Millainen ihminen vielä tänä päivänä haluaa tuhota hormonitoimintansa ja elämänsä e-pillereillä?
Söin itse pillereitä 7 vuotta. Lopetin pillerit neljä vuotta sitten, ja vasta nyt on alkanut oma hormonitoiminta palautumaan suht normaaleihin kuoseihin. Eli menkat jotakuinkin kuukausittain, ei jatkuvaa vitutusta, turvotusta ja itkunsekaista pahaa oloa ja hormonipaiseita naamassa ja milloin missäkin. Tajusin vasta pillerien lopettamisen jälkeen, miten paljon vaikuttivat omaan oloon, ei sitä huomannut ollenkaan kun niitä käytti. Kokeilin useampaa merkkiä, lähtökohtana helpottaa seksielämää ilman kumeja ja nyt jälkeenpäin ajateltuna oman terveyden kustannuksella.
Aloitin itse pillerit aikanaan perinteisen kaavan mukaan nuorena, kun "se on niin helppo ehkäisykeino" vakiintuneessa suhteessa. Sanoisin jälkikäteen, että kyseenalaistakaa pillerit joka ainoa nuori nainen. Itse en niitä alkaisi enää syömään, en vaikka mikä olisi tilanne. Oma kroppa on paljon arvokkaampi kuin "helppo" seksielämä.
Kommentit (52)
Kolmekymppinen, normaalipainoinen, hyvää ruokaa rakastava, liikuntaa harrastava, työssäkäyvä. Mitä muuta haluat tietää minusta? Toisille pillerit sopivat, ei kaikista tule niiden myötä äkäisiä hormonipaiseisia ja turvonneita.
Sellainen joka sairastaa endometrioosia. Muuten en käyttäisi.
Olen syönyt pillereitä 8 vuotta, aloitin 18-vuotiaana. Silloin kärsin runsaista ja epäsäännöllisistä, sekä jopa 10pv kestävistä kuukautisista. Pillereistä sain helpotuksen tähän, vaikka ehkäisytarkoitukseen ne otinkin. En koe että kärsisin minkäänlaisista haittavaikutuksista, enkä näiden vuosien aikana ole kärsinyt. Ei kuivuutta, haluttomuutta, iho-ongelmia, mielialaongelmia...
Naiset tekee kaikkea mikä on muodikasta. Nyt on valitettavasti e-pillerit muodissa
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen, normaalipainoinen, hyvää ruokaa rakastava, liikuntaa harrastava, työssäkäyvä. Mitä muuta haluat tietää minusta? Toisille pillerit sopivat, ei kaikista tule niiden myötä äkäisiä hormonipaiseisia ja turvonneita.
Olen itsekin kolmekymppinen, terveellistä ruokaa rakastava himoliikkuja ja yhtä lajia raskaasti treenaava työssäkäyvä ihminen. Toisille pillerit eivät ilmeisesti sovi, mutta suosittelisin testaamaan vuoden olla ilman! Voisi avartaa maailmankuvaa.
Ap
Vi-tutus, turvotus ja itkunsekainen paha olo oli mulla kun en käyttänyt pillereitä. Etenkin PMS aikaan. Pillerit veivät nämä oireet pois. Samoin koko kuukautiset kovine kipuineen. Ihanaa! Aion käyttää vaihdevuosiin asti.
Jos ap:lle ei pillerit sopineet, niin monelle sopivat. Ihan lääkkeinäkin. Ei minullakaan ehkäisytarvetta ole.
Laskimotukos sääressä sai lopettamaan. Sen jälkeen tajusi miten paljon ne vaikutti mielialaan yleisesti.
Sen olin jo huomannut että seksi ei tuntunut miltään koko sen parin vuoden aikana mitä käytin pillereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin kolmekymppinen, terveellistä ruokaa rakastava himoliikkuja ja yhtä lajia raskaasti treenaava työssäkäyvä ihminen. Toisille pillerit eivät ilmeisesti sovi, mutta suosittelisin testaamaan vuoden olla ilman! Voisi avartaa maailmankuvaa.
Ap
Testaan tällä hetkellä ilman olemista, koska Zoely-pillereitä ei ole saanut apteekeista viime kuukausina, ja saatavuuskatko jatkuu edelleen ainakin vielä elokuun. Testiä on nyt viikko takana, ja tämä viimeinen kesälomaviikkoni on kulunut kovassa päänsäryssä kärvistellen - itselläni ensimmäinen kerta, kun e-pillereistä on haittavaikutuksia. Toivottavasti lääketoimitukset alkavat taas sujua ja pääsen mahdollisimman pian jatkamaan hormonitoimintani ja elämäni tuhoamista e-pillereillä :-)
Ei kaikki käytä pillereitä (vain) ehkäisykeinona vaan kuten muutkin ovat vastanneet, niin ovat kuukatiskipuja, endometrioosiota ja muitakin oireita varten.
Joillakuilla kuten itselläni kasvaa munasarjat täyteen rakkuloita = pco jos en syö pillereitä. Pillereistä ei mitään oireita, pco:sta taas kaljuuntumista, parran kasvua, aknea yms kivaa.
