Koska lähihoitajasta tuli poliisi?
Iltalehdessä on kuvallinen juttu onnettomuudesta, jonka kansalainen (lähihoitaja) on ilmoittanut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/69c64007-aa5d-47ee-b16d-aa6892e8b8b2
Jutussa kansalainen vaikuttaa vahvasti syyllistävän mahdollisesti täysin viatonta henkilöä siitä, että tämä ei jäänyt paikalle kertomaan ensihoitajille, mitä on tapahtunut. Kertaakaan hän ei huutele, että ambulanssin soittaneet miehet (paikalta poistuneet hekin) ottaisivat yhteyttä virkavaltaan.
Onko Suomessa nyt tultu siihen, että kuka tahansa voi ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja kuvan kera ilman oikeudenkäyntiä syyllistää ohikulkijoita? Ymmärrän, miksi onnettomuuspaikalta poistutaan ripeästi, koska jos erehtyy edes hetkeksi jäämään, voi päätyä iltapäivälehteen.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta kiinnostaa niin katsokaa sitä Iltsun kuvaa.
Kulma, johon Audi on pysäytetty yhdistettynä loukkaantuneen sijaintiin viittaa erittäin vahvasti siihen, että Audi on pysäytetty auttamaan uhria, eikä liity itse onnettomuuteen.
Onhan tuo pyöräilijä saattanut törmätä Audin perään ja kaatua siitä? Sitä kyllä ihmettelen, jos tuo Audi-kuski ei ollut edes silminnäkijä pyöräilijän onnettomuudelle, niin miksi hän olisi huutanut hysteerisenä apua? Kai noita päihtyneenä itsensä teloneita ja siellä täällä pötköttäviä näkee Helsingissä harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta kiinnostaa niin katsokaa sitä Iltsun kuvaa.
Kulma, johon Audi on pysäytetty yhdistettynä loukkaantuneen sijaintiin viittaa erittäin vahvasti siihen, että Audi on pysäytetty auttamaan uhria, eikä liity itse onnettomuuteen.
Onhan tuo pyöräilijä saattanut törmätä Audin perään ja kaatua siitä? Sitä kyllä ihmettelen, jos tuo Audi-kuski ei ollut edes silminnäkijä pyöräilijän onnettomuudelle, niin miksi hän olisi huutanut hysteerisenä apua? Kai noita päihtyneenä itsensä teloneita ja siellä täällä pötköttäviä näkee Helsingissä harva se päivä.
Pään alueella voi pienestäkin haavasta näyttää tulevan aivan mielettömän paljon verta ja jos se veri on valunut vaikka kasvoille, niin näky voi olla todella hurja, vaikka itse haava olisi aika vähäinen (muista pään vammoistahan ei ulkoa pysty sanomaan yhtään mitään). Jos ei ole tottunut näkemään verissäpäin loukkaantuneita ihmisiä, niin voi siinä herkempi tulla aika hysteeriseksi.
Tottakai Audin porukan ja niiden apua soittaneiden olisi pitänyt jäädä siihen odottamaan ambulanssia ja oli todella tyhmää jättää loukkaantunut yksin. Mutta ihmettelen kyllä tämän "ammatilaisen" toimintaa kaikkein eniten. Hän selvästi tiesi mitä OLISI pitänyt tehdä, mutta lähti silti parkkeeraamaan autoa ja alkoi valokuvaamaan itse keksityksi syylliseksi olevaa autoa. Miksi HÄN sitten poistui tilanteesta jos hänellä kerran olisi ollut homma hanskassa. Hän olisi voinut neuvoa näitä toopeja siinä loukkaantuneen vierellä. Jos lähihoitaja itse oli kuski (mikä tuntuu oudolta koska hän toimi tässä myös valokuvaajana), niin olisi laittanut auton jalkakäytävälle ja mennyt apuun.
Ainoa,joka tässä väärin toimi on tuo itseään ylentävä, someh* oraava lähihoitaja.
Minulla ei olisi pokkaa mennä ruikuttamaan toisten poistumisesta paikalta sen jaölkeen kun olisin itsekin siihen syyllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja hänhän poistui itsekin paikalta etsimään parkkipaikkaa. Aika saamaton puoliso jos ei yksin kyennyt löytämään parkkiruutua vaan tarvitsi lähihoitajan avustamaan tehtävässä 😂
Tämä ammattilainen vaikuttaa senverran päsmäriltä että mies ei saa varmaan edes sukkiaan vaihtaa ilman vaimon valvontaa.
Mitä tuo vouhkaa, että päänsä loukannutta ei saa siirtää. Jopa todella rajussa auto-onnettomuudessa olleen ja mahdollisesti rankavammaisen potilaan voi maallikko siirtää varovasti tieltä pois eli tehdä hätäsiirron. Tuossa nyt ei toki ole kyse sellaisesta tilanteesta, mutta jos ihminen retkottaen päänsä lyöneenä, jalat raitovaunukiskoilla niin todellakin voi varovasti sen verran siirtää, että saa ihmisen jalkakäytävälle.
Tää päävammaista ei saa siirtää on varmaan ainoa asia mikä tolle lähärille on jäänyt koulutuksesta mieleen ja sekin väärinymmärrettynä. Tosiaan ajoradalla makaavan voi ja pitää siirtää turvaan, eikä jättää siihen makaamaan. Eukko itse ei tehnyt MITÄÄN muuta kuin lähti parkkeeraamaan miehensä kanssa autoaan ja kävi raivoamassa paikalla olijoille, ei mikään ihme että kaikki häipyivät kun silmä vältti...Iltalehti on näköjään poistanut kuvan (?) ja hyvä niin. Seuraavaksi voisi poistaa koko tän lähärin egoilun. Ja toimittaja miettiä miksi tämä julkaistiin?
