Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärsin juuri näyttäväni mt/päihdeongelmaiselta

Vierailija
21.07.2019 |

Perhe ja kaverit jaksoivat mainita ulkoisesta habituksestani aina varhaisaikuisuuteen asti, mutta laihoin tuloksin.

Vasta nyt olen alkanut itsekin ymmärtämään, että ulkoisesti näytän enemmän vajaavaltaiselta pummilta kuin työssä käyvältä aikuiselta.

Kiinnostus omaa saati muiden ulkonäköä kohtaan on ollut aina vähäinen, vaikka toisinaan intoudunkin värjäämään hiuksiani (tosin mielenkiinto/huomiokyky ei riitä ylläpitämään väriä), laittamaan hiuksia ja meikkaamaan vähän sinne päin tai katsomaan mitä laitan päälleni.

Kohtalotovereita?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näytän myös kasvoista ihan päihdeongelmaiselta. Tarkemmin ottaen todella paljon Mervi Tapolalta. Enkä ole ikinä käyttänyt päihteitä. Kilpirauhasongelmia on kyllä eli ehkä sen takia olen näyttänyt yli kymmenen vuotta kasvoista todella pöhöttyneeltä. Lisäksi kasvojen olematon luusto lisää vaikutelmaa. Pahinta tässä on se että julkisessa terveydenhuollossa minua myös kohdellaan kuin päihdeongelmaista etenkin kun olen vaikuttanut usein siellä migreenin takia käydessäni hieman sekavalta. Todella inhottavaa kun mitään terveysongelmia ei oteta vakavasti ja kirjoitellaan Kantaan ihmeellisiä vihjauksia päihdeongelmista.

Hanki Päänsärky-yhdistyksestä päänsärkykortti. Siihen voi kirjata omat oireensa ja näyttää korttia kun kohtaus on päällä. Minä hikoilen tuskanhikeä, voin pahoin, toinen silmä on sokea enkä pysty puhumaan kunnolla. Siihen lisäksi jumputtava päänsärky ja tunne siitä, että pää räjähtää.

Päihteet nyt kaikista viimeiseksi maistuvat kun pää tulee kipeäksi ilman niitäkin.

Vierailija
62/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Jees, ei ollut tarkoitus väittää, että mt- tai päihdeongelmat näkyvät päälle päin. Moni varmastikin ymmärtää, ettei näin aina ole.

Kyse oli siitä millaisia päätelmiä ulkonäöstä tehdään.

Kommenttina vielä niille, jotka väittävät kyseen olevan "omasta" tulkinnasta, niin väittäisin, että todella monet ajatelevat, että henkilö joka pukeutuu esim. "hippityyliin“ on a) hippi b) vegaani c) taiteilija tai näistä useampia, silti on olemassa joukko tämän tyylisiä, jotka eivät kuulu mihinkään aiempaan mainittuun, he vain sattuvat näyttämään hipeiltä.

Toisena tiedän myös huumettomia miehiä, joita säännöllisesti jututetaan poliisien ja nistien taholta. Ensin mainitut haluavat ottaa h. Testejä ja jälkimmäiset ostaa päihteitä.

Ja jos satut kuulumaan siihen ryhmään, että näytät syntyjäsi turpiin saanelta tai olet muuten normaalia vähemmän kiinnostunut ulkonäöstäsi, niin surullinen tosiasia on, että monet tulkitsevat sen merkkinä ongelmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Jees, ei ollut tarkoitus väittää, että mt- tai päihdeongelmat näkyvät päälle päin. Moni varmastikin ymmärtää, ettei näin aina ole.

Kommenttina vielä niille, jotka väittävät kyseen olevan "omasta" tulkinnasta, niin väittäisin, että todella monet ajatelevat, että henkilö joka pukeutuu esim. "hippityyliin“ on a) hippi b) vegaani c) taiteilija tai näistä useampia, silti on olemassa joukko tämän tyylisiä, jotka eivät kuulu mihinkään aiempaan mainittuun, he vain sattuvat näyttämään hipeiltä.

Toisena tiedän myös huumettomia miehiä, joita säännöllisesti jututetaan poliisien ja nistien taholta. Ensin mainitut haluavat ottaa h. Testejä ja jälkimmäiset ostaa päihteitä.

Ja jos satut kuulumaan siihen ryhmään, että näytät syntyjäsi turpiin saanelta tai olet muuten normaalia vähemmän kiinnostunut ulkonäöstäsi, niin surullinen tosiasia on, että monet tulkitsevat sen merkkinä ongelmista.

Ja sä varmasti tajuat, että on aika lailla eroa siinä, että ajattelee jonkun haluavan ilmaista elämäntyyliään ja tarkoituksellisesti erottautua, kertoa arvoistaan tietynlaisella pukeutumisella ulospäin ja sillä, että sä väität, että mt- ja päihdeongelmaiset näyttävät vajaavaltaisilta pummeilta jne.? Kumpikohan aiheuttaa enemmän vahinkoa ja vielä sellaisia ihmisiä kohtaan, joita jo muutenkin leimataan ja joiden voi sen vuoksi olla vaikea hakea apua? 

Vierailija
64/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Sinä olet mt/päihdeongelmainen.

Älä kiellä ongelmaasi. Juoppo. Hullu.

Juu, varmasti. Mutta puhutaanko vaihteeksi sinun ongelmastasi?

Vierailija
65/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka monet ihmiset arvostelevat muita ulkonäön perusteella ja tekevät omituisia johtopäätöksiä. Mt- ja päihdeongelmat todellakaan eivät aina näy päälle päin. Ja ei, kaikki muut ihmiset eivät katso teidän couperosaa ja ajattele, että siinä on varmaan joku juoppo. Ihan on teidän omista tulkinnoistanne ja ennakkoluuloistanne kyse, jos noin ajattelisitte itse punaposkisesta ihmisestä ja väitätte, että muut ajattelevat samoin. Ja ei, vaikka on silmäpussit, niin edelleenkään muut eivät teitä sen takia tuijota ja tuomitse. Tuo on omassa päässänne,  ja koska ilmeisesti itse kohtelette ja tuomitsette muita noin ihmeellisistä nillitysasioista... Useimpia ei todellakaan kiinnosta kenenkään toisen silmäpussit, ei-täydellinen iho, epämuodikkaat vaatteet jne. Ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin teidän ulkonäkönne ja sen perusteella mt- tai päihdeongelmaiseksi leimaaminen. Useimmat kun tosiaan tietävät, että monilla kumpikaan noista ongelmista ei edes päälle päin näy.

Kyllä minut on TUOMITTU todella monta kertaa iho-ongelman takia. Ei nyt välttämättä ole päihdeongelmaiseksi leimattu, mutta jos jonkinlaisia oletuksia minusta on sen vuoksi tehty. 

Kyllä ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat, jos joku on vähän "eri näköinen". 

Mitä oletuksia? 

Oikeasti suomalaiset aina valittavat, että heitä tuijotellaan milloin mistäkin syystä. Osalle ollaan kuulemma kauneudesta kateellisia, kun suomalaiset ovat niin katkeraa kansaa. Osalla on kuulemma liian hienot vaatteet ja vaatimattomat hiirulaiset arvostelevat kaduilla katseillaan. Ja osa on nyt liian rumia, joten totta kai kaikki tuijottavat ilkeästi ja arvostellen.

Höpöhöpö. 

Ihmiset kulkevat ajatuksissaan ja se on sattumanvaraista keneen se katse ohimennen menee. Luultavasti miettivät maksamattomia laskujaan, sukulaista, joka on sairastanut, riitaa aamulla kumppaninsa kanssa, mahavaivoja, kotia, joka pitäisi siivota muttei jaksaisi, stressaavaa kauppareissua jne. Tuollaisista asioista ne ihmisten negatiiviset katseet syntyvät. Ei teistä, vaan ihan heidän omista asioistaan, jotka sillä hetkellä mielessä ovat.

Ihan hemmetin harvaa oikeasti kiinnostaa jonkun toisen ulkonäkö! Te ylitulkitsette muiden katseita, koska arvostelette itse muita ja itse kiinnitätte tuollaisiin asioihin huomiota ja tuomitsette ulkonäön perusteella.

No minua on sanottu rumaksi monet kerrat, sekä teininä että aikuisena. Vieraat miehet ovat huudelleet törkeyksiä, osoitelleet ja naureskelleet tyyliin "kattokaa miten karsee muija". On mm. oletettu, etten pese kasvojani tai etten käy suihkussa, että syön muka epäterveellisesti tai käytän liikaa alkoholia. 

- tuo jolta kysyit

Vierailija
66/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä oon myös tällainen, laittaudun joskus harvoin jos sattuu innostumaan, mutta muuten en kiinnitä kyllä mitään huomiota ulkonäköön. En välttämättä edes katso peiliin koko päivänä ja ihan perussiisteyskin pitää erikseen huomioida muuten menisin varmaan yötäpäivää samassa vaatteessa ja hiuksilla. Jos en yhtään keskity nii saatan tehdäkin nii, ihan vaan siksi ettei yksinkertaisesti nyt vaan tuu mieleen edes ajatella et miltä näytän. En myöskään katso muita ihmisiä samanlailla kun ilmeisesti useimmat, saatan olla viikkoja tekemisissä jonkun ihmisen kanssa kunnes edes rekisteröin hänen ulkonäkönsä mitenkään. Sama juttu valitettavasti kodin kanssa, se saattaa olla täydessä kaaoksessa ennenkun havahdun asiaan. En tiiä mistä johtuu, kai sit vaan muut asiat on tärkeämpiä eikä ulkonäkö ym asiat yksiselitteisesti kiinnosta kun joskus leikillään tai terveyden kannalta ehkä. Mä näytän ilmeisesti myös päihde- ja mt ongelmaiselta, mutta ei siltikää kiinnosta :D

Vierailija
67/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Ja sä varmasti tajuat, että on aika lailla eroa siinä, että ajattelee jonkun haluavan ilmaista elämäntyyliään ja tarkoituksellisesti erottautua, kertoa arvoistaan tietynlaisella pukeutumisella ulospäin ja sillä, että sä väität, että mt- ja päihdeongelmaiset näyttävät vajaavaltaisilta pummeilta jne.? Kumpikohan aiheuttaa enemmän vahinkoa ja vielä sellaisia ihmisiä kohtaan, joita jo muutenkin leimataan ja joiden voi sen vuoksi olla vaikea hakea apua? 

En väittänyt, vaan sanoin, että kun näytät tietynlaiselta, sinun oletetaan olevan tietynlainen. Jos kärsit mielenterveysongelmista, mutta pukeudut hyvin niin tuskin kukaan varsinkaan sinua tuntematta sjattelee sinun kärsivän mielenterveysongelmista.

Jos taas vedät päällesi sen 10vuotta vanhan vähän resuisen toppatakin, koska se ajaa vielä asiansa ja kestopunoitat naamastasi voivat jotkut ajatella, että sinulle maistuu alkoholi liian hyvin.

Hippivertauksella hain samaa kuin huumeidenkäyttäjävertauksellakin vaikka puhuinkin tyylistä, että me kaikki nyt vain usein satutaan näyttämään joltakin oli se totta tai ei.

