Miksi ihmiset suostuu itsepalveluyhteiskuntaan?
Pankkiasiat, lippujen ostot, puhelinliittymien päivitys ja bussikortin on pääasiassa tehtävä itse netissä. Asiakaspalvelu ihmiskontaktissa tai puhelimessa onnistuu pelkästään lisämaksusta, törkeätä. Kirjastossa ja kaupassa käydessäkin alkaa monesti painostus, että nämä voi hoitaa kätevästi tuossa itsepalvelupisteessä. En ole kumminkaan huomannut, että palvelut ja tuotteet olisivat halvempia tai että ihmisten palkat olisivat nousseet. Miksi suostumme tähän?
Kommentit (48)
No mikä on vaihtoehto jos et itse ole noiden palveluiden tuottaja?
Ei tarvitse mennä kuin Suomenlahden eteläpuolelle, niin on aivan eri meininki. Onko suomalainen mielestään liian tärkeä ihminen palvelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin Suomenlahden eteläpuolelle, niin on aivan eri meininki. Onko suomalainen mielestään liian tärkeä ihminen palvelemaan?
Suomalainen on vain helvetin paljon kalliimpi palvelemaan kuin virolainen.
Kyllä ne siirtyy yhä enemmän itsepalveluun Virossakin sitä mukaa kuin palkkataso nousee.
Varmaan siksi, että palvelupaikoissa kuitenkin tulee lisää hintaa, joten ensin asiasta kovasti valittanut - vertailtuaan hintoja, lopulta sitten maksaa mukisematta, koska ei haluakaan maksaa palvelusta. Ja on tietysti asiakkaita, joilla on varaa maksaa palvelusta, mutta heitä on niin paljon vähemmän, että duunarit ja keskiluokkaiset lopulta hyväksyvät tuon tilanteen.
Esimerkiksi kahvila. Menet kahvilaan, jossa pöytiintarjoilu. Tajuat, että kahvikupin hinnaksi tulee lopulta neljä-viisi euroa. Ostat sitten lopulta kahvin R-kioskista.:)
Säästöihinhän sillä pyritään koska henkilöstöä tarvitaan silloin vähemmän, ja muualla on kyllä ihan sama meininki. Ei vähiten Virossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on vain helvetin paljon kalliimpi palvelemaan kuin virolainen.
Kyllä ne siirtyy yhä enemmän itsepalveluun Virossakin sitä mukaa kuin palkkataso nousee.
Virolainen saa palkastaan isomman prosentin tililleen kuin suomalainen, sillä tulee toimeen palveluammatissakin.
Minä haluan itsepalvelun aina kun mahdollista. Esimerkiksi kaupassa valitsen aina itsepalvelukassan. Kyllä se ennen pitkää näkyy hinnoissakin mutta ennen kaikkea tykkään mieluummin asioida koneen kuin ihmisen kanssa.
Itse käytän esim. lähimarkettimme itsepalvelukassaa aina kun minulla on vain pienet ostokset, ei aletuotteita eikä alkoholia.
Jos palvelukassalle on esim. 5 henkilöä jonottamassa ennen minua ja itsepalvelukassalle pääsee heti, niin en keksi yhtään syytä miksi jäisin jonottamaan vain siksi että joku toinen piippaisi ne ostokset puolestani ja sanoisi summan ja ojentaisi kuitin.
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Toivottavasti ap et ole sellainen, että räksytät näille asiakaspalvelijoille (esim. pankki, posti) asiasta, koska he eivät asialle mitään voi.
Eihän nykyään tosiaan ole mitään palvelua. Esimerkiksi teleoperaattorin pitää karsia kuluja, jotta voidaan maksimoida voitot osakkeenomistajille. Sama koskee pankkeja ja postia. Tavallisten asiakkaiden palvelu hoidetaan minimipanostuksella. Palvelu on huonoa (esim. tunnin jonotus puhelimessa, ja asioiden setviminen asiakaspalvelijan kanssa (vähän työkokemusta, 10e/tunti) ja asiasi ei selviä :)
Kone ei pyydä palkankorotusta, ei pidä lomia. Kalliimpi lihasta koostuva työvoima voi hyllyttää kuormia tämänkin ajan eikä vihellellä kassalla työnantajan arvokkaalla rahalla! -boss.
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Miksi toivot, että tylsät ja yksitoikkoiset bussikortin lataus tai kirjaston kirjojen lainaaminen olisi sellaista, mitä nimenomaan aspa tekee? :)
Koska se helpottaa ihmisen elämää. Nuo kaikki asiat voi hoitaa milloin haluaa, jonottamatta, jne...
Palvelu lainausmerkeissä on usein myös pelkkää rahan tai kortin vastaanottamista kaupassa. Asiantuntemusta ja vähäänkään monimutkaisemman asian ratkaisemista ei löydy, kun työntekijät on nuoria, ilmeisesti vuokratyöntekijöitä. Ikärasismi näkyy voimakkaasti, kun yli nelikymppisiä näkyy harvoin myyntitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Kyllä se mielestäni olisi ihan hyvä, jos ihmisillä pysyisi yllä taito hoitaa asioita myös toistensa kanssa kommunikoiden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska se helpottaa ihmisen elämää. Nuo kaikki asiat voi hoitaa milloin haluaa, jonottamatta, jne...
Juuri näin. Kotona omalla koneella asioiden hoitamiseen ei mene kuin muutama minuutti ja sen jälkeen voi käyttää aikansa muulla tavoin, esimerkiksi tapaamalla ystäviään.
Asiakas maksaa yhä kovempaa hintaa joka asiasta: vertailee ja ottaa selvää tuotteen oninaisuuksista, selvittää huollot ja varaosat jne. Myyjä on kuin helppoheikki, jolla on vain nauha päällä minkä tahansa paskan tuotteen ylivertaisesta hyvyydestä. Kuluttajansuoja on myös heikko. Huojarit saa mellastaa puhelinmyynniissä ja netissä vapaasti. Kuluttaja on vapaata riistaa ja sitä pidetään ihan oikein olevana asiana! Mitäs läksit ja mikset ittamut selvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Miksi toivot, että tylsät ja yksitoikkoiset bussikortin lataus tai kirjaston kirjojen lainaaminen olisi sellaista, mitä nimenomaan aspa tekee? :)
Minua v*tuttaa opetella jotain uusia järjestelmiä ja muistaa erilaisia salasanoja. Viimeksi kirjastossa käydessä asiakaspalvelu selitti uudesta systeemistä, että joku appi on tullut niin ei tarvitse kohta kirjastokorttiakaan. Kumminkin puhelimessa on akku loppu välillä tai salasana unohtuu, niin kirjastossa käynti estyy ja sitten pitää räplätä jonkun sähköpostin salasanan uusiminen itse. Rasittavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Säästöihinhän sillä pyritään koska henkilöstöä tarvitaan silloin vähemmän, ja muualla on kyllä ihan sama meininki. Ei vähiten Virossa.
Siinä kun suomalaisessa kahvilassa on yksi ihminen töissä, korkeintaan kaksi, niin virolaisessa on neljä. Palvelu toimii pöydässä tilauksesta maksamiseen asti, astiat kuuluu jättää pöytään, eikä odotusajat veny kymmeniin minuutteihin. Ja hintataso on hyvinkin vertailukelpoinen suomalaiseen, jossa haet kahvisi ja leipäsi itse linjalta ja palautat hyllykköön.
bussikortin *lataus -Ap