Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittoon kuuluminen

Vierailija
28.07.2019 |

Valmistuin keväällä ja päivitin jokin aika opintotiedot liiton sivuilla kun siitä alkoi puskea kirjeitä että niin pitäisi tehdä. No nyt tällä viikolla tuli lasku toistasataa euroa jäsenmaksuja ja muka vielä "alennettu" kun on juuri valmistunut! Ja kyseessä on vain tämän vuoden valmistumisen jälkeiset maksut.

Siis kyllä aloin miettimään että onko tästä nyt oikeasti mitään hyötyä kun en koko liiton palveluita edes käytä. Koko vuoden laskuthan menee melkein 500 euroon ilman noita vastavalmistuneen alennuksia , siis miten ihmeessä voi maksaa noin paljon ja sillä tulee muutama lehti kotiin vuodessa?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, millään laskutavalla, ellet ole ahtaaja/paperimies

Päin vastoin muillakin aloilla kannattaisi ottaa mallia. Ahtaajat ja paperimiehet kuuluu kaikki liittoon. Yksinkertaistetusti mitä vähemmän jollain alalla on työntekijät järjestäytyneet niin sitä paskempi palkka ja paskemmat työsopimukset.

Ei ihan nyt näinkään, mutta jonkunlainen totuuden hiven tässä on. Yksinkertaiset ihmiset nielee täysin työnantaja puolen (Kokoomus) propagandan liittoja vastaan eivätkä ymmärrä kuinka merkittävässä asemassa AY-liike on ollut Suomen rakentamisessa ja kuinka merkittävä rooli sillä olisi myös Suomen säilyttämisessä. 

Vierailija
22/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota kuulumaan liittoon tai ottamaan kotivakuutusta.

Sinänsähän nuo ovat kaksi kovin samanlaista asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on ollut 15 vuotta liiton jäsen, eikä ole kertaakaan saanut sieltä mitään paitsi lehden.

No ei kai sieltä nyt mitään "saa" kaan kultatarjottimella nenän eteen vaan niitä palveluita ja etuja pitää itse aktiivisesti käyttää jos siitä jotain hyötyä haluaa! Jos ei halua palveluita käyttää tai mitenkään olla liitto-toiminassa mukana niin miksi maksaa sitten niitä jäsenmaksujakaan?

Ei liittoon kuuluta siksi, että sieltä saisi jotain etuuksia, vaikka monet niitä ovatkin jäsenistölleen järjestäneet.

Liittoon kuulutaan siksi, että palkansaajilla olisi edes yksi edunvalvoja, ettei palkansaajia riistettäisi työelämässä, ettei heitä kohdeltaisi huonosti, ja mielivaltaisesti, että palkat maksettaisiin sopimusten mukaisesti lisineen jne. 

Vierailija
24/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on ollut 15 vuotta liiton jäsen, eikä ole kertaakaan saanut sieltä mitään paitsi lehden.

No ei kai sieltä nyt mitään "saa" kaan kultatarjottimella nenän eteen vaan niitä palveluita ja etuja pitää itse aktiivisesti käyttää jos siitä jotain hyötyä haluaa! Jos ei halua palveluita käyttää tai mitenkään olla liitto-toiminassa mukana niin miksi maksaa sitten niitä jäsenmaksujakaan?

Ei liittoon kuuluta siksi, että sieltä saisi jotain etuuksia, vaikka monet niitä ovatkin jäsenistölleen järjestäneet.

Liittoon kuulutaan siksi, että palkansaajilla olisi edes yksi edunvalvoja, ettei palkansaajia riistettäisi työelämässä, ettei heitä kohdeltaisi huonosti, ja mielivaltaisesti, että palkat maksettaisiin sopimusten mukaisesti lisineen jne. 

Varmaan kuitenkin aika monen mielestä ylimääräinen viis-satanen lompakossa on mukavampaa kuin ajatus siitä että liitto valvoo etuja ja samaan aikaan mitään valvontaa ei tunnu tapahtuvan tai ainakaan sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.

Vierailija
25/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kuitenkin aika monen mielestä ylimääräinen viis-satanen lompakossa on mukavampaa kuin ajatus siitä että liitto valvoo etuja ja samaan aikaan mitään valvontaa ei tunnu tapahtuvan tai ainakaan sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.

Jos aiemmat palkansaajasukupolvet olisivat ajatelleet tuolla lailla, olsi meillä edelleen kuuden päivän työviikko, 10-12 tunnin työpäivä, ei lomaoikeutta, palkattomat sairauslomat, ei oikeutta äitiyslomaan eikä työterveyshuoltoon  ja suorastaan surkea palkkakehitys.

500 €/vuosi on pieni raha siitä, että on edes yksi taho, joka neuvottleee palkansaajien puolesta asioista, niin työnantajien kuin hallituksen (lainsäädäntö) suuntaan.

