Milloin menee pois muodista isot olohuone, keittiö, ruokailutila yhdistemät?
Talovalmistajat eivät näytä muuta tarjoavan, asuntomessuilla KAIKISSA asunnoissa oli samanlainen pohja: yhtenäinen keittiö, ruokailutila ja olohuone yhdistelmä. Milloin tämä menee pois muodista?
Kommentit (149)
Asuimme jonkin aikaa 50-luvulla rakennetussa 62 neliön kolmiossa, jossa oli erillinen keittiö. 1 makuuhuone oli niin iso että sinne mahtui parisänky, yksi taas sellainen palvelijanhuone johon ei yhden hengen sängyn lisäksi mahtunut kuin yöpöytä ja pieni hylly. Pariskunnalle tuo olisi ollut varmasti ok, mutta perheasunnoksi hankala tuon minimakkarin takia. Avokeittiö olisi mahdollistanut että se minihuone olisi ollut isompi. Mutta kuten sanottu, ihmisten tarpeet ovat erilaiset, ja hyvä olisi jos eri kokoisissa asunnoissa olisi myös erilaisia keittiöratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.
En ole niin täydellinen kokki, etteikö joskus tulisi ihan sanan mukaisesti käryä. Palaneen käryä juurikin.
Sitä paitsi, minusta on kiva, ettei hyväkään ruoan tuoksu leiju raskaana pilvenä olohuoneessa.
Meillä on talossa ilmastointi ja keittiössä liesituuletin sitä varten. Ainoa kerta vuodessa kun voi sanoa että tulee "käryä" on silloin kun paistetaan 100 bliniä juhlissamme. Muuten tuoksuu vain hyvä ruoka.
Eikä tuo sotkukaan häiritse, isoissakin juhlissa on tosi nopeaa laittaa astiat heti pyörimään koneeseen ( tosi hiljainen) ja latoa loput siististi tasolle. Kuluneiden 23v aikana ei kukaan ole vielä valittanut enkä itse ole ikinä katsonut juhlien lautaspinoja toisten kotona.
16
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te asutte ahtaasti ja ajattelette pienesti. Meillä on keittiö-ruokatila-olohuone -yhdistelmä, eli saareke ja iso ruokapöytä löytyy, samoin kaasu- ja induktioliesi ja pyrolyysiuuni. Lisäksi on kodinhoitohuoneessa toinen jääkaappi-pakastin ruuan säilytykseen, toinen olohuone oleskeluun ja erillinen tv-huone, jossa myös takka. Lisäksi lasitettu terassi kesäkeittiöineen ja toinen lasitettu terassi, jossa palju ja poreamme. Makuuhuoneita on kolme, työhuoneita kaksi. Vessoja kolme, yksi hieman erillään saunasta ja suihkusta, mutta vilvoitteluterassilta on helppo käydä siinä. Toinen WC on tilava ja sitä käytetään pääasiassa, kolmannessa (yläkerrassa) on lisäksi suihku, tämä on lähinnä makuuhuoneen ja toisen työhuoneen käytössä. Rakastan tätä tilaa ja avaruutta!
Me muutimme juuri pienempään taloon talvella.
Meillä oli 2 paljon käytettyä olohuonetta (toinen enemmän kirjasto/kotiteatteri) , 36m2 keittiö (pyrolyysiuuni ostettu jo 13v sitten), 3 vessaa, kph ja saunaosasto. Makkareita 3 joista yhdessä oma kph ja puoliavoin pukeutumishuone, työhuone. N 100m2 terasseja, uima-allas yms. Oma mustikkametsä lähellä stadia.
Rakastin sitä avaruutta mutta lopulta ajattelimme että kun kohta olemme tässä kaksin emme enää rarvitse niin paljoa. Panostus elämään alkaa olemaan muualla.
Nyt meillä on puolet vähemmän neliöitä mutta 1 tasossa joten tämä on tosi tilava. Keittiö-oh-ruokailutila 54m2 on oikein sopiva. Makkareita sama määrä kuin ennenkin mutta yksi on työ/vierashuone. Vessoja 2, tilava saunaosasto.
Poistimme kaiken "tuplan" ja pienensimme esim mh neliöitä (me vain nukumme siellä) ja yllätykseksemme tuntuu että tilaa on edelleen todella paljon.
