Median perusteella ketogeeninen on ainoa ruokavalio, jolla laihtuu terveellisesti.. mutta kun en pysty siihen.
Tai no, ehkä pystyisin, mutta kun en oikeastaan edes halua niin rajoitteista ruokavaliota. Onko oikeasti niin, että virallisterveellinen on stanasta ja ketogeenisellä kohti valoa? Välillä fb:n feediin ilmestyy Antti Heikkilän ajatuksia ja hänen seuraajien (aggressiivisia?) kommentteja ja myötäilemistä... ihmetyttää tuokin... on kuin joku lahko.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Lue vähän laadukkaampaa mediaa. Ketogeeninen ei ole todellakaan ainoa jolla laihtuu eikä mikään vastuullinen taho sitä suosittele. Heikkilät ja muut huru-ukot voi jättää omaan arvoonsa.
Kyllä sitä suosittelevat myös vastuulliset tahot. Juttelin juuri ystäväni kanssa, joka on noudattanut ketogeenistä ruokavaliota IBS:n hoitomuotona n. puolen vuoden ajan. Hän sai vinkin kokeiluun lääkäriltä, joka kertoi, että Ruotsissa ketogeeninen ruokavalio on suosituksena sekä IBS:n, ykköstyypin diabeteksen ja kakkostyypin diabeteksen hoidossa.
Mä en siis itse missään tapauksessa huvikseni siirtyisi noin rajoitettuun ruokavalioon, mutta esim. ystäväni oli pakko. Tai olihan se vaihtoehto jatkaa niiden oireiden kanssa, mutta se rajoitti jo työntekoakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei kannata uskoa kaikkea mitä facessa ja Iltalehdessä lukee.
6 on oikeassa. Sitäpaitsi, tutkitusti terveellisimmät ruokavaliot ovat välimerellinen ja pohjoismainen. linkki.
Laihtuminen ja terveellisyys eivät ole synonyymeja. Laihtuaksesi sinun pitää vain syödä vähemmän kuin kulutat, vaikka söisit nallekarkkeja. Terveellisemmin tosin laihdut, kun noudatat vaikka ylläolevia ruokavaliosuosituksia.
Ns. "virallisterveellinen" on myös ihan oikeasti hyvä ruokavalio, mutta useimmat suomalaiset eivät syö niin.
En todellakaan ihmettele, että useimmat ovat ihan pihalla ruoan suhteen.
Ihan pihalla, juuri niin kuin itsekin olet.
Iltasanomat kirjoittaa paljon muutakin soopaa, millä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa. Lähdekritiikki on oiva taito. Suosittelen opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vähän laadukkaampaa mediaa. Ketogeeninen ei ole todellakaan ainoa jolla laihtuu eikä mikään vastuullinen taho sitä suosittele. Heikkilät ja muut huru-ukot voi jättää omaan arvoonsa.
Kyllä sitä suosittelevat myös vastuulliset tahot. Juttelin juuri ystäväni kanssa, joka on noudattanut ketogeenistä ruokavaliota IBS:n hoitomuotona n. puolen vuoden ajan. Hän sai vinkin kokeiluun lääkäriltä, joka kertoi, että Ruotsissa ketogeeninen ruokavalio on suosituksena sekä IBS:n, ykköstyypin diabeteksen ja kakkostyypin diabeteksen hoidossa.
Mä en siis itse missään tapauksessa huvikseni siirtyisi noin rajoitettuun ruokavalioon, mutta esim. ystäväni oli pakko. Tai olihan se vaihtoehto jatkaa niiden oireiden kanssa, mutta se rajoitti jo työntekoakin.
Joo tosi rajoitettu, onhan siitä poistettu kaikki makea. Sen jälkeen syömistä ei löydy.
Paras dieetti on syödä kaikkea, mutta kohtuullisesti.
”A balanced, unprocessed diet, rich in very colorful fruits and vegetables, lean meats, fish, whole grains, nuts, seeds, olive oil, and lots of water seems to have the best evidence for a long, healthier, vibrant life.”
Tämä todettiin myös ketodieetin puolesta puhuvassa artikkelissa sen jälkeen, kun oli todettu, että niin tiukkoja rajoituksia sisältävää dieettiä on vaikea noudattaa pidemmän päälle. Kyllä, ketodieetti saa aikaan nopean laihtumisen, mutta pitkällä aikavälillä tulokset tasoittuvat ja esim. Välimeren dieetti on paljon monipuolisempi ja hauskempi noudattaa vaikka loppuelämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomat kirjoittaa paljon muutakin soopaa, millä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa. Lähdekritiikki on oiva taito. Suosittelen opettelemaan.
Iltasanomien jutussa kyllä mainitaan lähde.
Suosittelen tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan.
Mä suosittelen tutustumaan ihan siihen ruokavalioon, jos on kiinnostusta. Ip-lehdistä et tietoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tutustumaan.
Mä suosittelen tutustumaan ihan siihen ruokavalioon, jos on kiinnostusta. Ip-lehdistä et tietoa saa.
Juu olen tutustunut ja noudattanutkin useita vuosia.
Ei se silti kumoa kyseistä tutkimusta.
Aihe, joka kuumentaa tunteita... Sokeria syömättömillä tuntuu olevan hermo pinnassa, niinkuin niil A. Heikkilän lampaillakin...
Vierailija kirjoitti:
Aihe, joka kuumentaa tunteita... Sokeria syömättömillä tuntuu olevan hermo pinnassa, niinkuin niil A. Heikkilän lampaillakin...
Aihe, josta sulla ei ole muuta kuin ip-lehtien "tiedot"
Ota sinäkin tikkari, niin rentoudut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tutkimukset muuttivat hömpäksi, jos niistä julkaistaan artikkeli ip-lehdissä?
Päteekö sama logiikka myös niitä vhh-ruokavaliota puoltaviin juttuhin? Nekin varmaan sitten fake news?
Ohis
Mä olen ollut ”kaikkea saa syödä mitä mieli tekee” dieetillä. Kunhan päivän kalorimäärä pysyy sopivalla tasolla. Kunnon tietty määrä kaloreita syötävänä, panostan tietenkin terveellisyyteen ja monipuolisuuteen. Mieluummin tummaa leipää, ei paljon pastaa yms. Riittävästi proteiinia, hedelmiä, marjoja jne.
Mä en usko mihinkään liian tiukkaan rajaamiseen, jonkun aikaa voi jaksaa mutta sitten alkaa tympimään. Ajattelen mieluumin niin, että tällä tavoin elän loppuelämän. Kävin myös ravitsemusterapeutilla, ja aika hyvässä yhteisymmärryksessä kävimme ruokavalion läpi.
Pari kuukautta olen ruokavaliota seurannut finelin kautta ja käyttänyt sen ruokapäiväkirjaa. Fehellisesti kun sinne laittaa kaiken, saa kalorien lisäksi koostumuksen mitä kaikkea muuta on ruoasta saanut. Paino on pudonnut noin 6kg enkä ole nähnyt nälkää. Kun on ollut juhlia, syön mitä mieli tekee enkä laske kaloreita. Seuraavana päivänä paluu kalorikuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti terveellisin on vegaaninen ruokavalio. Kyllä silläkin laihtua voi jos on ylipainoa mutta ajatuksena ehkä kuitenkin vähän eri lähtökohdat kuin se laihtuminen.
Millä perusteella?
Pienin tilastollinen todennäköisyys sairastua erilaisiin syöpiin, diabetes kakkoseen, sepelvaltimotautiin, aivoinfarktiin ja muihin yleisiin elintapatauteihin. Vegaaninen ruokavalio pitää toki koostaa oikein eikä se silti välttämättä sovi kaikille. Kuten sanottu laihtuminen on harvalle siinä se päätavoite, mutta bonuksena sitten eettisyys ja ekologisuus.
Terveyspointtien yhteisenä tekijänä on eläinrasvan puute. Sikäli huvittavaa, että näissä ketodieeteissä eläinrasvaa kiskotaan kaksin käsin eikä suostuta millään uskomaan lääketieteellisiä faktoja sen riskeistä. Se kun kuuluu tähän "virallisterveelliseen" ruokapuheeseen joka näiden mielestä on tosiaan s**tanasta.
Aloittajana luottaisin kyllä ihan siihen virallisesti suositeltuun linjaan. Painottaisin vahvasti kasviksiin ja jättäisin eläinrasvat ja sokerin minimiin. On se kumma jos sillä ei paino putoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti viikossa 3 kiloa nestepöhöä pelkästään jättämällä sokerin ja vaalean vehnän pois, vaikka ylimääräistä ei ollutkaan. Oon himoissani antanut itselle luvan syödä makeutetun jogurtin tai proteiinipatukan tai vanukkaan. Nyt viikonloppuna tosin lipuin jäätelölitran verran, mutta takaisin ruotuun!
Syön mm ruisleipää, ohraa, voita, munia, hedelmiä ja marjoja. Lihaa tosin tosi vähän kun en vaan tykkää. Tuoreita kasviksia ainakin kilon verran päivässä. Kun vatsa on täynnä terveellistä niin mieliteot ei vaivaa.
Ketogeenisessä, kuten muissakin dieeteissä laihtuminen perustuu kalorien vähenemiseen, tosin proteiinia ja rasvaa mättämällä pysyy pitkään kylläisenä.
Mikroja ja makroja on turha laskea, lautasmalli on ihan hyvä apu. Täytä puolet kasviksilla ja toinen puoli tasaisesti hitaalla hiilarilla ja hyvällä prroteiinilla. Jos haluat tuloksia nopeammin, niin ota hiilarit kokonaan kasviksist, lisää proteiinin määrää jää hieman rasvaa. Ei se vaikeaa ole.
Ketogeenisessä ei kyllä millään muotoa lasketa kaloreita. Eikä myöskään proteiinia syödä normaalista enempää. Ota selvää ennen kun puhut totena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketogeeninen nyt mikään todella rajoitettu ole. Hiilihydraatteja vähennetään, ei syödä mitään keinotekoista, paljon kasviksia, energia tulee rasvasta, mutta sen ei ole mikään pakko olla eläinperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketogeeninen nyt mikään todella rajoitettu ole. Hiilihydraatteja vähennetään, ei syödä mitään keinotekoista, paljon kasviksia, energia tulee rasvasta, mutta sen ei ole mikään pakko olla eläinperäistä.
Kun yksi makroryhmä karsitaan käytännössä kokonaan pois, niin kyllä se on aika rajoitettua mitä voi syödä.
T. Ex-karppaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeenisessä hiilarit on max 20g/vrk, joten puhe pelkästä vähentämisestä on humpuukia.
Nyt puhut ajanjaksosta jolloin täällä oli jääkausi, joten täällä ei eletty millään ruokavaliolla. Sitten kun Suomi asutettiin niin elettiin rukiilla, perunalla ja suolasillillä, joskus jouluksi saatettiin teurast,aa sika. Lihavaksi ei tuolla kombolla päässyt mutta ei se kovin terveellistäkään ollut. Sen takia kai meillä on niin viheliäisiä kansantauteja perimässämme.
Niin sanotulla paleodieetillä ei mikään ihmisryhmä minään historiallisena aikana ole elänyt. Se on personal trainereiden keksimä anakronistinen väärinymmmärrys.