Pitävätkö jotkut oikeasti eläimen elämää yhtä arvokkaana kuin ihmisen?
Jos pidät, miten voit elää sen kanssa, millainen eläinten asema maailmassa on?
Enkä tarkoita vain tuotantoeläimiä vaan myös esimerkiksi riistaeläimiä, joiden ampumista pidetään jopa eettisenä, kun eiväthän ne ehdi kärsiä.
Eikä lemmikkieläimenkään asemaa kukaan toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Ihminen päättää, milloin lemmikki syntyy ja kuolee ja sen päälle vielä senkin, missä ja miten se saa olla, mitä tehdä ja milloin lisääntyä. Kuvitelkaa nyt, että sama tehtäisiin ihmiselle. Varmaan se "rakastaa" omistajaansa, mutta eihän sillä muita vaihtoehtoja olekaan. (Lapsella tilanne on aluksi jossain määrin samankaltainen, mutta se sentään vähitellen itsenäistyy ja pääsee elämään omaa elämäänsä.)
Ei, itse en pidä eläimiä yhtä arvokkaina kuin ihmisiä. Ehkä ajattelen niin vain siksi, että se on yksinkertaisempaa, mutta ajattelenpa kuitenkin sen sijaan, että surisin arvottomasti elävien nautojen ja sen jälkeen hiirten ja hyttysten puolesta.
Tosin toisethan sitten vastaavasti ajattelevat ihmisistä, että mitä sitä suremaan jokaisen kehitysmaalaisen lapsen tai aikuisen puolesta, kun eihän kaikkien elämä kuitenkaan ikinä tule yhtä arvokkaaksi, vaikka mitä tehtäisiin. Mutta ihmisten elämä on kuitenkin edes periaatteessa mahdollista saada ihmisarvoiselle tasolle, eläimen elämää ei.
Kommentit (93)
Me ihmiset emme ole sellaisia jumalolentoja että voisimme päättää jokaisen yksittäisen lajin/olennon arvon objektiivisesti, ainoastaan subjektiivisesti.
Tämä ketju kyllä muuttaa ajatuksiani ja näyttää, että taisin sekoittaa asioita aloituksessa aika lailla. Eläimen asema ("arvo") on heikompi kuin ihmisen, koska ihmiset haluavat ihmisten olevan eläimiä paremmassa asemassa ("arvostavat" ihmisiä eläimiä enemmän) ja koska ihminen voi eniten vaikuttaa ihmisten ja eläinten asemaan. Eli pelkkiä vahvemman oikeuksia, ja arvo näkyy tulevan vain siitä, että jotain arvostetaan. Ei se oikeastaan ole mitään.
Mutta minkähän takia jotkut arvostavat eläimiä yhtä paljon kuin ihmisiä? Tarkoittavatko he vain, ettei ihmisellä ole mitään ihmeellistä absoluuttista arvoa?
Ap
Jos minun lempivärini on sininen, niin onko muut värit vähemmän arvokkaita?
Miten niin ei eläimen elämää voisi saada "ihmisarvoiselle" tasolle? Tottakai saisi jos haluttaisiin. Ikinä vaan ei tulla haluamaan. Ei lemmikkieläintä voi päästää vapaana kulkemaan, sehän joutuisi eläinrääkkääjän käsiin. Moni silti päästää.
Riistan elämä on erittäin ihanteellista, jos kuolee ekalla tai tokalla laukauksella. Siihen asti vapaana, kuten villieläimen kuuluu (ei lemmikin).
Ihmisetkin ovat vain yksi eläinlaji.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri uhkasi tappaa kissani. Sanoin takaisin että jos kissa katoaa tai kuoleen niin sinäkin katoat. Muuttivat pois muutaman kk päästä.
Joo, naapuri olisi siis murtautunut kotiisi ja tappanut kissan? Tyyliin Näkkäläjärvi. Todella sekopää naapuri. Kissoja ei kuulu pitää vapaana, ne eivät pärjää ihmispetoja ja muita petoja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kyllä muuttaa ajatuksiani ja näyttää, että taisin sekoittaa asioita aloituksessa aika lailla. Eläimen asema ("arvo") on heikompi kuin ihmisen, koska ihmiset haluavat ihmisten olevan eläimiä paremmassa asemassa ("arvostavat" ihmisiä eläimiä enemmän) ja koska ihminen voi eniten vaikuttaa ihmisten ja eläinten asemaan. Eli pelkkiä vahvemman oikeuksia, ja arvo näkyy tulevan vain siitä, että jotain arvostetaan. Ei se oikeastaan ole mitään.
Mutta minkähän takia jotkut arvostavat eläimiä yhtä paljon kuin ihmisiä? Tarkoittavatko he vain, ettei ihmisellä ole mitään ihmeellistä absoluuttista arvoa?