Eihän nuo kaikille sovi. Toisaalta joskus voi löytyä joku valmiste mikä sopiikin. Itse lopetin jossain vaiheessa pillerien syönnin kun oli niin karseita oireita. Täysi haluttomuus, vuotoja alkoi kesken pillerilaatan, emättimen kuivuus, ainainen väsynyt olo, ärtyisyys. Tuli uudestaan vuosien tauon jälkeen ehkäisytarve ja menin gynelle ajatuksella, että e-pilleri nyt ei ainakaan ole vaihtoehto.
Mutta se sai suostuteltua siihen että kokeillaan erityyppistä valmistetta kuin ennen mulla on ollut. Kyseessä oli vanhan sukupolven runsashormoninen Microgynon. Minua epäilytti suuresti: jos ne hormonit kerran jo aiheuttaa pienissäkin määrin ongelmia, eikö ongelmat vaan pahene jos syön runsashormonisempaa? Lääkäri kuitenkin selitti asian niin, että pillereistä saatava hormonimäärä on itse asiassa paljon pienempi kuin luontaisen kierron aikana, ja että minun vaihdevuosioiremaiset oireeni viittaa liian alhaiseen naishormonipitoisuuteen. Ja kas kummaa, se runsashormoninen toimi ja toimii hyvin! En juurikaan huomaa mitään oireita enää.
Mulle on aina sopineet e-pillerit erinomaisesti. Niukentaneet ja lyhentäneet kuukautiset ja nykyään syön monta liuskaa peräkkäin, niin ei tule kuin muutamat menkat vuodessa ja just silloin kuin itselle sopii. Vaikea akne talttui ja iho on nykyään hyvä. Pillerit eivät ole koskaan lihottaneet tai turvottaneet, nykyinen vieläpä jopa vähän poistaa turvotusta. Mielialaan ei mitään vaikutusta. Varma ehkäisy. Mitä vielä? Miksi ihmeessä en käyttäisi pillereitä?
Minäkin olen pillerikatkolla kun zoely on loppu. Olen aina ajatellut että ne eivät aiheuttaneet mitään sivuvaikutuksia, mutta tarkemmin ajatellen kärsin kyllä viimeisinä kuukausina ennen lopetusta alapään kuivuudesta. Haluton olen ollut jo reippaasti yli vuoden, on mielenkiintoista nähdä korjaantuuko asia ja onko pillereillä ollut huono vaikutus masennukseeni. Kuivuus on ainakin lähtenyt parantumaan.
Kamalaa sekottaa hormoninsa pillereillä.
Kamalaa myös saada ei-toivottu lapsi.
Kamalaa myös abortti.
Noista kolmesta on valittava tai:
Paras sitten harjoittaa seksiä vain avioliitossa tai muussa hyvin kiinteässä suhteessa, jossa vahinkolapsi ei olisi katastrofi.
No minä olen elänyt 30-vuotiaaksi saakka syömättäe- pillereitä. (muutama parin kuukauden kokeilujakso on).
Nyt ne joudun kuitenkin ehkä ottamaan, jos tämä akne ei taltu muilla keinoilla. Eihän se kivaa ole, mutta ei ole kivaa sekään kun leuka on täynnä kipeitä finnejä. Joskus se hormoniehkäisy on lääke muihin vaivoihin. Toivon ettei ne kuitenkaan ihan pilaa elämääni... onneksi e-pillerit on myös paljon kehittyneet esim. 20 vuoden takaisesta.
Yleensä pillereiden puolustelijat ovat niitä, jotka eivät ole koskaan pitänyt niistä kuukautta pidempää taukoa ja väittävät kivenkovaan sivuoireettomuutta. Usein ne sivuoireet alkavat niin salakavalasti, ettei niitä edes tajuta kuin lopetettaessa. Eri asia on sitten oikeasti lääkinnällinen tarve, mutta esim. runsaisiin kuukautisiin auttaa hormonikierukka vähemmällä hormonimäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa sekottaa hormoninsa pillereillä.
Kamalaa myös saada ei-toivottu lapsi.
Kamalaa myös abortti.
Noista kolmesta on valittava tai:
Paras sitten harjoittaa seksiä vain avioliitossa tai muussa hyvin kiinteässä suhteessa, jossa vahinkolapsi ei olisi katastrofi.
Abortti vaan peliin aina kun tärppää haluamatta. Ei se sen kummempaa ole kuin porkkanoiden kitkeminen.
En ole ikinä käyttänyt. Keskeytetty yhdyntä toiminut. Ikää 40.
Jotkut naiset ovat yksinkertaisia eivätkä ajattele kriittisesti. Jotkut haluavat miellyttää miehiä.
Ei kaikille tuole noin pahoja oireita. Itselle kun löytyi sopiva vähän korkeahormonisempi pilleri, niin ainoa oire oli jonkinasteinen limakalvojen ja ihon kuivuus ja ehkä vähän vaisumpi mieliala kuin ilman pilleriä. Nuo oli sen verran lieviä haittoja että pidin kuitenkin kätevimpänä ja parhaana ehkäisynä minulle. Nykyään ei ole ehkäisytarvetta kun ei ole seksiäkään, joten en syö pillereitä. Ja silti olen edelleen sitä mieltä että jos tulisi suhde jossa tarvii ehkäisyä, ne pillerit ottaisin.