Onko helppo mennä oikeaan junaan?
Vai onko helppo mennä myös väärään junaan. Sanotaan teini-ikäinen ihminen osaisiko liikkua junalla ilman ongelmia?
Kommentit (27)
Se oviko pitää itse avata mennessä ja poistuessa, jostain napista? Ja ehtiä parissa minuutissa ulos?
Anteeksi utelu mutta olen itse liikkunut aina henkilöauton kyydissä tai bussilla., niin yhtään ei ole käytännön kokemusta.
Kyllä, ovi aukeaa nappia painamalla.
Vierailija kirjoitti:
Se oviko pitää itse avata mennessä ja poistuessa, jostain napista? Ja ehtiä parissa minuutissa ulos?
Anteeksi utelu mutta olen itse liikkunut aina henkilöauton kyydissä tai bussilla., niin yhtään ei ole käytännön kokemusta.
Kyllä, ovi pitää itse avata ellei joku muu matkustaja tee sitä. Napista ei voi erehtyä, koska oven vieressä on vain se yksi nappi. Aika pian junasta on hyvä ehtiä ulos, mutta se ei ole ongelma. Nousee penkistä riittävän ajoissa (esim. silloin kun poisjääntiasema kuulutetaan) ja menee ovelle odottamaan. Sitten vain kävelee ulos. Ei juna lähde jatkamaan matkaa ennen kuin poistuvat matkustajat ovat poistuneet ja sisäänmenevät menneet sisään.
Vaunuissa lukee ulkopuolella, minne juna on menossa ja mikä juna on kyseessä. Esim. IC2 Tampere. Sama tieto lukee sinun lipussasi, joten jos osaat lukea, on helppo mennä oikeaan junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaunuissa lukee ulkopuolella, minne juna on menossa ja mikä juna on kyseessä. Esim. IC2 Tampere. Sama tieto lukee sinun lipussasi, joten jos osaat lukea, on helppo mennä oikeaan junaan.
No pointsit siitä, ettei siitä ole tehty mitään rakettitiedettä, voisi olla kiva joskus mennä junalla.
Lippuko sitten ostetaan netistä ja näytetään puhelimesta?
Lipun voi ostaa netistä ja konnari tarkistaa puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on yksi vaihtoehto. Lipun voi myös ostaa netistä ja tulostaa paperisena. Suuremmilla asemilla on myös lippuautomaatteja ja lipunmyyntipisteitä, joista saa ostettua lippuja.
Junilla matkustaminen on haastavaa. Koko ajan niitä kulkee mutta kukaan ei tiedä mistä ja minne? Lipunmyyntiä ei monellakaan asemalla ole. Niiltä saa varmaan matkustaa ilmaiseksi? Viimeistään matka katkeaa tupakkavaunun puuttumiseen. Sinne sitä jää asemalle rööki huulessa katsomaan että joo juna meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pointsit siitä, ettei siitä ole tehty mitään rakettitiedettä, voisi olla kiva joskus mennä junalla.
Ja asemalla on taulu, josta näet, miltä raiteelta junasi lähtee, jos lähtöpaikassa on useita raiteita. Siinäkin lukee junan nimi ja määräpaikka, joten ei voi erehtyä. Raiteille on selkeät opasteet, joten eksymisen vaaraakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Voit ostaa lipun joko netistä, R-kioskilta, automaatista tai aseman lipunmyynnistä (niillä harvoilla asemilla, joilla sellainen vielä on). Jos olet ostanut lipun netistä etkä ole tulostanu sitä, näytät sen puhelimelta. Muussa tapauksessa näytät paperilipun.
Kyllä junassa varmaan helppo Suomessa liikkua, mutta omakohtaisesti mulla riippuu mihintarkoitukseen ja minne ja kuinka kauan.
Yksin en lähtisi jos tavaraa kannettava. Selkä ei enään kestä. Nuorena oli eriasia ja jos olisi kortti, niin liikkuisin paljon. Mutta kun ei ole.
Pieneltä asemalta on harvinaisen helppo nousta oikeaan junaan, koska yleensä se on ainoa siihen aikaan paikalla oleva. Isommalta asemalta pitää katsoa vähän mikä raide on, mutta jos tiedät että juna on esim. Intercity 22 tai Pendolino 61 (ja sehän tosiaan lukee lipussa) niin ne kuulutetaan että "Intercity 22 Rovaniemeltä Helsinkiin saapuu raiteelle 3". Sitten vain mennään raiteelle 3 odottamaan että juna tulee. Raiteet ja ajat lukee myös asemalla digitaalisessa taulussa, että ei tarvi pelätä ettei kuule kuulutuksia tai ehdi oikealle raiteelle jos kuulutusta odottaa.
Määräpaikan suhteen kannattaa kuitenkin huomata, että jos olet esim. menossa Helsingistä Tampereelle, niin junan määränpää voi olla kuitenkin esim. Seinäjoki, Oulu tai Rovaniemi. Jos sinulla ei ole mitään hajua rataverkosta, kannattaa tarkistaa, että junan numero on sama kuin lipussasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asemalla on taulu, josta näet, miltä raiteelta junasi lähtee, jos lähtöpaikassa on useita raiteita. Siinäkin lukee junan nimi ja määräpaikka, joten ei voi erehtyä. Raiteille on selkeät opasteet, joten eksymisen vaaraakaan ei ole.
Olen paljon matkustanut junalla, mutta vasta aikuisiällä tuli vastaan tilanne, että samalla raiteella oli kaksi junaa. Minulla oli kiire ja äkkiä vain hyppäsin raiteella olevaan vaunuun katsomatta mikä juna ja mikä vaunu se oli. No, oli väärä juna vaikka olikin oikea raide. Kun tajusin ettei junassa ole lippuun merkittyä vaunua ja astuin ulos, näin kuinka se minun junani lähti.
Eli ei riitä, että olet oikealla raiteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon matkustanut junalla, mutta vasta aikuisiällä tuli vastaan tilanne, että samalla raiteella oli kaksi junaa. Minulla oli kiire ja äkkiä vain hyppäsin raiteella olevaan vaunuun katsomatta mikä juna ja mikä vaunu se oli. No, oli väärä juna vaikka olikin oikea raide. Kun tajusin ettei junassa ole lippuun merkittyä vaunua ja astuin ulos, näin kuinka se minun junani lähti.
Kukaan ei ole väittänytkään, että pelkkä oikealla raiteella oleminen riittäisi. Tietysti pitää myös katsoa, mikä juna on kyseessä.
Itsekin matkustin pitkästä aikaa junalla, ja stressasin samoja yksinkertaisia asioita. :D
Tosiaan ovi avetaan painamalla vihreää nappulaa. Poisjäätessä ilmeisesti sama juttu, mutta mun kohdalla aina joku muu oli ehtinyt ensin.
Varaudu teinin kanssa että kuulutus ei kuulu pääteasemilla ja joutuu seuraamaan asemien kylttejä. Eli mielellään ei nappikuulokkeita päässä.
Lipun voi ostaa netistä, ja silloin näyttää sitä konduktoorille kysyttäessä. Lippu menee s-postiin pdf muodossa.
Ja kannattaa tosiaan olla pikainen poistuessa, eli tavarat kerättynä ripeästi.
Mitäs sitten, jos on siinä väärässä junassa, auttaako ne konduktöörit ja lippukin kai menee mitättömäksi, kun se on juuri tiettyä matkaa varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänytkään, että pelkkä oikealla raiteella oleminen riittäisi. Tietysti pitää myös katsoa, mikä juna on kyseessä.
Ai ehkä ymmärsin väärin, mutta mielestäni tuo edellinen vastaaja nimenomaan näin väitti. Eli kun katsoo taululta raiteen, jolta juna lähtee, ei voi erehtyä.
On helppoa, jos puhut suomalaisesta teinistä ja suomalaisesta junasta. Ranskassa onnistuin kyllä menemään väärään junaan teininä, kun en puhunut ranskaa.