Miksi ihmiset suostuu itsepalveluyhteiskuntaan?
Pankkiasiat, lippujen ostot, puhelinliittymien päivitys ja bussikortin on pääasiassa tehtävä itse netissä. Asiakaspalvelu ihmiskontaktissa tai puhelimessa onnistuu pelkästään lisämaksusta, törkeätä. Kirjastossa ja kaupassa käydessäkin alkaa monesti painostus, että nämä voi hoitaa kätevästi tuossa itsepalvelupisteessä. En ole kumminkaan huomannut, että palvelut ja tuotteet olisivat halvempia tai että ihmisten palkat olisivat nousseet. Miksi suostumme tähän?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Miksi toivot, että tylsät ja yksitoikkoiset bussikortin lataus tai kirjaston kirjojen lainaaminen olisi sellaista, mitä nimenomaan aspa tekee? :)
Minua v*tuttaa opetella jotain uusia järjestelmiä ja muistaa erilaisia salasanoja. Viimeksi kirjastossa käydessä asiakaspalvelu selitti uudesta systeemistä, että joku appi on tullut niin ei tarvitse kohta kirjastokorttiakaan. Kumminkin puhelimessa on akku loppu välillä tai salasana unohtuu, niin kirjastossa käynti estyy ja sitten pitää räplätä jonkun sähköpostin salasanan uusiminen itse. Rasittavaa. Ap
sähköpostin kanssa,sanat tippuilee... Ja siis pointti ei ole siinä, että minulle on tärkeää latauttaa bussikortti jollain ihmisellä. Mutta jos olen unohtanut ladata bussilippua netissä ja tämä selviää bussiin noustessa, niin se maksaa minulle 2 euroa, että linja-auton kuljettaja lataa kortin. Se nyt vaan minusta on väärin ja tulee olo, että en haluaisi ollenkaan olla näiden asiakas, mutta minkäs teet jos haluat päästä kulkemaan kumminkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Kyllä se mielestäni olisi ihan hyvä, jos ihmisillä pysyisi yllä taito hoitaa asioita myös toistensa kanssa kommunikoiden. Ap
Kuinka mielenkiintoista on tehdä 8h päivässä jotain toistuvaa työtä, minkä voi hoitaa itsepalvelunakin? Työn määrä tulee lähivuosina muuttumaan radikaalisti yhteiskunnassamme. 6 kassan sijaan on 6 itsepalvelukassaa, joita valvoo 1 ihminen. Asiakaspalveluissa ei ole tilauksien syöttäjiä, vaan tilaaja naputtelee samat tiedot suoraan koneelle itse.
En tiedä, mutta työssä on mielenkiintoisinta usein se, että siitä saa palkkaa millä voi sitten elää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Miksi toivot, että tylsät ja yksitoikkoiset bussikortin lataus tai kirjaston kirjojen lainaaminen olisi sellaista, mitä nimenomaan aspa tekee? :)
Minua v*tuttaa opetella jotain uusia järjestelmiä ja muistaa erilaisia salasanoja. Viimeksi kirjastossa käydessä asiakaspalvelu selitti uudesta systeemistä, että joku appi on tullut niin ei tarvitse kohta kirjastokorttiakaan. Kumminkin puhelimessa on akku loppu välillä tai salasana unohtuu, niin kirjastossa käynti estyy ja sitten pitää räplätä jonkun sähköpostin salasanan uusiminen itse. Rasittavaa. Ap
No mutta sitähän se tulee olemaan nykyään loppuelämä.
Nämä "en käytä nettiä" -rutisijat on yksi rasittavimmista, mitä tiedän.
Itse taas tiedän sen, että nyt neljästäkympistä eteenpäin loppuelämäni tulee olemaan noiden uusien appien ja järjestelmien ja salasanojen opettelua. Halusin tai en. :) En viitsi kuitenkaan rutista, varsinkaan aspoille.
Terv. aspa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
Hyvä kun mainitsit, muistin käydä uusimassa kirjani netissä ennen reissuun lähtöä. Laina-aika olisi umpeutunut reissun aikana. Lisäksi olen tänään jo hoitanut pankkiasioita, olisi aivan kamala ajatuskin joutua lähtemään jonottamaan pankkiin vain sen takia, että maksaa jonkun laskun ja siirtää rahaa omalta tililtä toiselle. Seuraavaksi hoidan matkavakuutuksen ja sitten teen Ulkoministeriöön matkustusilmoituksen (maat, joihin olemme lähdössä reissuun eivät ole ihan tavallisia EU-maita). Varasin myös parin viikon päähän kirpputoripaikan ja aloitin tuotteiden listaamisen maksulappujen tekemistä varten netissä. Illemmalla hoidan check-inin lennolle, lennot luonnollisesti ostin verkossa ja siellä olen hoitanut myös majoitusvaraukset. Valuuttaa emme lähde vaihtamaan Suomen päässä vaan perille päästyämme nostamme lentokentän automaatista paikallisessa valuutassa sellaisen summan, jolla pääsee kentältä hotelliin ja pärjää ensimmäisen illan ja seuraavan aamun. Puoliso tulostaa mukaan sähköiset reseptinsä varmuuden vuoksi, vaikka koskaan ei ole lääkkeistä rajalla kyselty. Minun pitäisi varata aika hammaslääkäriin mutta pitkitän sitä vielä loman yli..