Juhlat ovat monille kuitenkin aika harvinaisia. Avoimia tiloja markkinoidaan juhlamielikuvilla, vaikka tutkimusten mukaan käsittääkseni suomalaiset kutsuvat aina harvemmin muita kotiinsa ja viettävät illanistujaisia. Allekirjoitan itse saman. Enkä nyt sano, että jokaisen iloisen rapujuhlijan on erikseen tultava kertomaan itsestään tähän, koska kyse on yleisestä tasosta. Jos keskimäärin kyläilykulttuuri kodeissa vain vähenee, on se melkoisessa ristiriidassa sen kanssa, että suunnilleen 97% tällä hetkellä rakennettavista uudisasunnoista tehdään markkinoiden niitä juuri sillä mielikuvalla. Ihana iso suku kokoontuu aina viikonloppuisin ja ystävien kanssa kokkaillaan yhdessä. Käytännössä useinkaan ei, ja meitä yhden lapsen sinkkuvanhempia on myös, joilla ei ole mitään suurta sukua tai tarvetta tarkkailla lapsikatrasta hellan äärestä. (Lapsi oli pienenä keittiössä ihmetellen jotain kattiloita ja vispilöitä, mielestäni se oli kätevää. Puhumattakaan miten kätevää oli ovi siinä keittiössä, jolla tarvittaessa sai lapsen pois niiden vispilöiden kimpusta. )
Ehjät seinät ja ovet ovat toisille ihan toivottavia asioita, eikä kaikkien tarpeet ole 1:1. Muiden haukkuminen possuiksi ei ole mitään keskustelua ja erilaisten tarpeiden ymmärtämistä, vaan typerää ylimielisyyttä ja kuvitelmaa, että oma tapa elää on ainoa oikea. Ei se ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen yhtenäistilan nimi suomeksi on tupa. Se on ollut muotia noin 10000 vuotta. Saapa nähdä, milloin poistuu muodista.
Varmaan ens vuonna :D
Niin eikö se idea ole tehdä sellaisia keittiöitä, mitä ei 5 vuoden kuluttua saa myytyä kenellekkään ilman perusteellista remonttia.
Jos rakentaa itselleen kodin, eikö ideana ole rakentaa sellainen, missä viihtyy itse seuraavat 50 vuotta, eikä sellaista, mikä myydään 5 vuoden päästä pois?
Nykyisin on paljon myynnissä 40-50 vuotta vanhoja omakotitaloja, jotka on rakennettu omin käsin oman perheen tarpeeseen. Ikävä vaan, että ne ei mene kaupaksi. Jos asuntoa aikoo vaihtaa 5-10 vuoden välein, kannattaa jälleenmyyntiarvoakin miettiä.
näissä ongelma on sijainti yleensä. toki jos leiska on älytön se haittaa hiukan, mutta jos paikka on hyvä se liikkuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös tuo avoin ratkaisu, joka on todella epäkäytännöllinen. Jos joskus rakennutan talon niin ehdottomasti haluan erillisen keittiön. Ruoan haju leviää joka paikkaan nyt ja on todella rasittavaa laittaa ruokaa vieraiden seurustellessa samassa tilassa huutaen kilpaa liesituulettimen kanssa.
Ongelmana siis liesituuletin. Meillä ei ole liesituuletinta ollenkaan. Meillä on katolla ulkona huippuimuri, eli melu ja haju on ulkona, ei sisällä. Ihan sama, onko avoratkaisu vai mikä, kun melu ei ole talossa sisällä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ihan heti mene muodista, kosa yhtenäinen tila on loistava keino rakentaa "keittiö" tilaan, missä sitä ei oikeasti ole. Tämä on ihan lottovoitto rakennuttajille. Nytkin lähistöllä nousee uusia taloja, joita mainostetaan tasokkaina. Tasokasta ilmeisesti on 56 neliön 3h+k. Käytännössä keittiö on vain yksi seinä olohuoneessa ja sohvan saa laittaa kiinni pöytään. Eräs rakennuttaja mainosti juuri kotia, jonka esimerkkikuvassa vastapäätä isoa kulmasohvaa on jääkaapin ovi. Sehän on ihan vitsi.
