Pärjäisittekö ilman autoa?
Mä oon jonkun aikaa seurannut tota autoton perhe blogia ja oon miettinyt et pärjäiskö meidänkin perhe ilman autoa. Meillä on kyl vaa yks lapsi ja toisesta haaveillaan. Sähköpyörän hinta vähän hirvittää, mutta tossa blogissakin on maksanut vaan tonnin ja hyvin näyttäs toimivan. Ja maksaahan se autokin. Pärjäisitkö ite ilman autoa?
Kommentit (55)
Ei pärjättäis. Miehen työmatka 35km ja julkisia ei kulje sinne ollenkaan. Mun työmatka 30km ja julkisilla pääsee jos työvuorot olis 8-16 välillä. Vaan ei ole.
Kaikki suomalaiset pääsevät joka paikkaan ratikalla, bussilla, junalla, fillarilla tai taksilla. Yksityisautoja ei tarvita lainkaan. Kysykää vaikka vihreiltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vajavainen, mutta en ymmärrä, miten moni suostuu asumaan paikassa, josta on pitkä matka niin töihin, kauppaan kuin muihinkin palveluihin.
Olen itse asunut monella paikkakunnalla Suomessa ja aina on ollut kävely-tai pyörämatka joka ainoaan tärkeään paikkaan. On asuttu mm. Leppävirralla, Joensuussa, Lahdessa, Nilsiässä. Aina on valittu asunto niin, että työpaikka ja palvelut ovat lähellä.
Tässä sulle muutama esimerkki:
Perheen kaksi aikuista käyvät paikkakunnalla a ja c töissä ja asuvat välissä olevalla paikkakunnalla b.
Pätkätyöt. Uusi asunto 6kk välein? Entäs kun toisen työt ovat edelleen siellä paikkakunnalla a ja asunto ja toisen pätkätyö paikkakunnalla b.
Vakityöt muuttotappioalueella, josta ei ole järkeä ostaa asuntoa ja jossa muut palvelut olisivat kaukana.
Työpaikan perässä muutto lapsiperheissä voisi tarkoittaa sitä, että lapset joutuvat vaihtamaan koulua vähän väliä.
Niin, niitä työpaikkoja kun on muuallakin kuin kuntien keskuksissa. Meilläkin on muut palvelut kävely-/pyörä-/bussimatkan päässä, mutta työt kauempana. Ajallisesti se on sama ajaa moottoritietä 30km kuin kävellä 3km. Luontoa tässä tuhoutuu, mutta sille minä en mitään voi, kun töitä en ole lähempää saanut.
Melkein pärjäisin. Bussipysäkille 3 km ja 20v sitten kuljinkin töihin bussilla. Tosin nykyään ei taida vuorot mennä niinkään hyvin työvuorojen mukaan kuin silloin. Maksimissaan 1h40min odotusta töiden jälkeen.
Miehellä työmatka yli sata kilsaa ja jos lähimmälle juna-asemalle ajaiskin autolla niin jotain 2-2,5 h kestäisi työmatka suuntaansa. Ja kannettavana raskas työsalkku. Asumme halvasti miehen maatilalla.
Me emme pärjäisi, täällä kulkee vain yksi linja ja sekin huonosti, kesällä ei kulje ollenkaan. Muun ajan vuodesta kun kulkee, kun olet perillä kaupungissa, sinulla on 15min aikaa juosta kauppaan, tehdä ostokset ja olla takaisin pysäkillä, jos mielit kotiin.
Jos olisi pakko niin joo, asun yhdessä pk-seudun kehyskunnassa. Bussipysäkki on noin kilometrin päässä ja sillä pääsee kyllä töihin ja Helsinkiin suoraan. Matka- aika vaan venyisi kun pitäisi perus ajomatkan lisäksi varata kävelyaikaa meno ja tulopäässä. Lisäksi busseja kukee semiharvakseltaan, kun aiemmin olen asunut Espoossa niin totuin että busseja meni vähän väliä. Se siis rajoittaisi vähän.
Ja vanhemmille Espooseen olisi tuplasti pitempi matka, kun eka pitäs mennä bussilla Espooseen ja sitten vielä vaihttaa bussi Espoon sisäiseen jolla heille pääsisi. Ei varmastikaan tulisi käytyä heillä enää kovin usein.
Peruspalvelut on onneksi pyörämatkan päässä, lääkäriin kolmisen kilometriä ja kaupat kilsan päässä. Kyllä ilman autoa pärjäisi jos pakko olisi, mutta vapaaehtosesti en autottomaksi alkaisi.
En todellakaan. Mulla on liikuntavamma, ja tarvitsen vähintään keppejä avuksi, pahimmillaan kuljen pyörätuolilla. Julkinen liikenne täällä on surkea, vaikka ei olla edes missään korpikylässä. Etenkin talvisin auto on mun arkeni pelastus, pääsen töihin (72km/suunta) ja katsomaan mustisairasta äitiäni ilman että kulkemiseen tuhlaantuu puoli päivää.
Pärjättäis mutta elämänlaatu heikkenisi merkittävästi. Hankin oman auton muutenkin vasta 36-vuotiaana kun työmatka piteni 20 kilometriin. Sitä ennen kuljin julkisilla ja tarvittaessa miehen autolla.
Oma auto tuo sellaista vapautta, että olen valmis siitä maksamaan. On ihanaa kun ei tarvitse enää odotella bussipysäkillä enkä ole muutenkaan bussiaikataulujen varassa. Kaupassa voi käydä ja ostaa kaiken tarpeellisen eikä vaan sitä minkä jaksaa selkärepussa kantaa. Auton osto on parantanut ja helpottanut elämää ihan valtavasti. En hevillä luovu.
Pärjäisin mutta sitten pitäisi käyttää kaikki aika arkipäivisin työmatkoihin. Asun suurehkossa kaupungissa ja työmatkaa on n 14 km, autolla 15 min ja bussilla 1,5 tuntia (!!) per suunta. Kuljin 6 kk bussilla jonka jälkeen ostin auton - josta en luovu! Ärsyttää koko keskustelu kun varmasti suurin osa käyttäisi julkisia jos niitä olisi helpompaa (ja nopeampaa) käyttää. Ja osalla nyt ei edes mitään julkisia ole saatavilla, käykää joskus viherpiipertäjät tutistumassa siihen oikeaan Suomeen joka alkaa kehäteiden jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.
No täällä hesassa se tyhmyys asuu ja tiivistyy. Kaikenlaisia ruuhkamaksuja suunnitellaan, jotta saataisiin köyhät pois liikenteestä. Varakkaillehan ne lisämaksut eivät merkkaa juuri mitään.
Ruuhkamaksut olisivat hienoja pk seudulla, kannatan. Yksityisautoilu pitäisi kieltää pk seudulla kokonaan. Varsinkin espoolaisilta Helsinkiin. Metrolla pääsee.
On edesvastuutonta, kun kehä 1 ja 3 ovat tukossa, ja autoissa on yksi henkilö ratin takana. Tiet vetäisivät paljon paremmin, kun kaikki menisivät busseihin. Ei olisi niin paljon päästöjä, melua ja hajua ja matka ajat lyhenisivät.
Autoilu tullaan kieltämään ympäristö syistä vielä joskus.
Miksi tuhoamme maapalloamme näin?
Kun kerran tiedämme, että autoilu ei ole ympäristöystävällistä eikä mitenkään perusteltua pääkaupunkiseudulla.
Täällä Suomessa meillä on oltava auto, toisessa kotimaassa pärjäämme ilman.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin mutta sitten pitäisi käyttää kaikki aika arkipäivisin työmatkoihin. Asun suurehkossa kaupungissa ja työmatkaa on n 14 km, autolla 15 min ja bussilla 1,5 tuntia (!!) per suunta. Kuljin 6 kk bussilla jonka jälkeen ostin auton - josta en luovu! Ärsyttää koko keskustelu kun varmasti suurin osa käyttäisi julkisia jos niitä olisi helpompaa (ja nopeampaa) käyttää. Ja osalla nyt ei edes mitään julkisia ole saatavilla, käykää joskus viherpiipertäjät tutistumassa siihen oikeaan Suomeen joka alkaa kehäteiden jälkeen!
Kyllä tämä Juankoski on ihan oikeata Suomea, työt on tällä kylällä, on Valmetin tehdas ja koulut ja päivähoitopaikat, ihan kohtuu palvelut. Ei tarvita autoa
En pärjäisi. Työmatkaa sen verran että en pyörällä kulkisi ja työajat sellaiset että julkisilla ei pääse.
Autoton, nature saver kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.
No täällä hesassa se tyhmyys asuu ja tiivistyy. Kaikenlaisia ruuhkamaksuja suunnitellaan, jotta saataisiin köyhät pois liikenteestä. Varakkaillehan ne lisämaksut eivät merkkaa juuri mitään.
Ruuhkamaksut olisivat hienoja pk seudulla, kannatan. Yksityisautoilu pitäisi kieltää pk seudulla kokonaan. Varsinkin espoolaisilta Helsinkiin. Metrolla pääsee.
On edesvastuutonta, kun kehä 1 ja 3 ovat tukossa, ja autoissa on yksi henkilö ratin takana. Tiet vetäisivät paljon paremmin, kun kaikki menisivät busseihin. Ei olisi niin paljon päästöjä, melua ja hajua ja matka ajat lyhenisivät.
Autoilu tullaan kieltämään ympäristö syistä vielä joskus.Miksi tuhoamme maapalloamme näin?
Kun kerran tiedämme, että autoilu ei ole ympäristöystävällistä eikä mitenkään perusteltua pääkaupunkiseudulla.
Varsinkin helsinkiläisiltä viherpipertäjiltä pitäisi poistaa lupa ajatella, kun heillä ei näytä olevan välineitä siihen.
En todellaan.. töihin on 25km ja ei täällä korvessa kulje busseja. 2 kertaa päivässä menee kylältä bussi kaupunkii, mutta ei omien työvuorojen aikaan. Sitten koiria pitää kuskailla uimaan yms