Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittoon kuuluminen

Vierailija
28.07.2019 |

Valmistuin keväällä ja päivitin jokin aika opintotiedot liiton sivuilla kun siitä alkoi puskea kirjeitä että niin pitäisi tehdä. No nyt tällä viikolla tuli lasku toistasataa euroa jäsenmaksuja ja muka vielä "alennettu" kun on juuri valmistunut! Ja kyseessä on vain tämän vuoden valmistumisen jälkeiset maksut.

Siis kyllä aloin miettimään että onko tästä nyt oikeasti mitään hyötyä kun en koko liiton palveluita edes käytä. Koko vuoden laskuthan menee melkein 500 euroon ilman noita vastavalmistuneen alennuksia , siis miten ihmeessä voi maksaa noin paljon ja sillä tulee muutama lehti kotiin vuodessa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittoon kuulut?

En minä ainakaan maksa jäsenmaksuja kuin vain palkkatuloista.

Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.

Ap

Tulojen mukaan se maksu menee. Oman liittoni jäsenmaksu olisi 500€/vuosi noin 3000 euron kuukausipalkalla. Jäsenmaksun voi vähentään verotuksessa ja se on sitten itse kunkin oma asia, minkä verran käyttää jäsenetuja.

Ei mene kaikissa liitoissa. Akavalaisissa on monessakin kiinteä jäsenmaksu, koska prosenttipohjainen johtaisi kohtuuttomiin maksuihin.

Vierailija
42/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittoon kuulut?

En minä ainakaan maksa jäsenmaksuja kuin vain palkkatuloista.

Insinööriliittoon. Opiskeluaikana se ei maksanut muistaakseni kuin muutaman kympin koko ajalta (4 vuotta) joten kyllä pikkuisen yllätti millaiset laskut alkaa tulemaan heti kun on valmistunut! Luulin että lasku olisi jotain kymppejä vuodessa, miten ihmeessä siitä voi noin paljon tulla kuluja että on liiton jäsen.

Ap

Tulojen mukaan se maksu menee. Oman liittoni jäsenmaksu olisi 500€/vuosi noin 3000 euron kuukausipalkalla. Jäsenmaksun voi vähentään verotuksessa ja se on sitten itse kunkin oma asia, minkä verran käyttää jäsenetuja.

Ei mene kaikissa liitoissa. Akavalaisissa on monessakin kiinteä jäsenmaksu, koska prosenttipohjainen johtaisi kohtuuttomiin maksuihin.

Insinööriliitto on sellainen mutta se ei maksa noin paljoa kun ap antaa ymmärtää. 

https://www.google.fi/search?client=opera&q=insinööriliitto+jäsenmaksu&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, liitot neuvottelivat minulle mm. noin 1,6 % palkankorotuksen viime maaliskuussa (-19). Vuonna 2018 maaliskuussa taisi tulla n. 1,2 % korotus. Ei näitä palkka-asioita jaksa koko aikaa olla kinumassa pomolta. Korotus on pieni, mutta pysyy inflaatiossa mukana. Tuskin pomo olisi näitäkään korotuksia tuosta vaan antanut, mutta kuin pakko oli - kiitos TESsin.

Tes on muuten liittojen neuvottelema. Laki työntekijän oikeuksista on paljon heikompi kuin tes.

Ps. Äänestän Kok, mutta olen tottakai oman alani liiton jäsen (ekonomiliitto).

Mikä ihme siinä on, että rahaa rakastavat perustavat äänestyskäyttämytymisensä no rahalle.

Kannattaisi joskus äänestää sen mukaan mitä yhteiskunta tarvitsee, ei sen mukaan mitä itse tarvitset niin voisi tämäkin maa olla huomattavasti parempi paikka meille kaikille. No raharoopet äänestää rahapuoluetta vaikka rutto tulisi ja muilla olisi lääkkeet siihen ja rahapuolueella ei.

Mistä asioista ne muut liitot tappelee?

Kaikki onnistuu, aina rahalla.

Kaikki onnistuu, aina rahalla, paitsi köyhyyden poistaminen.

Vierailija
44/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on ollut 15 vuotta liiton jäsen, eikä ole kertaakaan saanut sieltä mitään paitsi lehden.

No ei kai sieltä nyt mitään "saa" kaan kultatarjottimella nenän eteen vaan niitä palveluita ja etuja pitää itse aktiivisesti käyttää jos siitä jotain hyötyä haluaa! Jos ei halua palveluita käyttää tai mitenkään olla liitto-toiminassa mukana niin miksi maksaa sitten niitä jäsenmaksujakaan?

Ei liittoon kuuluta siksi, että sieltä saisi jotain etuuksia, vaikka monet niitä ovatkin jäsenistölleen järjestäneet.

Liittoon kuulutaan siksi, että palkansaajilla olisi edes yksi edunvalvoja, ettei palkansaajia riistettäisi työelämässä, ettei heitä kohdeltaisi huonosti, ja mielivaltaisesti, että palkat maksettaisiin sopimusten mukaisesti lisineen jne. 