Toivon todella, että muoti muuttuisi. Olen etsinyt pitkään asuntoa, missä olisi erillinen keittiö, mutta huonolta näyttää. :( Minulle keittiön kaapistot eivät ole mikään sisustuselementti ja haluaisin olohuoneen olevan rauhallinen kokonaisuus. En harrasta seurakokkailuja, mutta harrastan paljon asoita, jotka voivat sotkea keittiön. Mielelläni pidän ne hommat nimenomaan siellä, enkä olohuoneen seinällä. On rentouttavaa, kun on tila, jonka voi pitää erillään toiminnasta ja saa rauhassa vaan istua ja lukea.
Ymmärrän ihmisten viehtymyksen avoimeen tilaan ja monella se toimii. Toivoisin vaan, että se ei olis tasan ainoa vaihtoehto meille, joilla ei ole fyrkkaa lähteä trendejä vastaan. Minulla ei myöskään ole massia alkaa hankkia mitään ultrahiljaisia kodinkoneita, joten niiden käymisen todellakin kuulee. Mielellään ei siis nojatuolissa rentoutumistilassa. :)
Minullakin olisi tarve muuttaa ja siksi katselen paljon myynti-ilmoituksia. Uusien asuntojen pohjaratkaisut ovat ihan erilaisia. Nyt on vanhassa asunnossa kaksio tuon 56 neliötä, ei saunaa, pieni kylppäri, keittiö kauimpana olohuoneesta ja kompakti, mutta niin, että ruokapöytä mahtuu. Ratkaisut mahdollistavat tilavat olohuoneen ja makuuhuoneen, joissa on paljon seinäpinta-alaa. Pyörätuoliympyröitä en tarvitse. Keittiö on tavallaan harrastustila, saatan paloitella siellä sisäelimiä ja tehdä kaalikääryleitä. Harrastan slow cookingia, ja haluan välillä olla rauhassa olohuoneessa, vaikka keittiössä on monenlaista kesken. Ei kaikki ruoanlaitto ole sellaista, että pikaisesti paistetaan jotain tai valmistellaan makaronilaatikkoa hetki, vipataan se uuniin ja siivotaan keittiö.
Tuo on juuri se idea miksi erilliskeittiöt tulivat. Vakava ruoanlaitto. 60-70-luvut.
Hidasta kokkausta voi kuitenkin tuon ajan jälkeen harrastaa niinkin että paistin räiske tai uunipuuron porina leivinuunista säestää dekkarin lukua pimenevässä syysillassa. -50-luku ja uusvanha paluu. Aah. Kaikki eivät tahdo kuoria porkkanoita kiikkerällä keittiöjakkaralla jossakin minilaitoskeittiössä talon perimmäisessä visusti muista tiloista paloturvaovilla eristetyssä tilassa. Ei ihme että jää kesken. Kesäisin eli puolet vuodesta kaalikääryleet on kivointa kääriä oleskelutuvan yhteydessä olevalla terassilla tai pihakeittiössä. Miksi pitäisi vetäytyä johonkin perunakellariin askaroimaan otsalampun tai pahimmassa tapauksessa muun -työ-valon loisteessa kuin leikkaussalihenkilökunta.
Ei koskaan. Rakentajat säästävät rakennuskuluissa ja myyvät pieniä asuntoja kolmioina. Asuimme 63,5 m2 kaksioissa, jossa oli kolme erillistä ovellista huonetta. Yksi oli keittiö, toinen oli olohuone ja kolmas makuuhuone. Nykyään noilla neliöillä on kolmio ja yksi huonrista keittiö/olohuone yhdistelmä, jolloin huoneluku on ihan sama kuin kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa talon muodin mukaan eikä oman mieltymyksen?
Aika moni. Jos esimerkiksi haluaa uudempaa taloa tai ihan uuden ja linjaus on avomallinen niin onko valinnan varaa. Talon ostoon vaikuttaa aika moni muukin asia kuin keittiö kuten sijainti, hinta ja ylipäätään talon koko omiin tarpeisiin, jossain on kuitenkin asuttavakin. Trendejä osataan markkinoida ja myydä niin hyvin, että ihmiset menee siihen, joku sitten tykkää ja joku katuu. Eikä nämä trendi asiat koske vain taloja. Harvoilla on rahaa niin paljon, että voidaan rakennuttaa talo just eikä melkein ja teetättää vaikka kaakelit mittatilauksena mieleisellä kuviolla. Se on myös palvelua, että kansalaisilla olisi valinnan varaa hankkia koti omiin tarpeisiin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen yhtenäistilan nimi suomeksi on tupa. Se on ollut muotia noin 10000 vuotta. Saapa nähdä, milloin poistuu muodista.
Varmaan ens vuonna :D
Niin eikö se idea ole tehdä sellaisia keittiöitä, mitä ei 5 vuoden kuluttua saa myytyä kenellekkään ilman perusteellista remonttia.
Jos rakentaa itselleen kodin, eikö ideana ole rakentaa sellainen, missä viihtyy itse seuraavat 50 vuotta, eikä sellaista, mikä myydään 5 vuoden päästä pois?
Nykyisin on paljon myynnissä 40-50 vuotta vanhoja omakotitaloja, jotka on rakennettu omin käsin oman perheen tarpeeseen. Ikävä vaan, että ne ei mene kaupaksi. Jos asuntoa aikoo vaihtaa 5-10 vuoden välein, kannattaa jälleenmyyntiarvoakin miettiä.
Harva vaihtaa omakotitaloa 5-10 vuoden välein. Vanhemmat asuivat omassaan melkein 50 vuotta. Meni kaupaksi.
Juuri rakentamassa itse suunniteltua taloa tupakeittiöllä. Olen ollut jo 10 vuotta sitä mieltä että tupakeittiö ehdottomasti. Ensinnäkin väliseinä tekisi tilan ahtaamman tuntoiseksi ja toisekseen on mukavaa olla samassa tilassa muiden kanssa kun hääräilee keittiössä. En ymmärrä näitä kommentteja että keittiön sotkut näkyy olohuoneeseen, kun ne sotkut kuuluu siivota. Jos on sotkua keittiössä, niin todnäk sitä on myös olohuoneessa... Ilmanvaihdolla hallitaan käryt ja hajut, ja nykyiset kodinkoneet on hiljaisia joten eivät häiritse. Hassua kun olen asunut pitkään pienissä vuokrakämpissä joissa on keittiö oh:n yhteydessä, eikä rasvaa löydy muualta kuin lieden välittömästä läheisyydestä, surkeasta liesikuvun imutehosta huolimatta. En todellakaan haluaisi erillistä keittiötä, ellei kyse olisi jostain vanhasta kartanosta erillisine ruokailuhuoneineen yms. Minulle se ei ole mikään muotijuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Etsin juuri parhaillaankin asuntoa missä olisi keittö erikseen. Ovea ei ole pakko olla mutta kuitenkin erillisenä huoneena. En voi sietää ruoan käryä ja likasten astioiden näkymistä olohuoneeseen. Tulee niin köyhä ja epäviihtyisä fiilis. Haluan olohuoneen olevan siisti ja kaunis rentouttava tila, jonne voi kutsua vieraitakin ilman, että kaikki keskeneräiset kokkailut ja käryt ovat samassa tilassa.
Onko ruuan käry sama kuin ruuan tuoksu? Tätä olen aina ihmetellyt, kun minua ei ole koskaan haitannut jos jossain tuoksuu hyvä ruoka.
Monet ruoat eivät kokkausvaiheessa tuoksu mitenkään hyviltä. Esimerkiksi paistetut silakat maistuvat herkullisilta, mutta ei niiden haju paistovaiheessa mikään sulotuoksu ole. Samoin on kaaliruokien kanssa. Läskisoosi. Jopa lettujen käry paistovaiheessa on aika ällö. Valmiin ruoan tuoksu tarjoillessa ja syödessä on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Toiset tykkää erillisestä keittiöstä, toiset eivät, riippumatta siitä mikä milloinkin on muodissa.
Muoti vain näyttää muuttuvan hitaasti. Meillä on 2000-2001 valmistunut rivitaloasunto tuolla mainitulla olohuonemallilla. Juuri katsottiin valmiita ok-taloja, ja niistä löytyi lähinnä samalla muotilla tehtyjä.
Yhdessä oli pohjapiirros identtinen muitakin huoneita myöten.
Meillä on lyhyt  väliseinä olohuoneen ja keittiön välillä, mutta siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Haaveilen keittiöremontista ja osan seinän puhkaisusta, ts. baarikeittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Monet ruoat eivät kokkausvaiheessa tuoksu mitenkään hyviltä. Esimerkiksi paistetut silakat maistuvat herkullisilta, mutta ei niiden haju paistovaiheessa mikään sulotuoksu ole. Samoin on kaaliruokien kanssa. Läskisoosi. Jopa lettujen käry paistovaiheessa on aika ällö. Valmiin ruoan tuoksu tarjoillessa ja syödessä on aivan eri asia.