Ap
Meille on kehittynyt vahvempi analyyttinen tietoisuus joka on todennäköisesti mahdollista siksi, koska olemme ajan kuluessa hankkineet aseman joka on mahdollistanut sen vahvistumisen. Esimerkiksi eläimillä ei ole mahdollista luonnossa miettiä eettisiä asioita, saalis on pistettävä poskeen aina kun on mahdollisuus. Ihminen alkaa kuitenkin tarkastelemaan asioita kauempaakin ja eri näkökulmista, ongelma vain on se ettemme ole hallitsemassa kokonaisuutta, pelkästään osa sitä. Pidemmälle mentynä voimme pohdiskella eläinten oikeuksien lisäksi kasvikunnan oikeuksia, on esimerkiksi tutkittu puita ja havaittu niiden elävän symbioosissa sekä kommunikoivan keskenään. Voimme mennä niinkin pitkälle, että mietimme onko porkkanan syöminen eettistä, koska porkkanakin on elävä asia. Ihminen on astunut omalla tietoisuudellaan syvenevään syyllisyyden kuoppaan, huomaamatta ettei yksikään muu laji tee niin vaan elää luonnonlakien alaisena.
Minä syön juuri nyt voileipää juustolla ja makkaralla. Jos pitäisin eläintä yhtä arvokkaana kuin ihmistä, tarttuisi leipä kurkkuun.
Pidän eläimen elämää yhtä arvokkaana kuin ihmisen ja olen siksi vegaani.
Itselläni ei ole lemmikkejä mutta en nyt osaa hemmotellun kotikoiran tai kissan elämää kurjaan pitää. Kateeksi enemmänkin käy ;)
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei ole erityistä arvoa eläimiin nähden, miksi olisi?
Minä taas haluaisin kuulla perustelut sille, miksi ihminen olisi kaiken muun elämän yläpuolella. Ihminen on eläin – samalla tavalla me synnymme, kuolemme ja mätänemme pois kuin kaikki muutkin nisäkäslajit. Ihmisten itse keksimien uskontojen mukaan olemme toki "jumalan kuvia" ja ties mitä, mutta täysin samat luonnonlait koskevat meitä kuin kaikkea muutakin elollista. Me olemme alisteisia luonnolle, sillä luonto pärjää ilman meitä mutta me emme ilman luontoa. Mikä meissä on niin erityistä, millä perustelette ihmisen ylivertaisuuden ja tärkeyden kaiken muun edelle?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei eläimen elämää voisi saada "ihmisarvoiselle" tasolle? Tottakai saisi jos haluttaisiin. Ikinä vaan ei tulla haluamaan. Ei lemmikkieläintä voi päästää vapaana kulkemaan, sehän joutuisi eläinrääkkääjän käsiin. Moni silti päästää.
Riistan elämä on erittäin ihanteellista, jos kuolee ekalla tai tokalla laukauksella. Siihen asti vapaana, kuten villieläimen kuuluu (ei lemmikin).
Voisiko ihmisenkin ampua, jos kuolisi ekalla tai tokalla laukauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei ole erityistä arvoa eläimiin nähden, miksi olisi?
Tai no, jos minun pitäisi ampua esim tuntematon hirvi tai tuntematon ihminen niin ampuisin hirven, joten siinä mielessä pidän ihmistä arvokkaampana.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas haluaisin kuulla perustelut sille, miksi ihminen olisi kaiken muun elämän yläpuolella. Ihminen on eläin – samalla tavalla me synnymme, kuolemme ja mätänemme pois kuin kaikki muutkin nisäkäslajit. Ihmisten itse keksimien uskontojen mukaan olemme toki "jumalan kuvia" ja ties mitä, mutta täysin samat luonnonlait koskevat meitä kuin kaikkea muutakin elollista. Me olemme alisteisia luonnolle, sillä luonto pärjää ilman meitä mutta me emme ilman luontoa. Mikä meissä on niin erityistä, millä perustelette ihmisen ylivertaisuuden ja tärkeyden kaiken muun edelle?
disclaimer: en pidä ihmistä kaiken muun yläpuolella. Mutta on ihminen lajina aika erityinen. Rakensiko delfiini kuuraketin? Onko simpanssilla hiukkaskiihdytin? Osaako norsu hoitaa syöpää?
Ihminen on hemmetin älykäs muihin eläimiin verrattuna. Ihan eri sfääreissä.
Tästähän ei seuraa, että ihmisellä olisi jotain moraalista oikeutusta käyttää törkeästi hyväkseen muita eläimiä. Mutta erityisiä me olemme.
Toivon, että ymmärtäisimme käyttää erityisyyttämme muiden lajien ja koko maapallon hyväksi, ei sitä vastaan.
ww
"Jos pidät, miten voit elää sen kanssa, millainen eläinten asema maailmassa on? Enkä tarkoita vain tuotantoeläimiä vaan myös esimerkiksi riistaeläimiä, joiden ampumista pidetään jopa eettisenä, kun eiväthän ne ehdi kärsiä. Eikä lemmikkieläimenkään asemaa kukaan toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Ihminen päättää, milloin lemmikki syntyy ja kuolee ja sen päälle vielä senkin, missä ja miten se saa olla, mitä tehdä ja milloin lisääntyä. Kuvitelkaa nyt, että sama tehtäisiin ihmiselle. Varmaan se "rakastaa" omistajaansa, mutta eihän sillä muita vaihtoehtoja olekaan. (Lapsella tilanne on aluksi jossain määrin samankaltainen, mutta se sentään vähitellen itsenäistyy ja pääsee elämään omaa elämäänsä.) Ei, itse en pidä eläimiä yhtä arvokkaina kuin ihmisiä. Ehkä ajattelen niin vain siksi, että se on yksinkertaisempaa, mutta ajattelenpa kuitenkin sen sijaan, että surisin arvottomasti elävien nautojen ja sen jälkeen hiirten ja hyttysten puolesta."
Minua järkyttää aina tosi paljon kun luen tällaista. Ihan vilpittömästi järkyttää. Tulee tunne että onko koko kansa täysin rahvasta ja onko tämä todella kansamme opin tila? Olemmeko me kehitysmaa?
Eikö koulutuksemme olekaan maailman huippua?
Aloittaja tässä sinulle nyt oppi loppuelämäksi!
Kerro kaikille jotka tunnet jos kehtaat tunnustaa ettet tiennyt.
IHMINEN ON ELÄINLAJI MUIDEN JOUKOSSA!
EI OLE IHMISIÄ JA ELÄIMIÄ VAAN IHMINEN ON ELÄINLAJI
Menikö tämä perille?
Älä nolaa itseäsi enää enempää.
Saat kiittää!
Minua järkyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
disclaimer: en pidä ihmistä kaiken muun yläpuolella. Mutta on ihminen lajina aika erityinen. Rakensiko delfiini kuuraketin? Onko simpanssilla hiukkaskiihdytin? Osaako norsu hoitaa syöpää?
Tästähän ei seuraa, että ihmisellä olisi jotain moraalista oikeutusta käyttää törkeästi hyväkseen muita eläimiä. Mutta erityisiä me olemme.
Toivon, että ymmärtäisimme käyttää erityisyyttämme muiden lajien ja koko maapallon hyväksi, ei sitä vastaan.
ww
Kyllähän kaikki eläinlajit ovat erityisiä esimerkiksi kommunikaatiotavoiltaan, eikä ihminen ole tässä mikään poikkeus. Se on totta, että meille on kehittynyt monia muita eläinlajeja korkeampi älykkyys, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että ihminen on vain yksi eläinlaji muiden joukossa. Siitä olen aivan samaa mieltä, että ihmislajin tulisi vihdoinkin ymmärtää se, kuinka haitallista toimintamme kaikelle muulle elämälle tällä hetkellä on ja muuttaa toimimtaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ww
Mitä hyötyä on kuussa käymisestä, kaksi suurvaltaa halusi näyttää mahtinsa ja kilpailivat pistäen miljardeja siihen, että pääsisivät ensin planeetalle joka on tomua? Hiukkaskiihdytin, miten se auttaa sinua loppujen lopuksi. Tyydyttää uteliaisuutta ja antaa enemmän tietoa maailmankaikkeuden rakenteesta maksaen järjettömiä summia rahaa, ihmisten maksaessa siitä ja hyötyen käytännössä, ei mitenkään. Syövän hoito on hyvä asia ihmisen lajin kannalta, mutta onko viisasta samalla lisätä ravintoon syöpää aiheuttavia lisäaineita, mainostaa tupakkaa lääkärien valintana, levittää torjunta-aineita joka paikkaan. Ihminen on todellakin erikoislaatuinen olento, älytä voimme olla montaa mieltä. Jos jonkun mielestä mensatesti tai koulutus ovat sen mittoja niin uskallan kyllä olla eri mieltä. Silti hyväksyn sinun ajatuksesi ja ymmärrän pointtisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä nyt viitataan tuohon palava talo -ketjuun, niin toisin esiin seuraavan näkökulman: kysymys ei ole siitä, kuinka arvokas eläimen elämä on ylipäätään, vaan siitä, kumpi pitää minun elämää arvokkaampana. Naapurin tuntematon lapsi vai oma lemmikkini. Siitä syntyy tarve pelastaa lemmikki, koska se arvostaa minua ja minun elämääni enemmän.
Mitä itsekkyyden ylistystä, ei helkkari :D Pelastan sen, joka minua palvoo enemmän, oli sitten vaikka hyppyrotta.
Ihminen on niin älykäs, että on saanut tuhottua elinympäristönsä ennätysajassa. Yksikään eläin ei ole niin tyhmä. Sitä paitsi, osaako ihminen esim suunnistaa sisäisen kaikuluotainjärjestelmän avulla kuten valaat? Osaako ihminen haistaa syövän kuten jotkut koirat? Aistiiko ihminen toisen ihmisen verensokerin laskun vaikka kesken unien kuten jotkut kissat?
Eläimillä on paljon taitoja ja tietoa, jota ihmisellä ei ole.
Tässä totuus ihmisestä.