Liittoon kuuluminen
Valmistuin keväällä ja päivitin jokin aika opintotiedot liiton sivuilla kun siitä alkoi puskea kirjeitä että niin pitäisi tehdä. No nyt tällä viikolla tuli lasku toistasataa euroa jäsenmaksuja ja muka vielä "alennettu" kun on juuri valmistunut! Ja kyseessä on vain tämän vuoden valmistumisen jälkeiset maksut.
Siis kyllä aloin miettimään että onko tästä nyt oikeasti mitään hyötyä kun en koko liiton palveluita edes käytä. Koko vuoden laskuthan menee melkein 500 euroon ilman noita vastavalmistuneen alennuksia , siis miten ihmeessä voi maksaa noin paljon ja sillä tulee muutama lehti kotiin vuodessa?
Kommentit (55)
Mihin liittoon kuulut?
En minä ainakaan maksa jäsenmaksuja kuin vain palkkatuloista.
Ei kannata, millään laskutavalla, ellet ole ahtaaja/paperimies
liittoon ei tosiaan ole pakko kuulua.
Liity työttömyyskassaan. Koko vuosi 92 euroa, jolla saat saman ansiosidonnaisen kuin liitostakin.
Vierailija kirjoitti:
Liity työttömyyskassaan. Koko vuosi 92 euroa, jolla saat saman ansiosidonnaisen kuin liitostakin.
HInta siis YTK:lla tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittoon kuulut?
Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.
Ap
Kannattaa liittyä pelkkään työttömyyskassaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittoon kuulut?
Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.
Ap
Apua, sulle tulee eteen vielä monia kummallisia asioita, joita et voi käsittää :)
Mun kaveri on ollut 15 vuotta liiton jäsen, eikä ole kertaakaan saanut sieltä mitään paitsi lehden.
Mä jätin maksamatta. Ei tullut mitään seuraamuksia, mutta takaisin ei tietysti ole tulevaisuudessa mitään asiaa. Tosin vaihdoin alaakin, joten samaan liittoon en tule liittymään.
Vierailija kirjoitti:
Kallista, minä maksan koko vuodesta kassamaksua vain 75€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittoon kuulut?
Ap
Mikä järki kuulua liittoon jos ei ole töissä, varsinkaan jos joutuu maksamaan jäsenmaksuja?
Itse olen duunari ja jäsenmaksut maksetaan vain palkkatuloista, muutoin saa vapautuksen jäsenmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri on ollut 15 vuotta liiton jäsen, eikä ole kertaakaan saanut sieltä mitään paitsi lehden.
No ei kai sieltä nyt mitään "saa" kaan kultatarjottimella nenän eteen vaan niitä palveluita ja etuja pitää itse aktiivisesti käyttää jos siitä jotain hyötyä haluaa! Jos ei halua palveluita käyttää tai mitenkään olla liitto-toiminassa mukana niin miksi maksaa sitten niitä jäsenmaksujakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista, minä maksan koko vuodesta kassamaksua vain 75€
Mikä kassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, millään laskutavalla, ellet ole ahtaaja/paperimies
Päin vastoin muillakin aloilla kannattaisi ottaa mallia. Ahtaajat ja paperimiehet kuuluu kaikki liittoon. Yksinkertaistetusti mitä vähemmän jollain alalla on työntekijät järjestäytyneet niin sitä paskempi palkka ja paskemmat työsopimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittoon kuulut?
Ap
Mikä järki kuulua liittoon jos ei ole töissä, varsinkaan jos joutuu maksamaan jäsenmaksuja?
Itse olen duunari ja jäsenmaksut maksetaan vain palkkatuloista, muutoin saa vapautuksen jäsenmaksuista.
mutta sitten niistä palkkatuloista viedään sitten ihan urakalla...
Liittoon ei tosiaan ole pakko kuulua. Mitä vähemmän ihmisiä kuuluu liittoon, sitä heikompi on liittojen voima - ja sitä vahvemmaksi muuttuu työnantajien sanelupolitiikka.
Liittoon kuuluvien määrä on laskenut. Miten on käynyt palkansaajien työehdoille? Kiky, palkkojen kehitys jne.?
Palkansaajien etuja tässä yhteiskunnassa ei valvo mikään muu taho kuin liitot. Niiden voima on aina perustunut joukkovoimaan - mikä siis on vähentynyt jo.
Ihan vapaa valinta, joo. Haluaako tulevaisuudessa työskennellä samalla tai pienemmällä palkalla pidempiä päivä ja vähäisemmillä lomilla?
Työantajilla on heilläkin lukuisia edunvalvontaliittoja. EK on suurempien yritysten lukuisten liittojen kattojärjestö, pk-yrityksillä on Suomen Yrittäjät ja Perheyritysten liitto. Ne kaikki ovat erittäin aktiivisia lobbaamaan "kilpailukyvyn parantamista", mikä niiden puheissa ja toimissa tarkoittaa vaan ja ainoastaan palkansaajien työehtojen heikentämistä. Sekä tietysti työnantajille kuuluvien maksujen siirtämistä palkansaajien maksettavaksi, kuten verojenkin kanssa on jo pitkälti käynyt.
Vapaa valinta siis. Ollako fiksu etukäteen vaiko harmitella tyhmyyttään jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittoon kuulut?
Ap
Siis opiskeluaikana se ei maksanut juuri mitään ja siihen liittyi kaikki, muistaakseni liiton edustajat tuli koululle pitämään esitystä siitä ja jakamaan kaavakkeet jotka täytettiin ja liityttiin siihen silloin käytännössä kaikki jotka oli paikalla, en muista että kukaan olisi kieltäytynyt.
Nyt sitten kun valmistuin niin liitosta alkoi tulla kirjeitä opintotietojen päivittämisestä kotiin ja kävin päivittämässä ne tiedot ja nyt alkoi laskut juoksemaan. Olen siis töissä nyt ja päivitin ne työtiedot sinne liiton järjestelmään.
Ap
Jos olet töissä, niin ehkä ok oman tarpeesi mukaan. Jos olet työtön etkä ole oikeutettu ansiosidonnaiseen et hyödy mitää. Pelkkä turha kuluerä. Liity kassaan tai liittoon+kassaan kun saat töitä. Mielellään ekana päivänä jotta saat ansiosidonnaista jos työt ei jatkukaan tarpeeksi pitkään.
Tuo 500 on vielä halpa liiton jäsenmaksuksi..