Mitä moukkamaista olet nähnyt tapahtuvan juhlissa?
Ei mitään känniörvellyksiä, vaan muuten vaan huonoja tapoja.
Esim yksissä häissä jotkut haki ruokaa ennen morsiusparia. Pöytä ei ollut edes valmis, kun kiireisimmät jo lappoi lautasensa täyteen. Morsiammella oli aika kireä ilme, syystäkin .
Kommentit (750)
Parikymppinen nuori mies osallistui hautajaisiin urheilushortseissa ja t-paidassa
Vierailija kirjoitti:
Saimaasta päivää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon juhlissa yhdet vieraat kyselivät kovaan ääneen joko sitä kahvia tulee ja eivät voineet odottaa vuoroaan vaikka kahvia oltiin kaatamassa. Nämä ei muutenkaan tajua hyvistä käytöstavoista mitään
Tästä tuli mieleen eräs rouva. Olin lupautunut laittamaan ruuan isolle porukalle mökissämme. Kerroin eräälle rouvalle, että voit keittää kahvit milloin vaan, jos kahvituttaa. Näytin hänelle keittiöni kaappien sisällöt ja hän oli siitä kiitollinen.
Mutta kun seurue oli syönyt, niin mä en jaksanut lähteä keittämään kahvia, joten "olin vaan ollakseni." Tuttavarouva ei kuitenkaan tehnyt mitään. Istui siinä myös,joten kukaan ei saanut kahvia. Mua nolotti, mut mä en jaksanut.
Sama rouva auttoi ruuanlaitossa, joka meni heti aivan farssiksi. Kauheaa, miten mun tilanne riistäytyi irti kun tämä rouva alkoi v...maan. Sitten vielä se, että seuraavana päivänä, kun ruokaa lämmiteltiin uudelleen, niin tämä rouva halusi, että nopsaa lämmitellään ja niin siinä sitten kävi, että toinen ruuista paloi pohjaan. Sain kummia ilmeilyjä syöjiltä, kun luulivat minun siellä keittiössäni häärivän.
Mua hävetti, kun juhlat menivät niin pieleen ja mä itse oli vain (henkisesti)väsynyt. Se rouvan sekoilu mun keittiössäni oli mulle liikaa. En jaksanut edes kertoa nuorille, että keittäkää teetä, jos huvittaa. Pieleen meni. Lopuksi vielä sananen, että mä olisin mieluiten yksin sen ruuan valmistanut. En halunnut rouvaa siihen sähläämään ja kaikki, mitä sitten tapahtui, niin oli tämän rouvan vika. Kaikenhuipuksi, koko lauma ruokailijoita oli toisen perheen sukua. Olin yksin ja siksi pyysin rouvaa avuksi, kun juhlat olivat hänen sukulaisensa juhlat. Joko hän halusi nolata minut tai sitten rouva on tyhmä.
Täh ...?
Tämä nimimerkki Saimaasta päivää on Verska-tyypin lisäksi ketjun ainoaita, jotka on itse ollut niitä moukkia.
Hänhän oli selvästi masentunut ja aikoi teettää kaiken työn ko. rouvalla, jota tekstissään haukkuu tyhmäksi sähläriksi. Jos haluaa, että joku muu keittelee kahveja ja tarjoilee kämpilläsi, tämän henkilön kannattaa olla joko catering-alan ihminen tai sitten joku läheinen ystäväsi, ei mikään satunnaistuttu. Sellaiset vain vaivautuvat ja ahdistuvat, kun he joutuvat hyörimään vieraassa keittiössä touhuamassa. Se, että rouva kiitteli nähtyään kahvikaapin sijainnin, oli varmasti vain kohteliaisuutta eikä tarkoittanut sitä, että hän oikeasti aikoisi keittää niitä kahveja toisen keittiössä.
Te jotka kommentoitte että huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmille lähetetään kutsut joissa lukee ettei lapsia mukaan. No mites sitten tää meidän kutsu, kun lapsista toinen on pikkuvauva joka lähinnä nukkuu ja ihmettelee, ja toinen on 4v kiltti tapaus. Sanon vielä uudestaan että _kiltti tapaus_. Sillä hän on todella ujo, tiedän että lähinnä äidin helmoissa olisi ollut tuollaisessa isossa juhlassa. Kuten lähestulkoon kaikissa uusissa tilanteissa.
Itse veikkaan että meidän lapset ei olleet tervetulleita koska emme ole morsiusparin lähintä piiriä. Ja edelleenkin minusta tällainen erottelu on todella moukkamaista, että ne "parhaat" ja läheisimpien ystävien lapset saa olla juhlissa ja muiden ei.