Ja käry jää ja pinttyy, jollei ole hyvää ilmastointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.
Ryöppäätkö sieniä? Perkaatko puolukkaämpärin? Suolistatko kalan? Leivotko karjalanpiirakoita? Tai leivotko ylipäätään mitään? Teetkö alkuruoaksi ranskalaisen sipulikeiton krutongeilla ja pääruoaksi lampaanpaistin tuoreilla uunijuureksilla?
Onhan se hyvä, että keittiömalleja on jokaiseen makuun. Arvelen kuitenkin, että avokeittiöiden kannalla olevat kuvittelevat ruoanlaiton olevan "kolme minuuttia mikrossa" -hommaa. Samat ihmiset luultavasti vain pyyhkivät pölyt induktioliedestään ja lämmittävät teevedenkin mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri rakentamassa itse suunniteltua taloa tupakeittiöllä. Olen ollut jo 10 vuotta sitä mieltä että tupakeittiö ehdottomasti. Ensinnäkin väliseinä tekisi tilan ahtaamman tuntoiseksi ja toisekseen on mukavaa olla samassa tilassa muiden kanssa kun hääräilee keittiössä. En ymmärrä näitä kommentteja että keittiön sotkut näkyy olohuoneeseen, kun ne sotkut kuuluu siivota. Jos on sotkua keittiössä, niin todnäk sitä on myös olohuoneessa... Ilmanvaihdolla hallitaan käryt ja hajut, ja nykyiset kodinkoneet on hiljaisia joten eivät häiritse. Hassua kun olen asunut pitkään pienissä vuokrakämpissä joissa on keittiö oh:n yhteydessä, eikä rasvaa löydy muualta kuin lieden välittömästä läheisyydestä, surkeasta liesikuvun imutehosta huolimatta. En todellakaan haluaisi erillistä keittiötä, ellei kyse olisi jostain vanhasta kartanosta erillisine ruokailuhuoneineen yms. Minulle se ei ole mikään muotijuttu.
Mulla kyse on estetiikasta ja huoneen tunnelmasta. En tykkää että olkkariin näkyy keittiökaapistot, jääkaappi yms. Mulla on tosin muutenkin kai sisustusmaku sellainen mistä moni ei nykypäivänä niin välitä, haluan mm. käyttää värikkäitä tapetteja, maalata listoitukset tapettiin sointuvalla värillä ja luoda erilaisia tunnelmia eri huoneisiin. Iso huone jossa on tavallaan kolme käyttötarkoitusta (keittiö/olkkari/ruokailu) ei tarjoa mahdollisuutta tällaiselle. Esimerkiksi olohuone on mielestäni viihtyisä silloin kun se on sellainen vähän pienempi pesämäinen, vähän hämyisä tila kirjahyllyineen, sohvineen ja lamppupöytineen, jonne voi vetäytyä ja vaikka laittaa halutessaan oven kiinni. Saan onneksi asua vanhassa hirsitalossa jossa tämä on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyse on estetiikasta ja huoneen tunnelmasta. En tykkää että olkkariin näkyy keittiökaapistot, jääkaappi yms. Mulla on tosin muutenkin kai sisustusmaku sellainen mistä moni ei nykypäivänä niin välitä, haluan mm. käyttää värikkäitä tapetteja, maalata listoitukset tapettiin sointuvalla värillä ja luoda erilaisia tunnelmia eri huoneisiin. Iso huone jossa on tavallaan kolme käyttötarkoitusta (keittiö/olkkari/ruokailu) ei tarjoa mahdollisuutta tällaiselle. Esimerkiksi olohuone on mielestäni viihtyisä silloin kun se on sellainen vähän pienempi pesämäinen, vähän hämyisä tila kirjahyllyineen, sohvineen ja lamppupöytineen, jonne voi vetäytyä ja vaikka laittaa halutessaan oven kiinni. Saan onneksi asua vanhassa hirsitalossa jossa tämä on mahdollista.
