Voiko nämä oireet johtua jonkun vitamiinin puutteesta?
Eli viimeiset 10 vuotta jalat on olleet ongelma. Ne ei palaudu rasituksesta ja väsyvät todella vähästä. Jäsenkorjaaja tms saa välillä ne auki, tuntuuvat taas hetken normaaleilta ja kevyiltä, kestää rasitusta ja voimat palautuu. Muutamaan viikkoon sen vaikutus kuitenkin häviää. Maitohapoista ollaan montaa mieltä mutta itsestä tuntuu koko ajan juuri siltä että jalat on happoiset eikä ne poistu ollenkaan. Itse epäilen faskioita syyksi ja niitä venyttelen ja hoidan melkein päivittäin mutta vuosienkaan päästä en voi sanoa siitä hyötyä tähän vaivaan olevan.
Tästä vaivasta olen puhunut monen ammattilaisen kanssa kuten juuri fysiatrit, jäsenkorjaajat, hierojat, lääkärit eikä kukaan keksi missä vika.
Nyt aloin miettimään tekeekö tämän joku ravintoaineen tai vitamiinin puutos? Tuleeko teille mitään mieleen?
Kommentit (43)
Ja vielä tuli mieleen kilpirauhaskokeet, jos ei ole oireiden aikana otettu.
Jos TSH (kilpirauhasarvo) on koholla ja samalla kertaa löytyy vakava raudanpuute, ensin korjataan se raudanpuute ja katsotaan korjaantuuko kilpirauhasarvot. TSH korjaantuu, kun ferritiini on saatu ylös, jos TSH on koholla raudanpuutteen takia.
Ja verikokeellahan selviää myös onko kilpirauhasongelmat autoimmuuniperäisiä vai ei. Verikokeita ottamalla pääsee suoraan ongelmien juurisyyhyn.
Moni nainen on kilpirauhas- tai masennuslääkityksellä, vaikka he ovatkin oikeasti raudanpuutteisia ja kyseiset sairaudet korjaantuisivat rautakuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuota, kun keho oli liian hapan ja stressaantunut. Ravintomuutoksia, rauhoittamista, ravinnelisiä ja liikunta sopivan kevyttä tilanteesta riippuen. Ai niin, ja raudanpuute oli myös samaan aikaan, ehkä sekin vaikutti.
Keho ei voi olla "hapan". Jos kehon happo-emästasapaino muuttuu, kuolet.
vierailija 567890 kirjoitti:
On tutkittu joskus, arvot oli ihan ok joskin moni sanoi eräällä asiapalstalla saaneen lääkkeen tismalleen samoilla arvoilla. Meillä on suvussa kaikilla naisilla ja miehillä vajaatoimintaa. Tuo sattui siihen aikaan kun olin jo muutenkin maksanut omaisuuksia lääkärillä ravaten että joku äkkäisi mikä minua vaivaa. Kaikki halusi tutkia kilpparin ja reuman sekä raskauden mutta kun verikokeissa ei ollut mitään selkeää niin kukaan ei enää osannut muuta. Muutama taas koki että olen turhaan lääkärissä, äitien kuuluukin olla väsyneitä.
Täällä maksaa tuo ferritiinin tutkimus labrassa 125,-. Käyn parin viikon sisään kunhan palkka tulee.
Ap.
Ferritiinimittauksen yhteyteen CRP jos mahdollista. Piilevä tai näkyvä tulehdus kehossa nostaa ferritiiniä. Tai älä ainakaan missään nimessä käy sitä mittaamassa, jos olet ollut parin viikon sisään vielä flunssassa tms. Kannattaa vertailla labrojen hintoja, tai saisiko tämän julkisella omakustanteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Täytä Finelin ruokapäiväkirjaa rehellisesti joka päivä vaikka viikon ajalta niin näet, mistä vitamiineista/hivenaineista jne. jäät paitsi päivittäisessä ruokavaliossa. Tulokset voivat olla melko yllättäviä, vaikka kokisikin syövänsä terveellisesti ja monipuolisesti.
Tuossa on se huono puoli, että naiset menettää ihan hitosti verta ihan kuukautisten muodossa. Ja samalla siis sitä rautaa. Jos on runsaat kuukautiset, niin syömällä rautapitoista ruokaa ei vain enää riitä korjaamaan puutosta.
125 euroa??
Mehiläisessä on noin 40 euroa.
OmaTerveydessä ferritiini maksaa 21,95 e.
Varmaan kannattaa käydä lääkärin juttusilla.Hän voi tarkastaa perusverikokeet ja sulkea pois tavanomaiset syyt kuten anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta, neurologiset viat jne.
Hampaat murenee... keliakiasta johtuva anemia.
Vierailija kirjoitti:
vierailija 567890 kirjoitti:
On tutkittu joskus, arvot oli ihan ok joskin moni sanoi eräällä asiapalstalla saaneen lääkkeen tismalleen samoilla arvoilla. Meillä on suvussa kaikilla naisilla ja miehillä vajaatoimintaa. Tuo sattui siihen aikaan kun olin jo muutenkin maksanut omaisuuksia lääkärillä ravaten että joku äkkäisi mikä minua vaivaa. Kaikki halusi tutkia kilpparin ja reuman sekä raskauden mutta kun verikokeissa ei ollut mitään selkeää niin kukaan ei enää osannut muuta. Muutama taas koki että olen turhaan lääkärissä, äitien kuuluukin olla väsyneitä.
Täällä maksaa tuo ferritiinin tutkimus labrassa 125,-. Käyn parin viikon sisään kunhan palkka tulee.
Ap.
Onpa kallis. Se maksaa jossain muualla 30€
Terveysasemalla ferritiinimittaus maksaa 2,5 euroa asiakkaalle.
Jos olisi raudanpuutetta niin tuon huonon jalkojen palautumisen lisäksi tuntuisi myös hengästyneisyyttä ja tunne riittämättömästä hapensaannista varsinki rasituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi raudanpuutetta niin tuon huonon jalkojen palautumisen lisäksi tuntuisi myös hengästyneisyyttä ja tunne riittämättömästä hapensaannista varsinki rasituksessa.
Ei välttämättä. Kaikilla on omanlaisensa raudanpuutteen oireet.
Lääkäri kertoi, kuinka samoilla raudanpuute-arvoilla toinen veti maratoonin, kun toinen potilas konttasi vastaanotolle.
Lisäksi emme tiedä, kuinka paha raudanpuute ap:lla on ja kuinka juuri hänen kroppansa sitä kestää.
Raudanpuutteiset sitä paitsi välttelee liian raskasta liikuntaa, koska eivät enää pysty siihen, joten "hengästyneisyyttä liian helposti" ei huomaa, jos ei vedä enää täysillä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalla ferritiinimittaus maksaa 2,5 euroa asiakkaalle.
Näin voi olla, mutta ei kannata, koska ei ne suostu kumminkaan testaamaan sitä.
Täytä Finelin ruokapäiväkirjaa rehellisesti joka päivä vaikka viikon ajalta niin näet, mistä vitamiineista/hivenaineista jne. jäät paitsi päivittäisessä ruokavaliossa. Tulokset voivat olla melko yllättäviä, vaikka kokisikin syövänsä terveellisesti ja monipuolisesti.