-Se "aikuisten" häissä ollut joka ekana kirjoitti tästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen herättää silloin tällöin kummastusta. Olin kummipoikani ristiäisissä, ihmisillä päällä puvut ja mekot kuten kuuluukin. Lapsen isän siskolla oli yllään pellavaverskat ja pellavapusero.
En tietenkään tiedä taustaa tuon asun takana, jos vaikka oli suoraan kiireessä tullut jostain mökiltä tms. Mutta itse loukkaantuisin kyllä, jos veljeni astelisi hypoteettisen lapseni tärkeään juhlaan olovaatteissa.
Pellavavaatteet on kyllä ihan arvokkaat.
Tästä oli mainio juttu muutama vuosi sitten Hesarissa. Hepulla oli tolkuttoman kallis valkoinen puuvillainen helleasu ”kypärineen”. Siis sellainen englantilaistyyppinen tutkimusmatkailijapuku vuosisadan alusta. Asu ei kelvannut ns. Hienoon ravintolaan vaan kaveri tylysti käännytettiin takaisin. Juttua puitiin yleisönosastolla pitkään. Sopiva vaatetus on usein mielipidekysymys.
Verskassa varmaan turha yrittääkään baariin 😭
Nyt meni hellepäivä Helsinskissä ketuille.
T. Jukka Turusta
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen nuori mies osallistui hautajaisiin urheilushortseissa ja t-paidassa
Onneksi ei sentään verskaan pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monacon Albertin häissä kamera osui kuvaamaan just kun morsiamen isä istui tympääntyneen näköisenä pöydässä, tempaisi käteensä sen hienosti taitellun lautasliinan ja pyyhki sillä koko hikisen naamansa ja nenänsä.
Kysyn ihan tosissani: Mikä tässä oli niin moukkamaista? Jod on hiki, niin totta kai se pitää pyyhkiä pois.
Etiketin mukaan siihen ei käytetä lautasliinaa.
Annetaan sitten hien valua pitkin naamaa, jos ei etiketin mukaista pyyhintävälinettä ole? Joku raja näihin nipotuksiin.
Sitä voi käydä vaikka vessassa pyyhkimässä sen naamansa. Aika ällöä että pyyhkii lautasliinaan ja kuninkaallisilta odotetaan että osataan etiketti ja mäytetään mallia. Ei niille turhaan makseta maltaita ja anneta etuoikeuksia
Miinuksista päätellen menee metsäsuomalaisilla yli hilseen. No, mitä voi odottaa kansalta jonka mielestä vielä vähä aika sitten oli ok räkki tuvan lattialle. Jos valitti niin oli hienostelija.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin tietävästi muille että morsian jo muutaman kuukauden raskaana. Myös kun rahaa oli käytetty niin suoraan kopiointi myös sukunsa häihin ja osa kuluista oli sitten karhuttu.
Olisipa kiva tietää mitä tuossa ylhäällä lukee? Ymmärrän kyllä sanat, mutta mitään järjellistä sisältöä en tuohon saa? Ymmärtääkö joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen herättää silloin tällöin kummastusta. Olin kummipoikani ristiäisissä, ihmisillä päällä puvut ja mekot kuten kuuluukin. Lapsen isän siskolla oli yllään pellavaverskat ja pellavapusero.
En tietenkään tiedä taustaa tuon asun takana, jos vaikka oli suoraan kiireessä tullut jostain mökiltä tms. Mutta itse loukkaantuisin kyllä, jos veljeni astelisi hypoteettisen lapseni tärkeään juhlaan olovaatteissa.
Siis mikä asu on pellavaverskat?
Turkulainen perinneasu, jota käytetään paimenessa ollessa
Luulempa, että Munsalan kansallispuku on löytänyt vertaisensa.
Tiedänpä, että luulenpa kirjoitetaan luulenpa.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin tietävästi muille että morsian jo muutaman kuukauden raskaana. Myös kun rahaa oli käytetty niin suoraan kopiointi myös sukunsa häihin ja osa kuluista oli sitten karhuttu.
Joo, raskaana ollut morsian, sen tuosta ymmärtää hyvin, muu on sitten täyttä hepreaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme mieheni sukulaisen häissä, kutsukortissa luki että ko. häät ovat "aikuisten juhla". Tästä erikseen mainittiinkin vielä ennen häitä. Mutta paikalla hääjuhlassa oli kuitenkin morsiamen ystävien lapsia! Ja useampi, ihan pieni vauvakin, joka itki vähän väliä. Moukkamaista mielestäni hääparilta kirjoittaa kutsuun noin, kun paikalla saivat kuitenkin olla tiettyjen henkilöiden lapset. Toki olimme miehen kanssa iloisia kun pääsimme viettämään omaa aikaa ihan "syystä", mutta jäi jotenkin epämiellyttävä olo tuosta, vaikka häistä jo pari vuotta.
Saman kokenut, eikä ollut edes isot juhlat vaan illanistujaiset. Hankimme lapsenvahdin, joka sitten joutui perumaan viime hetkillä. Minä jäin lasten kanssa kotiin, kerta kutsussa oli toive että ei lapsia. Mutta annas olla: mies sitten kotiutuu muutaman tunnin kuluttua ja paikalla oli tietysti ollut perheen omat lapset (aika pieniä) ja hyvien ystäväperheiden lapsia. Sanomattakin selvää, että toista kertaa emme samaan halpaan enää menneet. Olemme kieltäytyneet tämän pariskunnan lapsettomista kutsuista.
Mulla oli tää lapsiongelma oman lapseni ristiäisissä. Halusin, ettei ristiäisiin tulisi lapsia ja siksi pyysin kummeja jättämään omansa hoitoon. Heille se oli ok, mutta kuitenkin siskoni lapsi oli pakko olla kekkereissä mukana, koska yh-siskollani ei olisi ollut hänelle muutakaan hoitajaa. En tiedä, olinko moukka sitten vai en.
Olit. Todellakin.
Enpä ole kuullut ennen, että lapset eivät saisi tulla ristiäisiin. Miksi tuolla asenteella edes lisäännyt? Ristiäiset ovat perhejuhla ja lapset tekevät perheen. Toki he ovat usein meluisia ja vaivalloisia mutta mitä sitten? Kas kun et vaadi heitä tynnyriin, kunnes ovat 18. Ja sitten ihmetellään, miten nuo eivät osaa käyttäytyä. Missä olisivat oppineet, kun eivät ole mihinkään olleet tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty enää koskaan käyttämään sanaa verska.
- turkulainen
Enkä ole muuten ennen tiennyt, että verska on vain Turun alueella käytettävä sana! Aina oppii uutta, kuten esimerkiksi sen, että verkkareita tehdään myös pellavasta. Kiitos mammat, nyt pystyn pukeutumaan muodikkaasti salille.
Täällä toinen turkulainen, joka ei tästä lähtien enää käytä verskoja vaan verkkareita :D Tiesin kyllä sen täkäläiseksi murresanaksi, mutta aiemmin olen käyttänyt sitä ongelmitta (ja kaikki ovat jopa ymmärtäneet mistä puhun). Mutta nyt siitä tulee mieleen vain pellava, palstahullut ja sana "moukka".
Olkaa kilttejä älkääkä pilatko sanaa "tassi"! Se on suosikkini.
Turkulaisten on turha omia sanaa tassi, se on meillä, täällä Pohjois-Pohjanmaalla, käytössä päivittäin. Monta kertaa.
Turkulaiset pysykööt lestissään, ja siellä Turussa, sitä varten se Turku on olemassa. Ja verskoissanne saatte olla, keskenänne.
Hahaa, hämäläinen oli nopeampi kuin pohjalainen. Sitä olen aina luullutkin (tassi). Asiaan:
Minusta oli melko moukkamaista, että setäni muistotilaisuudessa yksi vieras alkoi moittia sedän avovaimoa siitä, että tämä oli "huonosti pitänyt huolta sedästä tämän sairauden aikana"(muistisairaus). Avovaimoa ei ollut edes kutsuttu, mikä myös oli moukkamaista.
Korotin ääneni ja sanoin, että avokki varmasti hoiti parhaansa mukaan, mutta koska potilas ei häntä lääkäriin mukaansa huolinut eikä hoidostaan tai lääkkeistään tälle eikä muillekaan kertonut, niin mahdotonta on avokin tietää, miten pitäisi toimia.
No ei mun mielestä ole outoa, että osa lapsista kutsutaan ja osa ei. Toisten lasten kanssa voi olla läheisempiä ja toisia ei ole välttämättä edes nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
No ei mun mielestä ole outoa, että osa lapsista kutsutaan ja osa ei. Toisten lasten kanssa voi olla läheisempiä ja toisia ei ole välttämättä edes nähnyt.
Joo mutta on moukkamaista ja noloa ilmaista kutsussa että juhlat ovat vain aikuisille, vaikka niin ei todellisuudessa ole. Tyylitöntä. - se eka
Kosteat häät ..jatkoilla anoppi panee sulhasen nuoremman valjen kanssa..
N42 kirjoitti:
Kosteat häät ..jatkoilla anoppi panee sulhasen nuoremman valjen kanssa..
Voi apua, ihan kamalaa!!.. Päivän naurutxD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme mieheni sukulaisen häissä, kutsukortissa luki että ko. häät ovat "aikuisten juhla". Tästä erikseen mainittiinkin vielä ennen häitä. Mutta paikalla hääjuhlassa oli kuitenkin morsiamen ystävien lapsia! Ja useampi, ihan pieni vauvakin, joka itki vähän väliä. Moukkamaista mielestäni hääparilta kirjoittaa kutsuun noin, kun paikalla saivat kuitenkin olla tiettyjen henkilöiden lapset. Toki olimme miehen kanssa iloisia kun pääsimme viettämään omaa aikaa ihan "syystä", mutta jäi jotenkin epämiellyttävä olo tuosta, vaikka häistä jo pari vuotta.
Saman kokenut, eikä ollut edes isot juhlat vaan illanistujaiset. Hankimme lapsenvahdin, joka sitten joutui perumaan viime hetkillä. Minä jäin lasten kanssa kotiin, kerta kutsussa oli toive että ei lapsia. Mutta annas olla: mies sitten kotiutuu muutaman tunnin kuluttua ja paikalla oli tietysti ollut perheen omat lapset (aika pieniä) ja hyvien ystäväperheiden lapsia. Sanomattakin selvää, että toista kertaa emme samaan halpaan enää menneet. Olemme kieltäytyneet tämän pariskunnan lapsettomista kutsuista.
Mulla oli tää lapsiongelma oman lapseni ristiäisissä. Halusin, ettei ristiäisiin tulisi lapsia ja siksi pyysin kummeja jättämään omansa hoitoon. Heille se oli ok, mutta kuitenkin siskoni lapsi oli pakko olla kekkereissä mukana, koska yh-siskollani ei olisi ollut hänelle muutakaan hoitajaa. En tiedä, olinko moukka sitten vai en.
Olit. Todellakin.
Enpä ole kuullut ennen, että lapset eivät saisi tulla ristiäisiin. Miksi tuolla asenteella edes lisäännyt? Ristiäiset ovat perhejuhla ja lapset tekevät perheen. Toki he ovat usein meluisia ja vaivalloisia mutta mitä sitten? Kas kun et vaadi heitä tynnyriin, kunnes ovat 18. Ja sitten ihmetellään, miten nuo eivät osaa käyttäytyä. Missä olisivat oppineet, kun eivät ole mihinkään olleet tervetulleita.
Nyt taas tahattomasti lapsettomana pistää kyrsimään tuo, että lapset tekevät perheen. Ilmeisesti minä ja mieheni emme sitten ole perhettä. Kukin määrittelee itse oman perheensä, kukaan ulkopuolinen ei voi sanella sitä, ja omasta mielestäni on moukkamaista edes vihjaista muusta.
Pellava-asiaan, se linkitetty asu on sellainen, jonka ottaisin koska tahansa kotiasuksi näin kesällä!
Sen verran meillä rikotaan etikettiä, että hautajaisissa miehellä ei välttämättä ole mustan puvun alla valkoinen paita, vaan saattaa olla jokin yksivärinen ja kuvioton tumma paita, ja siihen sopiva tumma kravatti ja taskuliina. Erään perhetutun kesäisiin hautajaisiin pukeuduimme kirkkaisiin väreihin ja kesämekkoihin. Tämä oli vainajan toive, hän inhosi perinteistä hautajaispukeutumista. Kai siinä hautausmaalla ohikulkijat katselivat kieroon, mutta siinähän tuomitsivat.
Erään miehen 50-v juhlissa. Mies oli järjestänyt oikeasti kivat juhlat naisystävänsä kanssa. Koska mies muusikko, kuten useimmat ystävänsäkin, paljon musiikkiesityksiä, hyvää ruokaa jne. Päivänsankari piti kiitospuheen, jossa kiitti ja muisti äitiään ja naisystäväänsä, mutta ei sanallakaan viitannut teini-ikäisiin (aineisiin) lapsiinsa, jotka olivat tilaisuutta varten tulleet omasta kotimaastaan. Ja tietääkseni heillä on keskenään ihan hyvät välit. Seisoivat vielä ihan lavan vieressä naisystävän lähettyvillä. Se tuntui oudolta ja hämmentävältä. Myöhemmin mies kuulema oli vielä paikkailtu mokaansa kiittämällä heitä erikseen, mutta omituinen olo siitä jäi.