Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjäisittekö ilman autoa?

27.07.2019 |

Mä oon jonkun aikaa seurannut tota autoton perhe blogia ja oon miettinyt et pärjäiskö meidänkin perhe ilman autoa. Meillä on kyl vaa yks lapsi ja toisesta haaveillaan. Sähköpyörän hinta vähän hirvittää, mutta tossa blogissakin on maksanut vaan tonnin ja hyvin näyttäs toimivan. Ja maksaahan se autokin. Pärjäisitkö ite ilman autoa?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä en pärjäisi, koska käyn töissä, mutta ensikuussa muutan toiselle paikkakunnalle opiskelemaan jonne en ota autoa koska a. Ei ole varaa b. Koululle matkaa reilu km c. Kukaan tuttu ei kannata auton vientiä d. Linja-autolla pääsee kotikaupunkiin.

Tarkoitus oli siis ottaa auto, mutta sitten aloin laskemaan tulot miinus menot eikä rahaa jäisi yhtään. Olisi omalla autolla ollut helpompi tulla kotona käymään, mutta jos auton pito on ainoa syy ottaa opintolaina, en näe siinä järkeä.

Vähän kyllä harmittaa kun auto on hyvin harvinainen Renault Modus ja vasta n. 3kk sitten ostettu, mutta opiskelu menee kuitenkin auton edelle.

Eikä sitä tiedä vienkö auton joskus toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
22/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä pärjäisi mutta ankeaa olisi ja kulkemiseen hukkaantuisi aivan tolkuttomasti aikaa. Harrastuksia pitäisi karsia rankasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Töihin 4km kuljen ympäri vuoden fillarilla. Kauppa on 1km päässä. Oltiin ilman autoa 4v (lapset silloin tarhaiässä). Nyt on ollut työsyöuhdeauto pari vuotta. Omaa en ehkä enää ostaisi.

Ihme tunteita se autottomuus aina herätti muissa, jos se jotenkin tuli ilmi. Osa selvästi suuttui, ja osa koki suuren tarpeen perustella omaa autoiluaan.

Vierailija
24/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin, mutta sitten pitäisi heittäytyä yhteiskunnan elätiksi. Kaikissa työpaikoissa, joissa olen viime vuosina ollut on vaadittu oman auton käyttöä. Ei autoa, ei töitä.

Vierailija
25/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.

No täällä hesassa se tyhmyys asuu ja tiivistyy.  Kaikenlaisia ruuhkamaksuja suunnitellaan, jotta saataisiin köyhät pois liikenteestä.  Varakkaillehan ne lisämaksut eivät merkkaa juuri mitään.

Vierailija
26/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Me asutaan 10 km päässä keskustasta, eikä sinne kulje pyörätietä. Koulubussit kulkevat, mutta muuten julkista liikennettä ei ole. Me tehdään töitä kotona, mutta nuorempi lapsi pitää kuitenkin kuskata päiväkotiin ja vanhempi ip-kerhosta kotiin. Harrastaminenkin on mukavaa, ja niihin pitää kulkea autolla. 

Vierailija
27/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän voi totta kai järjestää niin, että ei tarvitse autoa. Jos kuitenkin mökkeilee, kuten itse, niin auto on pakollinen. Lisäksi en halua asua kaupungissa kerrostalossa jos mulla ei ole mökkiä, vaan silloin haluan asua maalla, ja siellä on auto jälleen kerran pakollinen. Onneksi on varaa valintoihini.

Vierailija
28/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selkävaivainen laiska plösö. En pärjäisi.

Vierailija
29/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vajavainen, mutta en ymmärrä, miten moni suostuu asumaan paikassa, josta on pitkä matka niin töihin, kauppaan kuin muihinkin palveluihin.

Olen itse asunut monella paikkakunnalla Suomessa ja aina on ollut kävely-tai pyörämatka joka ainoaan tärkeään paikkaan. On asuttu mm. Leppävirralla, Joensuussa, Lahdessa, Nilsiässä. Aina on valittu asunto niin, että työpaikka ja palvelut ovat lähellä.

Vierailija
30/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan vajavainen, mutta en ymmärrä, miten moni suostuu asumaan paikassa, josta on pitkä matka niin töihin, kauppaan kuin muihinkin palveluihin.

Olen itse asunut monella paikkakunnalla Suomessa ja aina on ollut kävely-tai pyörämatka joka ainoaan tärkeään paikkaan. On asuttu mm. Leppävirralla, Joensuussa, Lahdessa, Nilsiässä. Aina on valittu asunto niin, että työpaikka ja palvelut ovat lähellä.

Asun tuollaisessa paikassa siksi, että täällä on rauhallista ja ympärillä tilaa. En missään nimessä haluaisi asua jossain omakotitaloalueella.

Vierailija
31/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.

Noin, pääkaupunkiseudun asukas antoi näppiksen laulaa ja p**kaahan sieltä satoi. Tarkennatko, että pitäisi kieltää pk-seudulla. Täällä muualla Suomessa 1) asuu ihmisiä, vaikka sinä et sitä näköjään tiedä 2) ei ole minkäänlaisia toimivia julkisia yhteyksiä muualla kuin välillä Helsinki-Rovaniemi. Täällä ei todellakaan pysty ilman autoa käymään töissä, eivätkä palkat ole niin isoja, että olisi taksilla varaa kulkea, vaikka sinulla varmasti riittäisi fyffeä siihenkin.

Vierailija
32/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä maatila täällä, ylläri pylläri, peltojen keskellä. Voisinhan tietenkin erota, elämä on valintoja :D. Ärsyttää kyllä hieman tuollainen asenne, ettei osata ajatella asioita, kuin vain omasta näkökulmasta.

Vierailija
33/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ! Asun 4 km Helsingin keskusta. En mä sinne autolla kulje,muualle kyllä. Jos jotain asiaa jonnekin kehäIII. :n tienoille niin yritäpä julkisilla.

Töihin kuljin julkisilla tunti suuntaan Helsingin sisällä, autolla puolet siitä.

Kesät vietän 200km päässä.

Vierailija
34/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiaan... Pärjäisin ilman autoa, mutta yhdessä miehen kanssa emme pärjäisi, eli yksi auto on pakko olla taloudessa. Nyt minulla on vielä omakin auto, jolla ei ajeta juuri ollenkaan. Olen miettinyt myymistä, mutta jos minun pitäisi hakea töitä kodin ulkopuolelta, tarvittaisiin taas kaksi autoa. Ei ole spåraa, metroa, eikä kulje edes bussit täällä.

T. 32

Vierailija
35/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta olen ollut ilman autoa. Lapset on jo teinejä. Työpaikka on 500m päässä. Kaupat 1km päässä. Polkupyörällä ja kävellen käyn kaupassa 3-4 kertaa viikossa.

Vierailija
36/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämä on valintoja, niin että jos valitsee asua jossain "rauhassa", niin siitä mitää myös maksaa.

Vierailija
37/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
38/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko aikuisikäni asunut autottomassa taloudessa. Hyvin on tässä saatu kasvatettua kolme lasta aikuisiksi, hoidettu kauppareissut, työmatkat, lasten musiikkiopistot, lomareissut (myös kesällä vuokramökille), mummolareissut 400 km:n päähän jne. ilman omaa autoa. Silloin harvoin, kun julkisilla ei ole päässyt kätevästi, on käutetty taksia.

Mutta me asummekin hyvin joukkoliikenneyhteyksien varrella Espoossa. Tilanne olisi ihan toinen, jos asuisimme jossain maalla tai kaupungissa, jossa ei ole hyvää joukkoliikennettä.

Vierailija
39/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pärjätty ilman autoa. Meidän perheellä ei ole koskaan ollut autoa. Lapsi on kuusivuotias. Kohta on kuitenkin edessä auton osto lapsen harrastusten vuoksi. Leireille ja kisamatkoille ei ole minusta fiksua olla aina pummimassa kyytiä muilta perheiltä tai olla lainaamassa autoa jostain.

Vierailija
40/55 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pärjään ilman autoa mutta mies ei. Käyn metrolla töissä. Mies yrittäjä ja joutuu käymään eri kaupungeissa työkeikoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi