuntuu siltä että valuis verta pikkuhousuihin, kun käy veskissä ei uskaltais millään pyyhkiä kun pelkää et siinä olis verta jne... :/ Raskaudesta nauttiminen ja ilo tulevasta vauvasta on jossain hyvin kaukana, koska päällimmäinen tunne on pelko ja kauhu siitä että vielä tulis keskenmeno.
Ollaan lähdössä 11pv päästä etelän lämpöön viikon lomalle. Tää raskaus kun tuli sen verran yllättäen, niin ollaan buukattu monta matkaa tälle alkukesälle. Tultiin alkuviikosta Usa:sta viikon matkalta, ja juhannusalusviikolla tarkoitus lähteä 7 viikoksi Kanadaan miehen työn takia. Mua vähän ahdistaa tää kaikki matkustus ja koen huonoa omaatuntoa asiasta. Nyt kun on raskaana niin pitäs kai ottaa reenosti eikä kasata hulluna lentokoneessa istumista kalenteriin.
Tuun olemaan rv 10-17 Kanadassa. Mitähän kaikkia neuvolakäyntejä menetänkään tuona aikana? Ainakin 1. Lääkärintarkastuksen ja niskaturvotuksen tarkistamisultran (jota ei kyllä kunta tarjoakaan, ja tuskin mentäiskään). Toisaalta mulla tulee näin alkuraskaudessakin jo käytyä 3 kertaa erikoislääkärin vastaanotolla, joten ehkei se 12-14 lääkärintarkastus ees tois mitään uutta, en tiiä.
Tällaisia sunnuntaiajatuksia tänne. Iloista odotusta itse kullekin!
t.Aliina
on pakkailtu eilenkin yölle asti muuton takia.. hyvin rupeaa jo tyhjenemään asunto!
tänään tuli ensimmäisen kerran huonoa oloa ja rinnatkin tuntuu jo kipeytyvän päivä päivältä enemmän. hyvä vaan, että rupesi tulemaan oireita! :)
niin käykö moni yksityisellä ultrissa? minä aion käydä, kun täällä tarjotaan vain yhtä kertaa..
nyt rv5 tasan.
Tänä aamuna en meinannu ylös päästä sängystä,kun huimasi melkoisesti.
Onneksi meni ohi sen jälkeen kun sain aamupalaa otettua ja syötyä.
Aikaisemmista odotuksista ei ole oikeastaan huimannut ollenkaan...
Eilisen reissun jälkeen maha vähän kiukutteli,mutta meni onneksi ohi sekin vihlominen.
Kaippa tuolla massussa kaikki on hyvin...
Nyt viikkojakin on jo 8+4,joten vielä ultraan odottelua saa kestää 3viikkoa,siis viikolla 12 pääsen vasta ultraan täälä.
Aikaisemmin ei pääse edes yksityisille koska täälä ei niitä tunnu olevan tai sitten ne ovat niin täynnä että sinne sais odottaa yhtä kauan.
Mutta nyt menen sitten lasten kanssa katteleen piirrettyjä kun 4v neiti pyysi mua mukaan...