Vierailija
26/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liity työttömyyskassaan. Koko vuosi 92 euroa, jolla saat saman ansiosidonnaisen kuin liitostakin.

Kallista, minä maksan koko vuodesta kassamaksua vain 75€

Mikä kassa?

Entinen IAET, nykyinen KOKO-kassa.

Vierailija
27/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aiemmat palkansaajasukupolvet olisivat ajatelleet tuolla lailla, olsi meillä edelleen kuuden päivän työviikko, 10-12 tunnin työpäivä, ei lomaoikeutta, palkattomat sairauslomat, ei oikeutta äitiyslomaan eikä työterveyshuoltoon  ja suorastaan surkea palkkakehitys.

500 €/vuosi on pieni raha siitä, että on edes yksi taho, joka neuvottleee palkansaajien puolesta asioista, niin työnantajien kuin hallituksen (lainsäädäntö) suuntaan.

Eikös hallitus ole sitä tuohon suuntaan ajamassa koko ajan? Palkkakehitystä pitää hillitä ja kikyä puskee jne mikään ei muutu, maksetaan vähän enemmän osinkoa ja kilpailukyky on edelleen sama.

Vierailija
28/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittoon kuulut?

En minä ainakaan maksa jäsenmaksuja kuin vain palkkatuloista.

Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.

Ap

Tulojen mukaan se maksu menee. Oman liittoni jäsenmaksu olisi 500€/vuosi noin 3000 euron kuukausipalkalla. Jäsenmaksun voi vähentään verotuksessa ja se on sitten itse kunkin oma asia, minkä verran käyttää jäsenetuja.

Vierailija
29/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös hallitus ole sitä tuohon suuntaan ajamassa koko ajan? Palkkakehitystä pitää hillitä ja kikyä puskee jne mikään ei muutu, maksetaan vähän enemmän osinkoa ja kilpailukyky on edelleen sama.

Noin toimi edellinen hallitus, jota työantajajärjestöt lobbasivat oikein urakalla.

Nykyisen toiminnasta on paha vielä sanoa mitään , kun se nimitettiin vasta 06.06.2019.....

Vierailija
30/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liki 30-vuoden kokemuksella voin sanoa,  että se riippuu alasta ja itsestäsi kannattaako liittoon liittyä. Jos tunnet alasi työehtosopimuksen, velvollisuutesi ja oikeutesi ja osaat tarpeen tullen pitää puolesi niin liity pelkkään työttömyyskassaan, jos et, niin liity liittoon, jos kuvittelet saavasi sieltä muutakin kuin tsemppihymiöitä, siihen kuuluu myös osana työttömyyskassa.

Liittojen ongelma nykypäivänä on tietynlainen pysähtyneisyys ja ongelmien ratkominen samaan tapaan mitä on tehty liittojen alusta lähtien eli lakko ja maksusaarto, joka ei vain enää nykyään kaikilla aloilla onnistu ulkoistamisien takia. Lakot vain tuppaavat nykyään kaatumaan pelkästään luottamusmiesten niskaan henkilökohtaisella tasolla ja ymmärrettävästi työnantaja ei katso sitä hyvällä ja avoimesti liittoon kuuluvat ovat nitä "hankalia", joista pyritään yt-kierroksilla eroon. Monet kuuluvatkin liittoihin ja työttömyyskassoihin niin ettei työnantaja edes tiedä ja siihen työntekijöillä on muuten myös oikeus. 

Itse olen jättäytynyt pois liiton toiminnasta, koska olen tässä vuosien aikana havainnut, että tiukan paikan tullen liitto vain voivottelee ja toivottaa tsemppiä, mutta epävarmoissa tapauksissa ei tarjoa mitään konkreettista. Uudessa työpaikassani ei tiedetä liittoaktiivi-menneisyyttäni vaan olen maksanut jäsenmaksuni itse ja koeaikani jälkeen lopetin nykyisen liittoni jäsenyyden ja siirryin pelkkään työttömyyskassaan. Kassassakin on muuten puolen vuoden aika, jonka aikana ei saa ansiosidonnaista, jos joutuisi työttömäksi. Joten suosittelen kassaan liittymistä heti, jos et jo ole, koska syksyllä se taas kuulemma alkaa, yt-tuolileikki monessakin yrityksessä.

Vierailija
31/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitossa se ruskea nahkasalkkuinen plösömies saa sun rahat. Kassa on oikea, ja ainut vastaus.

Vierailija
32/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittoon kuulut?

En minä ainakaan maksa jäsenmaksuja kuin vain palkkatuloista.

Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.

Ap

Tulojen mukaan se maksu menee. Oman liittoni jäsenmaksu olisi 500€/vuosi noin 3000 euron kuukausipalkalla. Jäsenmaksun voi vähentään verotuksessa ja se on sitten itse kunkin oma asia, minkä verran käyttää jäsenetuja.

