Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?
Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.
Ryöppäätkö sieniä? Perkaatko puolukkaämpärin? Suolistatko kalan? Leivotko karjalanpiirakoita? Tai leivotko ylipäätään mitään? Teetkö alkuruoaksi ranskalaisen sipulikeiton krutongeilla ja pääruoaksi lampaanpaistin tuoreilla uunijuureksilla?
Onhan se hyvä, että keittiömalleja on jokaiseen makuun. Arvelen kuitenkin, että avokeittiöiden kannalla olevat kuvittelevat ruoanlaiton olevan "kolme minuuttia mikrossa" -hommaa. Samat ihmiset luultavasti vain pyyhkivät pölyt induktioliedestään ja lämmittävät teevedenkin mikrossa.
Olen eri, mutta ryöppään sienet, perkaan puolukat ja kalat ulkona terassilla. Karjalanpiirakoita olen leiponut niin kerros- ja rivitaloasuntojen erillisissä keittiöissä kuin nyt tässä omakotitalon avokeittiössä (paistan leivinuunissa). En nyt ihan ymmärrä, mitä ajoit näillä takaa, miksi nämä eivät onnistuisi avokeittiössä? Vai jätätkö sinä marjojen ja kalojen perkeet keskelle tiskipöytää odottamaan seuraavaa siivouspäivää? Taidat kuvitella, että avokeittiö on kaikilla samanlainen kuin uusissa kerrostalokopeissa, eli yhdellä parin metrin seinänpätkällä ovat pakolliset kodinkoneet ja ehkä pätkä työtasoa tiskikoneen päällä. Avokeittiöhän voi olla vaikka kuinka suuri, ei meidänkään leivinuuni olisi edellisen asunnon keittiöön mahtunut.
No juu, olet oikeassa. Onhan niitä avokeittiöitäkin monen laisia, mielessäni oli vähän tämäntyyppinen:
http://www.sisustuspaletti.fi/koti-valkoinen/
En voi kuvitella edes, miten tuon kodin keittiössä edellä mainitsemani hommat hoidetaan :D
Kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.
Monet ruoat eivät kokkausvaiheessa tuoksu mitenkään hyviltä. Esimerkiksi paistetut silakat maistuvat herkullisilta, mutta ei niiden haju paistovaiheessa mikään sulotuoksu ole. Samoin on kaaliruokien kanssa. Läskisoosi. Jopa lettujen käry paistovaiheessa on aika ällö. Valmiin ruoan tuoksu tarjoillessa ja syödessä on aivan eri asia.
Ja käry jää ja pinttyy, jollei ole hyvää ilmastointia.
Juu, eikä sellaista liesituuletinta ole olemassakaan, joka vetäisi kaalikeiton hajut :D Tai edes letunpaiston käryt. ei, vaikka kuinka väittäisivät. Nämä ihmiset eivät ymmärrä kokkaamisesta mitään.
Tai sitten ovat kuin me, eivätkä syö kaaliruokia ja paistavat lettujen sijaan pannukakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.
Ryöppäätkö sieniä? Perkaatko puolukkaämpärin? Suolistatko kalan? Leivotko karjalanpiirakoita? Tai leivotko ylipäätään mitään? Teetkö alkuruoaksi ranskalaisen sipulikeiton krutongeilla ja pääruoaksi lampaanpaistin tuoreilla uunijuureksilla?
Onhan se hyvä, että keittiömalleja on jokaiseen makuun. Arvelen kuitenkin, että avokeittiöiden kannalla olevat kuvittelevat ruoanlaiton olevan "kolme minuuttia mikrossa" -hommaa. Samat ihmiset luultavasti vain pyyhkivät pölyt induktioliedestään ja lämmittävät teevedenkin mikrossa.
Olen eri, mutta ryöppään sienet, perkaan puolukat ja kalat ulkona terassilla. Karjalanpiirakoita olen leiponut niin kerros- ja rivitaloasuntojen erillisissä keittiöissä kuin nyt tässä omakotitalon avokeittiössä (paistan leivinuunissa). En nyt ihan ymmärrä, mitä ajoit näillä takaa, miksi nämä eivät onnistuisi avokeittiössä? Vai jätätkö sinä marjojen ja kalojen perkeet keskelle tiskipöytää odottamaan seuraavaa siivouspäivää? Taidat kuvitella, että avokeittiö on kaikilla samanlainen kuin uusissa kerrostalokopeissa, eli yhdellä parin metrin seinänpätkällä ovat pakolliset kodinkoneet ja ehkä pätkä työtasoa tiskikoneen päällä. Avokeittiöhän voi olla vaikka kuinka suuri, ei meidänkään leivinuuni olisi edellisen asunnon keittiöön mahtunut.
No juu, olet oikeassa. Onhan niitä avokeittiöitäkin monen laisia, mielessäni oli vähän tämäntyyppinen:
En voi kuvitella edes, miten tuon kodin keittiössä edellä mainitsemani hommat hoidetaan :D
Kamala.
Ihan hirveä. Kyllä tuossa estetiikka ja viihtyvyys laskee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään tosi paljon ruokaa ja ollaan innokkaita leipomaan, ja tykätään avokeittiöstä. Ihme käsitys että jos ei ole erillistä keittiöhuonetta ei välitä ruuanlaitosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.
Monet ruoat eivät kokkausvaiheessa tuoksu mitenkään hyviltä. Esimerkiksi paistetut silakat maistuvat herkullisilta, mutta ei niiden haju paistovaiheessa mikään sulotuoksu ole. Samoin on kaaliruokien kanssa. Läskisoosi. Jopa lettujen käry paistovaiheessa on aika ällö. Valmiin ruoan tuoksu tarjoillessa ja syödessä on aivan eri asia.
Juu, eikä sellaista liesituuletinta ole olemassakaan, joka vetäisi kaalikeiton hajut :D Tai edes letunpaiston käryt. ei, vaikka kuinka väittäisivät. Nämä ihmiset eivät ymmärrä kokkaamisesta mitään.
Tai sitten ovat kuin me, eivätkä syö kaaliruokia ja paistavat lettujen sijaan pannukakkuja.
Kuka haluaa katella keittiönkaappeja olohuoneessaan? Ne kaapit eivät todellaakaan ole mitään sisustuselementtejä. Itse haluan sisustaa asuntoni kauniisti ja myös nauttia siitä tunnelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri rakentamassa itse suunniteltua taloa tupakeittiöllä. Olen ollut jo 10 vuotta sitä mieltä että tupakeittiö ehdottomasti. Ensinnäkin väliseinä tekisi tilan ahtaamman tuntoiseksi ja toisekseen on mukavaa olla samassa tilassa muiden kanssa kun hääräilee keittiössä. En ymmärrä näitä kommentteja että keittiön sotkut näkyy olohuoneeseen, kun ne sotkut kuuluu siivota. Jos on sotkua keittiössä, niin todnäk sitä on myös olohuoneessa... Ilmanvaihdolla hallitaan käryt ja hajut, ja nykyiset kodinkoneet on hiljaisia joten eivät häiritse. Hassua kun olen asunut pitkään pienissä vuokrakämpissä joissa on keittiö oh:n yhteydessä, eikä rasvaa löydy muualta kuin lieden välittömästä läheisyydestä, surkeasta liesikuvun imutehosta huolimatta. En todellakaan haluaisi erillistä keittiötä, ellei kyse olisi jostain vanhasta kartanosta erillisine ruokailuhuoneineen yms. Minulle se ei ole mikään muotijuttu.
Mulla kyse on estetiikasta ja huoneen tunnelmasta. En tykkää että olkkariin näkyy keittiökaapistot, jääkaappi yms. Mulla on tosin muutenkin kai sisustusmaku sellainen mistä moni ei nykypäivänä niin välitä, haluan mm. käyttää värikkäitä tapetteja, maalata listoitukset tapettiin sointuvalla värillä ja luoda erilaisia tunnelmia eri huoneisiin. Iso huone jossa on tavallaan kolme käyttötarkoitusta (keittiö/olkkari/ruokailu) ei tarjoa mahdollisuutta tällaiselle. Esimerkiksi olohuone on mielestäni viihtyisä silloin kun se on sellainen vähän pienempi pesämäinen, vähän hämyisä tila kirjahyllyineen, sohvineen ja lamppupöytineen, jonne voi vetäytyä ja vaikka laittaa halutessaan oven kiinni. Saan onneksi asua vanhassa hirsitalossa jossa tämä on mahdollista.
Meillä edellisessä asunnossa oli erillinen keittiö ja ruokailutila. Nykyisessä taas keittiö, ruokailutila ja olohuone ovat samassa tilassa. Ruokailutilan ja keittiön välissä on kaapistot, niin alhaalla kuin ylhäällä, mutta keskeltä auki.
Olemme hyvin tyytyväisiä nykyiseen ratkaisuun. Ruokapyötä ja keittiö ovat merkittävästi suuremmalla käytöllä kuin edellisessä asunnossa. Kodinkoneiden äänet eivät oikeasti häiritse, vaikka niistä lähtevän äänen huomaa.
Sisustuksellisesti on kyllä mahdollista jakaa samassa tilassa eri alueita onnistuneesti eri "teemoihin". Tuo vaatii vain hieman enemmän suunnittelua. Samoin olohuoneesta saa kodikkaan ja pesämäisen, vaikka se ei olisi pieni koppi.
Ei se kyllä ole MINUN mielestäni yhtään sama asia jos isossa huoneessa on eri alueita eri toiminnolle vs. se että on joka asialle oma huoneensa. Mutta kukin tyylillään ja tärkeintä että viihtyy itse.
En ole koskaan juossut muodin perässä.Vaatteet olen osin tehnyt itse sellaiset joista pidän.Talot joissa olen asunut ovat olleet käytännöllisiä eivät jonkun muodin mukaisia.Ihme laumasielujen juttuja nuo että kaikilla pitää olla muodin mukainen kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Kuka haluaa katella keittiönkaappeja olohuoneessaan? Ne kaapit eivät todellaakaan ole mitään sisustuselementtejä. Itse haluan sisustaa asuntoni kauniisti ja myös nauttia siitä tunnelmasta.
Ehkä. Mulle ehkä tärkeämpää on kuitenkin että keittiöstä näkyy muutakin kuin ne keittiönkaapit ja tiskialtaat. Jos ruoanlaittoa varten pitäisi vetäytyä jonnekin radiohiljaisuuteen palo-oven taakse niin myönnän - mikroaaltouuni tulisi hyvin nopsaan olohuoneeseen ja tyytyisin einespitsaan.
Erilliskeittiöfaneille on pöyristyttävän paljon tarjontaa useamman vuosikymmenen rakennuskannasta. Antakaa meidän avokeittiötä ja modernia tupaa ihannoivien edes nauttia siitä pikkuriikkisestä nykyvalikoimasta ja vanhasta jäljellejääneestä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen yhtenäistilan nimi suomeksi on tupa. Se on ollut muotia noin 10000 vuotta. Saapa nähdä, milloin poistuu muodista.
niin, Köyhien keskuudessa ollut muotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän kohdalla ei pidä paikkaansa. Meillä slow-food on jo äidinmaidossa opittu. 3-4 h padan haudutus on jokaviikkoista ja meneehän laatikkoruuissakin tunti. Arjen itsetehdyt pikaruuat tulee kyllä 15-30 min mutta mikroa käytän vain pakasteiden sulatuksessa jos olen unohtanut ottaa ajoissa jääkaappiin sulamaan. Eineksiä ei tässä keittiössä nähdä. Lähes jokapäiväinen leipominen vielä lisäksi
Missäs mä sitten viihdyttäisin vieraita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olinpa juhlissa talossa, jossa keittiö on yhdessä olohuoneen ja ruokailutilan kanssa, suurta avointa tilaa. Pitopalvelun oli mukava häärätä siinä kaikkien vieraiden edessä. Ei kiitos.
Meillä on keittiön ja olohuoneen välillä seinä. Unelmani on rakennuttaa talo, jossa keittiö on erillisen oven takana, oma huoneensa. Olkoot trendit mitä tahansa.Juu, yksien pitopalvelujuhlien takia noiden ihmisten olisi siis sun mielestä pitänyt ymmärtää ostaa sellainen asunto, jossa erillinen keittiö. :D
Pöljä. Et kyllä ymmärtänyt pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupa on aina kuulunut suomalaiseen elämäntapaan.
Niin, köyhillä maalaisilla. Ei koskaan kaupungissa.
Ei maallakaan "paremman" väen taloissa. Meillä on vanha talo maalla ja tässä on alunperin ollut kuistilta jopa erilliset sisäänkäynnit keittiöön ja olohuoneeseen.
Itse remontoimme niin, että keittiö ja ruokailutila tehtiin toiseen päähän taloa ja olohuone jäi entiselle paikalleen toiseen päähän. Minusta on ihanaa, ettei ole pakko siistiä keittiötä aina heti, kun siellä jotain tekee, vaan joskus voi vain jättää tiskit altaaseen ja laittaa oven kiinni -poissa silmistä, poissa mielestä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja vierastarjoilut on sipsipussi olkkarin pöydällä ja kermaviili purkissaan jollain dippijauheella höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et voi kuvitella? Varsinkin tuon saarekkeen päällähän mahtuu suolistamaan isommankin kalan, perkaamaan ämpäreittäin marjoja, leipomaan, kokkaamaan, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten et voi kuvitella? Varsinkin tuon saarekkeen päällähän mahtuu suolistamaan isommankin kalan, perkaamaan ämpäreittäin marjoja, leipomaan, kokkaamaan, tms.
