Korvikevauvat sairastelee helpommin
Pitääkö väittämä paikkaansa? Olen alkanut pohtimaan, kun sain esikoiseni huhtikuussa ja imetän häntä, eikä kertaakaan ole sairaana vielä ollut toisin kuin ystäväni vauva, joka on saman ikäinen ja ollut jo 2 kertaa kipeänä ja täysin korvikevauva. Ilmeisesti korvikkeesta ei saa samoja vasta-aineita?
Ja tämä ei ole mikään sota korvikevauva vs. Imetetty vaan ihan puhdasta pohdintaa, johon haen muiden kokemuksia :-)
Kommentit (73)
Mulla on 1,5v korvikelapsi. Osittaisimetetty 2 viikkoa. Ennen 1-vuotispäivää ei ollut kertaakaan kipeä. Sitten alkoi flunssakierre. Yksi antibioottikuuri kun löytyi streptokokki A. Ei korvatulehduksia. Nyt on ollut useamman viikon terveenä.
Taisi flunssakierre jatkua sen takia kun aloitti päivähoidossa. Ai niin, on ollut yksi vatsatauti, ehkä noro, sen takia ei tarvinnut käydä lääkärissä. Ei ole ollut mitään rokkoja.
Mulla on tuttavapiirissä imetettyjä ja korvikkeilla ruokittuja lapsia. Eniten näyttää sairastavan ne, joiden vanhemmat ovat hysteerisiä hygienian suhteen, mutta ovat kuitenkin laittaneet lapsensa jättipäiväkotiin. Kotihoidetut metsässä retkeilijät sairastavat vähiten.
Imetys varmasti suojaa jonkun verran ja ne paljon sairastavat imetetyt varmaan sairastaisi vielä enemmän, jos söisivät korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, imettele nyt vain vauvaasi äläkä vaivaa päätäsi toisen perheen asioilla, jotka eivät sinulle pätkän vertaa kuulu. Ole onnellinen, että ystäväsi vauva on hengissä eikä esim. kuollut aliravitsemukseen, jos korvikkeita ei olisi. Äitiys on hieman isompi juttu kuin imetys loppupeleissä.
T: 3 aikuisen lapsen äitiÄitiyteen kuuluu olennaisena osana tarjota lapselle hyvää ravintoa.
Nykykorvikkeet on hyvää ravintoa. Teollistuneissa maissa ero rintamaidon ja korvikkeen välillä on hiuksenhieno. Tästä oli tutkimuskin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 1,5v korvikelapsi. Osittaisimetetty 2 viikkoa. Ennen 1-vuotispäivää ei ollut kertaakaan kipeä. Sitten alkoi flunssakierre. Yksi antibioottikuuri kun löytyi streptokokki A. Ei korvatulehduksia. Nyt on ollut useamman viikon terveenä.
Taisi flunssakierre jatkua sen takia kun aloitti päivähoidossa. Ai niin, on ollut yksi vatsatauti, ehkä noro, sen takia ei tarvinnut käydä lääkärissä. Ei ole ollut mitään rokkoja.
Piti lisätä, että joka kerta kun lapsi on ollut kipeä niin minäkin olen ollut samassa taudissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli korvikevauva. Imetin pari kuukautta ja sitten siirtyi pullolle. On nyt kuusi, eikä edelleenkään sairasta kuin harvoin. Antibioottikuureja on ollut kaksi, joista ensimmäinen neljävuotiaana. Saman ikäinen kaverin lapsi, jota imetettiin kaksivuotiaaksi, joutui syömään jo kahtena ensimmäisenä vuotenaan kahdeksan antibioottikuuria.
Todennäköisesti enemmän vaikuttaa se, että toiset vaan ovat infektioherkempiä kuin toiset.
Sama täällä. Kahdella antibioottikuurilla selvittiin eskariin saakka. Sit alkoi sairastelu ku mammat raahaa sairaat kersat päiväkotiin. Jos haluat, että lapsi sairastelee vie hänet kaltaistensa joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, imettele nyt vain vauvaasi äläkä vaivaa päätäsi toisen perheen asioilla, jotka eivät sinulle pätkän vertaa kuulu. Ole onnellinen, että ystäväsi vauva on hengissä eikä esim. kuollut aliravitsemukseen, jos korvikkeita ei olisi. Äitiys on hieman isompi juttu kuin imetys loppupeleissä.
T: 3 aikuisen lapsen äitiÄitiyteen kuuluu olennaisena osana tarjota lapselle hyvää ravintoa.
Nykykorvikkeet on hyvää ravintoa. Teollistuneissa maissa ero rintamaidon ja korvikkeen välillä on hiuksenhieno. Tästä oli tutkimuskin tehty.
Mitkään korvikkeet eivät ole hyvää ravintoa. Koskee muutakin kuin äidinmaidonkorvikkeita.
Onko toinenkin lapsi esikoinen kuten omasi?
Sisarukset tuovat päiväkodista kaikki mahdolliset taudit.
Meidän pääosin korvikkeella elänyt lapsi ei ole syönyt vielä yhtään antibioottikuuria ja on kohta 6-vuotias. Mutta hän olikin pitkään kotihoidossa.
Meidän korvikkeella kasvanut lapsi on aina sairastellut vähän. Miltei 2-vuotta imetetty sisaruksensa sairastelee paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkään korvikkeet eivät ole hyvää ravintoa. Koskee muutakin kuin äidinmaidonkorvikkeita.
Korvikehullu taitaa olla toisella kierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan laktivisti mutta sun rinnat ei oo luomakunnan kruunut ja se tissimaito ei ole jotain mitä ei voisi korvata. Kyllähän se varmasti harmittaa ettei sillä voi kerskua mutta se on ihan ok. Kannattaa kysyä vaikka ihan sieltä neuvolasta niin sietäkin kerrovat että korvike on hyvää ravintoa lapselle vaikka rintamaito on se mihin pyritään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan laktivisti mutta sun rinnat ei oo luomakunnan kruunut ja se tissimaito ei ole jotain mitä ei voisi korvata. Kyllähän se varmasti harmittaa ettei sillä voi kerskua mutta se on ihan ok. Kannattaa kysyä vaikka ihan sieltä neuvolasta niin sietäkin kerrovat että korvike on hyvää ravintoa lapselle vaikka rintamaito on se mihin pyritään.
Tissimaitoa ei pysty korvaamaan. Neuvolassahan ne muutenkin neuvovat syömään keinotekoista ruokaa, joten niiden ohjeista ei kannata välittää, jos lapsen haluaa ruokkia hyvin.
Mun esikoisella oli niin älytön nälkä, ettei mikään tissi ois riittäny kuten ei riittäny mikään määrä korvikettavaan. Yhden kuukauden ikäisestä alkaen vetas aina iltaisin 250 ml pullon velliä niinku ei ois ikinä ruokaa saanut, röyhtäisi ja nukkui sitten tyytyväisenä koko yön. Oli kyllä poikavauva ja muuten leppoisa tapaus, mutta nälän iskiessä meni puoltoista purkkia korviketta eikä ehtinyt edes lämmittään ku muuten ois itkeny päänsä irti.
Kuten jo aloituksessa mainitsin, kyseessä ei ole sota korvikevauvojen tai imetettyjen puolesta. Se ei minua kiinnosta, eikä jaksa herättää itsessä mielipiteitä juuri nyt.
Hain vaan puhdasta kokemusta korvikevauvojen sairasteluista elämän alkutaipaleella, joka ilmeisesti ystäväni vauvan kohdalla on vain huonoa tuuria. Ja mielenkiinnosta halusin kuulla muiden kokemuksia.
Ymmärrän kyllä, että joillain imetys ei lähde käyntiin yhtä hyvin kuin minulla ja jotkut eivät edes halua imettää, se on minulle ihan fine mutta sitä en nyt hakenut tällä, anteeksi nyt vain :-)
-AP
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aloituksessa mainitsin, kyseessä ei ole sota korvikevauvojen tai imetettyjen puolesta. Se ei minua kiinnosta, eikä jaksa herättää itsessä mielipiteitä juuri nyt.
Hain vaan puhdasta kokemusta korvikevauvojen sairasteluista elämän alkutaipaleella, joka ilmeisesti ystäväni vauvan kohdalla on vain huonoa tuuria. Ja mielenkiinnosta halusin kuulla muiden kokemuksia.
Ymmärrän kyllä, että joillain imetys ei lähde käyntiin yhtä hyvin kuin minulla ja jotkut eivät edes halua imettää, se on minulle ihan fine mutta sitä en nyt hakenut tällä, anteeksi nyt vain :-)-AP
Tuskin saat tällä palstalla sympatiaa imetykselle. Neuvolassakin ohjeistetaan kaikelle teolliselle mukaruualle ihan vauvasta alkaen. Ja neuvolan ohjeet on mammoille yhtä kuin totuus.
Miksi sä et lue tutkimuksia ennemmin? On päivänselvää, et tällanen ketju täyttyy "mun vauva sai korviketta 10-vuotiaaks ja on nyt 100 vuotta ja eilen vähän yski" -vastauksista. Kuvittelitko oikeesti saavasi jotenkin objektiivista ja totuudenmukaista tietoa täältä?
Eroja on jo siinä, saako äidinmaitoa rinnasta vai pullosta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pumpattu-rintamaito-vai-imetys-tutk…
Mutta kuten useampikin on jo sanonut, monet seikat vaikuttavat sairastavuuksiin. Yksittäistapauksia on turha yrittää selittää millään yhdellä tekijällä.
Okei jos tää on väärä paikka vertailla kokemuksia niin huti meni sit. Olisiko vaikka linkata jotain tutkimustulosta aiheesta?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaverin kanssa suunnilleen samanikäiset (taaperot) lapset. Meillä on korvikelapsi, joka elää maalla eli saa jo pihasta kaikenlaista pöpöä ja tutustuu eläimiin (ja samalla näiden bakteerikantaan, hilseeseen, karvoihin jne.). Ikää nyt 2 vuotta, sairastanut enterorokon ja yhden räkätaudin. Kaverin lapsi on jatkuvasti sairaana, on hengitysoireita, ihottumaa, korvatulehduksia. Rintamaidolla oli 7 kk ajan, edelleen äitinsä tarjoaa iltamaidot imetyksellä.
Tällä kahden lapsen otannalla väitän, että ei ole merkitystä tarjotulla maidolla, vaan ehkä enemmän perimällä ja ympäristöllä.
Niin maalaista olla välittämättä tutkimustuloksista, kun "minun ja kaverin lapsi.."
Kyllähän äidinmaito parasta ravintoa on ja ehkäisee monia terveysongelmia. Ei kai kukaan tätä kiistä?
Et sitten huomannus sarkasmia kohdassa "tällä kahden lapsen otannalla"? Eli en väittänyt, että tutkimustulokset olisivat puppua.
Tosin nyt voisin väittää niin, koska tutkimuksia tehdään tavalla, joka ei ehkä ihan täytä tieteen kriteerejä. Kehitysmaissa korvike sekoitetaan veteen, joka ei ole puhdasta, joten tietenkin rintamaito on parempi vaihtoehto. Samalla korvike on kallista, sitä tarjotaan vähemmän (ja laimennetaa suositusten vastaisesti), joten tietenkin rintamaito on parempi vaihtoehto.
On epäeettistä tehdä tutkimusta, jossa osa saa pelkkää rintamaitoa, osa korviketta. Siksi tutkimusta tehdään kyselemällä vanhemmilta lapsen ravitsemuksesta. Vanhemmat voivat valita, mitä kertovat ja jättävät kertomatta. Neuvolakortin mukaan lapseni ovat olleet täysimetyksellä 6 kk, todellisuudessa jokainen heistä sai korviketta jo 5 vrk iässä ja soseita 4 kk iässä. En vain kertonut siitä neuvolassa, koska tilastot pitää saada sieviksi.
jospa se sun kaveri ihan itse etsii tarvitsemansa informaation.
Uskot tai et usko, sillä ei ole minulle merkitystä. Tosin en usko lapseni olevan ainutlaatuinen terveydenkään suhteen.
Kun ensimmäinen kuume 7-vuotiaana tuli, lapsi ihmetteli "onko kipeenä oleminen tällaista, tuntuu tosi kummalta".