Riippuu liitosta. Omassa liitossani (TEK) maksu on kaikille sama palkasta riippumatta. Työttömät ja esim. vanhempainvapaalla olevat saavat tosin alennusta.

Vierailija
33/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liittoon ei tosiaan ole pakko kuulua.

Ei tosiaan olekkaan, mutta jollei kuulu niin sitten kannattaa opetella seuraava ulkoa mikäli pomo ryppyilee: korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan liittoihin kuulumattomia ei saa syrjiä vaan heidän asiat tulee hoitaa yhtä hyvin kuin liitoihin kuuluvienkin.

Vierailija
34/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan olekkaan, mutta jollei kuulu niin sitten kannattaa opetella seuraava ulkoa mikäli pomo ryppyilee: korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan liittoihin kuulumattomia ei saa syrjiä vaan heidän asiat tulee hoitaa yhtä hyvin kuin liitoihin kuuluvienkin.

Mistä pomo tietää kuka kuuluu liittoon ja kuka ei?

Vierailija
35/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet töissä, niin ehkä ok oman tarpeesi mukaan. Jos olet työtön etkä ole oikeutettu ansiosidonnaiseen et hyödy mitää. Pelkkä turha kuluerä. Liity kassaan tai liittoon+kassaan kun saat töitä. Mielellään ekana päivänä jotta saat ansiosidonnaista jos työt ei jatkukaan tarpeeksi pitkään.

Vähän outo tuo loppu: liity kassaan ekana päivänä jotta saa ansiosidonnaista jos työt ei jatku tarpeeksi pitkään?

Jos ne ei jatku tarpeeksi pitkään niin eihän silloin saa ansiosidonnaista.

Vierailija
36/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä pomo tietää kuka kuuluu liittoon ja kuka ei?

Jos laittaa, että firma maksaa liittomaksut suoraan palkasta niin siitä pomo tietää, että duunari kuuluu liittoon.

Tosin duunari voi myös kuulua liittoon, mutta maksaa palkastaan itse liittomaksut. Silloin ei pomo tiedä kuulutko vai et jollet itse kerro.

Vierailija
37/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, liitot neuvottelivat minulle mm. noin 1,6 % palkankorotuksen viime maaliskuussa (-19). Vuonna 2018 maaliskuussa taisi tulla n. 1,2 % korotus. Ei näitä palkka-asioita jaksa koko aikaa olla kinumassa pomolta. Korotus on pieni, mutta pysyy inflaatiossa mukana. Tuskin pomo olisi näitäkään korotuksia tuosta vaan antanut, mutta kuin pakko oli - kiitos TESsin.

Tes on muuten liittojen neuvottelema. Laki työntekijän oikeuksista on paljon heikompi kuin tes.

Ps. Äänestän Kok, mutta olen tottakai oman alani liiton jäsen (ekonomiliitto).

Vierailija
38/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota kuulumaan liittoon tai ottamaan kotivakuutusta.

Sinänsähän nuo ovat kaksi kovin samanlaista asiaa.

Liittoon vai työttömyyskassaan?

Vierailija
39/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, liitot neuvottelivat minulle mm. noin 1,6 % palkankorotuksen viime maaliskuussa (-19). Vuonna 2018 maaliskuussa taisi tulla n. 1,2 % korotus. Ei näitä palkka-asioita jaksa koko aikaa olla kinumassa pomolta. Korotus on pieni, mutta pysyy inflaatiossa mukana. Tuskin pomo olisi näitäkään korotuksia tuosta vaan antanut, mutta kuin pakko oli - kiitos TESsin.

Tes on muuten liittojen neuvottelema. Laki työntekijän oikeuksista on paljon heikompi kuin tes.

Mikä ihme siinä on, että rahaa rakastavat perustavat äänestyskäyttämytymisensä no rahalle.

Kannattaisi joskus äänestää sen mukaan mitä yhteiskunta tarvitsee, ei sen mukaan mitä itse tarvitset niin voisi tämäkin maa olla huomattavasti parempi paikka meille kaikille. No raharoopet äänestää rahapuoluetta vaikka rutto tulisi ja muilla olisi lääkkeet siihen ja rahapuolueella ei.

Vierailija
40/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että rahaa rakastavat perustavat äänestyskäyttämytymisensä no rahalle.

Kannattaisi joskus äänestää sen mukaan mitä yhteiskunta tarvitsee, ei sen mukaan mitä itse tarvitset niin voisi tämäkin maa olla huomattavasti parempi paikka meille kaikille. No raharoopet äänestää rahapuoluetta vaikka rutto tulisi ja muilla olisi lääkkeet siihen ja rahapuolueella ei.

Mistä asioista ne muut liitot tappelee?

Kaikki onnistuu, aina rahalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän