Mitä moukkamaista olet nähnyt tapahtuvan juhlissa?
Ei mitään känniörvellyksiä, vaan muuten vaan huonoja tapoja.
Esim yksissä häissä jotkut haki ruokaa ennen morsiusparia. Pöytä ei ollut edes valmis, kun kiireisimmät jo lappoi lautasensa täyteen. Morsiammella oli aika kireä ilme, syystäkin .
Kommentit (750)
Vierailija kirjoitti:
Samoissa juhlissa pikkuinen serkkutytöni oli myös aika omituisesti pukeutunut / puettu liian pieneen ja lyhyeen mekkoon ja paksuihin kirkkaanpunaisiin sukkahousuihin. Lienee ollut äitinsä protesti syystä, jota en vieläkään tiedä. Tyttö oli isänsä mukana, äitinsä ei kuulemma ehtinyt mukaan.
Tämä kuulostaa mielestäni klassiselta ”kyllä isätkin osaavat lapset pukea, vaikka tekisivät sen eri tavalla” -tapaukselta. Äiti ei ole ehtinyt mukaan, koska hänen on odotettu hoitavan sekä itsensä että lapsensa juhlavalmiiksi, ja todennäköisesti vielä miehenkin paita olisi pitänyt ehtiä silittää, eikä lahjakkaan ollut hankittu. Jossain vaiheessa on sitten mennyt kuppi nurin, ja mies on sitten päässyt näyttämään osaamisensa ilman että äiti puuttuu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
(......) Tämä alkoholisti lähti pirtistä ja päästi ovella raikuvan ja haisevan pierun, jonka kuulivat kaikki. Muut olivat niin noloina, että tuli mieleen Jaakko Tepon laulusta säkeet: ”...aion mennä sinne päissään, nolaan kaikki ja pieraisen häissä...”
Jäi korvamadoksi tuo biisi, niin oli pakko kuunnella ja kattoo sanat. Tuo kohta menee siis:
"Nyt mä kaikkea kadun vasta
Hilima ootteloo jo Onnin lasta
kahen viikon piästä niihen
häitä tanssitaan
Kuokkavieraaks meinaan mennä minä päissään
kostan Hilmalle ja pieraisen häissään
hajanaisten kenkies lotinaa
navetalta kun kuule minä en"
Jotenkin ihana "kosto", kun ei hylätty miesparka parempaakaan keksi.
Joku känniääliö alkoholisti perheenisä meinasi vetää siskoani turpiin siskon miehen sukujuhlissa.Juu.Pakotti siskoni seinää vasten ja lasautti nyrkillä seinään pään viereen.Hermostui kun siskoni ei osallistunut juhlatilan siivoamiseen(niinkuin se olisi random vieraiden tehtäväkään).
Ja siskoni on maailman kohteliain ja kiltein ihminen,ihan sattumalta osui paikalle ja jokin ilmeisesti miestä vain v*tutti hänessä.
Ja muut vieraat sitten vain hyssytteli että tuollainen se mies on kun juo,älä välitä.
Kun tuosta kuulin niin olisin vieläkin valmis tuhoamaan koko tyypin elämän,mikä stanan luuseri uhkailee vieraita naisia.Että jos joku tunnistaa äijän tästä niin terveisiä p**eestä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtuu lähes kaikissa juhlissa: osa vieraista ei tervehdi. Aivan näin perustavanlaatuisia käyttäytymisvirheitä näkee aivan joka kemuissa. Enkä nyt tarkoita, että siellä edes tarvisi käydä kättelemässä jokainen läpi, mutta ei juhliin vain voi tulla ja pyöriä siellä nurkissa. Tai siis ilmeisesti voi, koska niin moni sitä tekee.
Mutta tästä jokaiselle introvertillekin muistutuksena: aina sanotaan vaikka pelkästään "moi" kun saavutaan juhliin. Katsotaan silmiin samalla! Sen jälkeen voit pyöriä nurkissa hiljaa ja kiskoa sitä boolia.
Näen itseni saapumassa juhlatilaan, jossa on jo ennestään 50 vierasta, kulkemassa ympäriinsä katsomassa jokaista erikseen silmiin ja sanomassa moi. Luultavasti sen jälkeen saisinkin olla yksin nurkassa loppuajan toisten vilkuillessa että mikähän kylähullu tuo oikein onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monacon Albertin häissä kamera osui kuvaamaan just kun morsiamen isä istui tympääntyneen näköisenä pöydässä, tempaisi käteensä sen hienosti taitellun lautasliinan ja pyyhki sillä koko hikisen naamansa ja nenänsä.
Kysyn ihan tosissani: Mikä tässä oli niin moukkamaista? Jod on hiki, niin totta kai se pitää pyyhkiä pois.
Etiketin mukaan siihen ei käytetä lautasliinaa.
Annetaan sitten hien valua pitkin naamaa, jos ei etiketin mukaista pyyhintävälinettä ole? Joku raja näihin nipotuksiin.
Sitä voi käydä vaikka vessassa pyyhkimässä sen naamansa. Aika ällöä että pyyhkii lautasliinaan ja kuninkaallisilta odotetaan että osataan etiketti ja mäytetään mallia. Ei niille turhaan makseta maltaita ja anneta etuoikeuksia
Vierailija kirjoitti:
Me pidimme juhlat ja vieraat eivät tervehtineet eivätkä puhuneet kanssani koko iltana. Eivät edes kysyneet lupaa, että saavatko heidän lapsensa kaivaa koristelut irti täytekakusta. Kakku oli kuin pommin jäljiltä ja laitoin sen kompostiin kun vieraat lähtivät.
Eihän sitä ole mikään pakko pitää sukulaisensa puolisosta mutta tuollainen käytös on kyllä ala-arvoista. Keittiöpiikaakin yleensä tervehditään ja kiitetään normaaleissa juhlissa.
Olisi sietänyt heittää tuommoset ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me pidimme juhlat ja vieraat eivät tervehtineet eivätkä puhuneet kanssani koko iltana. Eivät edes kysyneet lupaa, että saavatko heidän lapsensa kaivaa koristelut irti täytekakusta. Kakku oli kuin pommin jäljiltä ja laitoin sen kompostiin kun vieraat lähtivät.
Eihän sitä ole mikään pakko pitää sukulaisensa puolisosta mutta tuollainen käytös on kyllä ala-arvoista. Keittiöpiikaakin yleensä tervehditään ja kiitetään normaaleissa juhlissa.
Mitähän mä en nyt tässä tajua?
Te piditte juhlat - te, sä ja miehes? Ketä olitte kutsuneet, kun noin käyttäytyivät? Etkö itse tuntenut ihmisiä? Miksi et itse jutustellut vieraittesi kanssa?Kutsuimme miehen sukulaisia. Olin ihan ovella toivottamassa kaikkia tervetulleeksi. Pöydässä yritin kysyä kuulumisia mutta kukaan ei vastannut mitään. Eivät edes katsoneet minua. Kymmenen vuotta olimme olleet jo naimisissa. Mieheni suku vastusti todella paljon liittoamme. Olen ihan nuhteeton ja opiskellut ihminen, jolla ei ole minkäänlaisia merkittäviä paheita kotoilun lisäksi.
Missä suvuissa on oikein näitä ”suku vastusti liittoamme” -juttuja? Itse en tunne ainuttakaan aikuista, joissa suvulle kumppanin valinta olisi ollut jotenkin ongelma. Onko siellä joku suvun vanhimpien kokous, joka tulee sanomaa ”Pirkko, me ei voida hyväksyä sinua Matin puolisoksi. Pakkaankamasinja lähde. Olet heikoin lenkki”. Vai miten nämä oikein toimii?
Itse asiassa kokous saattaa olla.
Suku juhlisti itseään ja kuinka monta polvea heitä on. Keskimmäistä edustava isäntä kommentoi vieraansa kokoa joka oli ihan tavallinen ja vanhemmat räkätti mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtuu lähes kaikissa juhlissa: osa vieraista ei tervehdi. Aivan näin perustavanlaatuisia käyttäytymisvirheitä näkee aivan joka kemuissa. Enkä nyt tarkoita, että siellä edes tarvisi käydä kättelemässä jokainen läpi, mutta ei juhliin vain voi tulla ja pyöriä siellä nurkissa. Tai siis ilmeisesti voi, koska niin moni sitä tekee.
Mutta tästä jokaiselle introvertillekin muistutuksena: aina sanotaan vaikka pelkästään "moi" kun saavutaan juhliin. Katsotaan silmiin samalla! Sen jälkeen voit pyöriä nurkissa hiljaa ja kiskoa sitä boolia.
Näen itseni saapumassa juhlatilaan, jossa on jo ennestään 50 vierasta, kulkemassa ympäriinsä katsomassa jokaista erikseen silmiin ja sanomassa moi. Luultavasti sen jälkeen saisinkin olla yksin nurkassa loppuajan toisten vilkuillessa että mikähän kylähullu tuo oikein onkaan.
Tai toinen vaihtoehto olisi tehdä ovella oikein näyttävä sisääntulo ja kajauttaa kaikkien kuullen, että "Minä olen Annikki Möttölä, hei vain kaikille!"
Kyllä se helpompaa on, jos varsinkaan isoissa juhlissa ei ole pakkoesittäytymistä, vaan esittäytyy/ tulee esiteltyä jonkun toimesta sitten pikkuporukalla jutellessa niiden vieraiden kanssa, joita ei ennestään tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monacon Albertin häissä kamera osui kuvaamaan just kun morsiamen isä istui tympääntyneen näköisenä pöydässä, tempaisi käteensä sen hienosti taitellun lautasliinan ja pyyhki sillä koko hikisen naamansa ja nenänsä.
Kysyn ihan tosissani: Mikä tässä oli niin moukkamaista? Jod on hiki, niin totta kai se pitää pyyhkiä pois.
Etiketin mukaan siihen ei käytetä lautasliinaa.
Annetaan sitten hien valua pitkin naamaa, jos ei etiketin mukaista pyyhintävälinettä ole? Joku raja näihin nipotuksiin.
Sitä voi käydä vaikka vessassa pyyhkimässä sen naamansa. Aika ällöä että pyyhkii lautasliinaan ja kuninkaallisilta odotetaan että osataan etiketti ja mäytetään mallia. Ei niille turhaan makseta maltaita ja anneta etuoikeuksia
Huonoa tuuria, että kamera sattui taltioimaan sen hetken. Varmaan joku muukin pyyhki hikeä lautasliinaan, jos muutakaan pyyhettä tms. ei sellaiseen oltu varattu. Kuninkaallisissa häissä on tapana, että viralliset osuudet kestää ja kestää, ei ihme, jos ehtii hikoiluttaa, varsinkin kuumana päivänä. Harmi, että tätä asiasta avautunutta kävi ahdistamaan. Minä ymmärrän kaikkia kuninkaallisissa sekä ihan vaikka vain kotimaisissa ortodoksijuhlissa hikoilevia, kun kaava ei ole se kahden minuutin versio.
Vierailija kirjoitti:
Äiti piti sisaruksen häissä puheen. Ei siinä ulkopuolisen korviin ehkä mitään kummallista ollut. Vai kirjoitinko noin vain tunteitani vähätelläkseni. Piikitteli siinä ilkeästi minua kun kehui toista. Heikkona hetkenä olisin voinut itkeä, mutta jollain ihme voimalla säilytin rauhallisen lempeyteni. Ja hymyni. Onneksi siinä samalla huomasin muuan lapsukaisen livistävän ovesta ilman huoltajaa. Sain täydellisen syyn nousta ja mennä kaitsemaan lasta.
Oi miten riipaisevasti kirjoitatkaan äitisi moukkamaisesta ja häpeällisestä puheesta! Tajusiko äitisi loukanneesi sinua, kun näki sinun poistuvan (vaikkakin tekosyyn varjolla) kesken puheen?
Vierailija kirjoitti:
Beefcake kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuore tohtori piti puheen karonkkajuhlissaan kuten on tapana. Loppuvaiheessa hän osoitti puheen miehelleen ja kertoi kaikenlaisia likaisia yksityiskohtia kuinka vaikeaa heidän suhteessa oli ollut ja kuinka rakkaus voittaa kaiken. Vastapuheessa mies selitti samaa yhtä kiusallisine yksityiskohtineen. Lopuksi tohtorin isä kehui puheessa kuinka tytär oli ollut uskollisena miehen vierellä (mies oli käytännössä elänyt kuin sika ja vaimo huolehtinut kaikeasta) ja huolehtinut terveydestään pysymällä hoikkana ja lenkkeilivänä (eikä sanaakaan itse valmistumisesta). Monenlaista puhetta olen kuullut, mutta se oli aidosti kiusallista. Onneksi valtaosa kutsutuista oli vieraskielisiä tutkijoita, jotka näkivät vain liikuttuneen avioparin. Ja kuten odottaa sopi, niin mies jatkoi touhujaan karonkan jälkeenkin.
Toinen tapaus oli työkaverin läksiäiskahveilla. Kakut ja tavanomaiset oli katettu ja kaikki söivät, kun toinen työkaveri alkoi vaihtamaan vaippaa vauvalleen kahvihuoneen edessä ja roikotti vaippaa vieressä etsiessään roskista. Kaikki hajut tulivat luonnollisesti samantien esille, mutta kohteliaasti muu väki ei sanonut mitään. Siinä petti mammalta tilannetaju ihan täysin.
Perinteiset moukkamaisuudet, että otetaan tarjoilut ennen juhlaparia tai känniääliöt ovat myös tuttuja. Sitten oma lukunsa ovat nämä toisen onnesta kateelliset sukulaiset, jotka eivät vain osaa pitää päätään kiinni vaan on pakko pilata toisen juhlat.
Tässä karonkka tapauksessa todistetaan se, ettei oikea sivistys tule koulutuksellakaan.
OT, mutta mikä on tämä sitkeä käsitys että yliopisto-opiskelu vaikuttaisi käytöstapoihin. Ei yliopistossa ole mitään tapakoulutusta ollut vuosikymmeniin, jos Suomessa koskaan. Iham opiskeltavaa alaa siellä opetellaan. Ja nykyään yliopistoon pääsee (onneksi) ihan tavan talliaisetkin jotka vain jaksavat lukea pääsykokeisiin. Ei akateemiset todellakaan ole mistään aatelissuvuista vaan ihan tavallisia ihmisiä.
Näin on ja tunnen parikin professoritason ihmistä työpaikaltani joiden kohdalla käytöstavoista ei oltu kuultukaan. Lisäksi he pitivät itseään korkeampina ihmisinä ja kohtelivat alentuvasti lähes jokaista. He ovat kyllä jo kauan olleet eläkkeellä mutta itse törmäsiin tuollaisiin yli-ihmisiin ensimmäisen kerran ko työpaikassa. Muuten tunnen kyllä kaikenlaisen koulutuksen saaneita ihmisiä mutta en noin moukkia missään.
Ei nyt juhlat,mutta olimme anopilla syömässä.Mieheni veljen avovaimo kaivoi pakasterasian esiin ja lappasi siihen ylijääneen ruoan.
Ruoan jälkeen myös röyhtäisi kuuluvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla isoissa juhlissa jostakin syystä aina löytyy mies, joka ottaa munansa esille.
Minä teen tuota joka kerta juhlissa maalla, eli pissalle puun juureen, ja juu kyllä siinä veitikka näkyy
Ei näy, ellet pitele sitä pinseteillä, eikä näy sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan vaimo alkoi ennen hautajaisia jakaa arkun kantajien paikkoja ja jätti tarkoituksella yhden, vainajan lapsista, vainajalle läheisimmän, perheen ilman paikkaa. Pyysi aluksi kantajaksi omaa veljeään ja kun tämä ei raihnaisuutensa vuoksi kyennyt, niin pyysi tämän poikaa, joka ei ole mitään sukua ja tuskin tunsi vainajaa. Sitten vasta järjestyi tämän yhden lapsen perheelle arkun kantajan paikka, kun he ilmoittivat jäävänsä pois koko hautajaisista, jos ei paikka järjesty. Lapsi ilmoitti, että hänellä on välit vainajan kanssa niin selvät, ettei tuollainen teeskentelytilaisuus sitä muuksi muuta.
Jouduin itsekin nolosti järjestämään kantajia äitini hautajaispäivän aluksi, kun osa vieraista - ja sopimistani kantajista perui tulonsa sairastuttuaan.
Yritin ennakoida kantaja-asiaa 80-vuotiaalle isälleni, ehdotin että pyydetään hautaustoimistosta kantajat, mutta idea ei kelvannut. Isä ei oikein tajunnut, että saattoväkeä ei tule sataa henkeä ja että osa hänen kaavailemistaan kantajista ei ikänsä vuoksi pysty kantamaan.
Isä haukkui minut monta kertaa ennen ja jälkeen kekkerien, kai se oli hänen surureaktionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen herättää silloin tällöin kummastusta. Olin kummipoikani ristiäisissä, ihmisillä päällä puvut ja mekot kuten kuuluukin. Lapsen isän siskolla oli yllään pellavaverskat ja pellavapusero.
En tietenkään tiedä taustaa tuon asun takana, jos vaikka oli suoraan kiireessä tullut jostain mökiltä tms. Mutta itse loukkaantuisin kyllä, jos veljeni astelisi hypoteettisen lapseni tärkeään juhlaan olovaatteissa.
Lapsi saisi ikuisen trauman?
No tuskin lapsi sentään, heh heh. Mutta mielestäni on todella moukkamaista tulla olo- tai jumppavaatteissa juhliin. Jotkut kaveriporukan illanistujaiset on asia erikseen, mutta jos kyseessä on ristiäiset niin mielestäni jumppahousut voisi jättää kotiin. Lapsi ei näistä asioista tajua eikä kuulukaan, mutta muita juhlavieraita ja isäntäväkeä soisi mielestäni kunnioitettavan juhliin kuuluvalla pukeutumisella.
Katsoin nyt että kommenttini on saanut huikean määrän alapeukkuja. Onko av-kansan mielestä siis oikeasti ok tulla pukujuhlaan olovaatteissa? Kuulun itse sukupolveen, jonka juhlapukeutuminen on jo onneksi hyvin joustavaa, mutta joku raja sentään. Kyllä ns. virallisia juhlia ja niiden järjestäjiä mielestäni kuuluu kunnioittaa.
/6
No voin itse sanoa, että kun puhutaan pellavavaatteesta, niin mulle tulee ennemmin juhlava siisti asu mieleen, kuin jumppa/olovaatteet. Että ehkä tässä on nyt tullut joku väärinkäsitys noiden kuvailemiesi asujen kohdalla.
No joo, selvästikin. Mielestäni kyllä kommentissani puhuin olovaatteista, enkä juhlavista pellavavaatteista. Materiaali ei siis tässä ollut mitenkään oleellinen asia, vaan se että tuli ristiäisiin verskahenkisessä asussa.
Tämän tyyppinen oli asu, mutta ruskea:
/6
Mä kuvittelin, että kommentissa 6 oli jokin kirjoitusvirhe, eikä siksi auennut mulle, mutta näköjään kirjoittaja ihan oikeesti käyttää sanaa "verska"...
Turussa ja lähiseuduilla ainakin käytetään verskoja, ihan perussana täällä :) t. Eri
Vaan ei yleiskielinen sana. Tämä ei ole turunsanomat.fi
Saimaasta päivää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon juhlissa yhdet vieraat kyselivät kovaan ääneen joko sitä kahvia tulee ja eivät voineet odottaa vuoroaan vaikka kahvia oltiin kaatamassa. Nämä ei muutenkaan tajua hyvistä käytöstavoista mitään
Tästä tuli mieleen eräs rouva. Olin lupautunut laittamaan ruuan isolle porukalle mökissämme. Kerroin eräälle rouvalle, että voit keittää kahvit milloin vaan, jos kahvituttaa. Näytin hänelle keittiöni kaappien sisällöt ja hän oli siitä kiitollinen.
Mutta kun seurue oli syönyt, niin mä en jaksanut lähteä keittämään kahvia, joten "olin vaan ollakseni." Tuttavarouva ei kuitenkaan tehnyt mitään. Istui siinä myös,joten kukaan ei saanut kahvia. Mua nolotti, mut mä en jaksanut.
Sama rouva auttoi ruuanlaitossa, joka meni heti aivan farssiksi. Kauheaa, miten mun tilanne riistäytyi irti kun tämä rouva alkoi v...maan. Sitten vielä se, että seuraavana päivänä, kun ruokaa lämmiteltiin uudelleen, niin tämä rouva halusi, että nopsaa lämmitellään ja niin siinä sitten kävi, että toinen ruuista paloi pohjaan. Sain kummia ilmeilyjä syöjiltä, kun luulivat minun siellä keittiössäni häärivän.
Mua hävetti, kun juhlat menivät niin pieleen ja mä itse oli vain (henkisesti)väsynyt. Se rouvan sekoilu mun keittiössäni oli mulle liikaa. En jaksanut edes kertoa nuorille, että keittäkää teetä, jos huvittaa. Pieleen meni. Lopuksi vielä sananen, että mä olisin mieluiten yksin sen ruuan valmistanut. En halunnut rouvaa siihen sähläämään ja kaikki, mitä sitten tapahtui, niin oli tämän rouvan vika. Kaikenhuipuksi, koko lauma ruokailijoita oli toisen perheen sukua. Olin yksin ja siksi pyysin rouvaa avuksi, kun juhlat olivat hänen sukulaisensa juhlat. Joko hän halusi nolata minut tai sitten rouva on tyhmä.
Täh ...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminen herättää silloin tällöin kummastusta. Olin kummipoikani ristiäisissä, ihmisillä päällä puvut ja mekot kuten kuuluukin. Lapsen isän siskolla oli yllään pellavaverskat ja pellavapusero.
En tietenkään tiedä taustaa tuon asun takana, jos vaikka oli suoraan kiireessä tullut jostain mökiltä tms. Mutta itse loukkaantuisin kyllä, jos veljeni astelisi hypoteettisen lapseni tärkeään juhlaan olovaatteissa.
Siis mikä asu on pellavaverskat?
Turkulainen perinneasu, jota käytetään paimenessa ollessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilastutkinto oin suunnilleen yhtä arvostettava asia kuin lapiollinen pashkaa että ei ole kyllä mitään pahaa formuloiden katsomisessa
Myöhemmin elämässä sillä ei olekaan mitään väliä, mutta kyllä sillä juhlalla vaan on väliä kyseiselle nuorelle. On kuitenkin yleensä ison työn tehnyt saadakseen sen lakin.
Eipä siinä mitään sen kummempaa arvostamista ja väliä olekaan kuin se, että sen turvin pystyy hankkimaan itselleen kunnon korkean tutkinnon, työn ja sen myötä elintason. Ei tarvitse lapioida sitä pashkaa amiksena matalapalkkaduunarina, tai asennella vessanpönttöjä ja rassailla viemäreitä.