Varmaan kuitenkin aika monen mielestä ylimääräinen viis-satanen lompakossa on mukavampaa kuin ajatus siitä että liitto valvoo etuja ja samaan aikaan mitään valvontaa ei tunnu tapahtuvan tai ainakaan sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään.

Erotaan kaikki liitoista ja odotellaan kun se viissatanen kikytetään lompakoista tehostamisen nimissä. Miten aattelit vastustaa siinä vaiheessa?

Vierailija
45/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työuran aikana turvautunut liittoon kahdesti työnantajan yrittäessä toimia Tes:n ja lain vastaisesti. Molemmilla kerroilla tilanne ratkesi melko nopeasti kun työnantaja kuuli että olen pyytänyt ohjeistusta liitosta ja että saan sieltä taustatukea jos tilanne ei ratkea.

Vierailija
46/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, liitot neuvottelivat minulle mm. noin 1,6 % palkankorotuksen viime maaliskuussa (-19). Vuonna 2018 maaliskuussa taisi tulla n. 1,2 % korotus. Ei näitä palkka-asioita jaksa koko aikaa olla kinumassa pomolta. Korotus on pieni, mutta pysyy inflaatiossa mukana. Tuskin pomo olisi näitäkään korotuksia tuosta vaan antanut, mutta kuin pakko oli - kiitos TESsin.

Tes on muuten liittojen neuvottelema. Laki työntekijän oikeuksista on paljon heikompi kuin tes.

Ps. Äänestän Kok, mutta olen tottakai oman alani liiton jäsen (ekonomiliitto).

Minunkin liittoni on AKAVAn alainen, eli olen korkeakoulutettu. 

En tosin äänestä Kokoomusta, luin nimittäin sen omilta sivuilta ennen viime vaaleja seuraavia asiota, joiden pyrkimys on vain heikentää myös meidän korkeakoulutettujen työehtoja:

Kokoomuksen talouspoliittisen verkoston mukaan tärkeimmiksi asioiksi on nostettava palkkojen alentamiset, ylityökorvausten leikkaaminen, työajan pidentäminen  ja paikallinen sopiminen ilman liittoja.

Ei kiitos.  AKAVAsta tulisi potkia Fjäder pihalle, niin kenties meidän korkeakoulutettujen asema parantuisi.

Fjäder on työnantajien muuli.

Vierailija
47/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liittoon ei tosiaan ole pakko kuulua.

Ei tosiaan olekkaan, mutta jollei kuulu niin sitten kannattaa opetella seuraava ulkoa mikäli pomo ryppyilee: korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan liittoihin kuulumattomia ei saa syrjiä vaan heidän asiat tulee hoitaa yhtä hyvin kuin liitoihin kuuluvienkin.

Tottakai, mutta liittoon kuulumaton palkkaa sitten lakimiehen omalla rahallaan käräjöimään. Liittoon kuuluva saa maksuttoman oikeusavun.

Vierailija
48/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma liittoni tarjoaa neuvontaa ja tukea mm. lakiasioissa, sisältäen myös perhe- ja perintöoikeudellisen neuvonnan.

Jos tulee työnantajan kanssa epätasa-arvoista kohtelua (useat määräaikaiset sopparit, mahdollinen raskaussyrjintä jne), niin liiton juristi hoitaaa keskustelun. Sen lisäksi saan suunniteltua myös testamenttini ja mahdollisen avioehdon kuntoon.

Uskoisin normaalin juristin maksavan ehkä 100-200 euroa tunnissa, joten muutaman tunnin neuvonta maksaa jo jäsenmaksun takaisin.

Vierailija
49/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työuran aikana turvautunut liittoon kahdesti työnantajan yrittäessä toimia Tes:n ja lain vastaisesti. Molemmilla kerroilla tilanne ratkesi melko nopeasti kun työnantaja kuuli että olen pyytänyt ohjeistusta liitosta ja että saan sieltä taustatukea jos tilanne ei ratkea.

Sama. Työnantaja perääntyi heti kun kuuli, että olen ollut liittoon yhteydessä. Sain puuttuvat palkat. 

Vierailija
50/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AY-liikkeellä on takanaan loistava historia, ja niillä on ollut aikanaan tärkeä rooli työntekijöiden aseman parantamisessa.

Nykyään niistä on tullut uudistumiskyvyttömiä vanhojen rakenteiden puolustajia. On esim. ihan järjetöntä, että työehtosopimuksesta on paisunut monisatasivuinen eepos, jonka tulkitsemiseen tarvitaan lakimies molemmilta osapuolilta. Oikeasti, työsuhteen ehtojen pitäisi sopia muutamalle A4-paperille.

Vierailija
51/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500 on vielä halpa liiton jäsenmaksuksi..

Höpö höpö. No ei todella ole halpa.

Yleensä työttömille ja opiskelijoilla on jotain 6e kuukaudessa jäsenmaksu ja töihin päästessä 1.5% palkasta.

