Oletko saanut lääkäriltä huonoa palvelua?
Tyyliin että ei määrätä lääkkeitä, ei uusita reseptejä, puututaan asioihin jonka takia ei olla edes menty lääkäriin, yms. Taitaa kunnallisella puolella olla jämät töissä. pitää varmaan varata aika yksityiselle niin ehkä saa asiat kuntoon.
Kommentit (134)
Kyllä, kerran yksityisellä. Noin nelikymppinen lääkärimies alkoi juttelemaan vähän liian tuttavallisesti yksityiselämänsä asioista. Kiusallinen tilanne.
Lääkäri oli sitä mieltä, että en voi olla masentunut, kun olin nuori ja nätti ja siististi pukeutunut. Sen kummempaa ei ole kohdalle sattunut.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut varsinaisesti huonoa palvelua niin, että lääkärissä olisi tiuskittu tms, mutta hieman epäluottamusta herättävää kyllä. Sektion jälkeen haava ei yhdestä kohtaa meinannut umpeutua millään, vaikka suihkuttelin ja annoin ilmakylpyä (ohjeet synnytyssairaalasta) jne. Neuvolalääkäri käski laittaa Sorbactia, joka ei tehonnut (haava ei sinällään repsottanut eikä ollut ontelohaava). Menin yksityiselle, jossa lääkäri mietti ja pähkäili, että mitäköhän ja hmm ja pitäisköhän ottaa näyte haavasta vai ei hmm.. lopuksi laittoi antibioottikuurin ja sanoi vielä, että jos kuuri ei tehoa, pitää koko haava repiä auki ja tikata uudestaan.
Olin ihan kauhistunut. Tuttu onneksi vinkkasi, että kannattaa mieluummin mennä sairaanhoitajalle, ne tietää enemmän haavanhoidosta. Menin, hoitaja putsas haavan ja laittoi siihen jonkun haavasiteen tms. ja ohjeisti, että anna olla pari päivää rauhassa ilman suihkutteluja ja vaihda sitten uuteen. Kolmen päivän päästä haava oli vihdoin ummessa!
Hoitajat eivät ole mitään haavanhoidon ammattilaisia, lääkärit saavat koulutuksessaan laajat tiedot haavoista ja niiden hoidoista. Eli lääkärin puoleen kannattaa kääntyä haava-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Huh tätä lääkärikateutta ja -vihaa!
Kateelliset ihmiset panettelevat lääkäreitä. Usein näillä on takana tausta hoitoalalta. Todella moni joutuu opiskelemaan sairaanhoitajaksi kun muuhun eivät kyvyt ja lahjakkuus yllä.
Ei onneksi ole juuri ollut valittamista. Parin lääkärin puheesta en meinannut saada selvää ja yksi lääkäri kiireissään tökkäsi puudutuspiikin jotenkin huti ja tikkasi haavan ilman että alue oli ollenkaan puutunut.
Aika karmeita kokemuksia tässä ketjussa.
Työterveydessä useampi lääkäri on iäkäs virolais?taustainen. He puhuvat vain vähän, hymähtelevät itsekseen, mutta epäilen kielitaitoaan aika vajavaiseksi. Joten heidän antamansa ”palvelu”, voitte kuvitella laadun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut varsinaisesti huonoa palvelua niin, että lääkärissä olisi tiuskittu tms, mutta hieman epäluottamusta herättävää kyllä. Sektion jälkeen haava ei yhdestä kohtaa meinannut umpeutua millään, vaikka suihkuttelin ja annoin ilmakylpyä (ohjeet synnytyssairaalasta) jne. Neuvolalääkäri käski laittaa Sorbactia, joka ei tehonnut (haava ei sinällään repsottanut eikä ollut ontelohaava). Menin yksityiselle, jossa lääkäri mietti ja pähkäili, että mitäköhän ja hmm ja pitäisköhän ottaa näyte haavasta vai ei hmm.. lopuksi laittoi antibioottikuurin ja sanoi vielä, että jos kuuri ei tehoa, pitää koko haava repiä auki ja tikata uudestaan.
Olin ihan kauhistunut. Tuttu onneksi vinkkasi, että kannattaa mieluummin mennä sairaanhoitajalle, ne tietää enemmän haavanhoidosta. Menin, hoitaja putsas haavan ja laittoi siihen jonkun haavasiteen tms. ja ohjeisti, että anna olla pari päivää rauhassa ilman suihkutteluja ja vaihda sitten uuteen. Kolmen päivän päästä haava oli vihdoin ummessa!
Hoitajat eivät ole mitään haavanhoidon ammattilaisia, lääkärit saavat koulutuksessaan laajat tiedot haavoista ja niiden hoidoista. Eli lääkärin puoleen kannattaa kääntyä haava-asioissa.
Huonoa palvelua olen lääkäriltä saanut kun kyse oli lapseni sormeen tulleesta haavasta. Ensin hän konsultoi kirurgia mutta ei ilmeisesti saanut ohjeeksi muuta kuin sen että haavaa ei kannata ommella. Seuraavaksi hän ehdotti jotakin ikivanhaa hoitoa johon paikalla ollut hoitaja totesi että ei sellaista ole, ei sitä ole enää vuosiin käytetty meillä. Onneksi tuo hoitaja osasi kyllä haavan hoitaa kun lääkäri viimein kysyi häneltä miten tämä sitte hoidetaan. Haava parani oikein hyvin vaikka lääkäri epäilikin että voi siihen jäädä vähän ruma arpi. Itse hoito ei ollut ainut mikä tuolla käynnillä lääkärin toiminnassa minusta oli vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan, kun oli paperiset reseptit, omalääkärini oli uusinut väärän lääkkeen. Siis kun reseptissä oli lääkkeet I ja II, lääkäri oli uusinut lääkkeen I, jonka käyttö oli jo lopetettu. Apteekissa huomattiin asia ja sanottiin että lääkärin pitää korjata merkintä. Menin selittämään asian terveyskeskukseen ja sieltä laitettiin resepti takaisin lääkärille ohjeen kera. Ja resepti tuli taas takaisin - uusimattomana! Neuvonnan tyttö huokasi syvään ja kirjoitti itse merkinnän II uusimisruutuun. Kysyin olisinko voinut tehdä sen itse, kuulemma olisin. Ei tainnut kyllä olla ihan laillista...
Ja ei, lääkäri ei ollut mikään suomea osaamaton todistuksensa väärentänyt valelääkäri, vaan suomalainen yleislääketieteen erikoislääkäri.
No nyt "neuvonnan tyttö" kyllä teki elämänsä ammatillisen mokan - toimi lääkärinä ilman lääkärin koulutusta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh-hoijaa tämä av:n lääkärikauna ja -viha.
Osa 721.
Jos ihminen menee valittamaan kipua lääkärille ja lääkäri ei anna lääkettä vaan antaa vastauksen "kipu on vain subjektiivinen käsite"
Tai niinkuin kipuhoitaja poliklinikalla pojalleni, jolla sittemmin todettin murtuma "Kipu on ystäväsi".
Olen kirjoitti:
Olen, nuori nyrpeä naislääkäri ei ottanut tosissaan kun kerroin masennuksesta ja siitä et en saa nukuttua öisin naapuri metelin takia, nyökytteli vaan ja oli sen näköinen ja kuuloinen et äkkiä olis pitänyt vaan asia hoitaa
Kyseli mm että eikö mahdollista nukkua päivisin vaikka kerroin et pitää aamulla herätä töihin ja olen päivisin töissä
En tiedä miksi pitää olla sen näköinen että ei kiinnosta ja esittää yksinkertaisia kysymyksiä vaikka just asiakas olis kertonut jo mikä vaivaa ja mikä ongelma
Mitä ajattelit lääkärin voivan tehdä metelöiville naapureille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin saada vatsansuojalääkettä, mutta lääkäri ei kirjoittanutkaan sitä, no varasin toisen lääkärin joka kirjoitti. Ja rahaa meni.
Antepsia, Gavisconia ja muita vatsansuojalääkkeitä saa apteekista ilman reseptiäkin. Myös oma aktiivisuus sen suhteen laittaako suuhunsa jotain sellaista mikä ärsyttää vatsaa auttaa. Säästät rahaa, omaa aikaa ja julkisen terveydenhoidon aikaa ja rahaa.
Minä sain lääkäriltä kortisonitabletit ja antibioottikuurin. Koska tiedän tuon yhdessä tekevän vatsani kipeäksi, pyysin kirjoittamaan vatsansuojalääkettä. Lääkäri sanoi, että niitä saa ilman reseptiä. Apteekissa sanottiin, että minulle sopiva lääke on reseptillä ja he neuvoivat, että pitäisi mennä lääkäriin. Päätin säästää yhteiskunnan varoja ja sinnittelin ilman lääkettä vaikka tuntuikin, että mahalaukkuun on syöpymässä reikä.
Tämä oli kyllä apteekin vika. Esim. kun naispotilas soittaa terveyskeskukseen alapään hiivaoireista ja hoitaja kehottaa hakemaan apteekista reseptivapaan lääkkeen vaivaan, niin apteekissa ei sitä suostutakaan myymään kehotetaan menemään sinne (ruuhkapäivystykseen) lääkäriin. Ja tämäntyyppisiä tapauksia on paljon, en ymmärrä mitä apteekki siitä hyötyy.
Suomessa lähes aina saa lääkriltä huonoa palvelua. Kansa joka ei tiedä paremmasta on propagandalla aivopesty uskomaan että terveydenhuolto on maailman huippua. Kallista se myös on kun huomioidaan minkälaisia veroja etenkin keski- ja hyvätuloiset joutuvat maksamaan. Täysin kohtuutonta. Pitäisi olla mahdollisuus valita maksaako terveydenhuollon veroina vai hankkiiko sen itse mutta siinä määrin kommunistisessa valtiossa eletään ettei se tietenkään käy.
kun 7 vuotta yritän jo pyytää lääkäriltä, ja S hoitajalta lääkettä, jota tarvitsen, mutta en saa, niin kyllä hermot menee ja epätoivo iskee!
Vierailija kirjoitti:
kun 7 vuotta yritän jo pyytää lääkäriltä, ja S hoitajalta lääkettä, jota tarvitsen, mutta en saa, niin kyllä hermot menee ja epätoivo iskee!
Tuossa ajassa olisit jo ehtinyt kouluttautua itse lääkäriksi ja määrätä ko. lääkkeen itsellesi. Saako kysyä, mikä lääke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh tätä lääkärikateutta ja -vihaa!
Kateelliset ihmiset panettelevat lääkäreitä. Usein näillä on takana tausta hoitoalalta. Todella moni joutuu opiskelemaan sairaanhoitajaksi kun muuhun eivät kyvyt ja lahjakkuus yllä.
Hah. Kyllä ne useimmat panettelijat ovat nimenomaa niitä, joilla ei ole MITÄÄN käsitystä hoitoalasta ja miten siellä työskennellään. Jos siis kyse on jostain turhasta möykkäämisestä. Jos taas on kyse ihan oikeasta hoitovirheestä ja lääkäri toiminut erittäin epäammattimaisesti, niin asioista valittaminen ei todellakaan ole mitään lääkäreiden panettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat nimenomaa ovat erikoistuneet haavojen hoitoon eivät lääkärit. Ei lääkäri mitään haavoja putsaile tai laita sidoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke kyseessä? Se on varmasti perusteltu sinulle mikset sitä saa.
Kyllä se tosiaan usein on niin, että sairaalassa saa kunnon hoitoa, ja siellä saattaa päästä omaan vammaan erikoistuneen pätevän asiantuntija lääkärin tutkittavaksi. Pitää vaan olla oikeasti jotain kunnolla vialla ja mielellään selkeä diagnoosi.
Näillä asiantuntija lääkäreillä vaan ei ole paljon aikaa potilaalle, ja yhden kohtaamisen jälkeen sitä usein on taas terveyskeskuksessa, jossa hoidon seuraaminen ja tilanteen uudelleenarviointi jää luonnollisesti vähemmän asiantuntevalle tasolle. Asiantuntijan diagnoosilla ja ohjeilla mennään helposti sitten ilman päivityksiä lääkemääräyksiin yms. vaikka kuinka pitkään.
Toki terveyskeskuksessakin saa ihan hyvää hoitoa, jos on selkeästi diagnosoitava sairaus, joka on kohtuullisen halvalla hoidettavissa. Kaikkien potilaiden terveydentilan tutkimuksiin ei vaan ole rahaa, joten epämääräisiä tapauksia ei sitten tutkita.
Meinaan vaan, että kyllä se resurssien puute estää lääkäreiden mahdollisuuksia tehdä mitään kattavia tutkimuksia, ja ne olemassa olevat resurssit sitten pitää vaan yrittää ohjata sinne, missä niistä hoidoista on varmimmin selkeää hyötyä. Jokaisen potilaan näkökulmastahan omat tutkimukset olisivat ensisijainen kohde, mutta se ei vaan ole mahdollista toteuttaa.