Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosionomiksi opiskelleet, auttaisitteko? Olen päättänyt vaihtaa alaa, ja haluaisin opiskella sosionomiksi. Tämä

Vierailija
29.07.2019 |

näyttäisi olevan mahdollista nykyisessä kotikaupungissani. Tällä hetkellä olen yliopisto-opiskelija, gradu plus jotain kursseja vielä puuttuu, mutta ei oikein ainakaan tässä vaiheessa innosta edes valmistua aika varmasti työttömäksi. Ajattelin, jos opiskelisin tässä vaiheessa jotain muuta, ja mahdollisesti palaisin myöhemmin saattamaan maisterin tutkinnin loppuun.
Katselin noita valintaperusteita... Ymmärsinkö oikein, että pelkällä yo-todistuksella voisi päästä suoraan opiskelemaan, ilman mitään valintakokeita? Saisin täydet pisteet todistuksen perusteella. Kuinka "vanha" yo-todistus kelpaa, vai onko sillä väliä?
Millainen on mahdollinen valintakoe? Onko opiskelu kuinka "koulumaista"?
Muutakin saa kertoa, odotan innolla omia kokemuksianne :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, jos oikeasti pääsee ilman mitään valintakokeita opiskelemaan mitään sote-alaan kuuluvaa.

Vierailija
2/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko nuo valintaperusteet muuttuneet, koska nythän pyritään pois valintakokeista ja antamaan yo-todistukselle enemmän painoarvoa, mutta luulen, että soveltuvuuskoe ainakin on. Eli haastattelut säilyy. En usko, että niistä luovutaan.

Mitä tarkoitat koulumaista opiskelu? Meillä luentoja, tenttejä, essseitä ja aika paljon ryhmätöitä, kuten joka oppilaitoksessa nykyään. Olen opiskellut sosionomiksi ja yliopistossa luokanopettajaksi ja aikalailla samantyylistä oli näiden alojen opinnot ja opiskelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko nuo valintaperusteet muuttuneet, koska nythän pyritään pois valintakokeista ja antamaan yo-todistukselle enemmän painoarvoa, mutta luulen, että soveltuvuuskoe ainakin on. Eli haastattelut säilyy. En usko, että niistä luovutaan.

Mitä tarkoitat koulumaista opiskelu? Meillä luentoja, tenttejä, essseitä ja aika paljon ryhmätöitä, kuten joka oppilaitoksessa nykyään. Olen opiskellut sosionomiksi ja yliopistossa luokanopettajaksi ja aikalailla samantyylistä oli näiden alojen opinnot ja opiskelu.

Siis tarkoitin että paljon luentoja tai opetusta jossa läsnäolopakko, ryhmätöitä ym.. Omalla alallani olen tottunut siihen, että itsenäisesti voi tehdä tosi paljon, esim esseillä ja isoilla kirjatenteillä silloin kun itselle sopii. ap

Vierailija
4/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin että paljon luentoja tai opetusta jossa läsnäolopakko, ryhmätöitä ym.. Omalla alallani olen tottunut siihen, että itsenäisesti voi tehdä tosi paljon, esim esseillä ja isoilla kirjatenteillä silloin kun itselle sopii. ap

Osalla kursseilla ei läsnäolopakkoa ja toisilla hieman enemmän. Riippuu, mitä kursseja myös valitsee. Mutta ryhmässä tekemistä on kyllä paljon.

Vierailija
5/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sosiaalityön maisteriopintoihin, parempi palkka, vaikka kyllä huono. Parhaassa tapauksessa nykyiset opinnot käyvät sivuaineena, ja kieliopinnot hyväksiluetaan.

Vierailija
6/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuperusteet muuttuu niin, että suurin osa uusista opiskelijoista valitaan yo-todistuksen perusteella. Ensi kevään hakuperusteita ei kaiketi ole vielä julkaistu, mutta ilmeisesti todistusvalinta koskee vain ensikertalaisia. Ts. jos olet ottanut korkeakoulusta opiskelupaikan syksyllä 2014 tai sen jälkeen tai valmistunut amkista tai tehnyt kandin ja/tai maisterin tutkinnon suomalaisessa yliopistosta, et ole ensikertalainen. Täältä löytyy lisätietoa: https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

Vierailija
7/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijänvoi saada 3600 - 4000 palkkaa. Sosionomilla 1000 euroa huonompi palkka. 3300 e saa sosiaalityöntekijä esim Kainuussa, Tampereella tai Kuopiossa.

