Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärsin juuri näyttäväni mt/päihdeongelmaiselta

Vierailija
21.07.2019 |

Perhe ja kaverit jaksoivat mainita ulkoisesta habituksestani aina varhaisaikuisuuteen asti, mutta laihoin tuloksin.

Vasta nyt olen alkanut itsekin ymmärtämään, että ulkoisesti näytän enemmän vajaavaltaiselta pummilta kuin työssä käyvältä aikuiselta.

Kiinnostus omaa saati muiden ulkonäköä kohtaan on ollut aina vähäinen, vaikka toisinaan intoudunkin värjäämään hiuksiani (tosin mielenkiinto/huomiokyky ei riitä ylläpitämään väriä), laittamaan hiuksia ja meikkaamaan vähän sinne päin tai katsomaan mitä laitan päälleni.

Kohtalotovereita?

Kommentit (88)

81/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä suhtautuminen tuo, ettei liiemmin välitä. Jos oikeasti on perussiisti ja puhdas sekä käyttäytyy asiallisesti, se riittää. Vain jos itse haluaa, voi ehostautua tarkemmin. Kaikkien pitäisi osata kyseenalaistaa ennakkoluulonsa.

Vierailija
82/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Minä sain diagnoosiksi vaikea-asteisen masennuksen ilman psykoottisia oireita. Psykologin mielestä ei voinut pitää paikkaansa koska "olet aina niin tyylikäs". Just. Ilmeisesti olisi pitänyt mennä paikalle jonkun toisen vaatteissa ja unohtaa suihkussa käynti. Itse kun omistan vain hameita, mekkoja, kauluspaitoja jne. Enhän toki voi silloin olla masentunut.

Ei herunut apua ei.

Todella epäeettistä ja epäammattimaista kohtelua olet joutunut asiakkaana kohtaamaan! Ei me kaikki psykologit olla noin tietämättömiä ja leimaavia. Olen pahoillani puolestasi. Hoitovirheilmoitusta vaan ja parempaa hoitokontaktia etsimään. Tsemppiä! Kyllä sitä hyvääkin hoitoa voi vielä täällä Suomessa saada. 

N27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin näin 17 vuotta mt-ongelmaisia hoitaneena sanoa että nuhjuiset vaatteet, tai likainen tuka ei tee kenestäkään vielä mt-ngelmaisen näköistä. Heillä on tietynlaiset katseet, ja kasvojen ilmeet jotka johtuvat joko lääkityksestä, tai sitten hoitamattomuudesta.

Vierailija
84/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Minä sain diagnoosiksi vaikea-asteisen masennuksen ilman psykoottisia oireita. Psykologin mielestä ei voinut pitää paikkaansa koska "olet aina niin tyylikäs". Just. Ilmeisesti olisi pitänyt mennä paikalle jonkun toisen vaatteissa ja unohtaa suihkussa käynti. Itse kun omistan vain hameita, mekkoja, kauluspaitoja jne. Enhän toki voi silloin olla masentunut.

Ei herunut apua ei.

Mulla vähän sama tilanne. ptsd, masennus, ja kaikkea muutakin, mutta koska en itkenyt vastaanotolla, niin ei minua mikään vaivaa. Yritin kyllä selittää että en ole mikään itkijä, että tulin tänne hakemaan apua enkä itkemään, niin olin liian realiteeteissa, ja pyydettiin tulemaan takaisin jos vointi menee huonoksi. Olin tuossa vaiheessa valvonut monta vuotta, teinini oli otettu huostaan(hänellä lievän kehitysvamman takia isompi riski tulla kaltoinkohdelluksi, ja liikkui vanhemmassa porukassa, jonka takia hänet otettiin huostaan), ja hukattu huostapaikastaan. Äitini oli juuri haudattu, olin sairastunut niin että en kyennyt töihini jne. Ei mitään aihetta hoitoon tai apuun, koka minulla on ehjät vaatteet, puhun normaalisti enkä itkeskele.

Vierailija
85/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on näyttää mt-ongelmaiselta tai päihdeinen käyttäjältä, heidän olemuksesta oikein huojuu miten paljon ovat joutuneet näkemään maailmaa ja se herättää pelkoa "normaaleissa" ihmisissä, kun olette varmaan elokuvissa ja sarjoissa nähneet miten käy hienosto ihmisille, kun menee avautumaan narkkarille, tulee vähän elämän totuuksia, eikä mitään kauneusvinkkejä. ;)

Vierailija
86/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Kasvot ovat laihat, lähes kuihtuneet mutta vatsa turpoilee päivittäin lähes palloksi . Iho on kalpea, silmäaluset olleet mustat lapsesta asti. Hampaisiin vaikuttavan lääkityksen sekä tod. näk. lapsuudessa tarttuneen kariesbakteerin takia hampaani  ovat huonossa kunnossa, useita puuttuu eikä kunnallisella puolella laiteta implantteja. Minulla on maantienväriset, sotkuiset rastat puoleen selkään enkä meikkaa. Vaatteena tyyliin miehen 15 vuotta vanha villapaita, kulahtaneet legginsit ja puhkikävellyt tennarit. Lisäksi olen hermoheikko ja järsin alituiseen kynsiäni.

Vierailija
87/88 |
23.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutukaa naiset nättiin mekkoon ja korkkareihin. Olette aina tyylikkäitä.

Vierailija
88/88 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka monet ihmiset arvostelevat muita ulkonäön perusteella ja tekevät omituisia johtopäätöksiä. Mt- ja päihdeongelmat todellakaan eivät aina näy päälle päin. Ja ei, kaikki muut ihmiset eivät katso teidän couperosaa ja ajattele, että siinä on varmaan joku juoppo. Ihan on teidän omista tulkinnoistanne ja ennakkoluuloistanne kyse, jos noin ajattelisitte itse punaposkisesta ihmisestä ja väitätte, että muut ajattelevat samoin. Ja ei, vaikka on silmäpussit, niin edelleenkään muut eivät teitä sen takia tuijota ja tuomitse. Tuo on omassa päässänne,  ja koska ilmeisesti itse kohtelette ja tuomitsette muita noin ihmeellisistä nillitysasioista... Useimpia ei todellakaan kiinnosta kenenkään toisen silmäpussit, ei-täydellinen iho, epämuodikkaat vaatteet jne. Ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin teidän ulkonäkönne ja sen perusteella mt- tai päihdeongelmaiseksi leimaaminen. Useimmat kun tosiaan tietävät, että monilla kumpikaan noista ongelmista ei edes päälle päin näy.

Kyllä minut on TUOMITTU todella monta kertaa iho-ongelman takia. Ei nyt välttämättä ole päihdeongelmaiseksi leimattu, mutta jos jonkinlaisia oletuksia minusta on sen vuoksi tehty. 

Kyllä ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat, jos joku on vähän "eri näköinen". 

Mitä oletuksia? 

Oikeasti suomalaiset aina valittavat, että heitä tuijotellaan milloin mistäkin syystä. Osalle ollaan kuulemma kauneudesta kateellisia, kun suomalaiset ovat niin katkeraa kansaa. Osalla on kuulemma liian hienot vaatteet ja vaatimattomat hiirulaiset arvostelevat kaduilla katseillaan. Ja osa on nyt liian rumia, joten totta kai kaikki tuijottavat ilkeästi ja arvostellen.

Höpöhöpö. 

Ihmiset kulkevat ajatuksissaan ja se on sattumanvaraista keneen se katse ohimennen menee. Luultavasti miettivät maksamattomia laskujaan, sukulaista, joka on sairastanut, riitaa aamulla kumppaninsa kanssa, mahavaivoja, kotia, joka pitäisi siivota muttei jaksaisi, stressaavaa kauppareissua jne. Tuollaisista asioista ne ihmisten negatiiviset katseet syntyvät. Ei teistä, vaan ihan heidän omista asioistaan, jotka sillä hetkellä mielessä ovat.

Ihan hemmetin harvaa oikeasti kiinnostaa jonkun toisen ulkonäkö! Te ylitulkitsette muiden katseita, koska arvostelette itse muita ja itse kiinnitätte tuollaisiin asioihin huomiota ja tuomitsette ulkonäön perusteella.

No minua on sanottu rumaksi monet kerrat, sekä teininä että aikuisena. Vieraat miehet ovat huudelleet törkeyksiä, osoitelleet ja naureskelleet tyyliin "kattokaa miten karsee muija". On mm. oletettu, etten pese kasvojani tai etten käy suihkussa, että syön muka epäterveellisesti tai käytän liikaa alkoholia. 

- tuo jolta kysyit

Ja tuoko on erityinen todistusaineistosi erityisestä rumuudestasi? Täysin tavallisen näköisiä ihmisiä on haukuttu rumiksi myös. Samoin yleisesti kauniina pidettyjä ihmisiä. Se haukkuminen kun ei ole kohteesta kiinni vaan siitä haukkujasta. Ja typeriä ihmisiä, jotka haluavat tuottaa pahaa mieltä muille haukkumalla ulkonäköä (vaikkei siinä olisi yhtään mitään vikaa!) löytyy joka maailmankolkasta. Mutta se, että yleistää tuollaisen käytöksen ja tuollaisen ajattelun muihin ihmisiin ja alkaa ajatella, että kaikki ihmiset tuijottavat minua ja inhoavat ulkonäköäni, on hölmöä. Suurin osa ihmisistä ei todellakaan välitä sinun ulkonäöstäsi eikä mieti, että onpas tuokin karsea. Tuo couperosakin (jota monet väittivät juopon merkiksi muiden silmissä) on itseasiassa verrattain yleistä Suomessa ja muissa pohjoismaissa. Joten  monilla on siitä omakohtaista kokemusta ja todellakaan eivät ensinnä mieti, että hei kappas kun on punottavat kasvot! Ok siinäkin siis meni joku juoppo taas... Hei haloo. 

Sinä tarkoitat varmaankin hyvää, mutta tosiasia on, että jotkut ihmiset saavat paljon negatiivista huomiota ulkonäkönsä takia. On olemassa piirteitä, joita pidetään universaalisti epäviehättävinä tai suorastaan vastenmielisinä. On helppo väittää, että "ei sinua kukaan tuijota", jos ei ole itse sellaista kokenut. 

Muutenkin tämä ketju kääntyi ihan oudoksi. Joku alkoi syyttää ap:ta ja muita ketjuun kirjoittaneita ennakkoluuloista ja päihdeongelmaisten tuomitsemisesta, vaikka se ei varmastikaan ollut ap:n tarkoitus.