Millainen ihminen vielä tänä päivänä haluaa tuhota hormonitoimintansa ja elämänsä e-pillereillä?
Söin itse pillereitä 7 vuotta. Lopetin pillerit neljä vuotta sitten, ja vasta nyt on alkanut oma hormonitoiminta palautumaan suht normaaleihin kuoseihin. Eli menkat jotakuinkin kuukausittain, ei jatkuvaa vitutusta, turvotusta ja itkunsekaista pahaa oloa ja hormonipaiseita naamassa ja milloin missäkin. Tajusin vasta pillerien lopettamisen jälkeen, miten paljon vaikuttivat omaan oloon, ei sitä huomannut ollenkaan kun niitä käytti. Kokeilin useampaa merkkiä, lähtökohtana helpottaa seksielämää ilman kumeja ja nyt jälkeenpäin ajateltuna oman terveyden kustannuksella.
Aloitin itse pillerit aikanaan perinteisen kaavan mukaan nuorena, kun "se on niin helppo ehkäisykeino" vakiintuneessa suhteessa. Sanoisin jälkikäteen, että kyseenalaistakaa pillerit joka ainoa nuori nainen. Itse en niitä alkaisi enää syömään, en vaikka mikä olisi tilanne. Oma kroppa on paljon arvokkaampi kuin "helppo" seksielämä.
Kommentit (52)
Olen ollut vuosia e-pillereiden käyttäjä koska ilman niitä minulla on epäsäännölliset, runsaat, pitkään kestävät ja kivuliaat menkat.
Kumiin en luota, koko ajan olisi pelko perseessä että nyt muuten varmasti petti suoja!.....
Aloittaja on taas niitä ihmisiä, joille kertakaikkiaan on äärettömän vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia, myös fyysisiltä ominaisuuksiltaan. Käytän pahan endometrioosin vuoksi. Ja käyttäisin muutenkin, koska ne taas parantavat minun elämänlaatuani. Toivottavasti ap ei itse syö paljoa lihaa, juo alkoholia tai polta tupakkaa. Koska ne tuohoavat terveyttä ja sekoittavat sitä hormonitoimintaakin.
Jotenkinhan se lisääntyminen tähän maailmaan on estettävä. Pillerit ovat vain yksi keino siihen.
Kenelle ne sopivat, ne ovat erinomainen keino estää liikakansoitusta, etenkin kun se oma yksi lapsi on jo hankittu.
Täss maailmasssa on tarjolla ja tyrkylllä, jo niin paljon myrkkyjä ja lisäaineita, sun muuta roskaa, etteivät
e-pillereiden hormoonit niitä juurikaan enää elimistössäni lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa sekottaa hormoninsa pillereillä.
Kamalaa myös saada ei-toivottu lapsi.
Kamalaa myös abortti.
Noista kolmesta on valittava tai:
Paras sitten harjoittaa seksiä vain avioliitossa tai muussa hyvin kiinteässä suhteessa, jossa vahinkolapsi ei olisi katastrofi.
Ei tarvitse valita noista kolmesta. Kondomilla on menty lasten välissä ja nyt kun lapsiluku on täynnä, mies on menossa vasektomiaan.
En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Kumilla mennyt aina ja nykyisen miehen kanssa ei mikään ehkäisy käytössä.
Ikää 30.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aina sopineet e-pillerit erinomaisesti. Niukentaneet ja lyhentäneet kuukautiset ja nykyään syön monta liuskaa peräkkäin, niin ei tule kuin muutamat menkat vuodessa ja just silloin kuin itselle sopii. Vaikea akne talttui ja iho on nykyään hyvä. Pillerit eivät ole koskaan lihottaneet tai turvottaneet, nykyinen vieläpä jopa vähän poistaa turvotusta. Mielialaan ei mitään vaikutusta. Varma ehkäisy. Mitä vielä? Miksi ihmeessä en käyttäisi pillereitä?
Etkö pelkää niiden tekevän haittaa kropallesi?
Käytin vuosia minipillereitä. Olin tasainen, suht rauhallinen ja oli mukavaa. Lopetin niiden syömisen sitten parisuhteen päätyttyä, koska mitä minä mokomilla. Oho, miten se maailma muuttuikaan. Avoimemmaksi, moniulotteisemmaksi, elämäniloisemmaksi.
En enää ryhdy käyttämään pillereitä, koska se muutos oli niin selkeä. Joko kondomi, miehelle vasektomia tai omat ehkäisypillerit. Ainakin ehkäisee, kun se naisillakin aiheuttaa monesti haluttomuutta.
Sama vika Rahikaisella. Enhän minä aluksi huomannut mitään muutoksia, mutta pikkuhiljaa loppui halut ja sekosin päästäni. Saatoin räjähtää miehelle ihan mitättömistä asioista tai aloin itkeä ties mistä. Olo oli yhtä PMS:ää päivästä toiseen enkä lopulta enää tunnistanut itseäni. Kun lopetin pillerit, halut palasivat ja mielialat normalisoitui. Meillä on ollut nyt 3 vuotta ehkäisynsä varmat päivät ja keskeytetty yhdyntä. Raskauksia ei ole tullut, joten tämä menetelmä toimii minulle. Toisaalta, jos tulisin raskaaksi niin sekin olisi ihan ok.
En ole koskaan syönyt pillereitä enkä ajatellu aloittaakkaan. Ei innosta kokeilla, että mitä ne minulle tekisi. Ehkäisynä on käytetty aina kondomia ja käytetään jatkossakin. Menkat on kipeät, mutta niiden kanssa pärjää buranalla ja levolla.
Vulvodynia, viisi fibroadenoomaa (kasvaimia) rinnoissa ja mielialan heittelyt pillereistä. Söin 15-25 vuotiaana pahoihin menkkakipuihin. Lääkäri pakotti taas uuden kasvaimen löydyttyä lopettamaan. Olo parani, kroppa ja pää on tasapainossa, vulvodynia hävisi kahdessa vuodessa eikä sen jälkeen ole ollut yhtään kasvainta. Noin kaksi vuotta meni että hormonitoiminta palautui normaaliksi, kuusi vuotta sitten siis lopetin. Ei ikinä enää....
Vierailija kirjoitti:
Vulvodynia, viisi fibroadenoomaa (kasvaimia) rinnoissa ja mielialan heittelyt pillereistä. Söin 15-25 vuotiaana pahoihin menkkakipuihin. Lääkäri pakotti taas uuden kasvaimen löydyttyä lopettamaan. Olo parani, kroppa ja pää on tasapainossa, vulvodynia hävisi kahdessa vuodessa eikä sen jälkeen ole ollut yhtään kasvainta. Noin kaksi vuotta meni että hormonitoiminta palautui normaaliksi, kuusi vuotta sitten siis lopetin. Ei ikinä enää....
Unohdin lisäksi haluttomuuden, kuivien limakalvojen haavat jne. Otan ne lamaannuttavat kivut viikoksi joka kuukausi mielummin kun yhtään pilleriä.
Sellainen joka ilman pillereitä kärsii työkykyyn vaikuttavista kuukautiskivuista (endometrioosikivuista) 2 viikkoa kuusta. Joku väitti että hormonikierukka on parempi vaihtoehto. No ei todellakaan kaikille. Itselleni tuli neljässä kuukaudessa viisi lisäkiloa. Lisänä jatkuvat kivut ja vuoto.