Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Särkylääkepäänsärky - tietävälle kysymys

Vierailija
25.07.2019 |

En ole ikinä sisäistänyt sitä tarkoittaako yo päänsärky, särkyä joka tulee, jos ei pitkällisen käytön jälkeen ota särkylääkettä vai tuleeko särky sen takia, kun sitä lääkettä on ottanut liian usein.

Olen nyt tämän kuukauden ajan joutunut syömään mietoa opiaattia ja päätä on alkanut särkeä. Mietin sitä olenko nyt jotenkin tottunut siihen ja elimistö ns vaatii sitä tietyin väliajoin ja ilmoittaa siitä päänsäryllä vai olenko ottanut sitä liikaa ja se on aiheuttanut päänsäryn.

Tiedän, että olen saattanut mutkistaa asiaa liikaa päässäni, mutta asia ei vaan selkiydy minulle.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkepäänsärky tulee liiasta käytöstä.

Vierailija
2/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa juuri sitä että jos lääkettä yrittää lopettaa / vähentää, sitten särkee pää, vaikkei enää olisi mitään sairautta tms syytä miksi päätä särkisi. 

Eli sun tapauksessa on tosiaan niin että sinulle on tullut toleranssia lääkkeeseen sekä pitkän lääkkeen käytön takia herkistynyt kipukynnys. Ilman lääkettä säännöllisesti tulee siis se päänsärky, joka on tavallaan vieroitusoire lääkkeestä. Särkylääkepäänsärky on klassisesti juuri tätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat että tulisi liian isoista annoksista, niin ei tule. Jos tarkoitat että pitkästäaikaisesta säännölliskäytöstä, niin olet oikeassa. Mutta ei sitä aina voi LIIKAkäytöksi sanoa, jos lääke otetaan lääkärin määräyksestä noin ja sen syönnille on aihe. Opiaatteja ei tässä maassa helposti kotiin kirjoiteta, joten olettaisin että ap:nkin kuukauden kuurille on oikea syy mihin tarvitsee tehokkaan lääkkeen.

Särkylääkepäänsärky johtuu aivoissa kipua välittävän hermojärjestelmän toiminnan muutoksista, kun se tottuu että lääkettä on aina läsnä. Tosiaan tavallaan vieroitusoireita lääkkeestä. Kokonaan siitä pääsee eroon vain lopettamalla särkylääkkeen käytön riittävän pitkäksi aikaa täysin. Mutta joskus kipulääke on tarpeen ihan välttämättä muuhun vaivaan eikä näin voi tehdä.

Vierailija
4/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Esitän vielä jatkokysymyksen. Lähteekö tämä päänsärky pois vain jättämällä tämä säryn aiheuttanut lääke pois? En voi olla ottamatta sitä särkylääkettä, kun se särky mihin sitä on määrätty on niin kova.

Kerron vielä lääkkeiden nimet, jos joku osaisi sanoa mitä kannattaa tehdä. Eli otan Panacodia ja Buranaa nyt. En itse uskalla sekoitella mitään lääkkeitä, mutta osaako joku sanoa voiko tähän päänsärkyyn nyt ottaa turvallisesti jotain muuta lääkettä?

Vierailija
5/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ensimmäinen vastaaja ja toinen vastaaja ymmärsivät kummatkin tämän asian juuri niin kuin itsekin, eli päinvastoin. Nyt kyllä särkee päätä niin paljon, etten edes pysty miettimään.

Palaan myöhemmin katsomaan tähän. Kiitos teille, kun jaksatte vastata.

Vierailija
6/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Esitän vielä jatkokysymyksen. Lähteekö tämä päänsärky pois vain jättämällä tämä säryn aiheuttanut lääke pois? En voi olla ottamatta sitä särkylääkettä, kun se särky mihin sitä on määrätty on niin kova.

Kerron vielä lääkkeiden nimet, jos joku osaisi sanoa mitä kannattaa tehdä. Eli otan Panacodia ja Buranaa nyt. En itse uskalla sekoitella mitään lääkkeitä, mutta osaako joku sanoa voiko tähän päänsärkyyn nyt ottaa turvallisesti jotain muuta lääkettä?

Älä missään nimessä oma-aloitteisesti lisää uutta lääkettä, äläkä myöskään nosta nykyisen lääkkeen päivittäisannosta. Annoksen nosto / lääkkeen useammin ottohan poistaisi särkysi kyllä koska se on vieroitusoiretyyppinen, mutta syventäisi riippuvuuttasi ja vaikeuttaisi vieroitusta sitten kun et tarvitse lääkettä enää perusvaivaan mihin sen sait.

Lääkäriin yhteys, ja kerrot että sinulle on kehittynyt särkylääkepäänsärky. Lääkäri sitten katsoo mitä tehdään.

Vierailija
7/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos vaihdat panacodin tilalle alkuun panadolin. Kannattaa jutella hoitavan lääkärin kanssa. Akupuntioista kenties apuja?

Vierailija
8/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos vaihdat panacodin tilalle alkuun panadolin. Kannattaa jutella hoitavan lääkärin kanssa. Akupuntioista kenties apuja?

Eipä taida opiaattia vaativaan kipuun Panadolista oikein apua olla. Panadolin lisääminen LISÄKSI voisi jonkun verran teoriassa auttaa, mutta en suosittelisi ilman lääkärin kanssa keskustelua tekemään lääkitykseen mitään muutoksia tässä tilanteessa, koska noissa mömmäyksissä on esim. maksavaurion ja lääkeriippuvuuden syvenemisen riski.

Hätäensiapu jos kipu on aivan kauhea on ottaa sitä Panacodia lisäannos. Mutta tosiaan pysyvä omatoiminen annoksen kasvatus ei voi olla pysyväisratkaisu ongelmaan.

Vierailija
9/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tuollaisessa tilanteessa käskyn vieroittautua säryn aiheuttaneesta lääkkeestä. Tilalle kirjoitettiin Lyrica ja Triptyl kuurit, koska tarvitsin edelleen kipulääkettä. Vieroitukseen sain 3 pv saikun, mikä oli todella tarpeen.

Vierailija
10/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkepäänsärkyyn annetaan vahva kortisonikuuri, kun lääkettä ajetaan alas. Yhteys neurologiin, jos yleislääkäri ei osaa. Olen känyt tämän läpi monta kertaa kroonisen sairauteni vuoksi.

Vierailija
11/11 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa päätä tuo särky tuntuu? Itse syönyt niskaan lääkettä, mutta johtuuko niskakipu lääkkeestä, eikä jostain muusta?