Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joskus ollut kepittämässä heinää?

Vierailija
20.07.2019 |

Itsellä jotain muistikuvia. Mummolassa. Taisin olla puukeppiä aina laittamassa heinäkasan väliin.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla tapittamista ja tappipoika oli pienin heinämies.

Vierailija
2/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja siellä huomasin olevani heinälle allerginen. En ole sen jälkeen ehtinyt enää menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitat heinän laittamista lappoille. Lapottamista.

Olen toki... Jostain 70-luvun puolesta välistä jonnekin 80-luvun alkuvuosille. Sen jälkeen heinä kuivattiin karheilla ja paalattiin pikkupaaleiksi.

Siihen loppui myös heinälatoromantiikka. Ei se enää paalikasan päällä ole kivaa.

Vierailija
4/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta seivästänyt olen. Väliin ei laitettu keppejä eikä tappeja vaan nauloja. Purkaminen olikin sitten tarkkaa hommaa, että varmasti jokaisesta seipäästä saatiin kaikki 3 naulaa pois eikä ne joutuneet lehmien heiniin. Hevoselle sellaisia olisi voinut antaa, kun hevonen ei hotki heiniä niin kuin lehmä vaan mutustaa niitä suussaan ja jättää naulat syömättä.

Vierailija
5/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut. Minulla oli pieni haravakin. Sain myös ajaa heinäkuorman hevosella.

Vierailija
6/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapit laitettiin puoliväliin heinäseivästä, siis seipään reikään. Varmaan edesauttoi kuivumista, kun ei painunut tiukkaan. Missä päin Suomea tuo lapotus tapahtui? Tapitus ainakin Satakunnassa ja Uudellamaalla.

Vierailija
7/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kepittämässä. Heinä nostettiin hangolla seipäälle. Seipäässä oli valmiina alatappi ja noin puolivälissä oli reikä ylätappia varten. Ylätappi laitettiin sitten kun heinäkasa oli lähes reiän korkeudella

Vierailija
8/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Tuomarinkylässä pääsee joka vuosi heinätöihin :) Tänä vuonna heinää nostettiin seipäille 4.7.

Vierailija
9/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen työ on seivästämistä, kun heiniä seipäille laitetaan

Vierailija
10/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut kepitttämässä mutta tikutttamassa kun sitä tehräään.

Vierailija
11/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun murre on oikein, eipäs kun mun on ainoa oikea, eiku mun jne. 😂

Vierailija
12/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on seivästämistä. Meillä oli seipään alaosassa puukapula joka käännettiin vaakatasoon ja sen yläpuolella 1-2 reikää tapeille, jotka olivat rautaa.

Vierailija
13/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tapittanut heinäpellolla :). Pirkanmaa.

Vierailija
14/35 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä noilla heinille sitten tehdään tai mihin niitä käytetään?

Vierailija
15/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä noilla heinille sitten tehdään tai mihin niitä käytetään?

Sitten kun heinät kuivuivat seipäillä niin ne kuskattiin talliin, heiteltiin suolaa päälle ja talvella ruokittiin niillä lehmiä ja hevosia.

Vierailija
16/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepittämässä keinää?

Vierailija
17/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin niirä keppejä sanotaan seipäiksi.

Vierailija
18/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Kainuussa seipäissä oli välikepit valmiina. Kun heinät olivat kuivuneet, ne kannettiin sapilailla latoon. Me lapset oltiin heinäladossa polkemassa heiniä tiiviimmäksi, jotta mahtui enemmän.

Vierailija
19/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiväsheinää on tehty, ja myös paaleja ja kuivaaheinää latoon. Ihan karmeita hommia kaikki, ja sietämättömät olosuhteet.

Sen muistan että aurinkorasvaa ei käytetty, eikä mitään erityistä juotavaa ollut mukana. Iltapäivästä tuli kahvit pellonreunaan. Miten ollaan selvitty hengissä?!

Vierailija
20/35 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seiväsheinää on tehty, ja myös paaleja ja kuivaaheinää latoon. Ihan karmeita hommia kaikki, ja sietämättömät olosuhteet.

Sen muistan että aurinkorasvaa ei käytetty, eikä mitään erityistä juotavaa ollut mukana. Iltapäivästä tuli kahvit pellonreunaan. Miten ollaan selvitty hengissä?!

Terveinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi