Miksi ihmiset suostuu itsepalveluyhteiskuntaan?
Pankkiasiat, lippujen ostot, puhelinliittymien päivitys ja bussikortin on pääasiassa tehtävä itse netissä. Asiakaspalvelu ihmiskontaktissa tai puhelimessa onnistuu pelkästään lisämaksusta, törkeätä. Kirjastossa ja kaupassa käydessäkin alkaa monesti painostus, että nämä voi hoitaa kätevästi tuossa itsepalvelupisteessä. En ole kumminkaan huomannut, että palvelut ja tuotteet olisivat halvempia tai että ihmisten palkat olisivat nousseet. Miksi suostumme tähän?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Kyllä se mielestäni olisi ihan hyvä, jos ihmisillä pysyisi yllä taito hoitaa asioita myös toistensa kanssa kommunikoiden. Ap
Kuinka mielenkiintoista on tehdä 8h päivässä jotain toistuvaa työtä, minkä voi hoitaa itsepalvelunakin? Työn määrä tulee lähivuosina muuttumaan radikaalisti yhteiskunnassamme. 6 kassan sijaan on 6 itsepalvelukassaa, joita valvoo 1 ihminen. Asiakaspalveluissa ei ole tilauksien syöttäjiä, vaan tilaaja naputtelee samat tiedot suoraan koneelle itse.
Toisaalta on niin, että rutiininomaisia, yksinkertaisia töitä voi koneistaa, mutta se myös vie työpaikkoja.
Tässä Erehdysekspertti-jaksossa aiheesta kirjan kirjoittanut Ari Ojapelto kertoo, että asiassa on huonotkin puolet. On myös ajateltu, että digitalisaatio tekee palvelusta itsepalvelua ja vie lähinnä suorittavia töitä pois ja tuo työttömyyttä, mutta totuus on se, että myös keskiluokan töitä vähenee.
Hyvä niin. Minusta on suorastaan ihmisoikeusrikkomus laittaa ihmiset tuhlaamaan elämänsä yksitoikkoiseen työhön, jonka kone tekee nopeammin ja paremmin.
Mutta silloin tarvittaisiin perustuloa tai vastaavaa kompensoimaan katoavat työt.
Entä sitten? Jossain vaiheessa, kun tulee jokin vastaava iteraatio työelämässä, niin suurin piirtein niin on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Kyllä se mielestäni olisi ihan hyvä, jos ihmisillä pysyisi yllä taito hoitaa asioita myös toistensa kanssa kommunikoiden. Ap
Kuinka mielenkiintoista on tehdä 8h päivässä jotain toistuvaa työtä, minkä voi hoitaa itsepalvelunakin? Työn määrä tulee lähivuosina muuttumaan radikaalisti yhteiskunnassamme. 6 kassan sijaan on 6 itsepalvelukassaa, joita valvoo 1 ihminen. Asiakaspalveluissa ei ole tilauksien syöttäjiä, vaan tilaaja naputtelee samat tiedot suoraan koneelle itse.
Toisaalta on niin, että rutiininomaisia, yksinkertaisia töitä voi koneistaa, mutta se myös vie työpaikkoja.
Tässä Erehdysekspertti-jaksossa aiheesta kirjan kirjoittanut Ari Ojapelto kertoo, että asiassa on huonotkin puolet. On myös ajateltu, että digitalisaatio tekee palvelusta itsepalvelua ja vie lähinnä suorittavia töitä pois ja tuo työttömyyttä, mutta totuus on se, että myös keskiluokan töitä vähenee.
Hyvä niin. Minusta on suorastaan ihmisoikeusrikkomus laittaa ihmiset tuhlaamaan elämänsä yksitoikkoiseen työhön, jonka kone tekee nopeammin ja paremmin.
Mutta silloin tarvittaisiin perustuloa tai vastaavaa kompensoimaan katoavat työt.
Entä sitten? Jossain vaiheessa, kun tulee jokin vastaava iteraatio työelämässä, niin suurin piirtein niin on tehtävä.
SE AIKA ON NYT.
Ottaen huomioon miten törkeää kohtelua asiakaspalvelijat usein saavat osakseen asiakkaitten taholta, on hyvä että saavat ihmiset hoitaa itse asiansa. Harmittaa varmaan kun ei pääse räyhäämään enää aspalle.
Maksaisin mielelläni hyvästä palvelusta. Eihän sen hinnaksi tule edes paljon, jos on paljon asiakkaita ja aspoilla nykyisen suuruiset palkat.
En aina muista bussikortin saldoa, ja on erinomaisen kätevää tarkistaa asia netistä ja ladata kortti siellä. Kurjaa joutua lataamaan korttia ruuhkabussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Miksi toivot, että tylsät ja yksitoikkoiset bussikortin lataus tai kirjaston kirjojen lainaaminen olisi sellaista, mitä nimenomaan aspa tekee? :)
Minua v*tuttaa opetella jotain uusia järjestelmiä ja muistaa erilaisia salasanoja. Viimeksi kirjastossa käydessä asiakaspalvelu selitti uudesta systeemistä, että joku appi on tullut niin ei tarvitse kohta kirjastokorttiakaan. Kumminkin puhelimessa on akku loppu välillä tai salasana unohtuu, niin kirjastossa käynti estyy ja sitten pitää räplätä jonkun sähköpostin salasanan uusiminen itse. Rasittavaa. Ap
sähköpostin kanssa,sanat tippuilee... Ja siis pointti ei ole siinä, että minulle on tärkeää latauttaa bussikortti jollain ihmisellä. Mutta jos olen unohtanut ladata bussilippua netissä ja tämä selviää bussiin noustessa, niin se maksaa minulle 2 euroa, että linja-auton kuljettaja lataa kortin. Se nyt vaan minusta on väärin ja tulee olo, että en haluaisi ollenkaan olla näiden asiakas, mutta minkäs teet jos haluat päästä kulkemaan kumminkin. Ap
Tukholmassa ymmärtääkseni bussikuski ei myy lippuja, joten jos mielit matkustaa, sulla on oltava paikallisella matkakortilla saldoa.
Minusta se on vaan järkevää, että tuota lipunmyyntiä ei ole, turhaan bussit ja muut kulkuvälineet jumittaisivat, kuten ennen vanhaan, kun kaikki kaivelivat kolikoitaan bussin sisäänkäynnillä.
Eli se, että "palvelua" ei ole, sujuvoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon miten törkeää kohtelua asiakaspalvelijat usein saavat osakseen asiakkaitten taholta, on hyvä että saavat ihmiset hoitaa itse asiansa. Harmittaa varmaan kun ei pääse räyhäämään enää aspalle.
Taitaa mennä niin, että ne, jotka eivät osaa niitä itsepalvelujuttuja sitten käyttää, soittavat sinne tukipalveluun ja räksyttävät sydämensä kyllyydestä.
Eli asiakaspalvelutöistä tulee entistäkin raskaampia.
Eipä sitä saa juuri mitään, jos on oma asunto. Ei sillä elä. Pitää olla joko upporikas tai varaton köyhä, ettei tarvi käydä töissä.