Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärsin juuri näyttäväni mt/päihdeongelmaiselta

Vierailija
21.07.2019 |

Perhe ja kaverit jaksoivat mainita ulkoisesta habituksestani aina varhaisaikuisuuteen asti, mutta laihoin tuloksin.

Vasta nyt olen alkanut itsekin ymmärtämään, että ulkoisesti näytän enemmän vajaavaltaiselta pummilta kuin työssä käyvältä aikuiselta.

Kiinnostus omaa saati muiden ulkonäköä kohtaan on ollut aina vähäinen, vaikka toisinaan intoudunkin värjäämään hiuksiani (tosin mielenkiinto/huomiokyky ei riitä ylläpitämään väriä), laittamaan hiuksia ja meikkaamaan vähän sinne päin tai katsomaan mitä laitan päälleni.

Kohtalotovereita?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näistä kuvauksista heti mieleen tuu pitkäsääriset, hoikat slaavilaiset kaunottaret.

Mistä päättelit, että tämä olisi pitkäsääristen, hoikkien slaavilaisten kaunotarten ketju? No avaa sellainen ja kerro, miten vaikea on saada tarpeeksi pitkälahkeisia housuja, kun sääret vain jatkuu ja jatkuu.

Vierailija
42/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen sellaisen, joka väittää ettei ihmisiä arvostella ulkonäön perusteella, pitäisi lukea tämä ketju.

Ensisilmäyksellä tehdään arvio, joka käsittää elintavat, varallisuus ja mielenterveys. Ja sitten kysellään miksi en pidä ihmisistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Olen lihava ja vanha, huonosti pukeutuva. Viimeksi terveyskeskuslääkäri istui pöytänsä takana kuin heinäseiväs. Ei tutkinut, ihmetteli vain miksi olin tullut vastaanotolle. Neuvoi vielä lähtiessä hyvän hygienian pitämisessä. Käyn joka päivä suihkussa ja pesen luonnonkiharat hiukseni. Vaatteet ovat vanhoja trikoovaatteita, puhtaita. Ei ole varaa uusiin, minulla on varalla kyllä paremmat vaatteet hautajaisia varten. Kaupoissa saan aina vartijat perääni. Ostan tarvitsemani tuotteet vaikka vartijat seisoisivat vieressä, en anna sen vaikuttaa. Muuten kuljen kaukana hyllyistä, ja pidän kädet etäällä tavaroista. En käytä alkoa, en huumeita, en tupakoi. Töissä työkaverit kyselivät, onko minulla alkoholiongelma, kun en käytä alkoholia, pitivät alkoholistina. En käynyt juhlissa. Pienikin määrä viinaa aiheutti migreenin ja pahan olon, mutta ei humalaa. Nyt eläkkeellä saan olla aika rauhassa ja yksin, enää ei kukaan pysty kiusaamaan, toivottavasti.

Vierailija
44/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hyvä ryhti piristää kyllä olemusta, mielestäni vähän samalla tavoin kuin hymy.

Itselläni ryhti on huono, olen sellainen lysähtänyt notkoselkä, kaula pitkänä eteenpäin. Yritän kovasti aina muistaa nostaa leuan nyökästä ja suoristaa selkää, mutta huomaan jatkuvasti olevani aivan kasassa.

Ihan muksusta asti sekä tutut että tuntemattomat ovat huomautelleet mun kiukkuisesta ilmeestäni. Perusilmeeni vain on sellainen ilmeisesti aikast hapan, vaikka olisi

aivan hyvällä, tai vähintäänkin neutraalilla mielellä. Hyvin usein kysellään että mikä mättää, kiukuttaa jne. Ei mikään äsken, mutta nyt kun kysyit niin alkoi potuttamaan :D. Nuorempana baareissa jos joku harvoin tuli juttelemaan, yleensä ensimmäinen lause olikin tuo "miksi olet vihainen/mikä surettaa?"

Yritänkin pitää iloisempaa ilmettä naamalla ihmisten ilmoilla, hymyillä vastaantulijoille jne.

Vierailija
45/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että ihmiset mieltävät iho-ongelmista kärsivät aina jotenkin muutenkin ongelmallisiksi, juopoiksi tai mielenterveyspotilaiksi. Itselläni on todella huono ja epätasainen iho ollut teini-iässä alkaneesta aknesta lähtien, jota en enää jaksa meikata. Enpä näytä edustavalta missään asussa tai nätiltä, vaikka kasvonpiirtet ovatkin ihan ok. Jotenkin usein katsotaan kieroon tämän ihon takia. 

No näinhän se on. Useimmat ajattelevat, että "huono iho" johtuu peseytymättömyydestä tai kehnoista elintavoista, vaikka oikeasti sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä noiden asioiden kanssa. (Olen nähnyt alkoholisteja, joilla on virheetön ja hehkuva iho!) Useimpien mielestä iho-ongelma on rangaistus jostain kamalasta synnistä, kuten itsensä hoitamisen laiminlyönnistä. 

Vierailija
46/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa, kuinka monet ihmiset arvostelevat muita ulkonäön perusteella ja tekevät omituisia johtopäätöksiä. Mt- ja päihdeongelmat todellakaan eivät aina näy päälle päin. Ja ei, kaikki muut ihmiset eivät katso teidän couperosaa ja ajattele, että siinä on varmaan joku juoppo. Ihan on teidän omista tulkinnoistanne ja ennakkoluuloistanne kyse, jos noin ajattelisitte itse punaposkisesta ihmisestä ja väitätte, että muut ajattelevat samoin. Ja ei, vaikka on silmäpussit, niin edelleenkään muut eivät teitä sen takia tuijota ja tuomitse. Tuo on omassa päässänne,  ja koska ilmeisesti itse kohtelette ja tuomitsette muita noin ihmeellisistä nillitysasioista... Useimpia ei todellakaan kiinnosta kenenkään toisen silmäpussit, ei-täydellinen iho, epämuodikkaat vaatteet jne. Ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin teidän ulkonäkönne ja sen perusteella mt- tai päihdeongelmaiseksi leimaaminen. Useimmat kun tosiaan tietävät, että monilla kumpikaan noista ongelmista ei edes päälle päin näy.

Vierailija
47/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Vierailija
48/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen absolutisti, jolla on sukukirouksena laajentuneet ihohuokoset ja isot kitarisat.

Näiden vuoksi minua epäillään usein alkoholistiksi.

Säästän risaleikkaukseen.

Vierailija
49/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki MT- ja päihderiippuvaiset EIVÄT näytä samalta! Olen ollut töissä päihdehoidon parissa ja opiskelen psykologiaa; suurimmasta osasta ei voi ulospäin nähdä mitä siellä psyykessä tapahtuu (vaikka olisi hyvinkin vaikeita oireita esim. traumaperäisessä stressihäiriössä, persoonallisuushäiriöissä, jopa psykoosihäiriöissä - esim. skitsofrenia/kaksisuuntainen mielialahäiriö). Jonkun tyylin/habituksen leimaaminen MT/päihderiippuvuus-lookiksi - tyyliin värjäämättömät hiukset, huolittelematon olemus on leimaavaa sekä stigmatisoivaa; mutta edelleen ennakkoluulot ovat syvällä yhteiskunnassamme. En tarkoita, että tietoisesti ketään haluaisit loukata, mutta ihmisten olisi hyvä ymmärtää, miten julkinen diskurssi vaikuttaa meidän mielikuviimme ja ennakkoluuloihimme.

N27

Kyllä mä näen ihmisenä kenellä on ollut rankka elämä toisen ihmisen kenellä on ollut rankka elämä. Näen katseesta.

Vierailija
50/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa, kuinka monet ihmiset arvostelevat muita ulkonäön perusteella ja tekevät omituisia johtopäätöksiä. Mt- ja päihdeongelmat todellakaan eivät aina näy päälle päin. Ja ei, kaikki muut ihmiset eivät katso teidän couperosaa ja ajattele, että siinä on varmaan joku juoppo. Ihan on teidän omista tulkinnoistanne ja ennakkoluuloistanne kyse, jos noin ajattelisitte itse punaposkisesta ihmisestä ja väitätte, että muut ajattelevat samoin. Ja ei, vaikka on silmäpussit, niin edelleenkään muut eivät teitä sen takia tuijota ja tuomitse. Tuo on omassa päässänne,  ja koska ilmeisesti itse kohtelette ja tuomitsette muita noin ihmeellisistä nillitysasioista... Useimpia ei todellakaan kiinnosta kenenkään toisen silmäpussit, ei-täydellinen iho, epämuodikkaat vaatteet jne. Ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin teidän ulkonäkönne ja sen perusteella mt- tai päihdeongelmaiseksi leimaaminen. Useimmat kun tosiaan tietävät, että monilla kumpikaan noista ongelmista ei edes päälle päin näy.

Kyllä minut on TUOMITTU todella monta kertaa iho-ongelman takia. Ei nyt välttämättä ole päihdeongelmaiseksi leimattu, mutta jos jonkinlaisia oletuksia minusta on sen vuoksi tehty. 

Kyllä ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat, jos joku on vähän "eri näköinen". 