Meillä edellisessä asunnossa oli erillinen keittiö ja ruokailutila. Nykyisessä taas keittiö, ruokailutila ja olohuone ovat samassa tilassa. Ruokailutilan ja keittiön välissä on kaapistot, niin alhaalla kuin ylhäällä, mutta keskeltä auki.
Olemme hyvin tyytyväisiä nykyiseen ratkaisuun. Ruokapyötä ja keittiö ovat merkittävästi suuremmalla käytöllä kuin edellisessä asunnossa. Kodinkoneiden äänet eivät oikeasti häiritse, vaikka niistä lähtevän äänen huomaa.
Sisustuksellisesti on kyllä mahdollista jakaa samassa tilassa eri alueita onnistuneesti eri "teemoihin". Tuo vaatii vain hieman enemmän suunnittelua. Samoin olohuoneesta saa kodikkaan ja pesämäisen, vaikka se ei olisi pieni koppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pian.
Ja käry jää ja pinttyy, jollei ole hyvää ilmastointia.
Juu, eikä sellaista liesituuletinta ole olemassakaan, joka vetäisi kaalikeiton hajut :D Tai edes letunpaiston käryt. ei, vaikka kuinka väittäisivät. Nämä ihmiset eivät ymmärrä kokkaamisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te siivoa astioita heti käytön jälkeen pois vai mitä ihmettä tämä "en halua nähdä olohuoneesta keittiön sotkuja" marina oikein on? Ihme possuja olette.
Samaa mietin. Ei mulla ole mitään ”keittiön sotkuja.” Kun tekee ruokaa, niin siivoaa jäljet. Mut kai se on sitten niiiin vaikeaa tämä elämä joillekin, että pitää oikein joku kokonainen päivä varata keittiön sotkujen siivoamiseen.
Ryöppäätkö sieniä? Perkaatko puolukkaämpärin? Suolistatko kalan? Leivotko karjalanpiirakoita? Tai leivotko ylipäätään mitään? Teetkö alkuruoaksi ranskalaisen sipulikeiton krutongeilla ja pääruoaksi lampaanpaistin tuoreilla uunijuureksilla?
Onhan se hyvä, että keittiömalleja on jokaiseen makuun. Arvelen kuitenkin, että avokeittiöiden kannalla olevat kuvittelevat ruoanlaiton olevan "kolme minuuttia mikrossa" -hommaa. Samat ihmiset luultavasti vain pyyhkivät pölyt induktioliedestään ja lämmittävät teevedenkin mikrossa.
Olen eri, mutta ryöppään sienet, perkaan puolukat ja kalat ulkona terassilla. Karjalanpiirakoita olen leiponut niin kerros- ja rivitaloasuntojen erillisissä keittiöissä kuin nyt tässä omakotitalon avokeittiössä (paistan leivinuunissa). En nyt ihan ymmärrä, mitä ajoit näillä takaa, miksi nämä eivät onnistuisi avokeittiössä? Vai jätätkö sinä marjojen ja kalojen perkeet keskelle tiskipöytää odottamaan seuraavaa siivouspäivää? Taidat kuvitella, että avokeittiö on kaikilla samanlainen kuin uusissa kerrostalokopeissa, eli yhdellä parin metrin seinänpätkällä ovat pakolliset kodinkoneet ja ehkä pätkä työtasoa tiskikoneen päällä. Avokeittiöhän voi olla vaikka kuinka suuri, ei meidänkään leivinuuni olisi edellisen asunnon keittiöön mahtunut.
En ostaisi taloa tällaisella pohjalla. Lapsuuden kodissa oli avoin keittiö+olohuone keskellä taloa ja hiton epäkäytännöllinen arkielämään. Kätevä jos on vieraita tai juhlia, mutta muuten sitten..katsotaan telkkaria illalla kun astianpesukone ääntään niin ettei telkkarista kuule mitään. Vaikka talossa neliöitä oli ihan kohtalaisesti kolmelle hengelle tuntui ettei mitään yksityisyyttä ollut. Vessa keskellä taloa. Makkarit vierekkäin. Kodinhoitohuoneella ei tehnyt mitään pohjaratkaisun ja lukuisten ovien vuoksi. Keittiö oli myös todella iso, tasotilaa ja kaappeja todella paljon siihen nähden ettei talo muuten olisi asumis mukava enää millään lailla jos lapsia on enemmän kuin yksi. Rakennettu 90-luvun vaihteessa.