Mikä järki on siinä "Ei myydä jos näytät alle 30-vuotiaalta"?
En saanut kaljaa, vaikka olen 38. Olen kuitenkin ilmiselvästi yli 18-vuotias, joten miksei voi myydä?!
Kommentit (131)
Kerran olin Prismassa mukanani 20v henkilö, jolla ei ollut henkkarit mukana. Tämä henkilö olisi ostanut tupakkaa, mutta ei myyty kun ei ollut henkkareita. Kysyin kassalta, että myytkö mulle. Vastasi joo. Tämä 20v antoi rahan minulle, minä kassalle. Annoin askin ja vaihtorahat tälle seuralaiselle. Myyjän mielestäsi siis tämä kuvio oli ok.
AP vain halusi brassailla, että näyttää ikäistään nuoremmalta, mutta päätyikin näyttämään typerältä, kun ei ole osannut hankkia henkilöllisyystodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muka oikeasti saanut varoituksen jos ei ole kysynyt henkkareita henkilöltä joka ei näytä omasta (sen kassan) mielestä alle 30-vuotiaalta? Tarkastajako päättää todella kuka näyttää miltäkin ja keneltä kysytään.
Kerro nyt ensin meille tietämättömille, että mistä tarkastajasta puhut? Jostain kaupan/kauppaketjun omasta salaisesta tarkastajasta, vai mistä?
Edellisen kerran kun täällä oli pitkä ketju aiheesta eli kun henkkareita kysellään selkeästi aikuisilta kassat sanoivat, että pakko kun voi olla mysteeriostajia eli tarkastajia ja voi saada varoituksen. Aiemmin tässä ketjussa mainittiin taas tarkastajat. En ole kaupassa töissä enkä tiedä tarkastajista siksi kysyin jos joku kassalla työskentelevä kertoisi voiko oikeasti saada varoituksen, onko joku saanut. Onko sellainen ihan laillista jos mitään rikosta (alaikäiselle myymistä) ei ole edes tapahtunut. Ei kait ole laitonta myydä 29-vuotiaalle alkoholia ilman henkkareiden tarkastusta.
Kuitenkin se on ihan tiedossa oleva asia, että kassat kyselevät niitä myöskin ihan kiusallaan ja huvin vuoksi. Onhan se kiva nelikymppiseltä sauna juoman ostajalta kello 20.55 kysyä ja sinne jää alkot kassalle. Parikymmentä vuotta ostoikäisenä ollessa ei aina tule henkkareita matkaan otettua (eteenkin jos menee pikaisesti lähikauppaan vaikka vaan käteisen kanssa) olettamus on se, että myydään. Toisin kun taas nuorempana. Itse kun olin alle 25v henkkarien mukana olo oli itsestäänselvyys, koska ostettua ei saanut, vaikka siihen aikaan ei vielä tätä 30v sääntöä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin Prismassa mukanani 20v henkilö, jolla ei ollut henkkarit mukana. Tämä henkilö olisi ostanut tupakkaa, mutta ei myyty kun ei ollut henkkareita. Kysyin kassalta, että myytkö mulle. Vastasi joo. Tämä 20v antoi rahan minulle, minä kassalle. Annoin askin ja vaihtorahat tälle seuralaiselle. Myyjän mielestäsi siis tämä kuvio oli ok.
Vieläkö myyjä on töissä vai joko sai potkut?
Vierailija kirjoitti:
Mä aion joku kerta etsiä niitä papereita oikein ajan kanssa. Voi olla, etten löydä niitä alle vartissa, en vaikka katson kaikki paitsi yhden paikan moneen kertaan. Seisoopahan kauppiaalla myynti yhdellä kassalla vartin ajan. Takana olevat asiakkaat saattavat tosin ärsyyntyä, mutta mulle alkaa riittäämään.
M34
Taannoin yksi marketti möi myyjän virhearvioinnin vuoksi alkoholia alaikäiselle sillä seurauksella että menetti alkoholin myyntilupansa tietyksi ajaksi. Haluatko siis että et saa enää omasta lähikaupastasi kaljaa? Tätä näillä säännöillä yritetään ehkäistä. Ei ole iso homma samalla vilauttaa henkkaria kun vileuttaa pankkikorttiakin.
Itse olin 12 vuotta kassalla töissä ja joskus oli vaikeita arviointeja. Kerran yksi 17-vuotias tyttö näytti ihan 40-vuotiaalta, onneksi kysyin paperit. Ei ollut suomalainen. Itseni ainakin on todella vaikea arvioida ulkomaalaisten ikiä. Ihan samoin kuin monien ulkomaalaisten on vaikea arvioida minun ikääni.
Kassalle mennessäni minun piti allekirjoittaa paperi jossa vannon tekeväni ohjeen mukaan eli kysymään kaikilta 30-vuotiaalta tai alle näyttäviltä. Olisi varmaan tullut sanktioita tai potkut jos en olisi näin tehnyt, kassalla käy myös mysteerishoppaajia tarkkailemassa myyjiä.
Tämä papereitten kysyminen "alle 30-vuotta näyttäviltä" ei perustu mihinkään lakiin, vaan on puhtaasti kaupan oma päätös.[/quote]
Ei muuten ole kaupan oma päätös, koska tuntuu olevan joka kaupassa nuo samat kyltit joissa mainostetaan tätä "alle 30v näyttäviltä kysytään paperit.."-juttua
Se on joku suomen kauppojen yhteinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tottunut pitämään henkkareita mukana kaupassa, kun sitä ei ole kysytty moneen vuoteen. Nyt varmaan sitten näytän nuoremmalta, kun olen laihtunut.
ap
Puhelimeen autoilijan ajokortti sovellus, niin kulkee mukana henkkarit maksuvälineen ohella, jos käytössä esim. pivo
Inhoan puhelinta, joten en ota sitä juuri koskaan mukaan kauppaan. Kerran loggasin sisään Väestörekisterin palveluun ja näytin sieltä henkilötunnukseni, mutta sitä ei hyväksytty, joten onko tuo puhelimen ajokorttikaan sitten hyväksyttävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muka oikeasti saanut varoituksen jos ei ole kysynyt henkkareita henkilöltä joka ei näytä omasta (sen kassan) mielestä alle 30-vuotiaalta? Tarkastajako päättää todella kuka näyttää miltäkin ja keneltä kysytään.
Kerro nyt ensin meille tietämättömille, että mistä tarkastajasta puhut? Jostain kaupan/kauppaketjun omasta salaisesta tarkastajasta, vai mistä?
Edellisen kerran kun täällä oli pitkä ketju aiheesta eli kun henkkareita kysellään selkeästi aikuisilta kassat sanoivat, että pakko kun voi olla mysteeriostajia eli tarkastajia ja voi saada varoituksen.
Ööh, silloinhan kassa voi vain sanoa, että mielestäni mysteeriostaja näytti ilman epäilyksen häivääkään yli 30-vuotiaalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on laitettu pelivaraa sen varalta, kun ihmisten ikiä on aika vaikea arvioida. Mutta jos arvioi että on 30 tai yli, niin suurella todennäköisellä ne alle 18 v:t jo jää pois.
Kuinka suuri vaiva se sitten on pitää mukana jotain henkilölliisyystodistusta, jolla kyllä saa kaljansa, jos on ikää tarpeeksi?
En ole tottunut pitämään henkkareita mukana kaupassa, kun sitä ei ole kysytty moneen vuoteen. Nyt varmaan sitten näytän nuoremmalta, kun olen laihtunut.
ap
Henkkarit kannattaa pitää aina mukana. Olisi hyvä kun henkkareistakin saisi mobiiliin version joka olisi aina mukana kun puhelin on mukana ja useimmilla puhelin on aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kerran kun täällä oli pitkä ketju aiheesta eli kun henkkareita kysellään selkeästi aikuisilta kassat sanoivat, että pakko kun voi olla mysteeriostajia eli tarkastajia ja voi saada varoituksen.
Ööh, silloinhan kassa voi vain sanoa, että mielestäni mysteeriostaja näytti ilman epäilyksen häivääkään yli 30-vuotiaalta?
Jos mysteeri ostaja on vaikka 30 vuotias nainen, niin voi sanoa että on sen verran elähtänee näköinen että olisin uskonut jos olisi sanottu olevan 60 vuotias.
Ongelmia voi oikeasti tulaa vasta jos ostaja on alle 18 vuotias eikä ole kysytty papereita. Tuo 30 vuoden tarkastusrajahan ei ole mitkään laki tai viranomaisraja, vaan se on pelkästään vähittäiskauppojen keskenän sopima raja.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole kaupan oma päätös, koska tuntuu olevan joka kaupassa nuo samat kyltit joissa mainostetaan tätä "alle 30v näyttäviltä kysytään paperit.."-juttua
Se on joku suomen kauppojen yhteinen päätös.
Kaupan päätös se silti vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aion joku kerta etsiä niitä papereita oikein ajan kanssa. Voi olla, etten löydä niitä alle vartissa, en vaikka katson kaikki paitsi yhden paikan moneen kertaan. Seisoopahan kauppiaalla myynti yhdellä kassalla vartin ajan. Takana olevat asiakkaat saattavat tosin ärsyyntyä, mutta mulle alkaa riittäämään.
M34
Taannoin yksi marketti möi myyjän virhearvioinnin vuoksi alkoholia alaikäiselle sillä seurauksella että menetti alkoholin myyntilupansa tietyksi ajaksi. Haluatko siis että et saa enää omasta lähikaupastasi kaljaa? Tätä näillä säännöillä yritetään ehkäistä. Ei ole iso homma samalla vilauttaa henkkaria kun vileuttaa pankkikorttiakin.
Itse olin 12 vuotta kassalla töissä ja joskus oli vaikeita arviointeja. Kerran yksi 17-vuotias tyttö näytti ihan 40-vuotiaalta, onneksi kysyin paperit. Ei ollut suomalainen. Itseni ainakin on todella vaikea arvioida ulkomaalaisten ikiä. Ihan samoin kuin monien ulkomaalaisten on vaikea arvioida minun ikääni.
Kassalle mennessäni minun piti allekirjoittaa paperi jossa vannon tekeväni ohjeen mukaan eli kysymään kaikilta 30-vuotiaalta tai alle näyttäviltä. Olisi varmaan tullut sanktioita tai potkut jos en olisi näin tehnyt, kassalla käy myös mysteerishoppaajia tarkkailemassa myyjiä.
Sinähän sen päätät kuka mielestäsi näyttää alle 30-vuotiaalta, joten tuo "asian vannominen" on melko subjektiivista.
Olisko vaikka se, että mitään sellaista mitä ei tarvitse kulkeudu lasten käsiin. ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Puhelimeen autoilijan ajokortti sovellus, niin kulkee mukana henkkarit maksuvälineen ohella, jos käytössä esim. pivo
Inhoan puhelinta, joten en ota sitä juuri koskaan mukaan kauppaan. Kerran loggasin sisään Väestörekisterin palveluun ja näytin sieltä henkilötunnukseni, mutta sitä ei hyväksytty, joten onko tuo puhelimen ajokorttikaan sitten hyväksyttävä?
Väestörekisterin palvelu ei ole poliisin hyväksymä virallinen henkilötodistus. Mietipä kun olisitkin näyttänyt vaan sivustosta muokattua kuvakaappausta myyjälle?
Puhelimen ajokortti kelpaa ainakin meillä iän todistamiseen. Todennäköisesti kaikissa kaupoissa. Mutta asiakas on sitten valmiudessa että joutuu pyörittelemään ja kääntelemään puhelintaan myyjän käskytyksen mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua tehdä näin mitättömästä asiasta ongelma. Henkkari on samankokoinen kuin pankkikortti. Ei sitä mitenkään vaikea ole lompakossa pitää.
Ei varmaan ole ongelma pitää lompakossa, sen sijaan en todellakaan ota henkkareita mukaan esimerkiksi lenkille koska jos ne katoavat tai vaikkapa katkeavat taskussa niin aika paljon enemmän vaivaa vaatii niiden uusiminen kuin vaikkapa kuolettaa pankkikortti. Ajokortin uusimista varten joutuu käymään uudestaan passikuvissa ym.
Käytkö useinkin lenkin yhteydessä ostamassa kaljaa tai muuta alkoholia?
Saatan joskus käydä, nimenomaan kai me satunnaiset alkoholinostajat emme koko ajan ole tietoisia missä henkkarimme menee. Joskus käyn lenkin jälkeen lähikaupassa ostamassa seuraavan päivän eväät ja silloin voi tehdä mieli esimerkiksi ostaa saunaolut. Kyllä siitä vähän paska maku jää suuhun kun parhaimmillaan yli kymmenen vuotta itseäni nuorempi lähikaupan kassa alkaa vaatia minulta 32-vuotiaalta kurpalta henkkareita ostaessani yhden oluen muiden ruokien kanssa ja olut jää kassalle.
Kyllä tuossa tilanteessa jää sitten kaikki ostokset kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väestörekisterin palvelu ei ole poliisin hyväksymä virallinen henkilötodistus. Mietipä kun olisitkin näyttänyt vaan sivustosta muokattua kuvakaappausta myyjälle?
Puhelimen ajokortti kelpaa ainakin meillä iän todistamiseen. Todennäköisesti kaikissa kaupoissa. Mutta asiakas on sitten valmiudessa että joutuu pyörittelemään ja kääntelemään puhelintaan myyjän käskytyksen mukaan!
Niin? Mitä sitten? Ei alkoholin ostossa ikää tarkastaessa tarvikkaan käyttä virallista henkilöllisyystodista.
https://www.valvira.fi/documents/14444/221693/Alkoholijuomien_vahittais…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
https://www.valvira.fi/documents/14444/221693/Alkoholijuomien_vahittais…
Valviran ohjeen mukaan mobiiliajokortti riittää.
"Iän tarkastamisessa hyväksyttäviä todistuksia ovat voimassa olevat viranomaisen myöntämä henkilökortti, passi tai ajokortti. Hyväksyttävä todistus on myös Trafin mobiiliajokortti."
Varmaan käytännössä suunnilleen mikä tahansa suht virallisen oloinen kortti tai näitä yhdessä, josta ylipäätään selviää ikä ja siinä on kuva.
Asiahan on viimekädessä kaupan päätettävissä. Ongelmiahan tulee vasta sitten jos myydään alaikäiselle. Ja jos sillä alaikäisellä on väärennettyjä dokumentteja, niin eihän se silloin ole kaupan syytä, ellei ne dokumentit sitten ole niin epäuskottavia että niitä ei olisi saanut pitää uskottavina.
Minä olen 37-vuotias.
Meille tuli lähikauppaan uusi myyjä ja minusta tuntuu että tällä on jotain antipatioita minua kohtaan vaikka en muista häntä koskaan aiemmin tavanneeni.
Ekan kerran kun ostin muutaman siiderin niin tämä pyysi henkkareita. No passini oli mennyt vanhaksi, joten ei myynyt. Tämä oli siis ok. En ollut edes itse huomannut asiaa.
No vältin jatkossa vain hänen kassaansa/kävin toisessa kaupassa jos oli jotain k18-ostoksia kunnes sain uuden passin ja satuin hänen kassalleen alkoholi-ostosten kanssa. Maireasti hymyillen hän kysyi henkilöllisyystodistusta ja ja annoin uuden passin. Hän vilkaisi passiani ja sanoin Mä en voi myydä sulle, tämä on vanhentunut. Sanoin että se on uusi passi. Hän vilkaisi passia uudelleen ja heitti sen siihen tiskille niin että se valui siitä lattialle ja piippasi loput ostokset sanaakaan sanomatta vihainen ilme kasvoillaan ja ilmoitti loppusumman.
En todellakaan tajua mistä tuossa oli kyse? Silloin kun hän ei myynyt minulle niitä siideriä en ollut moksiskaan ja sanoin että ei haittaa ja ymmärrän kyllä miksi ei voi myydä ja olin muutenkin kohtelias.
Jo on ihmisillä ongelmat ja kostomieliala. Pitäkää ne paperit mukana ja olkaa onnellisia, että saatte yli kolmekymppisinä vouhottaa sillä, että on kysytty paperit. Kun tulette tähän ikään, ei takuulla enää kysellä :D
t. täti 55
Joskus 80-luvulla pankkikortissa oli omistajan kuva. Pankin virkailija otti kuvan korttia varten.