Ja jäljet korjataan välittömästi. Voilá, keittiö on taas siisti.
Olen kerran kokkiystäväni kanssa pilkkonut kokonaisen 50kg villisian keittiössä. 3h meni mutta jäljelle jäi vain pieni kasa luita ja kulhollinrn rasvaa ja roippeita. 5min ja keittiö oli taas siisti.
Sehän on ihan kokista kiinni onko sotkua vai ei. Ihan eri asia latooko lautaset juhlissa siististi pääkkekäin ja aterimet omaan laariin odottamaan vai sellaisen kenottavan keon missä ruuanjätteet ja servetit valuu laidan yli ruuanjätteiden kanssa. Kykaan ei huomaa jos olet srn 2-3 min kauemmin tiskipöydän ääressä
Minä puhuin aiemmin harrastuksistani, jotka helposti sotkevat keittiön. En tosin sanallakaan sanonut mitään ruoanlaitosta, koska se pointti ei ole olennainen. On monenlaisia harrastuksia, ruoanlaitto on vain yksi (Ei minun). Minä myös sanoin, että juuri siksi haluan, että olohuoneessa on eri tunnelma, joten voin henkisesti siirtyä paikasta toiseen.
Mitä tuollainen "En ymmärrä keittiön sotkuja" on? Onko se ihan aidosti käsityskyvyn puutetta ja ymmärtämättömyyttä, vai pelkästään ylimielisyyttä? Väitätkö, aikuinen ihminen, ihan oikeasti, ettet käsitä muiden elävän eri tavoin kuin juuri sinä siinä omassa kodissasi? Jos näin on, niin nyt ainakin tiedät enemmän.
Ja tuo kokkailuylimielisyys, hohhoijaa. Ei avokeittiöfanitus tarkoita, ettei ryöppäisi sieniä tai paistaisi piirakoita, jos niin haluaa. Erillisen keittiön haluamiselle voi olla useita syitä, joista ruoan käry saattaa olla vähäisin, kuten itselläni. En suolista kaloja tai ole mikään ehtoisa emäntä. Jos jotain en ymmärrä, niin sitä, ettei tällaisesta asiasta voi keskustella ilman omahyväisyyttä ja muiden alentamista. Aika pientä.
Eiköhän pääpointti ole se, että jokaisella on mieltymyksensä ja tapansa keittiöidenkin suhteen. Aloituksessa viitattiin asuntomessujen huusholleihin joissa kaikissa oli avokeittiöratkaisu. Kannattaisi olla vähän enemmän monimuotoisuutta niissä.
Tämän lisäksi, kuten joku jo aiemmin kirjoitti, on harmi, että ihmiset repivät seinät pois ja ta-daa! avokeittiö on syntynyt olohuoneen peräseinälle. Olen nähnyt alkuperäisen paikalleen umpipuusta rakennetun työtehoseuran suunnitteleman 50-luvun keittiön tuhotun tässä vimmassa. Se keittiö oli sen asunnon helmi. Voin kertoa, että se oli mittasuhteiltaan ja toiminnoiltaan ihannekeittiö!
Että jos ei ihan kaikkea samaan muottiin tehtäisi, ja ainakin säilytettäisiin talon ja asunnon omaleimaisuus.
Tässäkin keskustelussa huomaa kirjoittajien eri iät! Ei siinä mitään, mutta kun joku kuvitteli, että erilliskeittiöt on 70-luvulla tulleet :D Ei löydy Helsingistä ainoatakaan 1900 luvun alkupuolella rakennettua kivitaloa, jossa olisi tupakeittiö! Kyllä silloin keittiöt suunniteltiin mahdollisimman kauas oleskelu- ja seurustelutiloista. Niitä ei luojan kiitos yleensä voi purkaa, koska useimmiten rakenteet ovat kantavia myös näissä väliseinissä.
Vaikea on saada asuntomessuille monimuotoisuutta väkisin, kun omistajat kuitenkin itselleen ne talot sinne rakentavat. Jos kaikki tykkäävät avokeittiöstä niin sittenhän kaikissa on avokeittiö.