Jos kaikki nämä asiat olisi pitänyt tänään lähteä hoitamaan paikan päälle aspan kanssa, niin muuta ei olisi ehtinyt tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska se helpottaa ihmisen elämää. Nuo kaikki asiat voi hoitaa milloin haluaa, jonottamatta, jne...
En ole huomannut, että kauheasti helpottaisi. Minulla on tullut esimerkiksi huomautuskuluja, kun lasku on tullut sähköpostiin ja mennyt roskapostiin huomaamatta. Ennen laskut tuli postissa kaikki, nyt osa tulee postissa, osa suoraan nettilaskuna, osa tekstiviestinä ja osa sähköpostilla. Nythän voisi vaikka muuntaa ne melkein kaikki niin, että ne tulisi yhdessä muodossa, mutta siihenkin säätämiseen menee tunti, pari omaa aikaa.
En myöskään ymmärrä, miten minun on helpompi kaivella puhelinliittymäongelmaani ratkaisu jostain vertaistukichatista, kuin poiketa liikkeessä, jossa asiakaspalvelija selvittäisi ongelman ilman, että minun tarvitsisi ymmärtää siitä mitään. Tai miksi minun on helpompaa ja aikaa säästävämpää opetella bussikortin lataus netissä kuin antaa kuskille rahaa, niin että hän käyttäisi sitä heidän järjestelmää puolestani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan mielelläni itse kaiken, minkä pystyn. Inhoan esim. puhelimessa puhumista, ja turvaudun siihen vain silloin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Kyllä se mielestäni olisi ihan hyvä, jos ihmisillä pysyisi yllä taito hoitaa asioita myös toistensa kanssa kommunikoiden. Ap
Kuinka mielenkiintoista on tehdä 8h päivässä jotain toistuvaa työtä, minkä voi hoitaa itsepalvelunakin? Työn määrä tulee lähivuosina muuttumaan radikaalisti yhteiskunnassamme. 6 kassan sijaan on 6 itsepalvelukassaa, joita valvoo 1 ihminen. Asiakaspalveluissa ei ole tilauksien syöttäjiä, vaan tilaaja naputtelee samat tiedot suoraan koneelle itse.
Toisaalta on niin, että rutiininomaisia, yksinkertaisia töitä voi koneistaa, mutta se myös vie työpaikkoja.
Tässä Erehdysekspertti-jaksossa aiheesta kirjan kirjoittanut Ari Ojapelto kertoo, että asiassa on huonotkin puolet. On myös ajateltu, että digitalisaatio tekee palvelusta itsepalvelua ja vie lähinnä suorittavia töitä pois ja tuo työttömyyttä, mutta totuus on se, että myös keskiluokan töitä vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että palvelupaikoissa kuitenkin tulee lisää hintaa, joten ensin asiasta kovasti valittanut - vertailtuaan hintoja, lopulta sitten maksaa mukisematta, koska ei haluakaan maksaa palvelusta. Ja on tietysti asiakkaita, joilla on varaa maksaa palvelusta, mutta heitä on niin paljon vähemmän, että duunarit ja keskiluokkaiset lopulta hyväksyvät tuon tilanteen.
Esimerkiksi kahvila. Menet kahvilaan, jossa pöytiintarjoilu. Tajuat, että kahvikupin hinnaksi tulee lopulta neljä-viisi euroa. Ostat sitten lopulta kahvin R-kioskista.:)
No kun nimenomaan ei näy hinnassa. Sitähän apkin tais sanoa. Nykyään lähes joka paikassa viedään astiat itse, hyvä ettei pöytiäkin joudu itse pyyhkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussikortin *lataus -Ap
No mutta sitähän se tulee olemaan nykyään loppuelämä.
Nämä "en käytä nettiä" -rutisijat on yksi rasittavimmista, mitä tiedän.
Itse taas tiedän sen, että nyt neljästäkympistä eteenpäin loppuelämäni tulee olemaan noiden uusien appien ja järjestelmien ja salasanojen opettelua. Halusin tai en. :) En viitsi kuitenkaan rutista, varsinkaan aspoille.
Terv. aspa
Ei tarvi ku muutama vakavampi kyberhyökkäys, ni asiat voi muuttua taas. Kuka tuossa rutisi aspalle muuten yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että palvelupaikoissa kuitenkin tulee lisää hintaa, joten ensin asiasta kovasti valittanut - vertailtuaan hintoja, lopulta sitten maksaa mukisematta, koska ei haluakaan maksaa palvelusta. Ja on tietysti asiakkaita, joilla on varaa maksaa palvelusta, mutta heitä on niin paljon vähemmän, että duunarit ja keskiluokkaiset lopulta hyväksyvät tuon tilanteen.
Esimerkiksi kahvila. Menet kahvilaan, jossa pöytiintarjoilu. Tajuat, että kahvikupin hinnaksi tulee lopulta neljä-viisi euroa. Ostat sitten lopulta kahvin R-kioskista.:)
No kun nimenomaan ei näy hinnassa. Sitähän apkin tais sanoa. Nykyään lähes joka paikassa viedään astiat itse, hyvä ettei pöytiäkin joudu itse pyyhkimään.
Sellaista se on. Rankasti verottavassa ja tuloja tasaavassa hyvinvointivaltiossa asiat ovat kalliita.
Jos kuvittelet, että kahvilat ja ravintolat tekevät huikeita voittoja, niin eivät tee. Suurin osa menee nopeasti nurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta on niin, että rutiininomaisia, yksinkertaisia töitä voi koneistaa, mutta se myös vie työpaikkoja.
Tässä Erehdysekspertti-jaksossa aiheesta kirjan kirjoittanut Ari Ojapelto kertoo, että asiassa on huonotkin puolet. On myös ajateltu, että digitalisaatio tekee palvelusta itsepalvelua ja vie lähinnä suorittavia töitä pois ja tuo työttömyyttä, mutta totuus on se, että myös keskiluokan töitä vähenee.
Hyvä niin. Minusta on suorastaan ihmisoikeusrikkomus laittaa ihmiset tuhlaamaan elämänsä yksitoikkoiseen työhön, jonka kone tekee nopeammin ja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon monesti pyyhkinyt edellisten paskat pöydästä, että oon pystynyt syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin. Minusta on suorastaan ihmisoikeusrikkomus laittaa ihmiset tuhlaamaan elämänsä yksitoikkoiseen työhön, jonka kone tekee nopeammin ja paremmin.
Mutta silloin tarvittaisiin perustuloa tai vastaavaa kompensoimaan katoavat työt.
Minä muistan miten "hienoa" oli jonottaa pankin tiskille, ja sitten pankkineiti maksoi laskuni ihmetteli että mihin tuokin hankinta on tarvittu. Oli todella kypsää hommaa.
Olin opiskeluaikana kaupan kassalla, ja oli niin zombie-hommaa kun olla ja voi. Säästynyt työvoima voisi vaikka hoitaa vanhuksia, lapsia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just laskin, et kaupan kassalla se olis max n. 5 senttiä se alennus hinnassa, siis loppusummassa, jos asiakas ei töpeksi kassalla mitenkään. Huomaisitko sitä 5 senttiä edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, tässä on jonkinlainen pointti.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan miten "hienoa" oli jonottaa pankin tiskille, ja sitten pankkineiti maksoi laskuni ihmetteli että mihin tuokin hankinta on tarvittu. Oli todella kypsää hommaa.
Olin opiskeluaikana kaupan kassalla, ja oli niin zombie-hommaa kun olla ja voi. Säästynyt työvoima voisi vaikka hoitaa vanhuksia, lapsia jne.
Hoitaisin mielelläni lastenlapsiani, jos saisin sen pienen tuloni esim. perustulona.
Terv. Kaupan myyjä
No mikä Suomessa sitten on? Kaikki työttömät saavat tukia. Vaikka joku pupukurssi joskus pitäisi kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se helpottaa ihmisen elämää. Nuo kaikki asiat voi hoitaa milloin haluaa, jonottamatta, jne...
En ole huomannut, että kauheasti helpottaisi. Minulla on tullut esimerkiksi huomautuskuluja, kun lasku on tullut sähköpostiin ja mennyt roskapostiin huomaamatta. Ennen laskut tuli postissa kaikki, nyt osa tulee postissa, osa suoraan nettilaskuna, osa tekstiviestinä ja osa sähköpostilla. Nythän voisi vaikka muuntaa ne melkein kaikki niin, että ne tulisi yhdessä muodossa, mutta siihenkin säätämiseen menee tunti, pari omaa aikaa.
En myöskään ymmärrä, miten minun on helpompi kaivella puhelinliittymäongelmaani ratkaisu jostain vertaistukichatista, kuin poiketa liikkeessä, jossa asiakaspalvelija selvittäisi ongelman ilman, että minun tarvitsisi ymmärtää siitä mitään. Tai miksi minun on helpompaa ja aikaa säästävämpää opetella bussikortin lataus netissä kuin antaa kuskille rahaa, niin että hän käyttäisi sitä heidän järjestelmää puolestani. Ap
On päivänselvää, että virasto-, pankki- yms. instanssiaika on melkein kokonaan kadonnut ihmisten elämästä. Ja ihan hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä muitakaan töitä riitä kaikille, ei vaikka olisi koulutusta ja 20-30 vuoden työkokemus.