Vierailija
51/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin työllistän tavaratalojen stevejä. En meikkaa, pitkät hiukseni ovat yleensä auki (vaikka olen 60v!!), ja pukeutumistyylini on lähinnä mukavuudenhaluinen. Tummat silmänaluset ovat tavaramerkkini lapsuudesta asti.

En ole työelämässä, asun yksin, ja minulla on paljon vapaa-aikaa. Ehkä osin siksi vetkuttelen toisinaan pitkään ostoksilla, aikaani kuluttamassa. Saatan tutkia tarkkaan tavaraselosteita ja tsekkailen tarjouksia ja punalappuja.

Tämä on tietysti vartijoiden ja myyjien silmissä hyvin epäilyttävää käytöstä. Pari kertaa olen huvitellut kannoillani seuranneen etsivän kanssa; viivyin pitkään sovituskopissa ja harhautin hänet.

Ehkä kuulostankin hieman erikoiselta, mutta tarvittaessa kokoan itseni ja olen ihan normaali. Ulkonäölle en voi mitään.

Onko se tavallisuus l. norminmukaisuus ja hillitty-hallittu olemus sitten tavoiteltavaa, miksi?

Vierailija
52/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Kyllä mä näen ihmisenä kenellä on ollut rankka elämä toisen ihmisen kenellä on ollut rankka elämä. Näen katseesta.

Ne suurimmatkin kaunottaret ja aina hymyleväiset kollegat saattavat ollakin hyvinkin esim. traumatisoituneita tai päihdeongelmaisia, koskaan kenenkään huomaamatta. Ihmisen katseesta voi toki tehdä tulkintoja, mutta työni sekä opiskeluni kautta olen huomannut, että monet osaavat peittää erittäinkin hyvin sisäisen epätasapainonsa ja psyykkiset ongelmansa; voivat olla niitä iloisimmilta ja onnellisimmilta vaikuttavia, huoliteltuja ihmisiä. Ulkonäkö on huono mittari psyyken tasapainosta. Sillä huolitellulla ulkonäöllä voidaan myös luoda ns. maski ja turva ulkomaailmaa vastaan. Itse en päihdetyöntekijänä kyllä lähde arvioimaan vastaantulijoiden habituksesta mahdollista päihdeongelmaa (vaikka toki huomaan, jos joku on selkeästi sekaisin), vaikka sairauden luonteesta ja oireista paljon tiedänkin. Myöskään psykologian alan opiskelijana/työharjoittelijana en kuvittelekkaan voivani ymmärtää kenenkään vastaantulijan psyykestä mitään, katseesta huolimatta. Kyllähän meistä jokainen näkee jos joku silminnähden itkee tai on ahdistunut, mutta syitä voi olla lukemattomia ja liittyä johonkin tilannetekijään.

N27

Vierailija
53/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot mutta kun olin harjoittelussa psykiatrisessa sairaalassa niin siellä oli yksi psykiatri jota pidin aluksi habituksen perusteella potilaana (kyllä, ennakkoluuloista minulta). Hänellä oli hoitamattomat tukka ja viikset, kuluneet, huonosti istuvat vaatteet ja hän käveli vähän kuin tasapainoa hakien. Pisteenä i:n päälle hänellä oli talvella liian pieni pipo silleen aseteltuna keskelle päätä. Olin aivan hämmentynyt kun näin hänet sitten työhuoneessaan. Sittemmin olen tullut avarakatseisemmaksi ihmisten ulkoasun suhteen. En itsekään ole siitä hirveän tarkka.

Vierailija
54/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosin huumeidenkäyttäjien kanssa samanlaisia asuvalintoja. Sitten vielä ihoni on kalpea ja minulla on aknea. Lisäksi pupillit ovat luonnostaan pienet ja terävät iiriksen vaaleutta vastaan, ja olen usein henkistesti hieman pihalla esimerkiksi kivun takia tai muuten vaan. Varmasti moni otaksuu, että aineet maistuu.

Vierailija
55/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi hankkia passi, mutta valokuvan hankkiminen passia varten on masentavaa.  Olen kuvissa idiootin näköinen ja ilmeisesti muutenkin. Olen miettinyt strategiaa kuvan parantelemiseksi. Ajattelin kertoa suoraan valokuvaamossa kuvan ottajalle, että ulkonäkö on suuri ongelma. Sitten voitaisiin kehitellä jotain keinoja parempaan lopputulokseen. Esim. aika iso parannus tulisi jo siitä, kun kiristäisin hiuksia takaapäin. Aika paljon löysyydestä kasvoissa saisi noin piiloon.  Kaikkein parasta olisi varmaan käydä kasvoleikkauksessa. Saisi ainakin muutamaksi vuodeksi ihan normaalin olon. 

Vierailija
56/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minut on TUOMITTU todella monta kertaa iho-ongelman takia. Ei nyt välttämättä ole päihdeongelmaiseksi leimattu, mutta jos jonkinlaisia oletuksia minusta on sen vuoksi tehty. 

Mitä oletuksia? 

Oikeasti suomalaiset aina valittavat, että heitä tuijotellaan milloin mistäkin syystä. Osalle ollaan kuulemma kauneudesta kateellisia, kun suomalaiset ovat niin katkeraa kansaa. Osalla on kuulemma liian hienot vaatteet ja vaatimattomat hiirulaiset arvostelevat kaduilla katseillaan. Ja osa on nyt liian rumia, joten totta kai kaikki tuijottavat ilkeästi ja arvostellen.

Höpöhöpö. 

Ihmiset kulkevat ajatuksissaan ja se on sattumanvaraista keneen se katse ohimennen menee. Luultavasti miettivät maksamattomia laskujaan, sukulaista, joka on sairastanut, riitaa aamulla kumppaninsa kanssa, mahavaivoja, kotia, joka pitäisi siivota muttei jaksaisi, stressaavaa kauppareissua jne. Tuollaisista asioista ne ihmisten negatiiviset katseet syntyvät. Ei teistä, vaan ihan heidän omista asioistaan, jotka sillä hetkellä mielessä ovat.

Ihan hemmetin harvaa oikeasti kiinnostaa jonkun toisen ulkonäkö! Te ylitulkitsette muiden katseita, koska arvostelette itse muita ja itse kiinnitätte tuollaisiin asioihin huomiota ja tuomitsette ulkonäön perusteella.

Vierailija
57/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytän myös kasvoista ihan päihdeongelmaiselta. Tarkemmin ottaen todella paljon Mervi Tapolalta. Enkä ole ikinä käyttänyt päihteitä. Kilpirauhasongelmia on kyllä eli ehkä sen takia olen näyttänyt yli kymmenen vuotta kasvoista todella pöhöttyneeltä. Lisäksi kasvojen olematon luusto lisää vaikutelmaa. Pahinta tässä on se että julkisessa terveydenhuollossa minua myös kohdellaan kuin päihdeongelmaista etenkin kun olen vaikuttanut usein siellä migreenin takia käydessäni hieman sekavalta. Todella inhottavaa kun mitään terveysongelmia ei oteta vakavasti ja kirjoitellaan Kantaan ihmeellisiä vihjauksia päihdeongelmista.

Vierailija
58/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri näyttää niin punaiselta, kuin päänsä olisi juuri räjähtämässä. Verenpainetta varmaan.

Vierailija
59/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oletuksia? 

Oikeasti suomalaiset aina valittavat, että heitä tuijotellaan milloin mistäkin syystä. Osalle ollaan kuulemma kauneudesta kateellisia, kun suomalaiset ovat niin katkeraa kansaa. Osalla on kuulemma liian hienot vaatteet ja vaatimattomat hiirulaiset arvostelevat kaduilla katseillaan. Ja osa on nyt liian rumia, joten totta kai kaikki tuijottavat ilkeästi ja arvostellen.

Höpöhöpö. 

Ihmiset kulkevat ajatuksissaan ja se on sattumanvaraista keneen se katse ohimennen menee. Luultavasti miettivät maksamattomia laskujaan, sukulaista, joka on sairastanut, riitaa aamulla kumppaninsa kanssa, mahavaivoja, kotia, joka pitäisi siivota muttei jaksaisi, stressaavaa kauppareissua jne. Tuollaisista asioista ne ihmisten negatiiviset katseet syntyvät. Ei teistä, vaan ihan heidän omista asioistaan, jotka sillä hetkellä mielessä ovat.

Ihan hemmetin harvaa oikeasti kiinnostaa jonkun toisen ulkonäkö! Te ylitulkitsette muiden katseita, koska arvostelette itse muita ja itse kiinnitätte tuollaisiin asioihin huomiota ja tuomitsette ulkonäön perusteella.

Ja turha väittää, etteikö tämä ketju olisi täynnä juuri tuollaisia ulkonäön perusteella leimaavia ihmisiä. Te peukutatte kilvan aloitusta ja kommentteja, joissa luetellaan "kuinka kauhealta näyttää" ja vedetään siitä suora yhtälö siihen, että näyttää siis mt- ja/tai päihdeongelmaiselta. 

Vierailija
60/88 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oletuksia? 

Höpöhöpö. 

Kyllä suomalaiset on ihan hemmetin pinnallinen ja ilkikurinen kansa. Siitä ei pääse mihinkään.