Ostatko virikeHÄKKIkananmunia? Miksi? Miksi et?
Itse en osta, kamalaa eläinrääkkäystä. Toivon, että pikkuhiljaa kyseiset kanalat katoaa kokonaan. :( Muuten en kyllä ole mikään eläinaktivisti, mutta häkkikanojen elämä on kyllä ihan hirveää. Ei se kyllä kovin paljon parempaa ole lattiakanaloissakaan, kun kanoja on niin paljon mutta saavatpahan edes liikkua.
Kommentit (39)
Olen ostanut VIRIKEhäkkimunia ajattelematta sen kummemmin. En minä tiedä miten eri kanat pidetään. Ostatko sinä vain vapaan lehmän lihaa?
En, koska minulla on itselläni 5 kanaa. Ne viettävät juuri kesää kuivanmaan mökillään :)
Ostan vain luomukananmunia, ne eivät ole edes kalliita nykyään.
En tiedä minkä kanan munia ne on mitä ostan, vaihtelen.
Vain luomumunia ostan. Kana on fiksu eläin, nämä saavat elää luonnonmukaista elämää. Luomulihaa ostan kun kaupassa näkyy sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain luomukananmunia, ne eivät ole edes kalliita nykyään.
mjoo. kuusi euroa kilo on luomumunat. Ulkokanan munat on reilu kolme euroa kilo. Ero näillä on luomurehu vs. normirehu.
Itselleni tärkeämpää kuin luomu sinänsä, on kanojen hyvinvointi, siksi ostan ulkokananmunia.
Ostan luomu- tai ulkokananmunia. Jos niitä ei ole, jää kananmunat ostamatta. Lihaa tai maitoa en käytä, joten lehmien vapautta ei tarvitse ostopäätöksiä tehdessä miettiä.
Isoissa elintarvikekaupoissa työtä tehneenä tiedän, että jotkin ketjut ovat jo kokonaan luopuneet virikehäkkikananmunien myynnistä, toisilla prosessi on vielä kesken. Yhä enenevässä määrin kaupan hyllyille pyritään saamaan luomu- ulko- ja vapaan kanan munia.
Syytä sille miksi toiset ketjut ovat onnistuneet luopumaan virikehäkkikananmunista kokonaan ja toiset eivät en tiedä, mutta mutu-tuntuma on, että jos ketju on tehnyt kanalan kanssa sopimuksen munien ostamisesta niin on munien tuottajalle ystävällisempää, että koko sopimusta ei pureta yhdellä rysäyksellä ja etsitä uutta tuottajaa, vaan annetaan tuottajalle aikaa kerätä resursseja ja muuttaa toimintatapojaan. Prosessi vie varmasti aikaa etenkin jos tuottaja on juuri muutamien vuosien sisällä investoinut virikehäkkeihin, mutta kunhan hän on muuttamassa tuotantotapaansa eläinten kannalta eettisempään suuntaan, niin on reilua antaa hänelle mahdollisuus muutokseen ja kilpailuun muiden kanaloiden kanssa. Muussa tapauksessa koko aiemmin virikehäkkimunia tuottanut kanala saattaa mennä konkkaan.
Auta allekirjoittamalla:
Olen köyhä. Minulle jää noin 45 euroa/kk ruokaan.
Kananmunar ovat hyvä energianlähde ja yksi ruokavalioni kulmakiviä . pakko ajatella omaa kukkaroa pikkukanasta enemmän.
Jos tilanteeni muuttuu, satsaan kanan hyvinvointiin.
Olen itse vegaani, joten en käytä kananmunia. Joskus mieheni, joka on sekasyöjä, pyytää tuomaan kaupasta kananmunia. Silloin ostan hänelle luomukananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Auta allekirjoittamalla:
Jakakaa somessa!
Kanat kiittävät.
Aivan, adressin allekirjoittaminen on täysin ilmainen tapa auttaa.
Syön paljon kananmunia ja haluasin luomumpia, mutta monesti ne virikemunat näyttävät paremmilta. Luotan silmiini enemmän kuin mitä paketti sanoo.
Minä ostan vain apaattisen kukon munia.
Ostan. Hyviä ja halpoja.
Kanat ovat vain eläimiä.
Niitä syödäänkin.
Ostan ulkokananmunia tai luomukananmunia (kanat saavat ulkoilla vuoden ympäriinsä) ja niillä on enemmän tilaa. Luomukanoja on vain(?) kuusi neliömetrillä. Jos näitä ei ole, en osta.
Ns. vapaat kanat ja virikekanat ovat erittäin epävapaita: eivät pääse koskaan elämänsä aikana ulos, ja niiden elintila on yhdeksän kanaa per neliömetri.