Vierailija
68/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
69/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mä oon myös tällainen, laittaudun joskus harvoin jos sattuu innostumaan, mutta muuten en kiinnitä kyllä mitään huomiota ulkonäköön. En välttämättä edes katso peiliin koko päivänä ja ihan perussiisteyskin pitää erikseen huomioida muuten menisin varmaan yötäpäivää samassa vaatteessa ja hiuksilla. Jos en yhtään keskity nii saatan tehdäkin nii, ihan vaan siksi ettei yksinkertaisesti nyt vaan tuu mieleen edes ajatella et miltä näytän. En myöskään katso muita ihmisiä samanlailla kun ilmeisesti useimmat, saatan olla viikkoja tekemisissä jonkun ihmisen kanssa kunnes edes rekisteröin hänen ulkonäkönsä mitenkään. Sama juttu valitettavasti kodin kanssa, se saattaa olla täydessä kaaoksessa ennenkun havahdun asiaan. En tiiä mistä johtuu, kai sit vaan muut asiat on tärkeämpiä eikä ulkonäkö ym asiat yksiselitteisesti kiinnosta kun joskus leikillään tai terveyden kannalta ehkä. Mä näytän ilmeisesti myös päihde- ja mt ongelmaiselta, mutta ei siltikää kiinnosta :D

Niin ja kuinka monta tuntemaasi mt- ja päihdeongelmaista näyttää sinulta? Aikamoisia johtopäätöksiä sinäkin teet, että mt-ongelmaiset ja päihdeongelmaiset ovat siivottomia eivätkä pysty edes perussiisteydestä huolehtimaan. Juu, ei yhtään leimaava ketju...

Vierailija
70/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaalimaailmassa ei tietenkään tehtäisi päätelmiä toisten ulkonäön perusteella, mutta valitettavasti se ei mene niin. Lääkäritkin mt/päihdepuolella heti alkuun kirjaavat potilaan fyysisen habituksen, liittyen juuri Ap:n mainitsemiin seikkoihin, mm. huolittelemattomuus.

Minua on luultu monta kertaa nistiksi kun ihoni on niin vaalea ja verisuonet kuultaa läpi,lisäksi pienistäkin kolhuista tulee herkästi sitkeitä mustelmia. Kalpean vaaleaa ihonväriäni on myös kommentoitu mukamas hyvää tarkoittaen:

"käy nyt edes perusverikokeissa" - koen olevani täysin terve

"yritä nyt vähän edes olla auringossa ja saada väriä pintaan" - miksi lisäisin jo muutenkin suvussa olevaa melanoomariskiä

"nykyään on olemassa jo ihan hyviäkin itseruskettavavia" - miksi tuhlaisin rahaa, kun ihonväri ei ole mulle ongelma

Myös ikävämpään sävyyn kommentoitu: "oot niin vaalea että silmiin sattuu", "näyttäisit vähän vähemmän narkkarilta jos ruskettuisit".

Eli ei ole mun mielikuvituksen tuotetta, vaan ihan suoriin kommentteihin perustuen. Kiva käydä sunnuntaiaamuna Alepassa verkkareissa, t-paidassa ja hiukset suihkun jälkeen märkänä ostamassa viattomasti kahvimaitoa kun vartija tulee melkein kylkeen kiinni.

Vierailija
71/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sosiaalialalla on se ja sama miltä näyttää.

Oikeastaan parempikin olla vähän homssuinen, niin on helpompi lähestyä asiakkaita.

Ja juu, kyllä, pidän vapaillani viinasta. Duunini hoidan kuitenkin aina.

Se ei kuulu pas kaakaan pomolle/duunipaikalle mitä mä ajallani puuhaan.

M45

Vierailija
72/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen sellaisen, joka väittää ettei ihmisiä arvostella ulkonäön perusteella, pitäisi lukea tämä ketju.

Ensisilmäyksellä tehdään arvio, joka käsittää elintavat, varallisuus ja mielenterveys. Ja sitten kysellään miksi en pidä ihmisistä...

Tämä pitää täysin paikkansa. Sen huomaa helposti; jos lähden liikkeelle tukka pystyssä, ilman meikkiä ja pieruverkkarit jalassa, ihmiset tuijottavat, vartijat seuraavat kaupassa jne.

Annas olla kun laitan mekon ja korkokengät plus meikkaan niin oho, johan asenne muuttuu. Ulkoinen habitus tekee paljon vaikka koko ajan olet se sama ihminen.

Vierailija
73/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N27

Minä sain diagnoosiksi vaikea-asteisen masennuksen ilman psykoottisia oireita. Psykologin mielestä ei voinut pitää paikkaansa koska "olet aina niin tyylikäs". Just. Ilmeisesti olisi pitänyt mennä paikalle jonkun toisen vaatteissa ja unohtaa suihkussa käynti. Itse kun omistan vain hameita, mekkoja, kauluspaitoja jne. Enhän toki voi silloin olla masentunut.

Ei herunut apua ei.

Vierailija
74/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen sellaisen, joka väittää ettei ihmisiä arvostella ulkonäön perusteella, pitäisi lukea tämä ketju.

Ensisilmäyksellä tehdään arvio, joka käsittää elintavat, varallisuus ja mielenterveys. Ja sitten kysellään miksi en pidä ihmisistä...

Tämä pitää täysin paikkansa. Sen huomaa helposti; jos lähden liikkeelle tukka pystyssä, ilman meikkiä ja pieruverkkarit jalassa, ihmiset tuijottavat, vartijat seuraavat kaupassa jne.

Annas olla kun laitan mekon ja korkokengät plus meikkaan niin oho, johan asenne muuttuu. Ulkoinen habitus tekee paljon vaikka koko ajan olet se sama ihminen.

Tai sitten vain kuvittelet ihmisten tuijottavan. Moni ihminen jostain syystä luulee että muita ihmisiä oikeasti kiinnostaa niin että tuijotetaan ja tuomitaan ja kauhistellaan. Se on tavallaan aika itsekäs luulo että luulee muitten kiinnittävän huomiota juuri sinuun, ei ketään oikeasti kiinnosta! Aina tietenkin löytyy poikkeuksia mutta ne pahimmat tuijottajat on yleensä lapsia tai lapsenmielisiä.

Itse yleensä kiinnitän huomiota ihmisen ulkonäköön vain, jos hän näyttää erityisen hyvältä tai on esim joku kiva vaate tai hiustyyli tms. Ja kyllä varmaan joku minustakin on luullut että tuijotan vaikka oikeasti vaan ajatuksissani mietin jotain ihan muuta ja silmät vaan sattuu osoittamaan juuri silloin johonkin ihmiseen. Eli yleensä aika harhainen käsitys jos luulee että kaikki ihmiset tuijottavat koko ajan, jos et nyt puukko vatsassa verta vuotavana kulje kaupungilla.

Mutta tuollainenkin voi kieliä jostain mt-ongelmista jos on harha että kaikki ihmiset tuijottaa. Koska ei normaalisti ihminen koe ahdistusta tämmöisestä asiasta jota tuskin edes tapahtuu

Vierailija
75/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneksi olen mies, vaikka ruma sellainen...

Vierailija
76/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ulkonäkö vaan se mitä olet ihmisenä.

Uskon, että olet hyvä tyyppi.

Vierailija
77/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen väsyneen ja kalpean näköinen. Lidlissä olen ainoastaan saanut huonoa ja ylimielistä kohtelua. Saatetaan katsoa nokanvartta pitkin ja kassa ei tervehdi. En tiedä miten voi olla mahdollista että juuri lidlissä on tuollaista, mutta muissa kaupoissa on ihan ystävällisen tuntuiset kassat. En ole kuitenkaan vaihtamassa kauppaa, koska lidlistä saa niin hyvää lihaa. Vai onko lidlin työntekijöillä huonot palkat?

Eijei - Lidissä saa melkein kaikki huonoa palvelua. Ja on pakko sanoa, että varsinkin miespuoliset suomalaiset  kassat eivät välttämättä tervehdi kuin silloin kun muistavat.

Miespuoliset ma mut taas tervehtivät usein vaan nuoria tyttöjä ja toisia ma muja. Ne naiskassat ovat kaikille yhtä ystävällisiä.

Se on yksi syy, miksi en käy enää Lidissä - mutta pääsyy on siinä, että se ei ole enää halpa kauppa, ovat ahneuksissaan nostaneet niin paljon hintoja, että S-marketissa ja joskus jopa Cittarissakin on halvempaa kuin siellä.

Vierailija
78/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten vain kuvittelet ihmisten tuijottavan. Moni ihminen jostain syystä luulee että muita ihmisiä oikeasti kiinnostaa niin että tuijotetaan ja tuomitaan ja kauhistellaan. Se on tavallaan aika itsekäs luulo että luulee muitten kiinnittävän huomiota juuri sinuun, ei ketään oikeasti kiinnosta! Aina tietenkin löytyy poikkeuksia mutta ne pahimmat tuijottajat on yleensä lapsia tai lapsenmielisiä.

Itse yleensä kiinnitän huomiota ihmisen ulkonäköön vain, jos hän näyttää erityisen hyvältä tai on esim joku kiva vaate tai hiustyyli tms. Ja kyllä varmaan joku minustakin on luullut että tuijotan vaikka oikeasti vaan ajatuksissani mietin jotain ihan muuta ja silmät vaan sattuu osoittamaan juuri silloin johonkin ihmiseen. Eli yleensä aika harhainen käsitys jos luulee että kaikki ihmiset tuijottavat koko ajan, jos et nyt puukko vatsassa verta vuotavana kulje kaupungilla.

Mutta tuollainenkin voi kieliä jostain mt-ongelmista jos on harha että kaikki ihmiset tuijottaa. Koska ei normaalisti ihminen koe ahdistusta tämmöisestä asiasta jota tuskin edes tapahtuu

Niinpä. Varsinkin Suomessa, jossa kohtelias tarkkaamattomuus on todella vahvasti esillä julkisilla paikoilla. Useinhan turistit juuri sitä ihmettelevät, kun suomalaiset aina katsovat hieman ohi. Eli tuijottelua ja silmiin katsomista nimenomaan vältetään täällä viimeiseen asti. Vilkaistaan vain sen verran, että osataan arvioida ohitusetäisyys, mutta muuten ei katsota ketään kunnolla päin. 

Vierailija
79/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka monet ihmiset arvostelevat muita ulkonäön perusteella ja tekevät omituisia johtopäätöksiä. Mt- ja päihdeongelmat todellakaan eivät aina näy päälle päin. Ja ei, kaikki muut ihmiset eivät katso teidän couperosaa ja ajattele, että siinä on varmaan joku juoppo. Ihan on teidän omista tulkinnoistanne ja ennakkoluuloistanne kyse, jos noin ajattelisitte itse punaposkisesta ihmisestä ja väitätte, että muut ajattelevat samoin. Ja ei, vaikka on silmäpussit, niin edelleenkään muut eivät teitä sen takia tuijota ja tuomitse. Tuo on omassa päässänne,  ja koska ilmeisesti itse kohtelette ja tuomitsette muita noin ihmeellisistä nillitysasioista... Useimpia ei todellakaan kiinnosta kenenkään toisen silmäpussit, ei-täydellinen iho, epämuodikkaat vaatteet jne. Ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin teidän ulkonäkönne ja sen perusteella mt- tai päihdeongelmaiseksi leimaaminen. Useimmat kun tosiaan tietävät, että monilla kumpikaan noista ongelmista ei edes päälle päin näy.

Kyllä minut on TUOMITTU todella monta kertaa iho-ongelman takia. Ei nyt välttämättä ole päihdeongelmaiseksi leimattu, mutta jos jonkinlaisia oletuksia minusta on sen vuoksi tehty. 

Kyllä ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat, jos joku on vähän "eri näköinen". 

Mitä oletuksia? 

Oikeasti suomalaiset aina valittavat, että heitä tuijotellaan milloin mistäkin syystä. Osalle ollaan kuulemma kauneudesta kateellisia, kun suomalaiset ovat niin katkeraa kansaa. Osalla on kuulemma liian hienot vaatteet ja vaatimattomat hiirulaiset arvostelevat kaduilla katseillaan. Ja osa on nyt liian rumia, joten totta kai kaikki tuijottavat ilkeästi ja arvostellen.

Höpöhöpö. 

Ihmiset kulkevat ajatuksissaan ja se on sattumanvaraista keneen se katse ohimennen menee. Luultavasti miettivät maksamattomia laskujaan, sukulaista, joka on sairastanut, riitaa aamulla kumppaninsa kanssa, mahavaivoja, kotia, joka pitäisi siivota muttei jaksaisi, stressaavaa kauppareissua jne. Tuollaisista asioista ne ihmisten negatiiviset katseet syntyvät. Ei teistä, vaan ihan heidän omista asioistaan, jotka sillä hetkellä mielessä ovat.

Ihan hemmetin harvaa oikeasti kiinnostaa jonkun toisen ulkonäkö! Te ylitulkitsette muiden katseita, koska arvostelette itse muita ja itse kiinnitätte tuollaisiin asioihin huomiota ja tuomitsette ulkonäön perusteella.

No minua on sanottu rumaksi monet kerrat, sekä teininä että aikuisena. Vieraat miehet ovat huudelleet törkeyksiä, osoitelleet ja naureskelleet tyyliin "kattokaa miten karsee muija". On mm. oletettu, etten pese kasvojani tai etten käy suihkussa, että syön muka epäterveellisesti tai käytän liikaa alkoholia. 

- tuo jolta kysyit

Ja tuoko on erityinen todistusaineistosi erityisestä rumuudestasi? Täysin tavallisen näköisiä ihmisiä on haukuttu rumiksi myös. Samoin yleisesti kauniina pidettyjä ihmisiä. Se haukkuminen kun ei ole kohteesta kiinni vaan siitä haukkujasta. Ja typeriä ihmisiä, jotka haluavat tuottaa pahaa mieltä muille haukkumalla ulkonäköä (vaikkei siinä olisi yhtään mitään vikaa!) löytyy joka maailmankolkasta. Mutta se, että yleistää tuollaisen käytöksen ja tuollaisen ajattelun muihin ihmisiin ja alkaa ajatella, että kaikki ihmiset tuijottavat minua ja inhoavat ulkonäköäni, on hölmöä. Suurin osa ihmisistä ei todellakaan välitä sinun ulkonäöstäsi eikä mieti, että onpas tuokin karsea. Tuo couperosakin (jota monet väittivät juopon merkiksi muiden silmissä) on itseasiassa verrattain yleistä Suomessa ja muissa pohjoismaissa. Joten  monilla on siitä omakohtaista kokemusta ja todellakaan eivät ensinnä mieti, että hei kappas kun on punottavat kasvot! Ok siinäkin siis meni joku juoppo taas... Hei haloo. 

Vierailija
80/88 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samoin. Kiitos ex kollegan, hän levitti työpaikalla mun olevan juoppo ja niinpä työpaikan eräskin mies minulle kuittasi alkoholin käytöstä. En ollut ikinä jutellut tälle ihmiselle mitään ja nyt olin jo juoppo hänen silmissään. Onneksi työ oli määräaikaisuus. 

Tämä ex kollega on itse kova juomaan ja olin 2 kertaa 10 vuoden aikana hänen kanssaan samoissa bileissä, jossa hän yritti juottaa minua ja keksi tarinoita kuinka olin lähtenyt jonkun miehen matkaan lähdettyäni kotiin nukkumaan ihan yksin. 

Naisella on todella paljon kavereita, hän on tavallaan aika symppis, mutta moni ei näe hänen valheiden taakse. Hän valehtelee itselleen parempaa asemaa aina. Olen itsekin ollut kuulemassa hänen keksimiä ikäviä juttuja toisista. Ei ole kiva kun joku käyttäytyy noin ja suurin osa on mukavia. Hän on pilannut toimillaan monen maineen ja välit.

Naisvaltaisella alalla ja nimi alkaa E kirjaimella.