Siis luuleeko joku (mies, nainen) naisten nauttivan kodinhoidosta yms?
Ei tulisi mieleenkään esim. hoitaa miehen sukuun yhteyksiä tai alkaa olla hänen lapsestaan vastuussa. Olen kyllä lapsen kanssa ja teemme yhdessä asioita, kaikki neuvolat jne. hoitaa mies (ja eksänsä vuorotellen/yhdessä). Kotityöt hoidetaan puoliksi, kun asutaan yhdessä, mutta kumpikaan ei kuvittele toisen haluavan mitään arkijuttuja. Ne vain on pakko tehdä ja kumpikin tekee valittamatta, vaikka niistä ei pidetä. (Lapsen suhteen on mielestäni selvää, että vanhempi ottaa vastuun, puoliso jeesailee tarvittaessa. Jos mies alkaisi hoidattaa lapsen minulla tai yirttäisi laistaa kotitöistä, lähtisin suhteesta hyvin pian. Kokemusta on...)
Kommentit (128)
Jotkut tykkää, jotkut ei. Luulisin että iso osa ei halua olla vastuussa lähes kaikesta, mutta löytyyhän niitäkin. Eihän "nainen" tai "mies" sinänsä kerro mitään siitä mistä henkilö pitää, vaan persoonallisuus.
Minä (nainen) tykkään kotitöistä. Voin samalla kuunnella podcastia/äänikirjaa.
En kuitenkaan sanoisi että naiset nauttivat kotitöistä luonnostaan. Meitäkin naisia on moneen junaan.
Niin... Mitkä kaikki lasketaan kodinhoitoon? Itse tykkään esim ruuanlaitosta, kasvien hoitamisesta ja vaikka sekaisen kirjoituspöydänlaatikon järjestelystä. Inhoan tiskaamista, pölyjen pyyhintää ja imurointia, pyykinpesu on ihan ok ja neutraali juttu. Siskoni TYKKÄÄ siivoamisesta, mutta inhoaa ruuanlaittoa.
En siis pidä mitenään outona jos joku tykkää osasta tai jopa useimmista kotitöistä. En voinut vastata kyselyyn, koska puolivälin vaihtoehto eli tyyliin "jotkut, mutta eivät kaikki" puuttui.
Pidän joistain kotitöistä, JOS minulla on hyvin aikaa. En kiireellä pakolla tehdystä. Joistain en tykkää yhtään.
Esim. tykkään hifistellä jotain herkkuruokaa itselleni. Inhoan juosta töistä kotiin, värkätä supertylsää (mutta lasten suosikkia) jauhelihaa ja makaronia samalla pöydätä muiden sotkuja pyyhkien ja lasten riitaa selvittäen.
Emma K. kirjoitti:
Kyllä naiset pitävät kotitöistä. Se on ihan biologiaa. Nykyäänhän monet "naiset" välittävät vain itsestään ja kieltävät luonnollisen hoivaviettinsä.
Tarkoitatko "naisilla" näitä transuja ja muita biologisen sukupuolensa kieltäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se sitten johtuu että naisilla on pakonomainen tarve päättää kotona asioista, kuten sisustus?
Vai onko se sisustus sittenkin vain sivuseikka ja pääseikka on se että mies joutuu taipumaan naisen tahtoon?
Miten sisustus liittyy kotitöiden tekemiseen? Minä olen kyllä meillä päättänyt monista hankinnoista, koska jos mies tekee ne, hän hommaa tänne jotain äärettömän vaikeasti puhdistettavia tavaroita ja tuotteita. Hän kun ei oikein näe ostoshetkeä pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se sitten johtuu että naisilla on pakonomainen tarve päättää kotona asioista, kuten sisustus?
Vai onko se sisustus sittenkin vain sivuseikka ja pääseikka on se että mies joutuu taipumaan naisen tahtoon?
Miten sisustus liittyy kotitöiden tekemiseen? Minä olen kyllä meillä päättänyt monista hankinnoista, koska jos mies tekee ne, hän hommaa tänne jotain äärettömän vaikeasti puhdistettavia tavaroita ja tuotteita. Hän kun ei oikein näe ostoshetkeä pidemmälle.
Ja mistä lähtien kaikki naiset ovat päättäneet sisustuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Kyllä naiset pitävät kotitöistä. Se on ihan biologiaa. Nykyäänhän monet "naiset" välittävät vain itsestään ja kieltävät luonnollisen hoivaviettinsä.
T. Mies
T: Eronnut mies ja kahden lapsen isä, joka omasta mielestään tuli ihan ilman syytä jätetyksi, kun vaimo halusi erota ja sanoi, ettei jaksa hoitaa töitä, kotia ja lapsia yksin.
Onpahan taas yleistämistä.
Jotkut naiset oikeasti rakastaa kodinhuoltoa ja sen laittoa. He hykertelevät siivotessaan (päivittäin) ja sitten naattivat kupposen kuumaa.
Myös tiedän muutamia vastaavia miehiä.
Suurimmalle osalle on pakkopullaa ja sitten vastaavasti on ihmisiä, jotka vihaavat kotitöitä - sukupuolesta viis.
Vierailija kirjoitti:
Reiluuden nimissä sanottakoon, että tiedän myös naisia, jotka ovat passattavia laiskimuksia.
Se ei ollut keskustelun aihe siksi, että yleinen palstallakin viljelty kuvitelma/toive/luulo on, että nimenomaan naiset jotenkin luonnostaan rakastavat puuduttavia kotitöitä.
ap
Omalla kohdallani homma menee niin, että suorastaan vihaan tulla väsyneenä kaupan kautta töistä kotiin ja pakosta alkaa sapuskaa laittamaan. Puhtaita astioita ei tietenkään kukaan ole tyhjentänyt koneesta, joten samalla siinä sitten tyhjentelet sitäkin. Pyykki välillä koneeseen ja muita toimintoja samaan aikaan, jotta illasta jää edes pieni kaistale rentoutumiseen.
Kun sitten taas vaikka kiireettömänä vapaapäivänä on ihan mukavaakin nousta rauhassa ja kahvin juonnin ja aamupalan jälkeen alkaa suunnitella hissukseen tekemisiään. Yleensä teen viikon varrella joka päivä niin paljon kuin pystyn, niin ei jää mikään katastrofikauhistus yhden päivän osalle. Siis fiiliksestä riippuu mun "hoivavietti" :D
En kyllä oikeesti ole mikään kodin hengetär, pyykinpesusta tykkään, en oikein mistään muusta. Pakko vaan tehdä.
Minä pidän leipomisesta ja neulomisesta. Alanpa sanoa näitä kotitöiksi ja jätän kaiken muun miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Tämän voisi tehdä omaksi ketjukseen, kun ei sisustus kotityö ole.
Osa naisista on päällepäsmäreitä tässäkin asiassa, kuten osa miehistä. Osa miehistä ei välitä sisustuksesta tuon taivaallista, kuten ei naisistakaan.
sitten on järjettömän tossukoita miehiä, jotka ei saa suutaan auki. Kuten naisissakin on.
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään työtä mistä ei makseta. Olen periaatteen mies.
Eli asut naisesi kodissa siivellä? Tosi 'mies'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin jo lapsena siivoamaan huonosti. Sillä keinolla saa toisen siivoamaan. Osaan kyllä siivota mutta sitä ei tarvi naisen tietää. Sitä kun "vahingossa" pari kertaa rikkoo esineitä niin ei enää pyydetä imuroimaan.
Tän takia en halua miestä talooni. Kieroja olentoja jotka on valmiita pettämään puolisonsa tällä tavoin.
Sou? Feikkaahan naisetkin suhteen alussa tykkäävänsä seksistä.
Tuleeko mieleen miksi? Voisko olla että miehet on niin huonoja sängyssä? Kun tykkää toisesta niin ei viiysi loukata. Pitemmän päälle ei viitsi vaivautua.
Alkoi mieskin siivoamaan kun mä lopetin siivouksen... taloudessa on koira joten karvaa kertyy lattioille.
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Hyvin pitkälti näin harvoja poikkeuksia lukuunottamattta. Se on tämä nyky ajan "voimaantuminen" yms median suoltama manipulatiivinen puhe/ajatukset minkä naiset ovat nyt omaksuneet. Buumi tämäkin ja jossain vaiheessa tilanne normalisoituu niinkuin kaikessa muussakin.
Mikäs sinut kotiluolastasi tänne ajoi? Uskalsitko oikeasti jättää naisesi yksin peuranreittä nuotiolla paistelemaan? Voi vielä voimaantua siellä yksikseen asioita miettiessään.
Vierailija kirjoitti:
Minä (nainen) tykkään kotitöistä. Voin samalla kuunnella podcastia/äänikirjaa.
En kuitenkaan sanoisi että naiset nauttivat kotitöistä luonnostaan. Meitäkin naisia on moneen junaan.
Millaisia ne sun kotityöt ovat? Siis missä kontekstissa?
Perheessänne mies/kumppani ja sinä, sekä neljä pojanmukulaa, joista pienimmät sotkevat minkä ehtivät, ja murkut syövät tauotta ja jättävät kaiken sun siivottavaksi? Mieskään ei kovin halukas tekemään mitään ja sulle jää kaikki.
Vai
Sinä ja hyvin kaikkeen osallistuva mies/kumppani, sekä jälkensä siistivät ja kodin sääntöjä muutenkin noudattavat lapset?
Mun mielestä näissä kotihommissakin pätee "Niin metsä vastaa" -tilanne. Jos saan tukea ja toinenkin tekee, niin itsekin haluan antaa isomman panoksen. Mukavaa vaikka leipoa herkkuja, kun tietää, että mies sitten vaikka kerää astiat ja hoitaa tiskit jne.
Kyllä minä tykkään monesta kodinhoidollisesta jutusta. On kivaa pitää kotia kunnossa.
Tosin olen kyllä aika laiska enkä tee mitään maanisia suursiivouksia.
Enkä kyllä haluaisi olla yksin vastuussa koko kodista, jos olisin miehen kanssa. Kuuluu miehenkin tehdä osansa, onhan se hänenkin kotinsa.
Ja toki haluaisin toteuttaa itseäni töissä ja aikaa harrastuksiin ja vapaa-aikaan.
Mutta koska avioliitto, koti, lapset ovat yhteisiä, niin on myöskin molempien tehtävä niiden eteen osansa.
Omat vanhempani ovat olleet elämäntapatyöttömiä, niin on oppinut sellaisen mallin, että kumpikin tekee ja pitää huolta kodista. Ja että omaksi iloksihan sitä kotia huolletaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Hyvin pitkälti näin harvoja poikkeuksia lukuunottamattta. Se on tämä nyky ajan "voimaantuminen" yms median suoltama manipulatiivinen puhe/ajatukset minkä naiset ovat nyt omaksuneet. Buumi tämäkin ja jossain vaiheessa tilanne normalisoituu niinkuin kaikessa muussakin.
Mikäs sinut kotiluolastasi tänne ajoi? Uskalsitko oikeasti jättää naisesi yksin peuranreittä nuotiolla paistelemaan? Voi vielä voimaantua siellä yksikseen asioita miettiessään.
Ja tässä syy miksi en aio edes keskustella kyseisten naisten kanssa kyseisestä asiasta. Fiksuimmat ymmärtänee.
Sou? Feikkaahan naisetkin suhteen alussa tykkäävänsä seksistä.