Vierailija kirjoitti:
Tää päävammaista ei saa siirtää on varmaan ainoa asia mikä tolle lähärille on jäänyt koulutuksesta mieleen ja sekin väärinymmärrettynä. Tosiaan ajoradalla makaavan voi ja pitää siirtää turvaan, eikä jättää siihen makaamaan. Eukko itse ei tehnyt MITÄÄN muuta kuin lähti parkkeeraamaan miehensä kanssa autoaan ja kävi raivoamassa paikalla olijoille, ei mikään ihme että kaikki häipyivät kun silmä vältti...Iltalehti on näköjään poistanut kuvan (?) ja hyvä niin. Seuraavaksi voisi poistaa koko tän lähärin egoilun. Ja toimittaja miettiä miksi tämä julkaistiin?
Kuvassa näyttää, että mies makaisi maassa kasvot alaspäin. Mahtoiko lähihoitaja itse varmistaa hengitystiet (kunnolla!)? Vähintään seuraamista tuo tilanne olisi vaatinut, sen verran hankala asento näyttää olevan. Muutenkaan potilasta ei koskaan missään tilanteessa jätetä yksin sen jälkeen, kun ambulanssi on soitettu. Tilaa on seurattava ja ambulanssi saattaa päästä nopeammin paikalle, kun joku on näyttämässä paikan. Ja tosiaan, mies makasi ajotiellä! Jos ei siirrä (hätäsiirron SAA ja PITÄÄ tehdä!) niin ainakin onnettomuuksissa ihan ensimmäisenä pitää huolehtia, että tilanteesta on varoitettu muita, ettei tule lisää uhreja. Olisi ohjannut vaikka naiset sitä tehtävää hoitamaan, tai ne miehet, mutta hän päätti kiljua ohikulkijoille, että jäätte odottamaan poliisia ja kuvata!!! Nämä edellä mainitut ovat niitä ensiarvoisen tärkeitä asioita potilaan kannalta, ei se, että ensihoitoon kerrotaan tarkasti mitä on tapahtunut. Kyllä ne nyt osaa tilanteen katsoa tuosta muutenkin, pää on selvästi lyöty, se nyt on ensimmäinen olennainen tieto mikä on huomioitava, potilaan kivut kyllä kertovat sitten loput mitä sillä hetkellä pitää tietää (oletan ettei ole tajuton, kun kerran ei ole lähtenyt kylkiasentoon kääntämään..?! Vai olisiko tuo älynnyt edes sitä?!), jatkot selvitetään matkalla. Samaa mieltä myös siitä, että Iltalehtikin voisi vähän miettiä mitä julkaisee. Vähintään jonkun "näin autat onnettomuuspaikalla" olisi tuohon voinut liittää, jää vaan vääriä tietoja ihmisten mieliin jotka noita tosissaan lukee.
Terveisin lähihoitaja myös.
Nää on taas näitä iltap* skan "turhantärkeä mielensäpahoittaja kaipaa huomiota"-juttuja.
Niin kuin se nuudeli-mutsi ja ilmapallo-isi ja nyt viimeisimpänä tämä ja se yyterin suklaajuna.
Minähän kirjoitin tuossa edelle ettei se ole oikein jos yhtä kuskia syytetään ja vain häntä etsitään. Siinä mielessä tämä ei ole oikein. Mutta jos tämä mies oltiin ihan oikeasti jätetty yksin ja kaikki paikalla alussa olleet ja apua soittaneetkin olivat jo lähteneet ennen avuntuloa niin se on väärin. Kuvassa näkyy ihmisiä, mutta ovatko he niitä jotka ovat alusti asti olleet mukana vai onko mies jätetty välillä yksin ja sitten on tullut muita ihmisiä avuksi vai onko hän sitten lopuksi ollut ihan yksin siellä. Nämä asiat jäävät vähän epäselviksi. Kyllä asia on niin, että apua pitäisi odottaa paikan päällä ja esim juuri niiden apua soittaneiden olisi pitänyt jäädä sinne. Itse sain siis sellaisen käsityksen, että kaikki ainakin välillä poistuivat. Olisiko paikalle sitten pysähtynyt uusia ihmisiä myöhemmin. Toki myönnän, että tartuin tuohon "kaikki häipyivät paikalta" kohtaan. Tämä lehtijuttu onkin sitten "väärin kirjoitettu" jos kaikki poistuivat, koska silloin pitäisi myös heitä valistaa siitä ettei loukkaantunutta jätetä, eikä syy voi olla yhden ihmisen. Jotenkin silti aika outoa toimintaa ja en itse ymmärrä sitä miksei voi olla mukana loppuun asti. Haavaa olisi voinut myös vähän sitoa yms, eikä vaan katsella vierestä. Voi olla silti, että olen itse käsittänyt jotain väärin tässä jutussa. En siis silti mitenkään syytä yhtä kuskia tästä todellakaan ja juttu olisi pitänyt kirjoittaa eri lailla, vaikka niin, että auttajat poistuivat paikalta kesken kaiken yms. Jos tämä siis meni näin.