Vierailija
8/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijänvoi saada 3600 - 4000 palkkaa. Sosionomilla 1000 euroa huonompi palkka. 3300 e saa sosiaalityöntekijä esim Kainuussa, Tampereella tai Kuopiossa.

Tietenkin sosiaalityöntekijä saa enemmän palkkaa kuin sosionomi, koska työnkuvat eroavat usein toisistaan ja vastuut on erit.

Vierailija
9/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos olet noin lähellä valmistumista, tee tuo tutkinto ensin loppuun. sen jälkeen voit vaihtaa. sosiaalityön opiskelu yliopistolla taitaa kyllä olla huomattavasti kannattavampaa kuin amk-opiskelu tuolla alalla.

Vierailija
10/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jos olet noin lähellä valmistumista, tee tuo tutkinto ensin loppuun. sen jälkeen voit vaihtaa. sosiaalityön opiskelu yliopistolla taitaa kyllä olla huomattavasti kannattavampaa kuin amk-opiskelu tuolla alalla.

Puhumattakaan ty;ölistymisestä. Avoimiin sosiaalityöntekijöiden paikkoihin on hakijoita 0-1 ja sosionomien paikkoihin 50 +.

Vierailija
11/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin sosiaalityöntekijä saa enemmän palkkaa kuin sosionomi, koska työnkuvat eroavat usein toisistaan ja vastuut on erit.

Jep. Sillä vastuulla en kyllä pitäisi n. 3500 euroa isona palkkana.

Olen tyytyväinen omaan palkkatasoon ja ammattiini kuuluvaan vastuumäärään.

- sosionomi, palkka vaihdellut eri toimissa 2100 - 2700e (virka-aikatyöt).

Vierailija
12/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähihoitajana nähnyt niin monia sosionomeja tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat. Ylikoulutetaan ainakin liikaa.

Vierailija
13/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakoe on helppo (riippuu oppilaitoksesta toki), sisältäen esseeosuuden ja englannin kielen luetunymmärtämisen, sekä haastattelun. Opiskelu hyvin ei-käytännönläheistä: luentoja, keskustelua, ryhmätöitä ja paljon etätehtäviä. Harjoittelut on opinnoissa sitä parasta!

Vierailija
14/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä edelliseen, että kirjatenttejä on paljon. Mahdollisuus niitäkin toki tehdä ryhmässä.

Vierailija
15/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ainakin oli soveltuvuustestit. Onko ne poistettu? Lisäksi haastattelut.

Vierailija
16/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lähihoitajana nähnyt niin monia sosionomeja tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat. Ylikoulutetaan ainakin liikaa.

Niinkuin missä? Netissä tätä saa aina lukea, vaan ei kyllä työkentällä tule vastaan.

- sosionomi

Vierailija
17/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin ainakin oli soveltuvuustestit. Onko ne poistettu? Lisäksi haastattelut.

ilmeisesti poistuu 2020 kun suurin osa valitaan todistuksella. Jos kuuluu ei-ensikertalaisiin, on huono yo-todistus/amistodistus tai on tehnyt ammattitutkinnon ennen vuotta 2015 niin pääsykoeväylä on olemassa, mutta vielä ei ole tietoa siitä millainen pääsykoe tulee olemaan.

Vierailija
18/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin sote-alalle opiskelemaan Sotelin pisteiden ja yo-todistuksen perusteella. Ei pääsykoetta, ei haastatteluja, vain ilmoitus opiskelupaikasta. Oli itsellekin yllätys. Minulla on kandin tutkinto.

Vierailija
19/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne kouluun ja kysy. Siellä tietävät parhaiten.

Vierailija
20/25 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarviiko noihin sosiaalityöntekijän paikkoihin maisterin tutkinnon vai riittääkö kandi?