En tiedä millaisissa liitoissa te olette, mutta kallista on!

Tässä esimerkkinä Pro -liitto (itse olen toisessa liitossa)

"Ammattiliitto Pron jäsenmaksu on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta"

Jäsenmaksua ei makseta:

sen kalenterikuukauden ajalta, jolta et koko aikana saa palkkaa etkä kassan maksamaa veronalaista etuutta"

https://www.proliitto.fi/pron-jasenyys/jasenyys/jasenmaksu

Vierailija
52/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MELKO KALLISTA 500e

45 euroa kuukaudessa:

Työssäkäyvän talentialaisen jäsenmaksu on 1,35 % ennakonpidätyksen alaisesta palkasta

6 euroa kuukaudessa:

Maksuluokka koskee työttömiä, palkattomalla sairauslomalla, äitiyslomalla, kuntoutustuella, hoito-, opinto-, virka- tai vuorotteluvapaalla olevia, ulkomailla tai asepalveluksessa olevia sekä päätoimisesti opiskelevia varsinaisia jäseniä.

https://www.talentia.fi/jasenyys/jasenmaksu/tyossa-kayva/

Vierailija
53/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500 on vielä halpa liiton jäsenmaksuksi..

Höpö höpö. No ei todella ole halpa.

Yleensä työttömille ja opiskelijoilla on jotain 6e kuukaudessa jäsenmaksu ja töihin päästessä 1.5% palkasta.

En tiedä millaisissa liitoissa te olette, mutta kallista on!

Tässä esimerkkinä Pro -liitto (itse olen toisessa liitossa)

"Ammattiliitto Pron jäsenmaksu on 1,25 prosenttia veronalaisesta palkkatulosta"

Jäsenmaksua ei makseta:

sen kalenterikuukauden ajalta, jolta et koko aikana saa palkkaa etkä kassan maksamaa veronalaista etuutta"

https://www.proliitto.fi/pron-jasenyys/jasenyys/jasenmaksu

Niin? Minulla tuo tarkoittais 900 € vuodessa. Kumpi on halvempi 900 vai 500?

Vierailija
54/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MELKO KALLISTA 500e

45 euroa kuukaudessa:
Työssäkäyvän talentialaisen jäsenmaksu on 1,35 % ennakonpidätyksen alaisesta palkasta

6 euroa kuukaudessa:

Maksuluokka koskee työttömiä, palkattomalla sairauslomalla, äitiyslomalla, kuntoutustuella, hoito-, opinto-, virka- tai vuorotteluvapaalla olevia, ulkomailla tai asepalveluksessa olevia sekä päätoimisesti opiskelevia varsinaisia jäseniä.

https://www.talentia.fi/jasenyys/jasenmaksu/tyossa-kayva/

972 € vuodessa vs. 500 euroa vuodessa? kumpi taas olikaan halvempi?

Vierailija
55/55 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AY-liikkeellä on takanaan loistava historia, ja niillä on ollut aikanaan tärkeä rooli työntekijöiden aseman parantamisessa.

Nykyään niistä on tullut uudistumiskyvyttömiä vanhojen rakenteiden puolustajia. On esim. ihan järjetöntä, että työehtosopimuksesta on paisunut monisatasivuinen eepos, jonka tulkitsemiseen tarvitaan lakimies molemmilta osapuolilta. Oikeasti, työsuhteen ehtojen pitäisi sopia muutamalle A4-paperille.

Olet väärässä. Ay-liikkellä on kaikki nämä olemassolonsa vuodet ollut kykyä uudistumiseen. Väitteesi on pelkkkää uusliberalistista propagandaa.

Oletan, että olet joko pikkuyrittäjä tai sitten mutten vaan ay-vastainen, koska ainoat rakenteet, mitä ay-liike ei anna romuttaa, on työntekijän ihmisarvo ja oikeus työstä saatavaan palkkaan.

Suosittelen propagandan nielemisen ja levittämisen sijaan tutustumista ay-liikkeen toimintaan, historiaan ja nykypäivään.

Niin työnantajaliitoilla kuin työntekijäliitoilla on palveluksessaan lakimiehiä. Työnantajien lakimiesarmeija on vieläpä suurempi.

Kun työnantaja noudattaa voimassaolevaa sopimusta, ei lakimiehiä tarvita. Mikäli joku asia on epäselvä, saa työnantaja siihen vastauksen omasta liitostaan, työntekijä omastaan.  Jos käsitykset eroavat toisistaan, vasta sitten tarvitaan niitä molempien lakimiehiä.

Tällaisessa tilanteessa esim. YTKn tarjoamasta maksullisesta lakiavusta ei le mitään hyötyä. Sen yhteistyölakimiehet eivät ole työoikeuteen perehtyneitä lakimiehiä. Työanntajien lakimiehet ovat, erittäin hyvin, samoin työntekijäliittojen. Siinäkin yksi peruste kuulua liitton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan