Pärjäisittekö ilman autoa?
Mä oon jonkun aikaa seurannut tota autoton perhe blogia ja oon miettinyt et pärjäiskö meidänkin perhe ilman autoa. Meillä on kyl vaa yks lapsi ja toisesta haaveillaan. Sähköpyörän hinta vähän hirvittää, mutta tossa blogissakin on maksanut vaan tonnin ja hyvin näyttäs toimivan. Ja maksaahan se autokin. Pärjäisitkö ite ilman autoa?
Kommentit (55)
En. Nytkin mökillä ja tavaraa hirveä määrä. Julkisilla liikkuminen on muutenkin syvältä.
Eron jälkeen olin puoli vuotta ilman autoa. Töihin pääsin bussilla, eli ei ongelmaa, vaikka ärsytti se, että pitää odotella aina sitä bussia eikä voi lähteä silloin liikenteeseen kun huvittaa. Syy auton ostoon oli kuitenkin kaupassakäynti. Talvella sormet kohmeessa kannat lähikaupan tuotteita kotiin, kun auton kanssa voisit tehdä viikon ruokaostokset samalla kertaa, eikä sormet jäädy.
En. Sitten kun autoilusta tehdään niin kallista etten pysty maksuja enää maksamaan, lopetan palkkatyön. Nyt ollaan jo lähellä.
t. kahden lapsen yh
Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.
Emme tarvitse autoa arjessa. Mökkimatkalla se on käytössä. Autohallipaikka maksaa 70€. Kun auto tulee ikänsä päähän, luovumme siitä ja vuokraamme mökkimatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mainiosti. Kuljemme ratikalla, bussilla ja metrolla. Yksityisautoilu pitäisi joko kokonaan kieltää tai ainakin korottaa kaikkia yksityisautoiluun liittyviä veroja 100%.
Hyvä se sieltä on huudella. Voi hyvää päivää. Tuutko rakentaa ne ratikat ja metrot tännekkin?
t. kahden lapsen yh
Työmatka on minulla 25 km ja miehellä 40 km. minulla on vuorotyö sairaanhoitajana. Asumme Keski-Uudellamaalla eikä ja lähin bussipysäkki on 6 km:n päässä. Sinne tulee bussi kerran päivässä. Sekin linja loppuu syksyllä kun koululapset siirtyy taksikyyteihin. Seuraavalle pysäkille onkin sitten jo 16 km.
Lähikauppaan on se 16 km ja isompaan markettiin 27 km.
Suomessa vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee. Kunnat leikkaa palveluja eikä tuo julkista liikennettä ja valtio rankaisee yksityisautoilusta. Hölmöläisten hommaa.
Suunnittelemme muuttoa Saksaan, missä olen ollut töissä aikaisemminkin.
M kirjoitti:
Jos ei tarvitse käydä töissä ja harrastuskamojen kuskaamisesta tulee mahdotonta.
Täällä on niin huonot julkiset.
Tolla bloggarilla on kaks pientä lasta, yli 20 kilometriä työmatkaa ja huonot julkiset nii se pärjää kyllä.
Joo, tottakai.
On vastuutonta käyttää autoa tässä tuhoutuvassa maailmassa.
Sivistymätöntä.
Ei tulisi mieleenkään matkustaa proletariaatin kanssa samalla kulkuvälineellä.
Pärjää jos asuu keskustassa. Työpaikka pitää olla vähintään 3km päässä.
En tällä hetkellä pärjää ilman autoa.
Tulevaisuudessa perusarjessa voisi pärjätäkin ilman, mutta esim. lomilla olisi ihan vaan päiväreissujen tekeminen jo todella työlästä ilman autoa. Julkinen liikenne on surkea ja huvitukset "kaukana" .
Tarvittaisiin joka kylään palvelu, jonka avulla saat kohtuu hintaan auton vuokralle. Helposti, luotettavasti ja nopeasti. Tai vaihtoehtoisesti todella toimiva julkinen liikenne. Tuskinpa kumpikaan noista toteutuu. Mutta autoilun kustannukset kyllä tulevat nousemaan. Se on loputon seinä valtiolle ottaa rahaa.
Me luovuttiin autosta pari vuotta sitten ja hyvin on pärjätty. Mutta tätä tukee Helsingin hyvä joukkoliiikenne. Fillarilla mennään suurimmalta osin, muutaman kerran vuodessa on vuokrattu auto. Vaatii varsinkin talvisin vähän asennetta, mutta hyvin pärjää jos haluaa.
En pärjäisi. Töihin on 40km eikä julkista liikennettä täältä sinne ole. Lasten kuljettaminen harrastuksiin olisi haastavaa, sillä omalla kylällä ei ole harrastuksia.. toiseen pääsee bussilla ja sinne toinen kulkeekin julkisilla, toiseen ei pääse. Lapsi varmaan mieluummin jättäisi harrastuksen väliin kuin pyöräilisi useita kilometrejä talvipakkasessa.
Kauppaan pääsisi kävellen, taksilla, pyörällä tai jalkaisin. Mökille ei pääse ilman autoa. Tänä kesänä olen kyllä iloinnut paljon autosta myös siksi, että se on mahdollistanut lähimatkailun. Pikkureissuille olisi korkeampi kynnys jos pitäisi suunnitella julkisilla liikkuminen.
En.. 25 km työmatkaa, kesämlä sen voisi vaikka pyöräillä jos olisi kunnon pyörä mutta en lähtisi 25 asteen pakkasessa muksun kanssa auraamatonta tietä pitkin samaa matkaa. Ja jos ei olisi autoa, en pääsisi millään käymään vanhemmillani ja kavereillani saati misään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Talvella sormet kohmeessa kannat lähikaupan tuotteita kotiin, kun auton kanssa voisit tehdä viikon ruokaostokset samalla kertaa, eikä sormet jäädy.
Ei jäädy sormet, kun pistät oikeanlaiset hanskat käteen. Ohuet nahkasormikkaat eivät ole oikeat.
Tietenkin.
Minulla oli auto parin vuoden ajan, mutta olen jo pitkään elänyt autottomana.
Kuljen julkisilla joka paikkaan.
Autottomuus harmittaa vain silloin, kun taidemuseot ovat automatkan päässä eikä niihin pääse julkisilla.
Meillä ei ole autoa, lapset 4v ja 2v. Ihan hyvin tässä pärjätään vaikkei sähköpyörääkään ole, eikä täällä liiku paikallisbussit ja vaikka liikkuiskin, niihin ei rattailla pääsisi. Meidän 2v on tottelematon, täysin vailla suojeluvaistoa ja nopea kuin mikä, se on aivan pakko pitää kytkettynä kun pihan ulkopuolelle lähdetään 😅.
Meillä on pyörävaunu, johon lasten lisäksi mahtuu puolen viikon ostokset. Viikonkin, jos katsoo mitä ostaa, sillä painoraja ja kuljetustila on rajallinen. Ei se kamalan raskas ole vetää perässä (50kg lapsineen) ja pahimmat ylä- ja alamäet voi hyvin taluttaa. Viime talven vetelin 5km umpihangessa mennessä ja tullessa, toiset 5km oli tiestä aamuisin aurattu. Ens talvena onkin lapset lähimmässä päiväkodissa kumpikin, eikä neljänneksi lähimmässä, joten pyöräilyä ei ihan yhtä paljon tule ja tuskin tyhjää kärryä viitsin perässä vetääkään.
Ainut mihin tarvitaan autoa on lääkärireissut päivystysaikaan (60km) tai esim synnärille meno/paluu kun sen aika oli. Erikoislääkärikäynnit myös olleet yhtä kaukana, kuopuksen kanssa on useaan kertaan jo käyty. Samoin toiseen mummulaan (200km) on mahdoton mennä pyörällä mutta käydään niin harvoin ettei sitä varten kannata autoa pitää.
Tietysti kaikki olisi vähän helpompaa, kun autolla voisi mennä. Tässä kun lähimpään yhtään mihinkään on jo 2km matka, niin ikävähän se on aina suksia, luistimia, pulkkia, uimavermeitä jne raahata fillarilla tai kävellen. Kauppareissusta matkaan menee jo puolisen tuntia, talvella kelistä riippuen enemmän. Meillä onkin matkatkin osa huvista, kertaakaan ei ole takapenkki vielä kysynyt "joko ollaan perillä".
Ei tämä mitenkään mahdotonta ole, asuinpaikasta ja palveluista riippuen. Ehkä me vielä joskus ostamme auton... toisaalta nyt kun sitä ei ole on olokin jotenkin helpottunut. Ei ole vikoja, katsastuksia, korjauksia, renkaanvaihtoja (se onkin niiiin työlästä) ja pesemistä, parkkipaikan etsintää, ruuhkassa ajoa, idiootteja kanssakuskeja ja olematonta vihreää linjaa, nousevaa verotusta ja bensan hintaa :D.
Jos ei tarvitse käydä töissä ja harrastuskamojen kuskaamisesta tulee mahdotonta.
Täällä on niin huonot julkiset.