Mikä järki on siinä "Ei myydä jos näytät alle 30-vuotiaalta"?
En saanut kaljaa, vaikka olen 38. Olen kuitenkin ilmiselvästi yli 18-vuotias, joten miksei voi myydä?!
Kommentit (131)
Sanonpa vaan kaupan kassana, että tuo alle 30v on ihan hyvä raja. Helpottaa papereiden pyytämistä, koska ikiä on todella vaikea arvioida. Todella monet kerrat olen jahkannut, että onkohan tuo tyyppi sen ikäinen, että pitää kysyä paperit.. Näyttää kyllä noin koomikymppiseltä ja kun sitten olen kysynyt ja nähnyt syntymäajan niin siellä onkin joku vuosi 1998 tms. Oikeasti. Nykynuoret näyttää tosi vanhoilta ja kuluneilta.. Ikää on siis hankala mennä arvioimaan. Siksi on hyvä, että raja on alle 30v niin se helpottaa kysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tottunut pitämään henkkareita mukana kaupassa, kun sitä ei ole kysytty moneen vuoteen. Nyt varmaan sitten näytän nuoremmalta, kun olen laihtunut.
ap
Puhelimeen autoilijan ajokortti sovellus, niin kulkee mukana henkkarit maksuvälineen ohella, jos käytössä esim. pivo
Inhoan puhelinta, joten en ota sitä juuri koskaan mukaan kauppaan. Kerran loggasin sisään Väestörekisterin palveluun ja näytin sieltä henkilötunnukseni, mutta sitä ei hyväksytty, joten onko tuo puhelimen ajokorttikaan sitten hyväksyttävä?
Väestörekisterin palvelu ei ole poliisin hyväksymä virallinen henkilötodistus. Mietipä kun olisitkin näyttänyt vaan sivustosta muokattua kuvakaappausta myyjälle?
Puhelimen ajokortti kelpaa ainakin meillä iän todistamiseen. Todennäköisesti kaikissa kaupoissa. Mutta asiakas on sitten valmiudessa että joutuu pyörittelemään ja kääntelemään puhelintaan myyjän käskytyksen mukaan!
Virallisessa henkilöllisyystodistuksessa on se ongelma, että pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus, että sellaisen saa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin 37-vuotiaana joskus ärsyttää, että en voi mennä anonyyminä ostamaan yhtä saunasiideriä. Kassa tarkistaa usein henkkarini, josta selviää nimi, sosiaaliturvatunnus ja muut tärkeät tiedot. Tiedän, ettei kassa varmaankaan paina nimeäni tai muita tietoja mieleensä, mutta teoreettinen mahdollisuus siihen on. Joillakin ihmisillä on valokuvamuisti. Ovatko tietoni turvassa?
Hätävarjelun liioittelua tuo alle 30-vuotiaiden näköisiltä henkkareiden tarkistaminen mielestäni. Lähestyn kuitenkin jo keski-ikää eli mitä hittoa.
voit kokeilla sellaista että peität sormellasi loppuosan tunnuksesta tai laitat siihen palasen teippiä, niin myyjä ei näe lppuosaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaivan kiltisti paperit esille mutta kerran ei ollut papruja mukana kun yritin ostaa lottokuponkia. Taisin olla silloin n. 30 vuotias. Hirveä jono ja sitten kun oli vuoroni, niin myyjä kysyi henkkarit. Kysyin että ihan oikeasti? Näytänkö alaikäiseltä?
Myyjä vaan levitteli käsiään. Tuntui silloin kyllä lähinnä v#ttuilulta.
Pinna paloi. Yleensä olen rauhallinen ihminen. Oma vika tietty mutta hiukan kohtuutonta.
Menin toiselle ärrälle ja sain lottoni.
Jälleen taas yksi. Eikö mene jakeluun jo että et näytä alaikäisiltä vaan alle kolmekymppiseltä?
Muuten, toi kysely, näyttääkö alaikäisiltä on aika typerää näin kassan näkökulmasta. Mulle on ihan sama kuinka vanha oikeasti olet. Jos näytät alle kolmekymppiseltä, niin henkkareita kysytään. Siitä maksetaan mulle palkkaa.
Jos tiedät näyttäväsi nuorelta, pidä ne henkkarit mukana koska ne tiedot kysytään uudestaan ja uudestaan. Vaikka tiedettäisiin että olet 30, niin kysytään koska jonossa voi olla tarkastaja. Jolloin minä ja kauppa saadaan huomautus.
Otanko vastaan huomautuksen työtehtävän laiminlyönnistä vai sinun perusteettoman raivosi? Ei ole vaikea valinta. Eli henkkarit mukaan.
Veikkauksen peleissä raja on 23 vuotta. Jos myyjän mielestä ostaja näyttää alle 23-vuotiaalta pitää ikä todistaa.
Henkilöllisyystodistus pitää joka tapauksessa olla mukana, kun liikkuu ulkona. Esimerkiksi poliisille pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä. Miksi sulla ei ole henkkarit lompakossa, onko ne jossain hyllyssä pölyttymässä? Vai ootko niin köyhä, ettei sulla ole kuvallista henkkaria, koska sitten kannattaa kääntyä kelan puoleen, he auttaa siinä.
Joka tapauksessa, voit itse mennä kokeilemaan sitä ihmisten ikien arviointia. Se 30 on ihan järkevä näennäinen raja, kun monet alle 18v näyttää jo parikymppiseltä.
Ole onnellinen vain jos näytät nuorelta! Mä aina niin toivon et kysytään, mut ehei, ei vuosikausiin!
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua tehdä näin mitättömästä asiasta ongelma. Henkkari on samankokoinen kuin pankkikortti. Ei sitä mitenkään vaikea ole lompakossa pitää.
Tuli vaan mieleen, että kaverini on ulkomaan kansalainen ja passi pitää käydä hakemassa Ruotsista ja maksaa melkein 300. Ymmärrettävästi ei aina pidä sitä mukanaan.
300 kruunua, eikö niin? Sehän on alle 30 euroa. Ihan en usko, että passi maksaisi Ruotsissa 300 euroa.
Eihän se välttämättä Ruotsin passi ole. Kaikilla mailla ei ole Suomessa suurlähetystöä josta hakea passia, vaan lähin suurlähetystö voi olla vaikka just Ruotsissa. Ja passin tekeminen siellä kaukaisessa maassa ja sen lähettäminen Ruotsiin ei varmaan ole ihan halpaa lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion joku kerta etsiä niitä papereita oikein ajan kanssa. Voi olla, etten löydä niitä alle vartissa, en vaikka katson kaikki paitsi yhden paikan moneen kertaan. Seisoopahan kauppiaalla myynti yhdellä kassalla vartin ajan. Takana olevat asiakkaat saattavat tosin ärsyyntyä, mutta mulle alkaa riittäämään.
M34
Sinä oletkin muista piittaamaton mulkku. Ja vielä leuhkit sillä. Häpeä pölvästi!
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllisyystodistus pitää joka tapauksessa olla mukana, kun liikkuu ulkona. Esimerkiksi poliisille pitää pystyä todistamaan henkilöllisyytensä. Miksi sulla ei ole henkkarit lompakossa, onko ne jossain hyllyssä pölyttymässä? Vai ootko niin köyhä, ettei sulla ole kuvallista henkkaria, koska sitten kannattaa kääntyä kelan puoleen, he auttaa siinä.
Joka tapauksessa, voit itse mennä kokeilemaan sitä ihmisten ikien arviointia. Se 30 on ihan järkevä näennäinen raja, kun monet alle 18v näyttää jo parikymppiseltä.
Ei Suomessa ole suomalaisilla mitään velvollisuutta kanniskella henkilöllisyystodistusta mukanaan, tai edes omistaa sellaista. Poliisi kyllä selvittää henkilöllisyyden muilla keinoin, jos heillä sattuu olemaan tarkkaan henkilöllisyyden selvittämiseen tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaivan kiltisti paperit esille mutta kerran ei ollut papruja mukana kun yritin ostaa lottokuponkia. Taisin olla silloin n. 30 vuotias. Hirveä jono ja sitten kun oli vuoroni, niin myyjä kysyi henkkarit. Kysyin että ihan oikeasti? Näytänkö alaikäiseltä?
Myyjä vaan levitteli käsiään. Tuntui silloin kyllä lähinnä v#ttuilulta.
Pinna paloi. Yleensä olen rauhallinen ihminen. Oma vika tietty mutta hiukan kohtuutonta.
Menin toiselle ärrälle ja sain lottoni.
Jälleen taas yksi. Eikö mene jakeluun jo että et näytä alaikäisiltä vaan alle kolmekymppiseltä?
Muuten, toi kysely, näyttääkö alaikäisiltä on aika typerää näin kassan näkökulmasta. Mulle on ihan sama kuinka vanha oikeasti olet. Jos näytät alle kolmekymppiseltä, niin henkkareita kysytään. Siitä maksetaan mulle palkkaa.
Jos tiedät näyttäväsi nuorelta, pidä ne henkkarit mukana koska ne tiedot kysytään uudestaan ja uudestaan. Vaikka tiedettäisiin että olet 30, niin kysytään koska jonossa voi olla tarkastaja. Jolloin minä ja kauppa saadaan huomautus.
Otanko vastaan huomautuksen työtehtävän laiminlyönnistä vai sinun perusteettoman raivosi? Ei ole vaikea valinta. Eli henkkarit mukaan.Miten se sinun tarkastajasi siellä voi antaa huomautuksen, mikäli asiakas näyttää sinun mielestäsi yli 30-vuotiaalta? Et kai ole niin typerä että sanot terkastajalesi, joka seisoskelee jonossasi päivät pitkät kyttäämässä, että kyllä hän näytti mielestäni alle 30 veeltä, mutta myin silti!
Tuo alle 30-vuotiailta papereiden kysyminen tarkoittaa KASSAN oman ajatuksen mukaista alle 30-vuotiasta. Jos vain tietyt tarkastajat tietävät minkä ikäinen tyyppi on kyseessä, ihan vain ulkonäöstä, niin sittenhän kaikilla kassoliia pitää olla töissä tarkastaja, eikä tavallista kassahenkilöä, joka saa muuten myydä 1998 syntyneelle ihmiselle alkoholia, koska asiakas ON täysi-ikäinen.
Asiakkaalla ei ole myöskään velvollisuutta ostotapahtuman JÄLKEEN näyttää paperietansa jollekin randomille joka tulee ja sanoo olevansa jonossa maleksiva tarkastaja, koska mitään rikostahan ei ole tapahtunut, kun asiakas kuitenkin on täysi-ikäinen. Myyjää voidaan rankaista vain silloin kun hän on myynyt alaikäiselle kiellettyjä tuotteita.
Kyllä minuakin 37-vuotiaana joskus ärsyttää, että en voi mennä anonyyminä ostamaan yhtä saunasiideriä. Kassa tarkistaa usein henkkarini, josta selviää nimi, sosiaaliturvatunnus ja muut tärkeät tiedot. Tiedän, ettei kassa varmaankaan paina nimeäni tai muita tietoja mieleensä, mutta teoreettinen mahdollisuus siihen on. Joillakin ihmisillä on valokuvamuisti. Ovatko tietoni turvassa?
Hätävarjelun liioittelua tuo alle 30-vuotiaiden näköisiltä henkkareiden tarkistaminen mielestäni. Lähestyn kuitenkin jo keski-ikää eli mitä hittoa.