Auttakaa nyt!! Tinnitus ja univaikeukset
Oon 13-vuotias joka sai hammasraudat noin 3kk sitten. Nyt mulla on alkanu tinnittää korvissa. En huomaa tinnitusta päivällä, mutta sittenkun meen huoneeseeni, jossa on hiljaista alkaa tinnitus. Oon hieronu niskojani ei oo auttanu. En ole altistunut melulle en ainakaan muista, että oonko. Voiko hammasraudat olla tän kaiken takana? Sain ne 3kk sit ja tinnitus alko vasta viikko sitten. Mikä homma? Ps tinnitus on vaan toispuoleista.
Kommentit (26)
Kuunteletko musiikkia kuulokkeilla? Tekee pahaa korville.
Kyllä, mm. purenta voi aiheuttaa tinnitusta. Itselläni on ihan pysyvää tinnitusta mutta leuan vääntäminen ääriasentoihin aiheuttaa kyllä ihan selvän muutoksen siihen. Jos se vaivaa niin paljon että yöunet häiriintyvät niin ole yhteydessä terkkariin. En ole lääkäri mutta uskoisin ettei tuo ole pysyvää.
t. tinnituksen kanssa oppii elämään
Käsittääkseni purenta voi aiheuttaa tinnitusta, joten voi se tosiaan hammasrautoihin jotenkin liittyä.
Tinnitus voi todellakin seurata purenta-asioista. Otapa asia esiin hammaslääkärisi kanssa.
kannattaa kysyä asiasta seuraavalla hammaslääkärikerralla. Iltaisin tinnitukseen auttaa, kun pistät lempimusiikkisi soimaan tosi hiljaisella ja keskityt kuuntelemaan sitä kunnes nukahdat. Joskus myös saattaa auttaa nkkuma-asennon vaihtaminen. Älä välitä ikävistä kommenteista. Mullakin on tinnitus, se on inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tinnitus on feikkisairaus millä haetaan vain huomiota. Kuten masennus.
Luovutan sulle hyvin mielelläni tinnitukseni.
Voiko mun ikäisellä olla pysyvää? Olen siis 13v.
Oon mä muutaman kerran, mutta en sillein pahasti. Kuinka niin aiheuttaako se tinnitusta ja onko se vain väliaikaista vai loppuiän tinnitus?
Vierailija kirjoitti:
Voiko mun ikäisellä olla pysyvää? Olen siis 13v.
Tuskin on pysyvää, koska ei ole kyse vaurioituneista korvista, vaan purennasta. Sitä voidaan korjata.
Mutta miksi sitten tää on kestänyt jo niin kauan (viikon) ja lähteekö itsestään vai sanonko seuraavalla hammaslääkärikerralla, että tarvitsen jotain jolla tinnituksen saa pois?
Kuuntelin jossain vaiheessa vain vasemmalla kuulokkeella ja nyt tinnitusta on vasemmassa korvassa. Ei kai tää nyt oo siitä ja onko tää nyt pysyvää..
Käy korvalääkärillä. Ja ne on univaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi sitten tää on kestänyt jo niin kauan (viikon) ja lähteekö itsestään vai sanonko seuraavalla hammaslääkärikerralla, että tarvitsen jotain jolla tinnituksen saa pois?
Tuo ei itse asiassa ole pitkä aika. Raudat muuttavat koko ihmisen purentaa, eli kaikki asettuu vähän eri asentoon. Ei ole ollenkaan ihme, että keho reagoi siihen tuolla tavalla. Jos ei pian häviä itsestään, kerrot vain seuraavalla hammaslääkärikäynnillä tinnituksesta hammaslääkärille. Hänellä on varmasti ollut samasta vaivasta kärsiviä potilaita ennenkin.
Viikon takia ei kannata hätääntyä, itselläni oli tinnitus-oireita ensimmäisen kerran joskus 17-vuotiaana, mutta ei siitä pysyvää riesaa kuitenkaan silloin tullut.
Siis mun vanhemmat ei ota tätä tosissaan niin sä kyllä autoit paljon. Kiitos siitä.
Kauan sulla silloin kesti tinnitus ja lähtikö se itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Kauan sulla silloin kesti tinnitus ja lähtikö se itsestään?
Itsestään se lähti, tai lieveni niin paljon, ettei siihen kiinnittänyt enää huomiota. Tosin nukkumiseen se ei muistaakseni koskaan edes vaikuttanut, joten sikäli siitä ei ollut suurta haittaa.
Minä oon myös nyt kärsinyt vuoden verran tinnityksestä, enpä ollut tietoinen että hammasvaivat voi myös laukaista tämän, minulla on tavallista heikommat hampaat ja käyn pari kertaa vuodessa karkeasti jotain korjauttelemassa aina.
Nyt olen testaamassa kofeiinittomuutta (useampi viikko nyt ilman), mutta käytän paljon kuulokkeita ja kuuntelen musiikkia paljon, eiole mahdollista käyttää kaiuttimia koska pelaan öisin ja avokki nukkuu öisin.
Joskus on rauhallisia päiviä ja ei oireile yhtään ja välillä taas villiintyy, voi olla yhteyksissä myös stressiin, jos nukkuu huonosti niin silloin tinnittää. Olen pyrkiny venyttelemään, ehkä voisi kokeilla joogaamista myös, olen havainnu stressiä viime vuosina itsessäni.
Minulla todettiin reikä tärykalvossa ja oli korvatulehdusta, saattaa olla useamman tilanteen yhteensattuma mikä sen tinnityksen laukaisee, tärykalvojen puhkaisu saattaa olla yksi hoitokeino mitä harkitsen sitten pidemmällä ajalla, jos ei kotikonstein rauhotu.
Itse olen muuten absolutisti ja savuton, enkä vedä mitään epämääräistä, mutta energiajuomia tullut vedettyä aika paljon ennenkö aloitin kofeiini tauon, näkee onko vaikutusta.
Mulla taas ollut sillein, että en saa illalla unta kun kuulen sitä tinnitusta, kun taas päivällä en edes huomaa koko tinnitusta.
Oletko koskaan kolauttanut päätäsi?