Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Periytyykö add/adhd geeneissä vai tuleeko se "tyhjästä" sattuman oikusta?

Vierailija
22.07.2019 |

Onko asiaa tutkittu geenitasolla, tietääkö joku?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
82/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitilläni oli täysin normaali raskaus minua odottaessa, ei tupakoinut tms. Ainut ongelma oli loppuraskaudesta kohonnut verenpaine. Myös synnytys oli täysin normaali. 

T: ADHD-aikuinen

Korkea verenpaine voi liittyä raskausmyrkytykseen, joka nostaa riskiä ADHD:een.

https://yle.fi/uutiset/3-6420782

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perityy. Olen varma että isälläni on se, isältä siirtyi minuun ja minusta lapsiini. Mutta kai se voi tulla tyhjästäkin, sillä jokuhan se on ollut eka :D

Vierailija
84/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä tekisi lapsia ihmisen kanssa kellä on ADHD.

Kyllähän se eläimistäkin näkee että käytöshäiriöt ja ylivilkkaus ym. On periytyviä. Toki voidaan systemaattisella koulutuksella saada tilalle parempia käytösmalleja miten missäkin tilanteessa tulee toimia.

Mielenkiintoista, kun ADHD/ADD voi olla myös voimavara, luovuuden lähde. Ja monet ovat merkittåvissä tehtävissä, taiteilijoita ja saaneet osakseen paljon kunniaa ja mainetta esim. Sibelius. Ja esim. Ruotsissa suhtaudutaan ADHD/ADD aivan toisin kuin Suomessa, kun Suomessa se nähdään hyvin kielteisenä, tosin ymmärretävään kun meillä ihmiset halutaan samaan muottiin, eikä poikkeuksia sallita.

https://yle.fi/uutiset/3-10437254

Vierailija
85/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe ADHD/ADD jonakin oikkuna tai sairautena, vaan aivot toimivat erilailla kuin keskiverto taviksella, jota tarvitaan silloin kun ihminen on kätevä käsistään, musikaallinen, luova, inspiroiva jne.

Eikä ole sattumaa, kuinka Matti Nykänen on edelleen maailman paras mäkihyppääjä tai Kirsti Manninen/Enni Mustosella tai Katri Mannisella on niin runsas kirja- ja tv-tuotanto.

Vierailija
86/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan ilmiö, kun kaikkeen erilaisuuteen tarvitaan jokin lääketiett. termi jo päiväkodissa, koulussa jne. jotta saa tukea tai apua.

Ennen erilaisuus oli hyväksyttävää ja tuettiin heikkouksissa ja puutteita, jos niitä jollakin oli ja useimmilla niitä oli.

Sokeatkin oli vain sokeita, eikä näkövammaisia.

Sama ADHD/ADD oli vain vilkkaita, haaveilijoita, taiteilijoita, neroja, kylähulluja jne. eikä siitä kukaan tehnyt mitään numeroa.

Ja ADHD/ADD piirteitä löytyy meistä useimmista, niin väljäksi ne on tehty. Jokainen voi ainakin sieltä jonkun määritelmän napata, jos tutkitaan oikein tarkasti.

Vierailija
87/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella on toi vaiva, samoin lapsellaan.

Vierailija
88/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
89/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ilmiö, kun kaikkeen erilaisuuteen tarvitaan jokin lääketiett. termi jo päiväkodissa, koulussa jne. jotta saa tukea tai apua.

Ennen erilaisuus oli hyväksyttävää ja tuettiin heikkouksissa ja puutteita, jos niitä jollakin oli ja useimmilla niitä oli.

Sokeatkin oli vain sokeita, eikä näkövammaisia.

Sama ADHD/ADD oli vain vilkkaita, haaveilijoita, taiteilijoita, neroja, kylähulluja jne. eikä siitä kukaan tehnyt mitään numeroa.

Ja ADHD/ADD piirteitä löytyy meistä useimmista, niin väljäksi ne on tehty. Jokainen voi ainakin sieltä jonkun määritelmän napata, jos tutkitaan oikein tarkasti.

Kyllähän kaiken muunkin häiriön piirteitä on vähän jokaisella. Asia erikseen on, että kenellä oireet on niin häiritsevät että siitä on merkittävää haittaa esimerkiksi opiskeluissa tai työelämässä. Jokainen joka on diagnoosinsa suomessa saanut on todellakin siinä päässä neurologista kirjoa että ADHD on varma. Suomessa ei anneta epävarmoja diagnooseja. 

Ja kyllä, olen samaa mieltä  siitä mitä sanoit että ennen oli vaan erilaisia ihmisiä. Helpommin löytyi monenlaisille persoonille paikkansa osana yhteisöä. Nykyään vaatimustaso ja tehokkuuden vaatimus alkaa olla hyvin korkea kun samaan aikaan kevyempiä ja suorittavia töitä on yhteiskunnasta kadonnut. Mihinkään apupojan pestiin ei pääse ilman koulutusta jne. 

Vierailija
90/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos suomessakin enemmän julkimot uskaltaisivat tulla kaapista näiden neurologisten häiriöiden kanssa. Hälvenisi ehkä edes vähän mystiikka ja harhaluulot. 

Vierailija
91/93 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
92/93 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut perehtymään aiheeseen.

Kaikilla kolmella lapsellani dyslexia. Isälläni ja siskollani myös, minulla ei. Siskoni lapsilla ei ole vuorostaan dyslexiaa.

Diagnooseja, vanhimmalla lapsellani ADHD, keskimmäisellä ADD ja autistisia piirteitä.

Nuorimmallakin jotain noihin viittaavaa, mutta ei halua tutkituttaa itseään. Diagnoosit saatu aikuisiän kynnyksellä.

Mieheni veljellä ADHD ja bipo. Diagnoosit sai 40+.

Äitini omien sanojensa mukaan ADHD tyyppinen ja isäni vuorostaan mielestäni tyypillinen ADD, ehkäpä lievä asperger.

Äitini isällä ilmeisesti ollut ADHD, äitini kaksoisveli tyypillinen ADD.

Mieheni isä taas myöntänyt olleensa nuorena tyypillinen ADHD veijari, nyt vanhemmiten alkavat taas ongelmat esiintymään enemmän, mitä vaari ei itse tajua tai myönnä.

Anopilla lieviä autistisia piirteitä.

Kolme näistä henkilöistä kärsinyt synnytyksessä hapen puutteesta.

Minä sanoisin että meillä tulee vahvasti geenien mukana.

Olen myös kiitollinen että vanhemmat sukulaiset ovat kyenneet näkemään nämä lapsenlapsiensa ongelmat/haasteet ja myöntämään että heillä ihan samat, vaatii kypsyyttä ja nöyryyttä.

Vierailija
93/93 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän