Millainen ihminen vielä tänä päivänä haluaa tuhota hormonitoimintansa ja elämänsä e-pillereillä?
Söin itse pillereitä 7 vuotta. Lopetin pillerit neljä vuotta sitten, ja vasta nyt on alkanut oma hormonitoiminta palautumaan suht normaaleihin kuoseihin. Eli menkat jotakuinkin kuukausittain, ei jatkuvaa vitutusta, turvotusta ja itkunsekaista pahaa oloa ja hormonipaiseita naamassa ja milloin missäkin. Tajusin vasta pillerien lopettamisen jälkeen, miten paljon vaikuttivat omaan oloon, ei sitä huomannut ollenkaan kun niitä käytti. Kokeilin useampaa merkkiä, lähtökohtana helpottaa seksielämää ilman kumeja ja nyt jälkeenpäin ajateltuna oman terveyden kustannuksella.
Aloitin itse pillerit aikanaan perinteisen kaavan mukaan nuorena, kun "se on niin helppo ehkäisykeino" vakiintuneessa suhteessa. Sanoisin jälkikäteen, että kyseenalaistakaa pillerit joka ainoa nuori nainen. Itse en niitä alkaisi enää syömään, en vaikka mikä olisi tilanne. Oma kroppa on paljon arvokkaampi kuin "helppo" seksielämä.
Kommentit (52)
Aloitin pillerit 25-vuotiaana, että taidanpa tietää, millainen angstinen veepää olen ihan luomunakin.
Mä mietin sitä että miksei useampi käytä minipillereitä, eikö keltarauhashormonivalmiste ole keholle keveämpi ja vähemmän sivuoireita? Varmaan riippuu kyllä henkilöstä ja valmisteesta paljonkin
Itellä määrätty kivuliaisiin menkkoihin ja olen nyt testiksi pitänyt taukoa noin vuoden enkä ole oikeastaan huomannut muuta eroa, kuin ehkä vähän enemmän haluja tai ainakin kierron mukaan vaihtelevasti (mutta sinkkuna aika yhdentekevä asia) ja tietysti ne hiton kivuliaat menkat takaisin, joten tarkoitus olis jatkaa kyllä ennemmin tai myöhemmin
Varmaan olet käynyt yleisissä terveydenhoidon yksiköissä ne tarjoo jotain Yazeja jotka eivät sovi kellekkään.Tyttäreni laitoin mnenemään yksityiselle ja finnien takia sai Diane Nova pillereitä jotka ovat tehty alkujaan aknea varten sitten siitä jatkettu e.pilleriksi.Ei ole muuttunut hulluksi teiniksi ainakaan vielä.2 vuoden kulttua tehdyn papakokeen jälkeen lääkäri määräsi muita pillereitä ei ole vielä niitä ehtinyt kokeilla.
En ole käyttänyt itse koskaan, vaikka kärsin PMS-oireista ja olen kuukautisten aikaan kipeä. Olen ottanut asian niin, että en ole sairas, en tarvitse lääkitystä. Tuleepahan vähän hidastettua tahtia elämään aina ennen menkkoja ja levättyä. Muuten varmaan paahtaisin itseni burn outiin!
Aikoinaan sain finneihin, ja toimi vuosikausia moitteettomasti. Ei mitään ongelmia. Parikymmentä vuotta vetelet niin mistä sen sitten voi perustella minkäkin johtuvan pillereistä? Ahdistusta ja vuotohäiriöitä jne. voi olla ihan normaalistikin. Huomattavasti enemmän etua oli käyttää kun jättää käyttämättä. Vuoto ei runsasta, ei kipuja, pystyi siirtämään menkkoja. Kaiken paras tietysti olisi ollut jättää koko murrosikä väliin ja siirtyä nykyiselle lähemmäs vaihdevuosia hormonitasolle. Vituttaa vähemmän.
Käytin yhdistelmäehkäisyä 4 v ikävälillä 25-30 v.
Plussaa luomuun verrattuna: tasainen mieliala, ei epätoivoa ja itkeskelyä ennen menkkoja, ei ylipäänsä menkkoja kuin muutama kerta vuodessa (2 pv tyhjennysvuoto), hyvä iho, ei pelkoa raskaudesta.
Miinusta luomuun verrattuna: Limakalvojen kuivuminen, libidon ja tuntoherkkyyden aleneminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin sitä että miksei useampi käytä minipillereitä, eikö keltarauhashormonivalmiste ole keholle keveämpi ja vähemmän sivuoireita? Varmaan riippuu kyllä henkilöstä ja valmisteesta paljonkin
Itellä määrätty kivuliaisiin menkkoihin ja olen nyt testiksi pitänyt taukoa noin vuoden enkä ole oikeastaan huomannut muuta eroa, kuin ehkä vähän enemmän haluja tai ainakin kierron mukaan vaihtelevasti (mutta sinkkuna aika yhdentekevä asia) ja tietysti ne hiton kivuliaat menkat takaisin, joten tarkoitus olis jatkaa kyllä ennemmin tai myöhemmin
Mulla on minit. Ei tulis mieleenkään vaihtaa, koska kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. Viisi vuotta olen käyttänyt, toivon mukaa voin jatkossakin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen, normaalipainoinen, hyvää ruokaa rakastava, liikuntaa harrastava, työssäkäyvä. Mitä muuta haluat tietää minusta? Toisille pillerit sopivat, ei kaikista tule niiden myötä äkäisiä hormonipaiseisia ja turvonneita.
Olen itsekin kolmekymppinen, terveellistä ruokaa rakastava himoliikkuja ja yhtä lajia raskaasti treenaava työssäkäyvä ihminen. Toisille pillerit eivät ilmeisesti sovi, mutta suosittelisin testaamaan vuoden olla ilman! Voisi avartaa maailmankuvaa.
Ap
Testaan tällä hetkellä ilman olemista, koska Zoely-pillereitä ei ole saanut apteekeista viime kuukausina, ja saatavuuskatko jatkuu edelleen ainakin vielä elokuun. Testiä on nyt viikko takana, ja tämä viimeinen kesälomaviikkoni on kulunut kovassa päänsäryssä kärvistellen - itselläni ensimmäinen kerta, kun e-pillereistä on haittavaikutuksia. Toivottavasti lääketoimitukset alkavat taas sujua ja pääsen mahdollisimman pian jatkamaan hormonitoimintani ja elämäni tuhoamista e-pillereillä :-)
Voi olla, että mulla on väärää tietoa, mutta käsittääkseni tauko pitäisi olla useamman kuukauden mittainen, eikä voi vaan jättää tyyliin yhtä liuskaa välistä? Ei kai niitä pysty edes kesken kierron aloittamaan, vaan pitää odotella kuukautisten alkamiseen asti, mikä taas joillakin saattaa pillereiden lopettamisen jälkeen tarkoittaa tuota kuukausien taukoa.
En ole itse käyttänyt pillereitä kuin muutaman kuukauden nuorena, mutta silti on mielialanvaihtelua, hormoninäppyjä ym. Koen olevani onnekas kun ei tarvitse käyttää ehkäisyä (en vain tule raskaaksi). Mutta silti hormonit sekoittaa naisena normaalielämää luomunakin.
Inhoan niin paljon menkkoja, että mietin reseptin hakemista. Kierukka vain vähentää vuotoja minulla, ei poista ja nyt olen ollut ilman mitään muutaman vuoden. Muuten olo on parempi kuin hormoniehkäisyn kanssa, mutta tosiaan vihaan tätä vuotamista. Pillereiden kanssa voisi skippailla osan vuodoista..
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pillereiden puolustelijat ovat niitä, jotka eivät ole koskaan pitänyt niistä kuukautta pidempää taukoa ja väittävät kivenkovaan sivuoireettomuutta. Usein ne sivuoireet alkavat niin salakavalasti, ettei niitä edes tajuta kuin lopetettaessa. Eri asia on sitten oikeasti lääkinnällinen tarve, mutta esim. runsaisiin kuukautisiin auttaa hormonikierukka vähemmällä hormonimäärillä.
Näissä e-pilleri ketjuissa on yleensä todella paljon musta tuntuu vauhkoojia. Ja vähän kun yrittää jotain positiivista niistä sanoa, niin heti tyrmätään.
Itse aloitin pillerit 18-vuotiaana. Jätin pillerit pois 22-vuotiaana ja tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi. Aloitin taas pillerit ja kun 26-vuotiaana jätin seuraavan kerran pillerit pois, tulin toisesta kierrosta raskaaksi. Eli eivät aiheuttaneet minkäänlaista lapsettomuutta.
Itselläni pillerit ovat rauhoittaneet PMS oireita ja samaten runsaita kuukautisia. Myöskin kuukautiskivut rauhoittuivat pillereiden aloittamisen jälkeen. Ennen pillereitä saatoin pyörtyä kuukautisten aiheuttaman kivun takia.
Etenkin toisen lapsen jälkeen akne ja PMS oireet pahenivat reilusti. Melkein vuoden kokeilin olla ilman pillereitä (kun ajattelin testata millaista on olla ilman). Mutta sen jälkeen gynelle ja pillerit takaisin. Sain ne aknen hoitoon. Ja nyt 7-vuotta myöhemmin voi iho erinomaisesti eikä kuukautiskivut tai PMS haittaa elämää. Muutenkin seksielämä kukoistaa.
En suostu muuhun kuin e-pillereihin. En halua että pimperooni tungetaan mitään kierukkaa, kortsusta en tykkää, ehkäisylaastariin, - renkaaseen ja kapseliin en luota. Pillerit on parhaat ja auttaa myös iho-ongelmiin.
Taidan olla vähemmistöä. Olen 38 enkä ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä tai kuparikierukkaa. En ole suostunut rääkkäämään itseäni. Ja naimisissa olen.
Vierailija kirjoitti:
Pillereitä syöneillä tuntuu menevän kauan tulla raskaaksi, kun hormonitoiminta on niin sekaisin pillereiden lopetuksen jälkeen.
Yksilöllistä, joillakin kestää, joillakin ei.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan niin paljon menkkoja, että mietin reseptin hakemista. Kierukka vain vähentää vuotoja minulla, ei poista ja nyt olen ollut ilman mitään muutaman vuoden. Muuten olo on parempi kuin hormoniehkäisyn kanssa, mutta tosiaan vihaan tätä vuotamista. Pillereiden kanssa voisi skippailla osan vuodoista..
Täällä sama, ihan tuosta syystä syön pillereitä. Vaikka olen haluttomampi ja kiukkuisempi nyt, niin pienempi paha kuin se joka kuukausi tulviminen, hyi.
Niin no. Itse sain e-pillereistä avun todella kivuliaaseen akneen. Haittavaikutuksia pillereistä ei ole tullut.
Sellainen, joka saa ilman pillereitä kystia, helvetilliset kuukautiskivut ja niagaramaiset yli viikon kestävät vuodot.
Joka kuukausi vuotaminenhan ei ole naiselle se ns normaali ja luonnollinen, vaan vuorotellen raskaus ja imetys. Joten ei se pillerien syöminen välttämättä ole mitään kropan pilaamista.
Pillereitä syöneillä tuntuu menevän kauan tulla raskaaksi, kun hormonitoiminta on niin sekaisin pillereiden lopetuksen jälkeen.